Browsing by Author "Melnykova, Oleksandra"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item Economic development of Eastern European countries (оn the example of Ukraine): regional aspect(Izdevnieciba «Baltija Punlishing»256-0742, 2018) Sieriebriak, Kseniia; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Олександра Анатоліївна; Мельникова, Александра Анатольевна. Research background. Modern trends in world politics and international relations dictate new schemes for establishing links between regions and encourage states to constantly improve them. One such form is economic cooperation between regions, whose development strategies are gradually being introduced in countries around the world. Since Ukraine signed an association agreement with the European Union, in most economic and legal issues it relies on the experience of the European countries. In addition, worthy of attention is the analysis of the current state of the regional development in Ukraine and on its basis the formation of the basic principles for interregional cooperation. Such experience and identifying main economic trends in the formation of economic cooperation between different regions can help Ukraine to introduce this process in practical terms and possibly avoid the most popular problems in this area. Purpose of the article. The provisions of the article provide a systematic estimation of the regional development of Ukraine based on the calculation of the Spearman coefficient from 2006 to 2016. On the basis of these calculations, the main preconditions for the economic development of interregional cooperation are analysed and the basic principles of such cooperation for the regions of Ukraine are formed. Methodology/methods. This work is based on the generalization of the official methodological information of the following Ukrainian regions that are the most interested for the economic foundations of the interregional development. Ukraine has a new decentralization reform for the regions, which will be able to give impetus to the economic development and increase the effectiveness of the interregional ties. Nevertheless, since this process is quite new for our country, it is critically important to study foreign experience in this field. In the future, as a result of such studies, it would be possible to develop economic and legal mechanisms for introducing the best world practices in the Ukrainian legal field. Value/originality. The provisions of the article solve an important theoretical and practical task – firstly for Ukraine – contribute to the formation of the interregional cooperation institution since by this time there is no unanimous opinion on the legislative level or on the scientific one. It seems possible, through such studies, to create the real mechanisms for the regional development in Ukraine and their cooperation with each other. Most Ukrainian and world economists view the development of the regions as such in themselves, no one examines it through the prism of economic development of interregional cooperation. We support and use this approach, because it is very important, as it provides an opportunity to comprehensively analyse the current state of the meso-level in Ukraine. For the first time in Ukraine, the results of the formation development at the regional level in the context of interregional cooperation are presented in the detailed description that could give the opportunity to Ukrainian economists for the next step in this scientific field. Practical implications. The results of this article will form the basis for the assistance to various regions in Ukraine in the matter of strategic planning and their cooperation since no clear and detailed actions for them have yet been recorded. In addition, this work is relevant for representatives of state authorities and scientists who deal with issues of the regional economy because no one in Ukraine has ever considered these issues in the context of interregional cooperation.Item Визначення передумов інноваційного розвитку індустріального сектора регіону(Маріупольський державний університет, 2017) Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Александра АнатольевнаСтаття присвячена актуальній проблемі інноваційного розвитку індустріального сектору, а основною метою статті є - визначення передумов такого розвитку в регіонах Україні. У статті розкрита сутність таких категорій, як «розвиток регіону» із визначенням у ньому міста і залежності від інновацій, «інноваційного розвитку» – як процесу, «інноваційного розвитку регіону» та «інноваційного розвитку індустріального сектора регіону». Також в статі визначено умови, мету, концептуальні основи, форми та чинники розвитку за кожним із перелічених процесів розвитку. The article focuses on the problem of the innovative development of the industrial sector, while the main purpose of the article is the identification of conditions for such development in regions of Ukraine. The article uncovers the essence of such terms as “the regional development” with the identification of the role of and dependency on innovations; “innovative development” as a process; “innovative regional development” and “innovative development of the industrial sector of the region”. The article also defines conditions, the purpose, conceptual foundations, and factors of development of each of the aforementioned developmental processes. The article proves that, taking into consideration the role and place of the industrial sector in the