Browsing by Author "Dvornyk, Iryna"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item International experience in applyinginnovative financial managementstrategies for business revitalizationin the post-war period in Ukraine(Харківський навчально-науковий інститут ДВНЗ «Університет банківської справи», 2023) Harafonova, Olha; Гарафонова, Ольга Іванівна; Гарафонова, Ольга Ивановна; Yankovoi, Roman; Янковой, Роман; Zhosan, Hanna; Жосан, Ганна; Lomachynska, Iryna; Ломачинська, Ірина; Ananiev, Mykola; Ананьєв, Микола Юрійович; Ананьев, Николай Юрьевич; Dvornyk, Iryna; Дворник, Ірина Вікторівна; Дворник, Ирина ВикторовнаThis article explores international experience in applying innovative financial management strategies for business revitalization in the post-war period in Ukraine. Special attention is given to the destruction of industrial and infrastructural objects, as well as the tactics employed by the russian military aggression aimed at undermining the country's economic potential and creating a humanitarian disaster. The article also analyzes the issue of financing the post-crisis development of enterprises in Ukraine and discusses various sources of funding such as development funds, grants, subsidies, and other financial instruments. However, further research is needed to propose an effective strategic model for revitalizing enterprises in the liberated territories, particularly in the southern part of Ukraine. The findings of this study will contribute to understanding and applying innovative financial strategies for business recovery in Ukraine after the war period, as well as developing effective approaches to support enterprises in the post-crisis period. This article sheds light on international experiences in employing innovative financial management strategies to revitalize businesses in post-war Ukraine. The insights gained from this research will contribute to understanding and implementing effective financial approaches for business recovery in the aftermath of war, as well as supporting the activation of entrepreneurship during the post-crisis period. У статті досліджується міжнародний досвід застосування інноваційних стратегій управління фінансами для активізації бізнесу в післявоєнний період в Україні. Особлива увага приділяється руйнуванню промислових та інфраструктурних об'єктів, а також тактиці російської воєнної агресії, спрямованої на підрив економічного потенціалу країни та створення гуманітарної катастрофи. Також аналізується питання фінансування посткризового розвитку підприємств в Україні й розглядаються різні джерела фінансування, такі як фонди розвитку, гранти, субсидії та інші фінансові інструменти. Однак необхідні подальші дослідження, щоб запропонувати ефективну стратегічну модель пожвавлення бізнесу на звільнених територіях, зокрема в південній частині України. Результати цього дослідження сприятимуть розумінню та застосуванню інноваційних фінансових стратегій для відновлення бізнесу в Україні після війни, а також розробці ефективних підходів до підтримки підприємств у посткризовий період. Ця стаття присвячена також міжнародному досвіду використання інноваційних стратегій управління фінансами для пожвавлення бізнесу в післявоєнній Україні. Висновки, отримані в результаті цього дослідження, сприятимуть розумінню та впровадженню ефективних фінансових підходів для відновлення бізнесу після війни, а також підтримають активізацію підприємництва в посткризовий період.Item Експериментальна економіка та соціальний інжиніринг: спільне та відмінне(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2022) Кудінова, Алевтина Віталіївна; Kudinova, Alevtyna; Кудинова, Алевтина Витальевна; Кир’янова, Олена Вікторівна; Kyrianova, Olena; Кирьянова, Елена Викторовна; Дворник, Ірина Вікторівна; Dvornyk, Iryna; Дворник, Ирина ВикторовнаУ статті досліджено теоретичні та методологічні аспекти експериментальної економіки та соціального інжинірингу. З’ясовано зміст категорії «соціальний інжиніринг», проведено порівняльний аналіз підходів, визначено методологічні принципи реалізації соціального інжинірингу. Так, виявлено, що переважна більшість вітчизняних вчених розглядає соціальний інжиніринг з позиції системи конструювання нової соціальної дійсності, специфічної суспільної практики управління індустріальними об’єктами, експериментальної технології зміни суспільного буття. Експериментальна економіка, як один з новітніх напрямків економічної науки, проаналізована в контексті ключових досліджень нобелівських лауреатів, представників експериментальної економіки. Незважаючи на певну схожість соціальної інженерії та експериментальної економіки, авторами проведено критичний аналіз цих двох напрямків, виявлено принципові відмінності у підходах, межі та можливості кожного. The last 30-50 years of the development of economic science were marked by the rapid development of new directions of research, and interdisciplinary, which today is increasingly entering the social sciences, only strengthened this trend. Behavioral economics, global political economy, experimental economics, social engineering, information economics, post-industrial economics, etc. In particular, global institutional changes, the Covid-19 pandemic and the war with Russia led to the actualization of the concept of "social engineering" in the domestic socio-economic and political space, and the results of experimental economics research are actively used not only in fundamental and theoretical research, but also in real economic practice. which unfolds the status of economic science in a completely different way - economics becomes a truly empirical science. The article examines theoretical and methodological aspects of experimental economics and social engineering. The content of the "social engineering" category was clarified, a comparative analysis of approaches was carried out, and the methodological principles of the implementation of social