Browsing by Author "Lisniak, Nataliia"
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
Item Абстрактні поняття добро і зло у лемківських піснях(Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2016) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті розкриваються способи репрезентації абстрактних понять «добро» і «зло», описується їх вербалізація через словесне втілення, простежується їх емоційне насичення та образність. Джерельною базою наших студій стали відомі друковані збірники лемківських пісень. У народнопоетичній творчості лемків домінантою виступає спосіб опосередкованої маніфестації добра і зла, який полягає у тому, що усе позитивно оцінне – це добро, а усе негативно оцінне – зло. У статті зазначено, що поняття добра і зла своїми витоками сягають релігійних настанов, асоціативно пов’язаних з історією гріхопадіння. Поняття добра стосується позитивно конотованих сакральних образів, а поняття зла – негативно конотованих образів. З-поміж аналізованих пісенних текстів трапляються такі, що побудовані у формі моралізаторського навчання, життєвої мудрості, або як висновок-узагальнення. Морально-етичні категорії «добро» і «зло» є ідейним стрижнем усіх лемківських пісень. In the article the ways of representation of abstract concepts «good» and «evil» are disclose, their verbalization by the verbal embodiment are described, their emotional saturation and figurativeness are traced. The source base our studies have become the known printed collections of Lemko songs. In the works of Lemko folk the way of the mediated demonstration of the good and evil acts as a dominant, it means the all that estimated positive – it's good and all negative evaluative – evil. It’s noted in the article the sources of concepts of good and evil reach to religions instructions, which are associatively connected with the history of the Fall. The concept of good relates to positively connoted sacral images, and the concept of evil – negatively connoted images. Among the analyzed texts there are songs that are built in the form of moralizing learning, wisdom or as summary-generalization. The moral and ethical categories of "good" and "evil" are the ideological core of all Lemko songs. В статье раскрываются способы репрезентации абстрактных понятий «добро» и «зло», описывается их вербализация через словесное воплощение, прослеживается их эмоциональная насыщенность и образность. Источником наших исследований стали известные печатные сборники лемковских песен. В народнопоэтическом творчестве лемков доминантой является способ опосредованной манифестации добра и зла, который заключается в том, что все, что оценивается положительно – это добро, а все, что оценивается негативно, – зло. В статье указано, что понятия добра и зла своими истоками уходят в религиозные напутствия, ассоциативно связанные с историей грехопадения. Понятия добра касаются положительно коннотированных сакральных образов, а понятия зла – негативно коннотированных образов. Среди анализированных песенных текстов попадаются как построенные в форме морализаторского обучения, жизненной мудрости, так и в форме вывода-обобщения. Морально-этические категории «добро» и «зло» являются идейным стержнем всех лемковских песен.Item Вербалізація основних мотивів та образів засобами мови (на матеріалі лемківських емігрантських пісень)(Криворізький державний педагогічний університет, 2013) Панцьо, Стефанія Єлисеївна; Pantso, Stefaniia; Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті визначаються й аналізуються основні мотиви, мовні образи та символічність лемківських емігрантських пісень. Звертається увага на образність мови пісень, на наявність діалектизмів, які створюють місцевий колорит. In the article determined and analyzed the main motifs, linguistic images and symbolism of immigrant Lemkos songs. Attention is drawn to imagery language of songs and presence of dialecticism, that create local colour. В статье определяются и анализируются основные мотивы, языковые образы, символика лемковских эмигрантских песен. Обращается внимание на образность речи песен, на наличие диалектизмов, творящих местный колорит.Item Виклики і можливості трансформації економіки освіти в моделі повоєнного відновлення України(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Ткаченко, Олена Вадимівна; Tkachenko, Olena; Ткаченко, Елена Вадимовна; Козловська, Лариса Степанівна; Kozlovska, Larysa; Козловская, Лариса Степановна; Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталья ИвановнаСтаттю присвячено оцінюванню перспектив якісної трансфо- рмації економіки освіти України під час повоєнного відновлення. Оцінено схильність