region, the infrastructure of the innovative development of the industrial sector of the region involves the formation of conditions for the implementation of those processes that have to contribute to the resolution of problems of the socioeconomic development of the region on the intensive (innovative ground). The article classifies factors, which form the infrastructure and lay the ground for the innovative development of the industrial sector of the region, into eight groups that characterize processes that influence the innovative development of the industrial sector of the region. Findings of the study show that the formation of the infrastructure of the innovative development at the regional level requires the improvement of socioeconomic conditions of the regional development and its competitiveness due to the mobilization of its production potential based on achievements of the technological progress, modern technologies, rise of innovative activities of businesses, and establishment of ties with educational and scientific institutions. The main directions of the development of the infrastructure of the innovative development of the industrial sector of the region are defined, including the following: taking into consideration the impact of factors on the infrastructure of the innovative development of the industrial sector of the region along with the identification of factor similar to the region at large and to the industrial sector in particular; the achievement of equal conditions along with the development of the region itself – macroeconomic, legal norms in terms of the economic regulation of the regional development, the system of budgetary relations, international economic conditions; provision of the functionality of the infrastructure on the ground of the creation of favorable conditions for the development of the industrial sector in the region by means of the enhancement of the regional policy. The article defines conditions of the innovative development of the industrial sector of the region, among which the main conditions are: the qualification of the labor force, the technological progress (the level of the technological development), the nature of demand. The article offers the main directions for the implementation of the state regional policy in the time of the application of the innovative model of development.Item Неоекономіка та імперативи розвитку підприємництва(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2021) Рєпіна, Інна Миколаївна; Riepina, Inna; Кукоба, Володимир Павлович; Kukoba, Volodymyr; Кизенко, Олена Олександрівна; Kyzenko, Olena; Колот, Анатолій Михайлович; Kolot, Anatolii; Герасименко, Оксана Олександрівна; Herasymenko, Oksana; Андрющенко, Катерина Анатоліївна; Andriushchenko, Kateryna; Бесараб, Світлана Олексіївна; Besarab, Svitlana; Бігунов-Новіков, Леонід Юрійович; Bihunov-Novikov, Leonid; Бойченко, Катерина Степанівна; Boichenko, Kateryna; Бортнік, Анастасія Миколаївна; Bortnik, Anastasiia; Будяєв, Максим Олександрович; Budiaiev, Maksym; Вострякова, Валентина Юріївна; Vostriakova, Valentyna; Гребешкова, Олена Миколаївна; Hrebeshkova, Olena; Данильченко, Сергій Станіславович; Danylchenko, Serhii; Дмитренко, Артем Іванович; Dmytrenko, Artem; Долгова, Людмила Іванівна; Dolhova, Liudmyla; Жукова, Л. Л.; Кирилюк, Оксана Василівна; Kyryliuk, Oksana; Клименко, Світлана Михайлівна; Klymenko, Svitlana; Ковтун, Віта Петрівна; Kovtun, Vita; Коденська, Ю. П.; Кондаревич, В. Б.; Коцюба, Олексій Станіславович; Kotsiuba, Oleksii; Кужель, Марина Юріївна; Kuzhel, Maryna; Кузьменко, Олена Михайлівна; Kuzmenko, Olena; Кузьомко, Володимир Миколайович; Kuzomko, Volodymyr; Лаврененко, Валентина Віталіївна; Lavrenenko, Valentyna; Лєзіна, Анастасія Володимирівна; Liezina, Anastasiia; Лігоненко, Лариса Олександрівна; Lihonenko, Larysa; Малярчук, Ольга Георгіївна; Maliarchuk, Olha; Махова, Галина Вікторівна; Makhova, Halyna; Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мисилюк, В. В.; Оберемчук, Валентина Феодосіївна; Oberemchuk, Valentyna; Паздрій, Віталій Ярославович; Pazdrii, Vitalii; Петренко, Людмила Анатоліївна; Petrenko, Liudmyla; Петрова, Д. С.; Плющ, О. Б.; Рапута, Катерина Олегівна; Raputa, Kateryna; Рудь, В. М.; Смирнов, Євген Валерійович; Smyrnov, Yevhen; Смирнов, Євген Євгенович; Smyrnov, Yevhen; Теплюк, Марія Анатоліївна; Tepliuk, Mariia; Тетерук, К.; Царьов, Віталій Миколайович; Tsarov, Vitalii; Чухраєва, Наталія Миколаївна; Chukhraieva, Nataliia; Швиданенко, Генефа Олександрівна; Shvydanenko, Henefa; Швиданенко, Олег Анатолійович; Shvydanenko, Oleh; Шергіна, Лідія Антонівна; Sherhina, Lidiia; Якушева, Наталія Валентинівна; Yakusheva, Nataliia; Ямненко, Галина Євгенівна; Yamnenko, HalynaУ монографії висвітлено результати багаторічних досліджень ключових сучасних проблем розвитку підприємництва. У ній органічно поєднується широкий спектр теоретичних концепцій, новітніх методів та емпіричних даних для повного та всебічного розкриття як наукового значення, так і практичної цінності розвитку підприємництва на поточному етапі трансформації суспільних відносин. Структурно монографію побудовано за принципом «поділу за різновидами підприємництва»: досліджено детермінанти розвитку всіх напрямів підприємницької діяльності, зміни у виробничому підприємництві, активізацію інноваційного підприємництва, проблеми розвитку високоінтелектуальних та інформаційних технологій, соціально-трудовий формат підприємництва в умовах неоекономіки, особливості розвитку соціального підприємництва, методи функціонування підприємництва в креативній індустрії. Для науковців, аспірантів, викладачів і студентів економічних вищих навчальних закладів, слухачів магістерських програм, центрів перепідготовки та підвищення кваліфікації, а також широкого загалу, який цікавиься проблемами сучасного розвитку підприємництва.Item Особливості формування маркетингової інформаційної системи регіону(Видавничий дім «Академперіодика», 2016) Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Александра АнатольевнаРозглянуто сутність і складові територіального маркетингу на прикладі регіону. Визначено важливість інформаційного забезпечення реалізації функцій тери торіа льного маркетингу в регіоні. Розроблено та запропоновано методичний підхід до формування маркетингової інформаційної системи регіону у вигляді двох взаємопо в’язаних систем – безпосередньо маркетингової інформаційної системи забезпечення регіонального розвитку, що функціонує у внутрішньому середовищі регіону, та маркетингової інформаційної системи просування регіону, що функціонує у зовнішньому середовищі регіону. The article focuses on the essence and components of the territorial marketing on the ground of a region. The article defines the importance of the information supply for the implementation of functions of the territorial marketing in the region. The article also develops and suggests the met hodology of the development of the marketing information system of the region in terms of two interrelated systems: the marketing information system supply of the regional development proper operating within the regional environment and the marketing information system of the region promotion operating in the outside environment of the region. Рассмотрена сущность и составляющие территориального маркетинга на примере региона. Определена важность информационного обеспечения реализации функций территориального маркетинга в регионе. Разработан и предложен методический подход к формированию маркетинговой информационной системы региона в виде двух взаимосвязанных систем — непосредственно маркетинговой информационной системы обеспечения регионального развития, функционирующей во внутренней среде региона, и маркетинговой информационной системы продвижения региона, функционирующей во внешней среде.Item Проблеми впровадження та оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Александра АнатольевнаУ статті досліджено проблеми впровадження та оцінки корпоративної со- ціальної відповідальністі бізнесу. Проаналізовано дані статистичних досліджень, які підтверджують позитивні наслідки впровадження стратегій корпоративної соціальної відповідальністі в бізнес, а саме: підвищення репутації компанії, залучення талановитих працівників, збільшення продажів, зниження витрат, зменшення ризиків, покращення стосунків із зацікавленими сторонами, стимулювання інновацій, збільшення стійкості бізнесу. Проаналізовано методики впровадження корпоративної соціальної відповідальності в бізнес. Запропоновано основні етапи впровадження програми корпоративної соціальної відповідальності в бізнес з характеристиками кожного етапу: аналіз ситуації, визначення стратегії, розробка плану дій, реалізація КСВ-програми, комунікація та звітність. Проаналізовано методики оцінки корпоративної соціальної відповідальністі, такі як соціальний аудит, опитування, система показників, фінансова звітність. Виділено основні економічні показники, які можуть бути використані для оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності. Запропоновано методичні рекомендації до визначення складових до розробки стандарту корпоративної соціальної відповідальності: оцінка — соціальної відповідальності компанії, етики бізнесу та поведінки, розвитку персоналу та соціальної підтримки, доброчесності бізнесу, оцінка екологічної відповідальності, оцінка взаємодії зі стейкхолдерами, співпраці з громадою, впливу на ринок і конкурентоспроможність, керування ризиками і дотримання стандартів безпеки, фінансової стійкості та сталого розвитку, інноваційності та розвитку продукту, відкритості та прозорості, відповідності міжнародним стандартам, інноваційності, доступності, культурної відповідальності, рівня залучення до управління та прийняття рішень, іміджу компанії, внутрішньої культури компанії. Запропоновано загальний алгоритм оцінки корпоративної соціальної відповідальності підприємства. Визначено проблеми впровадження корпоративної соціальної відповідальності в бізнес: високі витрати, суперечливість інтересів, неоднозначність цілей, недостатня підтримка від менеджменту, брак інформації, відсутність державної підтримки. Визначено тенденції розвитку корпоративної соціальної відповідальності у майбутньому: розширення обсягів та глибини реалізації корпоративної соціальної відповідальності, розвиток нових технологій та інструментів для моніторингу та оцінки корпоративної соціальної відповідальності, зростання уваги до корпоративної соціальної відповідальності з боку споживачів, розширення практик стандартизації та сертифікації, збільшення залучення споживачів та інших зацікавлених сторін до корпоративної соціальної відповідальності тощо. The article explores the challenges of implementing and evaluating corporate social responsibility in business. Statistical studies are analyzed, which confirm the positive effects of implementing corporate social responsibility strategies in business, namely: enhancing the company’s reputation, attracting talented employees, increasing sales, reducing costs, lowering risks, improving relationships with