Browsing by Author "Panchenko, Volodymyr"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Кліматичні обмеження економічного зростання як виклики фінансування міжнародних інвестиційних проєктів у сфері циркулярної економіки(Хмельницький національний університет, 2024) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Панченко, Володимир; Panchenko, Volodymyr; Іващенко, Оксана Андріївна; Ivashchenko, OksanaМета статті полягає у визначенні впливу кліматичних змін на (макро)економічні взаємозалежності, як то: рівновагу попиту і пропозиції; виробництво і споживання; цінову стабільність; фінансову стабільність тощо. Відзначається, що в умовах глобалізації виробничих мереж і становлення нової географії індустріальної інфраструктури запит на протидію глобальним наслідкам потепління став консолідованою відповіддю світової спільноти на зміни клімату. Розглянуто макроекономічні взаємозалежності, що виникають в процесі впливу технологічних змін (індустріальних революцій) на кліматичні зміни, що формує необхідність в розробці політики адаптації до змін клімату, яка є фінансово витратною та потребує значних інвестицій з тим, аби адекватно протистояти супутнім ризикам (ризики можуть бути безпосередньо пов'язані зі шкодою, заподіяною зміною клімату, «фізичними ризиками», які можуть вплинути на страховий та банківський сектори, на сектор логістичних послуг). Політика пом'якшення наслідків зміни клімату передбачає свідоме обмеження економічної діяльності або впровадження циркулярних моделей в економіці, щоб знизити її вплив на клімат. Альтернативною стає політика зеленого та енергетичного переходу, яка реалізується через впровадження зелених технологій або технологій, заснованих на відновлюваних джерелах енергії, що одночасно сприяють економічному зростанню, але також призводять до зменшення викидів парникових газів. Встановлено, що реалізація стратегій розвитку циркулярної економіки впливає на різні типи викидів: локальні викиди (за інших рівних умов, ЦЕ збільшує викиди, з іншого боку, зниження попиту на нові продукти призводить до зниження глобальних виробничих викидів у висхідних виробничих ланцюжках); територіальні викиди як сума внутрішніх прямих чи споживчих викидів споживачів, викидів вітчизняних підприємств при виробництві продукції для внутрішнього споживання (непрямого) і зовнішнього споживання (експорту); виробничі викиди (включають викиди вітчизняних підприємств у життєвому циклі продукції для внутрішнього споживання (непряме) та зовнішнього споживання (експорт)). Встановлено, що вплив клімату на продуктивність та економічну систему (лінійну чи циркулярну) буде різниться за галузями, всередині галузі та фірмами, залежно від рівня їхнього технологічного розвитку. The purpose of the article is to determine the impact of climate change on (macro)economic interdependencies, such as: supply and demand balance; production and consumption; price stability; financial stability, etc. The globalization of production and supply chains, the formation of a new international division of labor (global production and industrial centers VS global centers of trade in services) leads to a distortion of the geography of greenhouse gas emissions. At the same time, at the level of international institutions and the policies produced by them, the largest consumers of carbon-rich products are mistakenly or deliberately not recognized as responsible for the aggravation of the problem of global warming, instead, the belief of "global responsibility for climate change" has been formed, and thus the internationalization of the policy to combat climate change, adaptation to them and the minimization of their manifestation involves forced greening of monetary and credit and budgetary and tax policies, which, in turn, has a significant impact not only on the macroeconomic environment, but also on other types of policies - structural, industrial, foreign economic, export, energy, etc. The macroeconomic interdependencies that arise in the process of the impact of technological changes (industrial revolutions) on climate change are considered, which creates the need to develop a policy of adaptation to climate change, which is financially costly and requires significant investments in order to adequately resist the accompanying risks (risks can be directly related to the damage caused by climate change, "physical risks" that can affect the insurance and banking sectors, the logistics services sector). The policy of mitigating the consequences of climate change involves the deliberate limitation of economic activity or the introduction of circular models in the economy in order to reduce its impact on the climate. An alternative is the policy of green and energy transition, which is implemented through the introduction of green technologies or technologies based on renewable energy sources, which simultaneously contribute to economic growth, but also lead to a reduction in greenhouse gas emissions. It has been established that the imperative of sustainable development and the green agenda, which are advancing at the level of international economic policy, transform the motivational principles of international capital movement. The circular transition affects various macroeconomic channels, such as investment, savings, consumption, employment, price level, trade, each of which can affect the overall macroeconomic situation and economic (financial, price) stability. From the point of view of price stability, climate change may