населення України інвестувати в підвищення освітнього рівня й уточнено уподобання щодо форматів навчання як важливі передумови оно- влення структури джерел фінансування вищої освіти та розвитку системи мотивів і стимулів до підвищення її економічної ефективності. Вихідну ін- формацію отримано за результатами вибіркового опитування постраждалих від воєнних дій. Теоретичною базою роботи стали дослідження, присвячені визначенню ролі накопичення людського капіталу в розширенні масштабів та оновленні структури національного виробництва. Виявлено високий потенціал розширення платоспроможного попиту на короткострокові програми підготовки, що будуть реалізовані за активною участю потенційних роботодавців, адже 33,0 % загальної чисельності респо- ндентів планують змінювати професію, що зумовлює додатковий попит на освітні послуги. Вагомі резерви розширення платоспроможного попиту на освітні послуги пов’язано з пропозицією достатньо гнучких режимів доступу до навчальних програм, що дають змогу залучити тих потенційних клієнтів, які прагнуть навчатися, але не можуть реалізовувати це бажання через зумовлені війною обмеження можливостей. За даними вибірки, ця група становить 31,1 % серед усіх респондентів і 29,7 % серед респондентів, що вже мають диплом про вищу освіту. У довгостроковій перспективі цей показник характеризує приблизні масштаби потенційного розширення ринку освітніх послуг для закладів вищої освіти: це колишні клієнти, що планують продовжити навчання. The article is devoted to the evaluating of prospects for the Ukrainian education economy qualitative transformation in the process of post-war recovery. In particular, the propensity of the Ukrainian population to invest in raising the level of education is assessed and the preferences for educational formats are specified, as an important prerequisite for updating the structure of higher education’s funding sources and the relative system of motives and incentives to increase its economic efficiency. The initial information was obtained based on the results of a sample survey conducted among the population of Ukraine affected by the war. The theoretical basis of the work was researches devoted to determining the role of the accumulation of human capital in the processes of expanding and updating the structure of national production. A high potential of expanding the solvent demand for short-term training programs, which will be provided with the active participation of potential employers, has been revealed, because 33.0% of the total number of respondents plan to change their profession, which mainly causes additional demand for educational services. Significant reserves for the expansion of the solvent demand on educational services are associated with the supply of sufficiently flexible modes of access to educational programs, which will allow attracting those customers’ potential, who wish to begin education, but cannot realize this desire due to the limitations of opportunities caused by the war. According to the sample, this group comprises 31.1% of all respondents and 29.7% of respondents who already have a higher education diploma. In the long term, this indicator characterizes the approximate size of the likely expansion of the educational services market for higher education institutions — at least, these are former clients who plan to continue their studies.Item Власні географічні назви в лемківських піснях(Львівський національний університет імені Івана Франка, 2019) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаПроаналізовано власні географічні назви в лемківських піснях, простежено семантико-структурні особливості топонімів. Указано їх значення у пісенному тексті. The article deals with its own geographical names in Lemko songs. A separate stratum of its own names in the Lemko song folklore are geographical names. Some extent allow the author to translate his ideological and thematic plan as well as to realize his aesthetic preference. Toponyms are used in song discourse, obviously acquire figurative and artistic value. First of all, with the help of a poetic toponymicon, a holistic text, in which everything is connected and subordinate, is created and serves as the means of preserving certain information. The Toponymic of Lemko singers is presented quite wide and diverse. Among these units are the following groups of geographical names: names of the countries and geographic territories (Ukraine, Austria, America, Poland, Canada, Podillya, Egypt, Lemkivshchyna, Presovshchyna, etc.); names of cities (Lviv, Warsaw, Krynica, Krakow, Poznan, Przemysl, Budapest, Nazareth, New