Browsing by Author "Moroz, Dmytro"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Фінансове забезпечення послуг з перевезень громадським транспортом у м. Києві(Мукачівський державний університет, 2024) Мороз, Дмитро Олександрович; Moroz, Dmytro; Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Жибер, Татьяна ВасильевнаУ транспортній інфраструктурі м. Києва зафіксовані значний розрив між рівнями зайнятості та місцями проживання, що привів до нерівномірного руху населення між правобережною та лівобережною частинами міста. У статті розглянуто фінансове забезпечення громадського транспорту на основі аналізу розподілу економічно активного населення у різних районах столиці. Досліджено особливості попиту на громадський транспорт для роботи у межах міста Києва протягом останніх років. Визначено рівень потреби у переміщенні та потенційний пасажиропотік Деснянського району, який є найменш забезпеченим швидкісним громадським транспортом. Визначено вартість суспільного блага, що виникає у разі забезпечення населення Деснянського району швидкісним транспортом (зокрема метрополітеном) через вивільнення часу, втраченого на рух, а також доходи бюджету, які це створить. Over the past years the significant deviations in the movement of citizens of Kyiv city were recorded. After Ukraine's transition to a market economy, there was a sudden gap between employment levels and places of residence, which led to an uneven distribution of the population between the right-bank and left-bank parts of the city. This imbalance forms a daily labor pendulum migration between the right-bank and left-bank parts of the city of Kyiv, which overtime overloads road bridges across the Dnipro River — the most congested sections of the street and highway network at the moment. This situation creates the need to consider alternative ways to solve the problem of mobility to unload roads and reduce time losses. The purpose of the scientific article is to consider the financial provision of public transport in Kyiv based on the analysis of the distribution of the economically active population in different districts of the capital. The task in the article was to study the impact of financial support for the transport sector, taking into account the territorial organization of labor and the distribution of residents in the city of Kyiv, as well as to propose ways to solve the problem of distortions in the trajectories of citizens, in particular public transport. The article discusses the financial provision of public transport on the basis of an analysis of the distribution of the economically active population in different districts of the capital. The distribution of the population causes the need for professional mobility within the city to provide jobs. The need for mobility of this social group will determine the social effect of the development of transport infrastructure in the sphere and the feasibility of financing future city development projects. The features of the demand for public transport for work within the city of Kyiv in recent years have been studied. The level of need for movement and the potential passenger traffic of the Desnianskyi district, which is the least provided with high-speed public transport, have been determined. The value of the public good is determined, taking into account the motorization of the population, which arises in the case of providing the population of the Desnianskyi district with high-speed transport (in particular, the subway) due to the release of time lost on traffic, as well as the budget revenues that this will create.Item Фінансове забезпечення функціонування та розвитку метрополітену у великих містах(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Мороз, Дмитро Олександрович; Moroz, Dmytro; Жибер, Тетяна ВасилівнаДисертаційну роботу присвячено дослідженню теоретичних та практичних аспектів механізмів формування фінансових ресурсів метрополітенів великих міст України задля забезпечення ефективного функціонування транспортної інфраструктури міста як особливої сфери, яка слугує основою територіального розподілу праці та створює ефект від суспільного блага, яке виникає у результаті ефективного функціонування транспортної інфраструктури – економію часу. The dissertation is devoted to the study of theoretical and practical aspects of the mechanisms for the formation of financial resources of subways in large cities of Ukraine to ensure the effective functioning of the transport infrastructure of the city as a special sphere that serves as the basis for the territorial division of labor and creates the effect of the public benefit that arises as a result of the effective functioning of the transport infrastructure - saving time.