stakeholders, stimulating innovation, and increasing business resilience. The methodologies for implementing corporate social responsibility in business are analyzed. The main stages of implementing a corporate social responsibility program in business with characteristics of each stage are proposed, namely: situation analysis, strategy determination, action plan development, implementation of the CSR program, communication, and reporting. Methodologies for evaluating corporate social responsibility, such as social audits, surveys, indicator systems, and financial reporting, have been analyzed. The main economic indicators that can be used to assess the effectiveness of corporate socialresponsibility have been identified. Methodological recommendations have been proposed for defining the components of a corporate social responsibility standard, including the assessment of a company’s social responsibility, business ethics and behavior, employee development and social support, business integrity, environmental responsibility, stakeholder engagement, community collaboration, market impact and competitiveness, risk management and compliance with safety standards, financial stability and sustainable development, innovation and product development, openness and transparency, compliance with international standards, cultural responsibility, degreeof involvement in management and decision-making, company image, and internal company culture. A general algorithm for assessing corporate social responsibility of a business has been proposed. Problems in implementing corporate social responsibility in business include high costs, conflicting interests, ambiguous goals, insufficientmanagement support, lack of information, and absence of government support. Future trends in corporate social responsibility include expanding the scope and depth ofcorporate social responsibility implementation, developing new technologies and tools for monitoring and evaluating corporate social responsibility, increasing consumer attention to corporate social responsibility, expanding practices of standardization and certification, and increasing engagement of consumers and other stakeholders in corporate social responsibility.Item Проблеми та перспективи розвитку підприємництва в Україні під час воєнного стану(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Александра АнатольевнаУ статті розглянуто проблеми та перспективи розвитку підприємництва в Україні під час воєнного стану. Визначено основні фактори, які впливають на розвиток бізнесу в умовах збройного конфлікту. Досліджено негативний вплив війни на економіку країни та на сектор підприємництва зокрема. Розглянуто напрями державної політики щодо підтримки підприємництва в умовах війни. Проаналізовано релокацію українських підприємств внаслідок збройного конфлікту. Запропоновано заходи підтримки розвитку підприємництва. The article examines the problems and prospects of entrepreneurship development in Ukraine during a state of war. The main factors influencing business development in conditions of armed conflict are identified. As a result of the study, the problems of entrepreneurship development in Ukraine during a state of war were divided into several main categories: full-scale military aggression by the Russian Federation, which led to a deterioration of the security situation and risks for entrepreneurship; economic instability and reduced consumer activity; political instability and corruption, which can hinder entrepreneurship development and reduce trust in business as a whole. Statistical data on the development of enterprises are analyzed: the state and forecast indicators of entrepreneurial structures, macroeconomic indicators of the country’s economic development, and others. The main obstacles to conducting entrepreneurial activities during a state of war for entrepreneurs are researched. The negative impact of the war on the country’s economy and the entrepreneurship sector in particular is investigated, which manifests itself in a decrease in the profitability and business activity of entrepreneurial structures, a decrease in the purchasing power of the population, the loss of markets and logistical ties, a reduction in personnel, the destruction of civil and critical infrastructure, and a high level of inflation, among other things. The relocation of Ukrainian enterprises due to the armed conflict is analyzed. Directions of state policy regarding support for entrepreneurship in conditions of war, including state programs for supporting entrepreneurship in Ukraine, are discussed. Legislative changes that affect the activities of entrepreneurial structures in the country are considered. Prospective directions for entrepreneurship development in Ukraine are determined. Measures to support entrepreneurship development are proposed. It is determined that the development of entrepreneurship in Ukraine in conditions of war requires a comprehensive approach and coordinated actions by the authorities, business, and society.Item Проблемы и перспективы развития брендинга городов в Украине(Видавничий Дім «ІНЖЕК», 2015) Мельникова, Александра Анатольевна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Олександра АнатоліївнаЦелью статьи является разработка теоретико-методических рекомендаций по формированию бренда города с учетом нынешнего социальноэкономического развития городов Украины. В статье на основе анализа теоретических работ в сфере маркетинга рассмотрены понятия «бренд города» и «брендинг