York, Berdichev, Tokaj, etc.); the names of villages (Andriivka, Bodnarka, Visova, Mokre, Tеlich, Ropitsa, Ugrin, etc.); names of mountains and the rivers ( the Carpathians, Beskid etc.). The research of the texts of the Lemko song heritage testifies that the operation of toponymic names is connected with the plot-thematic content of the singers. Most often their own geographical names are used in ballads, in gourmet and emigrant songs. They tend to create the effect of a concrete reality, which finds its confirmation in the system of toponyms. In this case, these units mostly perform a plot-based function, indicating the localization of certain historical events. The linguistic analysis of the toponymic Lemko singers proves that it is an important means of actualizing and concretizing the artistic and poetic space. The toponymic paradigm extends to almost all thematic cycles in song folklore of Lemko’s. Own geographical names are specialized on the spatial code of songs; representing the Lemko habitat area; signal the connection between Lemkos and other territories.Item Культурологічна значущість лексики, пов’язаної з поняттям “рід” у лемківській пісні(Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, 2013) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті розглянуто лексику на позначення родинних зв’язків. Проаналізовано лексеми рід, родина, мати, батько та похідні від них. Матеріалом слугували лемківські пісні. In the article the words denoting relationships. Analyzed tokens clan, family, mother, father and derivatives. The material formed the Lemko songs. В статье рассматривается лексика которая обозначает родственные отношения. Проанализированы лексемы род, мать, отец и их производные. Материалом послужили лемковские песни.Item Мовні образи жита і пшениці у лемківських народних піснях(Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2016) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті висвітлено мовні образи жита і пшениці у лемківських народних піснях. Виявлено їх семантико-символічний потенціал та простежено прийоми і засоби реалізації цих образів. Визначено основні семантико-символічні смисли – «життя», «кохання», «буттєвість». The article describes linguistic images of rye and wheat in Lemko folk songs. It has definited their semantic and symbolic potential, described methods and means of realization these images, determined the basic semantic and symbolic concept – "life", "love", "being". В статье рассмотрены лингвистические образы ржи и пшеницы в лемковских народных песнях. Обозначен их семантико-символический потенциал, прослежены прийомы и средства реализации этих образов. Определены основные семантико-символические смыслы – «жизнь», «любовь», «бытие».Item Мовні образи світу, небесних світил у лемківській пісні(Національний університет «Острозька академія», 2013) Панцьо, Стефанія Єлисеївна; Pantso, Stefaniia; Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті аналізуються мовні образи світу, небесних світил у контексті лемківської пісні. Досліджуються особливості вживання та їх символічний потенціал. In the article the speech patterns of the world and the heavenly bodies is analized, in the context of Lemko songs. The features of their functioning and their symbolic potential is investigated. В статье анализируются языковые образы мира, небесных светил в контексте лемковской песни. Исследуются особенности применения и их символический потенциал.Item Мікротопоніми Західного Поділля, співвідносні з мікротопонімами Чернігівсько-Сумського Полісся(Житомирський державний університет імені Івана Франка, 2010) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті проаналізовані мікротопоніми Західного Поділля, співвідносні з мікротопонімами Чернігівсько-Сумського Полісся. Для системного порівняння мікротопонімів виділено одинадцять лексико-семантичних груп.Item Мікротопоніми Лемківщини на -ів-к-а(Хмельницький національний університет, 2013) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаСтаття продовжує цикл публікацій автора з питань української мікротопонімії. У ній розглядаються мікротопоніми Лемківщини з суфіксом -ів-к-а, записані від переселенців, які проживають на Західній Україні. The article continues a cycle of the author publication concerning Ukrainian mikrotoponyms. It deals with the mikrotoponyms Lemkowith the suffix -ів-к-а and recorded by persons residing in the Western Ukraine. Статья продолжает цикл публикаций автора по вопросам украинской микротопонимии. В ней рассматриваются микротопонимы Лемковщины с суффиксом -и-вк-а, записанные от переселенцев, проживающих на Западной Украине.Item Мікротопоніми