Repository logo
  • English
  • Yкраї́нська
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Yкраї́нська
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Інституційний репозитарій Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана ISSN 2411-4383
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Nikolaieva, Svitlana"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Забезпечення економічної безпеки підприємства
    (Видавництво «Міленіум», 2021) Громоздова, Лариса Василівна; Hromozdova, Larysa; Громоздова, Лариса Васильевна; Іванюта, Вікторія Вікторівна; Ivaniuta, Viktoriia; Иванюта, Виктория Викторовна; Ніколаєва, Світлана Петрівна; Nikolaieva, Svitlana; Николаева, Светлана Петровна; Стенічева, Інна Борисівна; Stenicheva, Inna; Стеничева, Инна Борисовна; Смірнова Олена Юріївна; Smirnova, Olena; Смирнова, Елена Юрьевна
    Мета статті полягає у виявленні проблем функціонування підприємства та гарантуванні його економічної безпеки; формуванні системи управління фінансовими ризиками як вагомою складовою економічної безпеки підприємства. Методологія дослідження базується на використанні загальнонаукових і специфічних методів, зокрема: аналізу та синтезу, індукції і дедукції, моделювання, систематизації та узагальнення. Наукова новизна отриманих результатів полягає в обґрунтуванні сутності основних загроз економічній безпеці підприємства та характеру їх впливу на економічну стабільність фірми. Висновки. Встановлено, що структурний склад системи економічної безпеки формують внутрішньовиробничі та позавиробничі складові. Вказано множину позавиробничих складових економічної безпеки підприємств, які містять ринкову й інформаційну. Узагальнено основні елементи економічної безпеки підприємств і визначено їх суть, уточнено служби, що відповідають за них. Представлено групу принципів побудови системи економічної безпеки підприємств: законності, системності побудови, економічної доцільності, ефективності управлінських рішень, результативності, оптимізації витрат, обґрунтованості, комплексності, збалансованості, своєчасності, безперервності, постійного моніторингу, активності, координації і взаємодії, централізації, інтегрованості, спрямованості на стратегічні цілі, об’єктивності, оперативності та динамічності, варіативності, адекватності реагування, адаптивності, гнучкості управління, розвитку й удосконалення, стимулювання і відповідальності. The purpose of the article is to identify problems in the operation of the enterprise and ensure its economic security; formation of a financial risk management system as an important component of economic security of the enterprise. The research methodology is based on the use of general scientific and specific methods, in particular: analysis and synthesis, induction and deduction, modeling, systematization and generalization. The scientific novelty of the obtained results lies in the substantiated essence of the main dangers and threats, the nature of their impact on the economic security of the enterprise and the need to identify them to economic security. Conclusions. It is established that the structural composition of the economic security system is formed by domestic and non-industrial components. Many non-production components of economic security of enterprises are provided, which include market and information. The main components of economic security of enterprises are generalized and their essence is determined, the services responsible for them are specified. A group of principles for building a system of economic security of enterprises: legality, systematic construction, economic feasibility, efficiency of management decisions, efficiency, cost optimization, validity, complexity, balance, timeliness, continuity, continuous monitoring, activity, coordination and interaction, centralization, integration, direction on strategic goals, objectivity, efficiency and dynamism, variability, adequacy of response, adaptability, flexibility of management, development and improvement, incentives and responsibilities. Цель статьи состоит в выявлении проблем функционирования предприятия и гарантировании его экономической безопасности; формировании системы управления финансовыми рисками как весомой составляющей экономической безопасности предприятия. Методология исследования базируется на использовании общенаучных и специфических методов, в частности: анализа и синтеза, индукции и дедукции, моделирования, систематизации и обобщения. Научная новизна полученных результатов заключается в обосновании сущности основных угроз экономической безопасности предприятия и характере их влияния на экономическую стабильность фирмы. Выводы. Установлено, что структурный состав системы экономической безопасности формируют внутрипроизводственные и внепроизводственные составляющие. Указаны внепроизводственные составляющие экономической безопасности предприятий: рыночная и информационная. Обобщены основные составляющие экономической безопасности предприятий и определена их суть, уточнены отвечающие за них службы. Представлена группа принципов построения системы экономической безопасности предприятий: законности, системности, экономической целесообразности, эффективности управленческих решений, результативности, оптимизации затрат, обоснованности, комплексности, сбалансированности, своевременности, непрерывности, постоянного мониторинга, активности, координации и взаимодействия, централизации, интеграции, направленности на стратегические цели, объективности, оперативности и динамичности, вариативности, адекватности реагирования, адаптивности, гибкости управления, развития и усовершенствования, стимулирования и ответственности.