Browsing by Author "Markuts, Vladyslav"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item ERP-система як інструмент забезпечення раціонального використання ресурсів компанії(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Маркуц, Владислав Ігорович; Markuts, Vladyslav; Markuts, Vladyslav; Кизенко, Олена Олександрівна; Kyzenko, Olena; Кизенко, Елена АлександровнаЗастосування ERP-систем стає невід’ємною частиною інформаційного забезпечення бізнесу та дозволяє підприємствам раціоналізувати використання ресурсів. Метою статті є поглиблений аналіз використання ERP-систем у діяльності підприємств, виявлення переваг та обмежень їх практичного застосування, які дозволяють розвивати ERP-системи на засадах технологічно-організаційно-когнітивної конвергенції, щоб відповідати мінливим потребам сучасного бізнесу. У дослідженні були використані методи кейс-аналізу, синтезу та графічної візуалізації інформації. У роботі розвинуто прикладний аспект окремих напрямів сучасної інституціональної економічної теорії, зокрема теорії еволюційної економіки. Увагу сфокусовано на тому, як фактор технологічного прогресу впливає на трансформацію управління компаніями внаслідок дії принципу обмеженої раціональності. В результаті дослідження узагальнено практику використання ERP-систем і проаналізовано взаємоз’язок з процесами конвергенції інформаційних, комунікативних, управлінських та когнітивних технологій. Виділено фактори раціонального використання ресурсів на основі даних ERP-систем для чотирьох типів операційних моделей компаній, які ідентифікуються залежно від рівня стандартизації та інтеграції бізнес-процесів. Інтеграція сприяє раціональному використанню ресурсів через автоматизацію рутинних процесів, але вимагає від кількох бізнес-підрозділів використання спільних практик роботи з інформацією щодо її отримання, реєстрації, зберігання, забезпечення конфіденційності та розподіленого доступу. Стандартизація приносить економію коштів та ефективність за рахунок уніфікації та швидкості виконання бізнес-процесів, але обмежує можливості трансформації окремих процесів з метою їх адаптації до швидких змін зовнішнього середовища. Результати дослідження допоможуть підприємствам у разі впровадження або трансформації ERP-систем визначати їх потрібну конфігурацію відповідно до потреб бізнесу зі збереженням необхідного рівня адаптивності бізнес-процесів. Результати також будуть корисними для науковців, які проводять комплексні дослідження впливу інформаційних технологій на функціонування бізнесу. Технологічний прогрес сприяє тому, що ERP-системи продовжують розвиватися та інтегруватися з іншими технологіями, такими як штучний інтелект, Інтернет речей та машинне навчання, щоб надати бізнесу цінний контекст, який перетворює інформацію на унікальні знання, що окреслює перспективу подальших досліджень. The use of ERP systems is becoming an integral part of business information support and allows enterprises to rationalize the use of resources. The purpose of the article is an in-depth analysis of the use of ERP systems in the activities of enterprises, identification of the advantages and limitations of their practical application, which allow the development of ERP systems on the basis of technological, organizational and cognitive convergence to meet the changing needs of modern business. The study used the methods of case analysis, synthesis, and graphical visualization of information. The paper develops the applied aspect of certain areas of modern institutional economic theory, in particular the theory of evolutionary economics. Attention is focused on how the factor of technological progress affects the transformation of company management due to the principle of bounded rationality. The study summarizes the practice of using ERP systems and analyzes the relationship with the processes of convergence of information, communication, management, and cognitive technologies. The factors of rational use of resources based on ERP system data for four types of operating models of companies are identified. They are identified depending on the level of standardization and integration of business processes. Integration contributes to the rational use of resources through the automation of routine processes but requires several business units to use common practices for working with information in terms of its receipt, registration, storage, confidentiality, and distributed access. Standardization brings cost savings and efficiency by unifying and speeding up business processes but limits the ability to transform individual processes to adapt to rapid changes in the environment. The results of the study will help enterprises when implementing or transforming ERP systems to determine their desired configuration, in accordance with business needs, while maintaining the required level of adaptability of business processes. The results will also be useful for researchers conducting comprehensive studies of the impact of information technology on business operations. Technological advances mean that ERP systems continue to evolve and integrate with other technologies, such as artificial intelligence, the Internet of Things, and machine learning, to provide businesses with valuable context that transforms information into unique knowledge, which outlines the prospect for further research.Item Багаторівнева класифікація ризиків в логістичній системі(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022-10) Маркуц, Владислав; Markuts, VladyslavПроаналізовано особливості викликів, з якими стикаються логістичні системи в сучасних умовах. Узагальнено класифікаційні ознаки різних видів ризиків в логістичних системах макро- та мікрорівня. The peculiarities of the challenges faced by logistics systems in modern conditions have been analyzed. The classification features of various types of risks in macro- and micro-level logistics systems have been summarized.Item Вплив конвергенції інформаційно-комунікаційних та управлінських технологій на діяльність підприємств торгівлі(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Маркуц, Владислав Ігорович; Markuts, Vladyslav; Кизенко, Олена Олександрівна; Kyzenko, Olena; Кизенко, Елена АлександровнаМетою дослідження є комплексний аналіз впливу конвергенції інформаційно-комунікаційних та управлінських технологій на функціонування підприємств торгівлі, визначення ключових напрямів в трансформаційних змін і перспектив реалізації адаптивних стратегій, що формуються внаслідок переосмислення комунікації між покупцями і продавцями. Узагальнено системні взаємозв’язки учасників процесів торгівлі в умовах цифровізації суспільства загалом; виявлено тенденції розвитку вітчизняного ринку