города». Обобщение и систематизация теоретического и практического опыта в сфере исследования позволили выделить основные цели и задачи брендинга города и определить целевую аудиторию бренда города. На основе анализа успешного отечественного и зарубежного практического опыта формирования брендов городов выделены основные проблемы построения бренда украинских городов и обозначены пути их решения. Анализ, систематизация и обобщение данных, полученных в ходе исследования, позволили сформировать теоретико-методические рекомендации по формированию бренда города в виде последовательности шести этапов, а также адаптировать концепцию жизненного цикла товара к жизненному циклу бренда города. В статье отмечается важность наличия тесной взаимосвязи этапов построения бренда города с социально-экономической стратегией развития города. The article aims to develop theoretical and methodological recommendations for city brand building taking into account the present-day socioeconomic development of Ukrainian cities. Using analysis of theoretical works on marketing as the basis, the article considers the notions of “city brand” and “city branding”. Generalization and systematization of theoretical and practical experience in the studied area allowed singling out the primary goals and tasks of city branding and identifying the city brand target audience. Analysis of successful domestic and foreign practical experience in city brand building permitted singling out the primary issues in Ukrainian city brand building and outlining the methods of resolving them. Analysis, systematization, and generalization of data obtained in the process of investigation allowed developing theoretical and methodological recommendations for city brand building taking the form of a sequence of six stages, as well as adjusting the product life cycle concept to the city brand life cycle. The article emphasizes the importance of a strong interrelation between the city brand building stages and the socioeconomic development strategy of the city. Метою статті є розробка теоретико-методичних рекомендацій щодо формування бренду міста з урахуванням сьогоденного соціальноекономічного розвитку міст України. У статті на основі аналізу теоретичних робіт у сфері маркетингу розглянуто поняття «бренд міста» і «брендінг міста». Узагальнення і систематизація теоретичного і практичного досвіду у сфері дослідження дозволили виділити основні цілі та завдання брендінгу міста та визначити цільову аудиторію бренду міста. На підставі аналізу успішного вітчизняного та зарубіжного практичного досвіду формування брендів міст виділено основні проблеми побудови бренду українських міст і визначено шляхи їх вирішення. Аналіз, систематизація та узагальнення даних, отриманих в ході дослідження, дозволили сформувати теоретико-методичні рекомендації щодо формування бренду міста у вигляді послідовності шести етапів, а також адаптувати концепцію життєвого циклу товару до життєвого циклу бренду міста. У статті наголошується важливість наявності тісного взаємозв'язку етапів побудови бренду міста із соціально-економічною стратегією розвитку міста.Item Розвиток соціального підприємництва в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020-10) Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Александра АнатольевнаВ статті визначено сутність та завдання соціального підприємництва. Досліджено розвиток соціального підприємництва в Україні. Визначено проблеми розвитку соціального підприємництва в Україні. The article defines the essence and objectives of social entrepreneurship. The development of social entrepreneurship in Ukraine is studied. Problems of social entrepreneurship development in Ukraine are identified.Item Соціальна економіка як фактор соціальних інновацій на підприємстві(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2018-03) Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Александра АнатольевнаУ роботі висвітлено основні теоретико-методичні аспекти соціальної економіки. Виділено основні принципи соціальної економіки. Досліджено зв'язок між соціальною економікою та соціальними інноваціями на підприємстві. Запропоновано основні напрямки розвитку соціальних інновацій на підприємствах.Item Соціальні медіа як активний інструмент інтернет-маркетингу в Україні(Хмельницький національний університет, 2018) Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Александра АнатольевнаУ статті розглянуті основні переваги та інструменти інтернет-маркетингу, при цьому особлива увага приділяється роботі з соціальними медіа для просування товарів і послуг, а також брендингу. Розкрито основні напрямки роботи з соціальними медіа. Виділено тенденції розвитку соціальних медіа в Україні.Item Управління оборотними коштами в умовах інноваційного підприємництва(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2018-03) Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Александра Анатольевна; Швець, ІринаВ роботі розглянуто сутність і значення оборотних коштів в умовах інноваційного підприємництва. Розкрито основні аспекти завдання управління оборотними засобами інноваційно-активного підприємства.Item Імідж України в умовах сучасних геополітичних викликів(Університет митної справи та фінансів, 2015-11-20) Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Александра АнатольевнаItem Інтернет-підприємництво – сучасний стан та перспективи розвитку(Центр фінансово-економічних наукових досліджень, 2017-09-08) Мельникова, Олександра Анатоліївна; Melnykova, Oleksandra; Мельникова, Александра Анатольевна