Лемківщини, основи яких указують на спосіб освоєння земельних ділянок(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2010) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті проаналіювано мікротопоніми Лемківщини, основи яких указують на освоєння земельних ділянок. Детально пояснено семантику базових лексем.Item Поетичний образ щастя в лемківських піснях(2016) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті висвітлено концептуальну значущість образу щастя в контексті лемківських пісень. Аналіз здійснено на матеріалі текстів пісень, які почерпнуті з відомих збірок пісень з Лемківщини, а також із власних записів від переселенців. Досліджено особливості вживання лексеми щастя, виявлено її семантико-символічний потенціал та простежено прийоми й засоби реалізації цього образу. The article considers the conceptual significance of the image of happiness in the context of Lemko songs. Analysis carried out on the texts of the songs, are taken from the com-pilations of the songs of Lemko, also from his own records from the settlers. The features of the tokens of happiness, marked its semantic and symbolic potential, prostagen methods and means of realization of this image. В статье рассмотрена концептуальная значимость образа счастья в кон-тексте лемковских песен. Анализ осуществлен на материале текстов песен, которые позаимствованы из известных сборников песен из Лемковщины, также из собственных записей от переселенцев. Исследованы особенности лексемы счастье, обозначен его семантико-символический потенциал, прослежены приёмы и средства реализации этого образа.Item Презентація як мовний портрет сучасного студента(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2014-02-18) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаItem Символізація назв рослин у поезії Богдана Лепкого(Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2012) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті простежується використання назв рослин у поезії Б. Лепкого і виявляється їх символічне значення. Найповніше аналізуються лексеми «квіти», «цвіт», «рожі», «листя». Визначаються основні семантичні мотиви, символами яких виступають флористичні назви: сум, туга, страждання, любов, кохання, самотність, швидкоплинність, волелюбність. Зазначається, що квіт(и), квіття – це також поезії Богдана Лепкого. In the article traced the using of the names of plants in the poetry of B. Lepky and detected their symbolic significance. The fullest analyzed the lexemes: «flowers», «bloom», «rose», «leaves». The basic semantic motifs determined symbols which are the floral names: sadness, anguish, suffering, love, amour, solitude, transience, freedom. It is noted that blossom, bloom – it is also the poetry of Bohdan Lepky.Item Символіка образів яблуні та яблука у лемківських піснях(Національний університет «Острозька академія», 2014) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті розглядається художньо-естетичний, образно-символічний потенціал яблуні та її плоду у лемківських піснях, відзначається широке використання словосполучення «червене яблочко» з різними значеннями та розкривається символіка яблуні – дівочого (жіночого) дерева. This article deals with the artistic and aesthetic, figurative and symbolic potential of the tree and its fruit in Lemko songs, widespread use of the phrase «chervene yablochko» with different meanings and symbolism of apple tree is revealed – female trees. В статье рассматривается художественно-эстетический, образно-символический потенциал яблони и её плода в лемковских песнях, широкое использование словосочетания «червене яблочко» с разными значениями и раскрывается символика яблони – девичьего (женского) дерева.Item Ситуативні ігри на заняттях з української словесності(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2013-01-31) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаItem Складні слова в оповіданнях Ольги Кобилянської(Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2011) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаСтаття присвячена аналізу творення і вживання складних слів в оповіданнях Ольги Кобилянської. Зосереджується увага на визначенні основних типів складних слів, описані дериваційні моделі та схарактеризовані їх функції у художньому тексті. Compound adjectives, nouns and adverbs, which are used in O. Kobylanska stories, are analyzed in this article. The attention is also paid on the individual author’s word-building, it’s stylistic characteristics is made. Статья посвящена анализу создания и употребления сложных слов в рассказах Ольги Кобылянской. Сосредоточено внимание на определении основных типов сложных слов, описаны деривационные модели и охарактеризированы их функции в художественном тексте.Item Фразеологізми з компонентом серце (на матеріалі лемківських пісень)(Ужгородський національний університет, 2020) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лисняк, Наталия ИвановнаУ статті розглянуто фразеологізми з компонентом серце в народних піснях Лемківщини. Дослідження таких словосполук є актуальними з огляду на їх значущість в українській мовній картині світу. Метою наукової розвідки є проаналізувати фразеологізми з компонентом серце, які функціонують у лемківських піснях. Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань: 1) вибрати фраземи з компонентом серце з пісенних текстів; б) погрупувати вибраний матеріал; в) з’ясувати семантику та особливості вживання фразем. У лемківських піснях зафіксовано фразеологізми, у яких компонент серце символізує пристрасть, любов, кохання: любити сердушком, серце палає, впасти до серденька, дати серденько. Окрему групу утворюють фразеологізми з компонентом серце, які виражають почуття піднесеності, радості, хвилювання: серце веселит, серце розвеселиш (серце розвеселит), серце ся радує, серце грало, серце тріпоче. У пісенному дискурсі лемків виділяємо чималу кількість фразеологізмів на позначення негативних почуттів: серце болит, серце крається, серце плаче, серце мліє, серце лупне, серце розпраснеться, серце пукне, серденько завмерат тощо. У фраземах із компонентом серце в лемківських піснях передано відчуття хвилювання, трепоту, смутку, жалю: серденько трепоче, серденько в смутку, на серденьку тугу мати, жалити серденько, серденько не буде веселе, на серденьку веселости мало, серцю буде смутно, серденько засмучене єст, серце в жалю, мати жаль в сердечку, жаль в серці носити, серцю жалю додати. Серед аналізованих стійких словосполук невелику групу становлять фразеологізми з характеристикою якостей людини: веселе серце мати, добре серце мати, не фалечне серце мати, фалечне серце мати, серця не мати, серденько з каменя тощо. Висновки. Фраземи з компонентом серце, які функціонують у лемківських піснях уживаються для створення емоційно-почуттєвої палітри – кохання, радість, веселість, жаль, розпач тощо. Вони є невіддільною частиною мовної картини світу та репрезентують соціально-культурний досвід лемків, особливості відображення в них звичаїв та традицій. The article considers phraseology with a component «heart» in folk songs from the Lemko region. Studies of such phrases relevantly shows the importance of Ukrainian language in the world image. The purpose of scientific research is to analyze phraseologies with a heart component that function in Lemko songs. Achieving this goal involves the following tasks: 1) to choose phrases with a heart component from the lyrics; b) to group the selected material; c) to find out their semantics and indicate the features of use. In Lemko songs phraseological units in which the heart component symbolizes passion, love and affection are being recorded: любити сердушком, серце палає, впасти до серденька, дати серденько. The phrases with the heart component in Lemko songs convey the feeling of excitement, trembling, sadness, pity: серце веселит, серце розвеселиш (серце розвеселит), серце ся радує, серце грало, серце тріпоче. In the Lemko song discourse we allocate considerable number of phraseologies to denote negative feelings: серце болить, серце крається, серце плаче, серце мліє, серце лупне, серце розпраснеться, серце пукне, серденько завмерат etc. In the phrases with the heart component in Lemko songs the feeling of excitement, trembling, sadness, pity are conveyed: серденько трепоче, серденько в смутку, на серденьку тугу мати, жалити серденько, серденько не буде веселе, на серденьку веселости мало, серцю буде смутно, серденько засмучене єст, серце в жалю, мати жаль в сердечку, жаль в серці носити, серцю жалю додати. Among the analyzed stable phrases there is a small group, which consists of phraseology with a description of human qualities: веселе серце мати, добре серце мати, не фалечне серце мати, фалечне серце мати, серденько з каменя.Conclusions. Phrases with a heart component, which function in Lemko songs, are used to create an emotional palette – love, joy, merriment, regret, despair, and so on. They are an integral part of the linguistic picture of the world and represent the socio-cultural experience of the Lemkos, the peculiarities of their reflection of customs and traditions.Item Штучний інтелект і створення тексту на парах з мови(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Лісняк, Наталія Іванівна; Lisniak, Nataliia; Лесняк, Наталия Ивановна