increase the price of the food basket, which will affect the most vulnerable sections of the population, and may lead to an increase in extreme poverty and destitution, thus provoking new flows of climate migrants. Both the physical manifestations of climate change (climate crises, disasters, droughts, floods, etc. affect the yield of agricultural crops, and changing weather conditions affect the collection and preservation of crops), and climate change policies have a direct and indirect impact on inflation, increasing its volatility. As the risks to financial stability escalate, there is a call for revisions to the targeting approaches of central banks, which are already making changes to their mandates. The existing contradictions between the goals of the Central Bank, which are to achieve financial and price stability, and the circular transition as a component of the green and energy transitions in the EU are highlighted.Item Регуляторна конкуренція в цифровій економіці: нові форми протекціонізму(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Панченко, Володимир Григорович; Panchenko, Volodymyr; Резнікова, Наталія Володимирівна; Reznikova, Nataliia; Булатова, Олена Валеріївна; Bulatova, OlenaУ статті досліджено регуляторну конкуренцію в постіндустріальній цифровій економіці. Встановлено, що регуляторна конкуренція реалізується засобами неопротекціонізму, імперативом реалізації якого є стимулювання соціально-економічного розвитку та економічного зростання країни шляхом створення нових порівняльних переваг у постіндустріальній цифровій економіці. До форм прояву регуляторної конкуренції в постіндустріальній економіці віднесено: політику заохочення та сприяння розвитку технологій у сфері штучного інтелекту (інноваційний неопротекціонізм); дискримінаційну політику, що обмежує інформаційно-комунікаційні технології та цифрову торгівлю (цифровий неопротекціонізм); політику стримування та обмежування потоків даних (інформаційний неопротекціонізм). Розкрито феномен інноваційного, цифрового й інформаційного неопротекціонізму як складової міжнародної економічної політики країн-лідерів їхнього застосування. Інноваційний неопротекціонізм ідентифіковано як новий тип протекціонізму, який спрямований на підвищення національного інноваційного потенціалу і збільшення експорту передових галузей шляхом маніпулювання глобальною системою торгівлі. Встановлено, шо цифровий неопротекціонізм є інструментом державного втручання, який спрямований на підвищення продуктивної спроможності країни шляхом розвитку нових порівняльних переваг в умовах становлення цифрової економіки, що реалізується через комплекс стимулюючих (заохочення становлення і розвитку нових секторів, що створюватимуть нові засоби виробництва, де вироблятимуться нові товари, надаватимуться нові послуги, а також просуватимуться нові бізнес-моделі) та дискримінаційних (впровадження бар’єрів для цифрової торгівлі, включаючи цензуру, фільтрацію, локалізаційні заходи та регулювання з метою захисту приватності) заходів. Інформаційний неопротекціонізм запропоновано інтерпретувати як політику обмеження інформаційних потоків, що мають комерційну природу, на користь вітчизняних компаній, який зменшує здатність покупців і продавців вступати у взаємодію, а компанії — здійснювати міжнародні торгівельні і фінансові операції. The article examines regulatory competition in the post-industrial digital economy. It has been established that regulatory competition is realized by means of the new forms of protectionism, the neo-protectionism, the imperative of which is to stimulate social and economic development and economic growth of the country by creation of new comparative advantages in the post-industrial digital economy. The forms of manifestation of regulatory competition in the post-industrial economy include: policy to encourage and promote the development of technologies in the field of artificial intelligence (innovative neoprotectionism); discriminatory policies that restrict information and communication technologies and digital commerce (digital neo-protectionism); policy of restraint and restriction of data flows (information neo-protectionism). The phenomenon of innovative, digital and information neo-protectionism as a component of the international economic policy of the countries-leaders of their application has been revealed. Innovative neo-protectionism has been identified as a new type of protectionism that aims to increase national innovation capacity and increase exports of advanced industries by manipulating the global trade system. It has been established that digital neo-protectionism is an instrument of state intervention aimed at increase of a country's productive capacity by development of a new comparative advantages in the digital economy, which is realized through a set of stimulating (encouraging the formation and development of new sectors that will create new means of production, where new products will be produced, new services will be provided, and new business models will be promoted) and discriminatory (implementation of barriers to digital commerce, including censorship, filtering, localization and privacy regulations) measures. Information neo-protectionism has been proposed to be interpreted as a policy of restricting information flows of a commercial nature in favor of domestic companies, which reduces the ability of buyers and sellers to interact, and companies – to carry out international trade and financial transactions.