Browsing by Author "Hryshchenko, Nataliia"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Компаративний аналіз ефективності та повноти використання ресурсного потенціалу торговельних підприємств: методичні аспекти(Харківський навчально-науковий інститут ДВНЗ «Університет банківської справи», 2023) Парасій-Вергуненко, Ірина Михайлівна; Parasii-Verhunenko, Iryna; Парасий-Вергуненко, Ирина Михайловна; Юрчишин, Ярослав; Yurchyshyn, Yaroslav; Безверхий, Костянтин Вікторович; Bezverkhyi, Kostiantyn; Безверхий, Константин Викторович; Грищенко, Наталія Вячеславівна; Hryshchenko, Nataliia; Грищенко, Наталия Вячеславовна; Назарова, Каріна; Nazarova, Karina; Приймак, Наталія; Pryimak, NataliiaМетою дослідження є розроблення нових методичних підходів до проведення компаративного аналізу ефективності та повноти використання ресурсного потенціалу торговельних підприємств для цілей стратегічного управління. У статті уточнено сутність поняття «ресурсний потенціал» та систематизовано основні методичні підходи до його аналізу. Інформаційною базою емпіричного дослідження слугували дані фінансової звітності шести найкрупніших компаній, що займаються торгівлею вантажними транспортними засобами за період 2020-2022 рр. У результаті дослідження запропоновано новий методичний підхід до проведення компаративного конкурентного аналізу ефективності та повноти використання ресурсного потенціалу торговельних підприємств. Запропонована методика дає змогу не просто проаналізувати ефективність використання ресурсного потенціалу підприємств, а оцінити повноту використання наявних ресурсів, через порівняння фактичного значення прибутку з теоретично можливим еталонним значенням для наявного рівня ресурсів, ураховуючи середню ефективність використання активів для заданої сукупності підприємств-конкурентів. Таке еталонне значення прибутку рекомендовано визначати на основі розробленої регресійної моделі, яка характеризує залежність прибутку до оподаткування від розміру активів. Аналогічні моделі також можуть бути використані для цілей прогнозного аналізу, оскільки дають змогу дослідити поведінку окремих показників ефективності залежно від зміни обраного фактора. Для проведення узагальнюючої оцінки ефективності та повноти використання ресурсного потенціалу торговельних підприємств запропоновано інтегральний показник, на основі якого визначено рейтинг конкурентних позицій досліджуваних компаній. Практичне використання авторського методичного підходу дає змогу провести бенчмаркінг, здійснити порівняльну оцінку результатів діяльності компанії з результатами конкурентів; визначити конкурентні переваги або слабкі сторони своєї діяльності, пов’язані з недостатньо повним використанням свого ресурсного потенціалу; сприяє ефективному пошукові додаткових внутрішніх резервів підвищення ефективності діяльності; цей підхід може бути використаний для розроблення операційних стратегій, спрямованих на підвищення конкурентоспроможності компаній. The aim of the article is to develop new methodological approaches for conducting a comparative analysis of the efficiency and utilization completeness of the resource potential in trading enterprises for the strategic management purposes. The article clarifies the essence of the concept of "resource potential" and systematizes the main methodological approaches to its analysis. The empirical research is based on the financial statements of six largest companies engaged in the cargo vehicles trade for the period of 2020-2022. As a result of the study, a new methodological approach to conducting a comparative competitive analysis of the efficiency and completeness of the use of the resource potential of trading companies is proposed. The proposed methodology allows not only to analyze the efficiency of resource utilization but also evaluating the completeness of resource utilization by comparing the actual value of profit value with the theoretically possible benchmark value for the available resource level, taking into account the average asset utilization efficiency for a given set of competing enterprises. The benchmark profit value is recommended to be determined based on the development regression model that characterizes the dependence of pre-tax profit on the size of assets. Similar models can also be used for the purposes of forecasting analysis, as they enable examining the behaviour of individual performance indicators depending on changes in the selected factor. To perform a comprehensive assessment of the efficiency and utilization completeness of resource potential of trading enterprises, an integrated indicator is proposed, based on which the competitive positions of the researched companies are ranked. Practical application of the author's methodological approach allows benchmarking, conducting a comparative evaluation of the company's performance with the results of competitors, identifying competitive advantages or weaknesses of its activities related to insufficiently complete utilization of its resource potential, promotes an effective search for additional internal reserves to improve performance, and can be used to develop operational strategies aimed at improving companies’ competitiveness.Item Формування та структуризація глобального ринку консалтингових послуг(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2014-11-07) Грищенко, Наталія Вячеславівна; Hryshchenko, Nataliia; Грищенко, Наталия Вячеславовна; Столярчук, Ярослава МихайлівнаДисертацію присвячено комплексному дослідженню процесів формування та структуризації глобального ринку консалтингових послуг. У роботі розкрито креативну природу консалтингових послуг та здійснено їх класифікаційну ідентифікацію. Значну увагу приділено аналізу еволюції світового ринку консалтингових послуг та тенденцій його розвитку в умовах глобалізації. Обґрунтовано методологічні підходи до структуризації світового ринку консалтингових послуг, досліджено особливості диверсифікації його видової структури, розкрито транснаціоналізаційні чинники впливу на структуру глобального консалтингового ринку. Досліджено взаємозв’язок між основними макроекономічними показниками країн і рівнем розвитку консалтингової індустрії, розроблено авторську методику оцінювання міжнародної конкурентоспроможності консалтингових компаній. Визначено кількісні та якісні параметри розвитку консалтингового ринку України та узагальнено