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Цінова стратегія в стратегічному управлінні підприємством
    (Видавництво «Міленіум», 2022) Писаренко, Надія Василівна; Pysarenko, Nadiia; Писаренко, Надежда Васильевна; Кашина, Ганна Сергіївна; Kashyna, Hanna; Кашина, Анна Сергеевна; Ніколаєва, Світлана Петрівна; Nikolaieva, Svitlana; Николаева, Светлана Петровна; Стенічева, Інна Борисівна; Stenicheva, Inna; Стеничева, Инна Борисовна; Артеменко, Антоніна Іванівна; Artemenko, Antonina; Артеменко, Антонина Ивановна
    Мета статті полягає у визначенні особливостей цінової стратегії, що впливає на ефективність управління підприємством. Методологія дослідження базується на використанні загальнонаукових і специфічних методів, зокрема: аналізу та синтезу, індукції і дедукції, моделювання, систематизації та узагальнення. Наукова новизна отриманих результатів зумовлена обґрунтуванням цінової політики підприємства, що формується в межах загальної стратегії підприємства та містить цінову стратегію і цінову тактику. Висновки. ціноутворення належить до одного з найбільш складних і відповідальних розділів управління. на теперішній час значна частина підприємців не повною мірою володіє знаннями складного механізму ціноутворення на товари й послуги. У результаті в процесі підприємницької діяльності допускають серйозні прорахунки при обґрунтуванні рівня цін, що позначається на кінцевих фінансових результатах, у деяких випадках призводить до суттєвих збитків, а іноді й банкрутства підприємства. The purpose of the article is to determine the features of the pricing strategy that affects the effectiveness of enterprise management. The research methodology is based on the use of general scientific and specific methods, in particular: analysis and synthesis, induction and deduction, modeling, systematization and generalization. The scientific novelty of the obtained results lies in the substantiation of the pricing policy of the enterprise, which is formed within the general strategy of the enterprise and includes the pricing strategy and pricing tactics. The article defines that in general the company’s strategies are developed at four different organizational levels: corporate, business, functional and operational. It is determined that the pricing strategy should take into account the needs of consumers and ensure long-term satisfaction of these needs through the optimal combination of internal strategy of the enterprise and the parameters of the external environment in the long-term marketing strategy. It was found that the pricing policy is implemented through pricing strategies. The efficiency of the pricing policy of enterprises is studied, which largely depends on the principles used during its formation. Conclusions. Pricing is one of the most complex and responsible sections of management. Currently, a significant number of entrepreneurs do not fully possess the theoretical and practical knowledge of the complex pricing mechanism for goods and services. As a result, in the process of entrepreneurial activity serious miscalculations are allowed in substantiating the price level, which affects the final financial results, in some cases leads to significant losses and sometimes to bankruptcy of the enterprise. Цель статьи состоит в определении особенностей ценовой стратегии, влияющей на эффективность управления предприятием. Методология исследования базируется на использовании общенаучных и специфических методов, в частности: анализа и синтеза, индукции и дедукции, моделирования, систематизации и обобщения. Научная новизна полученных результатов заключается в обосновании ценовой политики предприятия, которая формируется в рамках общей стратегии предприятия и включает ценовую стратегию и ценовую тактику. Выводы. ценообразование относится к одному из наиболее сложных и ответственных разделов управления. В настоящее время значительная часть предпринимателей не в полной мере владеет знаниями сложного механизма ценообразования на товары и услуги. В результате в процессе предпринимательской деятельности допускают серьезные просчеты при обосновании уровня цен, что сказывается на конечных финансовых результатах, в ряде случаев ведет к существенным убыткам, а иногда и банкротству предприятия.

irKNEU copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback