Browsing by Author "Morozova, Olha"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Logical-semantic knowledge model for the knowledge base of a lecturer(Національний аерокосмічний університет «Харківський авіаційний інститут», 2024) Dotsenko, Serhii; Доценко, Сергій Ілліч; Banit, Olha; Баніт, Ольга Василівна; Nor, Dmytro; Нор, Дмитро Ігорович; Morozova, Olha; Морозова Ольга ІгорівнаThe subject of this study is the process of synthesizing a graphical logical-semantic knowledge representation model with an open architecture for the knowledge base of a university lecturer. The purpose of the proposed model is to develop a lecturer’s knowledge base using a graphical logical-semantic knowledge representation model. The objectives of this study include: analysis of existing approaches to the formation of information management systems for organizing the educational process in higher education institutions; definition of the research methodology; analysis of the integrated four-factor architecture of the knowledge model about the existence and activities of the socio-economic ecosystem; formation of a three-factor logical-semantic knowledge representation model based on the results of the analysis; presentation of the practical implementation of the three-factor logical-semantic knowledge representation model for the lecturer’s knowledge base; and summa-rizing the research results and outlining future directions in the field of knowledge modeling for knowledge bases with open architecture. The methods used include an approach that identifies general patterns and hypotheses underlying the construction of lecturers’ knowledge bases to organize the educational process in higher educa-tion institutions. The theoretical foundation proposes using a logical-semantic model of semiotics knowledge because all known logical and logical-semantic knowledge models are representative objects of semiotics. The following results were obtained. The current focus of implementing information technologies in educational activities is on organizing educational processes in a distance format. At the same time, an important aspect of lecturers’ work—providing information supports for their methodological activities—has been overlooked. This work involves preparing initial materials, processing them, and forming the corresponding final materials in the form of textbooks, educational aids, lecture notes, methodological guidelines, and presentations. This paper proposes an architecture for a three-factor graphical logical-semantic knowledge representation model, which defines an algorithm to form the corresponding knowledge base. According to the authors, this knowledge base can be best implemented in Microsoft Excel. The advantage of this knowledge base model is its open architecture, as users hold administrator rights over the knowledge base. The user makes decisions about including relevant knowledge elements in the knowledge base. The inclusion of the "Students" factor in the knowledge base and subsequent recording of their participation results in classes ensures the possibility of providing these results to department and faculty management for further analysis. Conclusions. The architecture of the graphical logical-semantic knowledge representation model and its corresponding knowledge base ensures the resolution of tasks related to the preparation of methodological support for courses. It can also complement existing LMS (Learning Management Systems) and LCMS (Learning Content Management Systems). The next step in using the formed knowledge bases for relevant educational components (courses) is to create department knowledge based on these knowledge bases. This ensures the formation and preservation of the department's intellectual potential and transferability. Предметом вивчення в статті є процеси синтезу графічної логіко-смислової моделі представлення знань з відкритою архітектурою для бази знань викладача вищого навчального закладу. Метою є бази знань викладача з використанням графічної логіко-смислової моделі представлення знань. Завданнями даного дослідження є: аналіз існуючих підходів до формування інформаційно-управляючих систем для організації навчального процесу у закладах вищої освіти; визначення методології дослідження; аналіз інтегрованої чотири факторної архітектури моделі знань про існування та діяльність соціально-економічної екосистеми, формування на основі результатів аналізу даної архітектури трьох факторної логіко-смислової моделі представлення знань; представлення практичної реалізації три факторної логіко-семантичної моделі представлення знань для бази знань викладача вищого навчального закладу; узагальнення результатів дослідження та окреслення майбутніх напрямків розвитку в галузі моделювання знань для баз знань з відкритою архітектурою. Використовуваними методами є: підхід, який передбачає виявлення загальних закономірностей і гіпотез, які складають основу побудови баз знань викладачів для організації освітнього процесу у вищих навчальних закладах. Теоретичною основою пропонується використовувати логіко-семантичну модель знань семіотики. Основою та-кого рішення є те, що всі відомі логічні та логіко-смислові моделі знань є репрезентативними об'єктами семіотики. Отримані такі результати. Встановлено, що на цей час основна увага при впровадженні інформаційних технологій в освітній діяльності зосереджена на організації освітнього процесу в дистанційному форматі. В той же час, поза увагою залишається важливий напрямок роботи викладачів, а саме: інформаційне забезпечення їх діяльності при виконанні методичної роботи. Ця робота пов’язана з підготовкою вихідних матеріалів, їх опрацюванням, формуванням відповідних кінцевих матеріалів у формі підручників, навчальних посібників, конспектів лекцій, методичних вказівок, презентацій, тощо. Запропонована у статті архітектура графічної три факторної логіко-смислової моделі представлення знань визначає алгоритм формування відповідної бази знань. На думку авторів найкраще ця база знань може бути реалізована у додатку Microsoft Excel. Перевагою цієї моделі бази знань є відкритість її архітектури для користувача, адже він має право адміністратора цієї бази знань. Він приймає