його сучасні тенденції. Значну увагу приділено обґрунтуванню стратегічних напрямів удосконалення інституційного забезпечення вітчизняної консалтингової індустрії та її інтеграції у глобальний ринок. Dissertation is devoted to the research of the dynamic and structural development of the global consulting services market and to the definition of the main trends of its evolution in the context of globalization. Thesis defines the economic essence of such categories as «consulting», «consulting services», «consulting product», based on the integrated approach. The basic types of consulting services have been researched and the improved version of their classification has been suggested by supplementing it with such classification features: form of consultants’ work, subjects of consulting and nature of cooperation, content of consulting services, nature and novelty of the problem solved. In order to improve pricing of consulting products and interaction of consulting market subjects the classification of consulting products has been supplemented by such classification criteria: performance of consulting product, possibility of exclusion, possibility of economic effect measuring, degree of standardization and unification, time of action, composition (multicomponent) of consulting procedures. In the dissertation the main periods of the global consulting market development are suggested basing on such criteria as: scale and pace of development consulting market, level of transnationalization and institutionalization, special aspects of the geographically-regional structure of the market and its dynamics, range of tasks and innovativeness of the consulting technologies. On the basis of these criteria, four main stages of its development have been determined: origin and development; intensive growth and development; period of the information consulting; globalization of the consulting market. The main imperatives of the global consulting market which affect its quality changes through universalization and intellectualization of consulting services, modernization of the forms and methods of consultants work with clients, as well as the improvement of consulting technologies. The methodological approaches to the structuring and segmentation of the global consulting services market have been substantiated with the help of the multi-level object-subject model of segmentation which is based on the market diversification by the market entities (producers and consumers of consulting services) to objects (types of consulting services) and geography (in terms of the world's geographical regions and countries). The key qualitative and quantitative factors of the geographical, object- and subject-based diversification of the consulting market are: liberalization of the international economic relations; increasing transnationalization of the business activity; exacerbation of the global competition; concentration of consulting and administrative innovations in the leading countries; intensification of international mergers and acquisition; informational revolution. On the basis of the developed model the structure and dynamics of the global, European and domestic consulting services market have been analyzed. It is proved that the strengthening of demand for the modern innovative tools and technologies of the company management significantly affects the objective structure of the global consulting market. The priority areas for the changes in the structural configuration in the global and European markets in the near future have been identified. Based on the regression analysis the influence of the level of countries economic development on their consulting activity, as well as on the objective structure of the consulting market has been examined. The methodology of matrix analysis of the consulting companies competitiveness has been worked out and on its basis as an example such estimation by the of the leading consulting companies «Big Four» in different geographic segments of the global market has been carried out. As one of the key trends of the current consulting development the offshoring in multinational businesses has been identified and characterized. The dissertation highlights the main stages in the development of the domestic consulting market. For each stage the characteristic features and the basic principles of consulting are given, those, taking into account the global experience, enable us to determine the priorities of the institutional reforms aimed to encourage and support its development. The structure and dynamics of the Ukrainian consulting market have been researched and the comparative analysis of the correspondent data of the world and European markets has been carried out. On the basis of the constructed multifactor correlation model the main factors that affect the capacity of the consulting market have been substantiated. The advantages and disadvantages of domestic consulting companies in comparison to foreign companies have been determined. The institutional background for the consulting business development in Ukraine and the ways of its implementation in the global market has been defined. Диссертация посвящена комплексному исследованию процессов формирования и структуризации глобального рынка консалтинговых услуг. В работе раскрыта креативная природа консалтинговых услуг, осуществлена их классификационная идентификация. Значительное внимание уделено анализу эволюции мирового рынка консалтинговых услуг, а также тенденциям его развития в условиях глобализации. Обоснованы методологические подходы к структуризации мирового рынка консалтинговых услуг, исследованы особенности диверсификации его видовой структуры, раскрыты транснационализационные факторы влияния на структуру глобального консалтингового рынка. Исследована взаимосвязь между основными макроэкономическими показателями стран и уровнем развития консалтинговой индустрии, разработана авторская методика оценки международной конкурентоспособности консалтинговых компаний. Определены количественные и качественные параметры развития консалтингового рынка Украины и обобщены его современные тенденции. Значительное внимание уделено обоснованию стратегических направлений совершенствования институционального обеспечения отечественной консалтинговой индустрии и ее интеграции в глобальный рынок.