Browsing by Author "Dybkova, Liudmila"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Короткострокові навчальні курси як тренд сучасної бізнес-освіти(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019-05) Дибкова, Людмила Миколаївна; Dybkova, Liudmila; Дыбкова, Людмила НиколаевнаItem Підвищення міжнародної конкурентоспроможності університетів у цифровому суспільстві(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Дибкова, Людмила Миколаївна; Dybkova, Liudmila; Дыбкова, Людмила НиколаевнаСтаттю присвячено аналізу впливу трансформаційних змін у цифровій економіці на освітній процес та визначення чинників, які підвищують міжнародну конкурентоспроможність університетів. Проаналізовано компоненти рейтингів WUR, ARWU, Webometrics, QS World University Rankings. Доведено важливість вільного володіння іноземною мовою викладачами та студентами з метою запрошення викладачів провідних університетів світу до викладання; збільшення кількості залучених до навчання іноземних студентів; розробки викладачами онлайн-курсів та розміщення їх на онлайн-платформах (Coursera, edX, XuetangX та ін.); здійснення наукових досліджень у складі міжнародних організацій; посилення програм студентської та академічної мобільності. Наголошено на важливості розробки університетами програм транснаціональної освіти (дистанційне навчання, відкриття філіалів в інших країнах світу та ін.) у тому числі й міжнародне визнання дипломів та акредитації освітніх програм. The advance and convergence of emerging new information technology causes rapidly and radically transforming in all spheres of society’s life, including the educational environment. The purpose of the study is to analyze the impact of transformational changes in the digital economy on the educational process and identify the factors that enhance the international competitiveness of universities. In order to succeed in the swiftly evolving digital economy enhancing international competitiveness of universities is increasingly becoming cornerstones in their activities. Components of the ranking WUR, ARWU, Webometrics, QS World University Rankings has been analyzed. The importance of fluent in foreign language by teachers and students in order to invite teachers from leading universities in the world; increasing the number of foreign students involved in education; development of online courses by teachers and placement them on online platforms (Coursera, edX, XuetangX, etc.); has been proved. Another influential criterion of universities’ competitiveness is to promote student and academic mobility and international research collaboration. It is emphasized that the importance of developing transnational education programs (distance learning, opening branches in other countries, etc.), including recognition of international qualifications and accreditation of educational programs. Given rapid updating of a professionally oriented array of information and digitization of economic and social space it is necessary to develop such competencies of students as critical thinking and creativity, skills to use digital resources effectively; ability to evaluate the validity and significance of information received from different sources, be willing to acquire new skills and experiences throughout their lifetime. Целью исследования является анализ влияния трансформационных изменений в цифровой экономике на образовательный процесс и определение факторов, которые повышают международную конкурентоспособность университетов. Проанализированы компоненты рейтингов WUR, ARWU, Webometrics, QS World University Rankings. Доказана важность свободного владения иностранным языком преподавателями и студентами с целью привлечения лекторов ведущих университетов мира к преподаванию; увеличение количества обучающихся иностранных студентов; разработки преподавателями онлайн-курсов и размещения их на онлайн-платформах (Coursera, edX, XuetangX и др.), осуществления научных исследований в составе международных организаций; усиления программ студенческой и академической мобильности. Подчеркнута важность разработки университетами программ транснационального образования (дистанционное обучение, открытие филиалов в других странах мира и др.), в том числе и признание дипломов и аккредитации образовательных программ.