рішення про включення відповідних елементів знань у базу знань. Включення до складу бази знань фактору «Здобувачі освіти» й послідуючої фіксації результатів їх участі у проведенні занять забезпечує можливість надання цих результатів керівництву кафедри й факультету для послідуючого аналізу. Висновки. Запропонована архітектура графічної логіко-смислової моделі представлення знань й відповідна їй база знань забезпечує вирішення задач підготовки методичного забезпечення дисциплін. Вона також може бути доповненням до існуючих систем LMS (системи управління навчанням) та систем LCMS (системи управління змістом навчання). Наступним напрямком використання сформованих баз знань для відповідних освітніх компонентів (дисциплін) є формування на їх основі відповідної бази знань кафедри. Таким чином забезпечується формування й збереження інтелектуального потенціалу кафедри й можливість його передачі.Item Формування системи управління людським капіталом на підприємствах торгівлі в цифровому середовищі: теоретичні аспекти(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Чобіток, Вікторія Іванівна; Chobitok, Viktoriia; Морозова, Ольга Олександрівна; Morozova, OlhaЗначні зміни, які відбуваються в усьому світі в економічних відносинах та умовах ведення бізнесу, змінюють підхід до розуміння важливості сутності людини та ефективного використання її інтелектуального потенціалу. Важливість персо-налу як окремого чинника в діяльності підприємства визначає специфіку і складність вимог до управління ним. Розвиток сучасного бізнесу в умовах цифрової трансформації неможливий без належного управління людським капіталом. Успішне управління людським капіталом на сучасних підприємствах торгівлі визначає їхню конкурентоспроможність та стійкість на ринку. З огляду на постійні зміни в умовах бізнесу та розвиток технологій, формування ефективної системи управління персоналом стає важливим завданням для підприємств. В даній статті досліджується сучасний підхід до управління людським капіталом на підприємствах торгівлі, а також розглядається стратегія та ін-струменти, які сприяють оптимізації цього процесу. У статті проведений аналіз визначень поняття «людський капітал» дозволив визначити авторське формулювання, а саме, людський капітал — це сукупність інтелектуального потенціалу, який формується за рахунок ефективного використання знань, навичок, досвіду, талантів та можливостей, а також впровадження системи мотивації для активізації ініціативи та відповідальності для досягнення тактичних та стратегічних цілей суб’єктів господарювання. Проаналізувавши визначення поняття «управління» вітчизняними та закордонними дослідниками, можна вивести авторське розуміння поняття, а саме управління — це контрольований процес ефективного використання матеріальних та нематеріальних ресурсів підприємств з метою досягнення поставлених тактичних і стратегічних цілей та мінімізації впливу факторів ризику. Аналіз визначення сутності поняття «система» дозволив сформувати визначення даного поняття, а саме: система — це сукупність взаємопов’язаних та взаємодіючих елементів, процесів, методів та інструментів, які працюють разом для досягнення стратегічних та тактичних цілей і завдань. Аналіз сутності понять «управління» та «система» дозволив вивести авторське трактування поняття «система управління», а саме — це це комплекс взаємо-пов’язаних та взаємодіючих елементів, процесів, методів та інструментів, спрямованих на ефективну діяльність підприємства, яке функціонує за циклічним принципом та постійно розвивається з метою досягнення тактичних і стратегічних цілей та результатів. Significant changes that are taking place all over the world in economic relations and business conditions are changing the approach to understanding the importance of the essence of a person and the effective use of his intellectual potential. The importance of personnel as a separate factor in the activity of the enterprise determines the specificity and complexity of the requirements for its management. The development of modern business in the conditions of digital transformation is impossible without proper management of human capital. Successful management of human capital at modern trade enterprises determines their competitiveness and stability in the market. Given the constant changes in business conditions and the development of technologies, the formation of an effective personnel management system becomes an important task for enterprises. This article examines the modern approach to human capital management in trade enterprises, and also considers the strategy and tools that contribute to the optimization of this process. In the article, the analysis of the definitions of the concept of «human capital» made it possible to determine the author’s formulation, namely, human capital is a set of intellectual potential, which is formed due to the effective use of knowledge, skills, experience, talents and opportunities, as well as the implementation of a motivation system to activate the initiative and responsibility for achieving tactical and strategic goals of business entities. Having analyzed the definition of the concept of «management» by domestic and foreign researchers, it is possible to deduce the author’s understanding of the concept, namely, management is a controlled process of effective use of tangible and intangible resources of enterprises in order to achieve the set tactical and strategic goals and minimize the impact of risk factors. The analysis of the definition of the essence of the concept «system» made it possible to form a definition of this concept, namely: a system is a set of interconnected and interacting elements, processes, methods and tools that work together to achieve strategic and tactical goals and objectives. The analysis of the essence of the concepts of «management» and «system» made it possible to deduce the author’s interpretation of the concept of «management system», namely, it is a complex of interconnected and interacting elements, processes, methods and tools aimed at the effective operation of an enterprise that functions according to the cyclical principle and is constantly evolving in order to achieve tactical and strategic goals and results.