engineering were determined. Thus, it was found that the vast majority of domestic scientists consider social engineering from the standpoint of a system of constructing a new social reality, a specific social practice of managing industrial objects, and an experimental technology for changing social life. Experimental economics, as one of the newest directions of economic science, is analyzed in the context of key studies of Nobel laureates, representatives of experimental economics. Despite certain similarities between social engineering and experimental economics, the authors conducted a critical analysis of these two directions, identified fundamental differences in approaches, limits, and opportunities of each.Item Імперативи глобальної трансформації університетської освіти(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021-09-30) Дворник, Ірина Вікторівна; Dvornyk, Iryna; Дворник, Ирина Викторовна; Каленюк, Ірина СергіївнаДосліджено імперативи трансформації вищої освіти в парадигмі постіндустріальної економіки знань. Визначено місію і пріоритетність функцій університетів різних типів в сучасному суспільстві, передумови, фактори і особливості їх цифрової трансформації. Здійснено компаративний аналіз діяльностіуніверситетів у структурі національних інноваційних систем, оцінено мотивації, масштаби та структурну динаміку інтернаціоналізації і глобалізації університетської освіти. Проілюстровано науково-освітній потенціал України та конкурентність вітчизняних університетів через призму світових рейтингів, запропоновано конкурентну модель їхнього розвитку у мікро-, макро- та глобальному науково-освітньому середовищі. Запропоновано конкурентну модель розвитку українських університетів у освітньому середовищі із врахуванням світових трендів і практик трансформації у форматі відкритих науки, освіти, інновацій, а також – ресурсних (фінансових, демографічних, міграційних) можливостей та обмежень. The imperatives of transformation in higher education in a paradigm of post industrial knowledge economy are being analyzed. The evolution of intellectual capital is being illustrated by means of, firstly identification and positioning in the institutional structure of the knowledge economy, intellectual economy, social and behavioral economy, creative and network economy in accordance to human, intellectual, social, creative and network capital, and secondly, separation of emotional, cultural and reputation capital. Mission and the priority of functions of various types of universities (educational, research, entrepreneur, classic, professional, corporate, governmental, private, mixed, traditional, virtual, combined) in modern society is being shown. Factors and peculiarities of the universities digital transformation as an non-alternative strategy of their further development caused by unprecedented ICT growth in business, regulatory practices, social communications; requirements of constantly digitalizing labor market; non-traditional way of thinking, life and professional values, formats and styles of behaviour of Z-generation; global growing interuniversity competition on mass condition and necessity of higher education economizing, is being analyzed. A comparative analysis of national innovative systems functioning, where the key role belongs to the universities as intellectual capital generators and innovation progress, is performed. We have estimated the motivations, factors, scopes, and structural dynamics of internationalization and globalization in higher education, their prerequisites being academic mobility, transnationalization, digitalization, liberalization of service trade, and migrational regimes). It has been demonstrated that as a result of digitally based informatization, professional standardization, cross-cultural unification, establishment of the world market, there happens an establishment of a global market for educational services with key actors here being world class research and for profit universities. We have proposed ways of identifying the most productive forms of commercialization of research and educational activities of universities in the concept of strategic partnership ‘science - business - education’ start-ups, venture funds, and enterprises, consortiums, centers for shared use databases, business consulting, mutual social projects. Along with an increase in sources and amount of financing, strengthening of the cooperation with business, improving the positive image and brand, we have demonstrated the possibilities for obtaining a network effect based on the realization of mutual intellectual property rights and establishment of network capital as a result of a cooperation between local, national, and global teams, partnerships, associations, communities. We have identified the determinants of effective strategies for quality assurance of higher education within the coordinates of inner and outer (global) systems and their monitoring, and evaluation (American Quality Award Malcom Baldrige, European Excellence Model EFQM) - innovativeness, resources availability, transparency, digital adaptivity. We have demonstrated the research and education potential of Ukraine through world ratings (human development, innovations, network readiness, economic freedom, easiness of doing business, perception of corruption and global competitiveness) and national higher education systems and universities (according to QS and THE). We have identified micro- and macro problems of development of national university education and proposed ways and measures of addressing them. We have proposed a competitive model for the development of Ukrainian universities in the educational environment taking into account world trends and practices of transformations in the format of open science, education, innovations, as well as - resource (financial, demographic, migrantional) possibilities and restrictions. We have identified the