роздрібної торгівлі та рівень готовності підприємств торгівлі до широкої інтеграції конвергентних технологій. Цінність статті полягає в інтердисциплінарному узагальненні релевантних результатів досліджень з економіки, менеджменту, інформаційних технологій та експертних опитувань у сфері торгівлі, що дозволило виявити ключові тренди у діяльності торговельних компаній, пов’язаних з технологічною конвергенцією. The aim of the study is a comprehensive and multidimensional analysis of the impact of the convergence of information, communication and management technologies on the functioning of enterprises in the field of trade. The key areas of transformational changes and prospects for the implementation of adaptive strategies formed as a result of rethinking communication between buyers and sellers are identified. To achieve this goal, the following tasks are formulated: 1) to generalize the systemic interrelationships of participants in trade processes in the context of digitalization of society as a whole; 2) to identify and analyze the current signs, status and trends in the development of the domestic retail market; 3) to systematize trends in the implementation of successful adaptive strategies by trade enterprises related to digitalization, and to identify the readiness of domestic trade enterprises for the wide integration of convergent information, communication and management technologies by the criterion of frequency of implementation of information and communication technologies. The study used general scientific methods of cognition, such as systematization, analysis and synthesis, which allowed to identify, on the basis of an interdisciplinary synthesis of relevant results of previous theoretical studies in economics, management, information technology and specialized expert surveys in the field of trade, the relationships between participants in trade processes and key trends in the activities of these companies related to the convergence of technologies. To understand the practical aspects of implementing adaptive strategies related to the introduction of convergent technologies by trade enterprises, the author used case analysis, observation, statistical analysis and data visualization. The practical value of the results obtained is that they provide an opportunity to make important generalizations about the impact of the convergence of information, communication and management technologies on the activities of trade enterprises. The adaptive strategies that have been successfully implemented by trade enterprises were primarily based on the benefits derived from the transformation of business processes as a result of the introduction of convergent technologies. These benefits relate to the following key elements of trade processes: improved customer interaction based on individualized needs and offers through the implementation of omnichannel strategies for integrating different sales channels; simplified inventory management and improved logistics; and adaptation to changing market conditions through the ability to respond quickly to changes in external factors, which strengthened the resilience of Ukrainian trade enterprises during the war.Item Застосування технології Інтернету речей в автоматизованих системах управління ресурсами(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Маркуц, Владислав Ігорович; Markuts, VladyslavУ статті узагальнено наукові знання щодо стану та потенціалу розвитку індустрії Інтернету речей (IoT) в Україні та проаналізовано вже реалізовані ініціативи для сприяння її поширенню у сферах охорони здоров’я та управління міським господарством. Метою дослідження є систематизація та аналіз наявної наукової інформації про можливості та потенціал, що розкриває інтеграція ERP-системи та Інтернету речей як конвергентної управлінської технології. За результатами дослідження представлено модель поєднання технологій Інтернету речей та управління ресурсами компаній в ERP-системах; систематизовано переваги, які надає інтеграція ІоТ та ERPсистем; узагальнено проблеми, пов’язані з визначенням економічної ефективності інтеграції ІоТ та ERP-систем на основі аналізу прикладних кейсів у сферах охорони здоров’я та управління міським господарством. У дослідженні було використано методи систематизації, метааналізу і синтезу досліджень зі сфер інформаційних технологій, економіки, менеджменту, права. Додатково використано кейс-аналіз для розуміння практичних аспектів реалізації конвергентних технологій на основі поєднання управлінських та інформаційних технологій. The article summarizes scientific knowledge about the state and potential of the development of the Internet of Things (IoT) industry in Ukraine and analyzes already implemented initiatives to promote its spread in the areas of health care and urban management. The study aims to systematize and analyze the available scientific information about the opportunities and potential revealed by integrating the ERP system and the Internet of Things as a convergent management technology. Based on the research results, a model of combining Internet of Things technologies and resource management of companies in ERP systems is presented; the advantages provided by the integration of IoT and ERP systems are systematized; the problems associated with determining the economic efficiency of the integration of IoT and ERP systems are summarized based on the analysis of applied cases in the areas of health care and urban management. The research used methods of systematization, meta-analysis, and synthesis of research from the fields of information technologies, economics, management, and law. In addition, a case analysis was used to understand the practical aspects of the implementation of convergent technologies based on the combination of management and information technologies. Attention is focused on the fact that future directions of research are related to the expansion of technical capabilities for processing large volumes of IoT data from connected devices and applications to create integration between devices and control systems at enterprises; development of networks and protocols to eliminate performance gaps, provide valuable information on improving customer interaction, speed up customer problem- solving processes, and expand the capabilities of the IoT as a service management technology. Most cloud-based ERP applications with IoT elements have specific requirements for functionality and quality of service, including communication, computing, and data storage. Meeting these requirements can be challenging, especially regarding network performance, resulting in bottlenecks in real-time application performance.