following organizational principles and factors of their international competitiveness: concentration of talents, academic quality, effective research and development, integration of scientific research and teaching, diversified financing, entrepreneurship motivation, behaviour and culture, developed education and research and entrepreneurship infrastructure.Item Імперативи глобальної трансформації університетської освіти(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021-08-30) Дворник, Ірина Вікторівна; Dvornyk, Iryna; Дворник, Ирина Викторовна; Каленюк, Ірина СергіївнаДосліджено імперативи трансформації вищої освіти в парадигмі постіндустріальної економіки знань. Визначено місію і пріоритетність функцій університетів різних типів в сучасному суспільстві, передумови, фактори і особливості їх цифрової трансформації. Здійснено компаративний аналіз діяльності університетів у структурі національних інноваційних систем, оцінено мотивації, масштаби та структурну динаміку інтернаціоналізації і глобалізації університетської освіти. Проілюстровано науково-освітній потенціал України та конкурентність вітчизняних університетів через призму світових рейтингів, запропоновано конкурентну модель їхнього розвитку у мікро-, макро- та глобальному науково-освітньому середовищі. Запропоновано конкурентну модель розвитку українських університетів у освітньому середовищі із врахуванням світових трендів і практик трансформації у форматі відкритих науки, освіти, інновацій, а також – ресурсних (фінансових, демографічних, міграційних) можливостей та обмежень. The imperatives of transformation in higher education in a paradigm of post industrial knowledge economy are being analyzed. The evolution of intellectual capital is being illustrated by means of, firstly identification and positioning in the institutional structure of the knowledge economy, intellectual economy, social and behavioral economy, creative and network economy in accordance to human, intellectual, social, creative and network capital, and secondly, separation of emotional, cultural and reputation capital. Mission and the priority of functions of various types of universities (educational, research, entrepreneur, classic, professional, corporate, governmental, private, mixed, traditional, virtual, combined) in modern society is being shown. Factors and peculiarities of the universities digital transformation as an non-alternative strategy of their further development caused by unprecedented ICT growth in business, regulatory practices, social communications; requirements of constantly digitalizing labor market; non-traditional way of thinking, life and professional values, formats and styles of behaviour of Z-generation; global growing interuniversity competition on mass condition and necessity of higher education economizing, is being analyzed. A comparative analysis of national innovative systems functioning, where the key role belongs to the universities as intellectual capital generators and innovation progress, is performed. We have estimated the motivations, factors, scopes, and structural dynamics of internationalization and globalization in higher education, their prerequisites being academic mobility, transnationalization, digitalization, liberalization of service trade, and migrational regimes). It has been demonstrated that as a result of digitally based informatization, professional standardization, cross-cultural unification, establishment of the world market, there happens an establishment of a global market for educational services with key actors here being world class research and for profit universities. We have proposed ways of identifying the most productive forms of commercialization of research and educational activities of universities in the concept of strategic partnership ‘science - business - education’ start-ups, venture funds, and enterprises, consortiums, centers for shared use databases, business consulting, mutual social projects. Along with an increase in sources and amount of financing, strengthening of the cooperation with business, improving the positive image and brand, we have demonstrated the possibilities for obtaining a network effect based on the realization of mutual intellectual property rights and establishment of network capital as a result of a cooperation between local, national, and global teams, partnerships, associations, communities. We have identified the determinants of effective strategies for quality assurance of higher education within the coordinates of inner and outer (global) systems and their monitoring, and evaluation (American Quality Award Malcom Baldrige, European Excellence Model EFQM) - innovativeness, resources availability, transparency, digital adaptivity. We have demonstrated the research and education potential of Ukraine through world ratings (human development, innovations, network readiness, economic freedom, easiness of doing business, perception of corruption and global competitiveness) and national higher education systems and universities (according to QS and THE). We have identified micro- and macro problems of development of national university education and proposed ways and measures of addressing them. We have proposed a competitive model for the development of Ukrainian universities in the educational environment taking into account world trends and practices of transformations in the format of open science, education, innovations, as well as - resource (financial, demographic, migrantional) possibilities and restrictions. We have identified the following organizational principles and factors of their international competitiveness: concentration of talents, academic quality, effective research and development, integration of scientific research and teaching, diversified financing, entrepreneurship motivation, behaviour and culture, developed education and research and entrepreneurship infrastructure.