Browsing by Author "Piskunova, Olena"
Now showing 1 - 20 of 37
Results Per Page
Sort Options
Item Logit-model for predicting startup’s venture funding(Національна академія наук України, Державна установа «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього Національної академії наук України», 2021) Zhyber, Tetiana; Жибер, Тетяна Василівна; Жибер, Татьяна Васильевна; Lihonenko, Larysa; Лігоненко, Лариса Олександрівна; Лигоненко, Лариса Александровна; Piskunova, Olena; Піскунова, Олена Валеріївна; Пискунова, Елена Валерьевна; Srivastava, P.; Шрівастава, П.; Huzik, Tetiana; Гузик, Татьяна АнатольевнаThe paper is devoted to deepening the academic basics using forecasting modeling methods to determine the predictors of enterprises’ success. A startup as a form of entrepreneurship is important today due to the ability to maintain the sustainability of the economic system through a flexible response to challenges. The startup’s potential for receiving external, direct venture financing from other economic counterparties is important forits sustainable development and success. The empirical study puts forward two hypotheses. The first one is that successful startups have common features, which are the factors in obtaining venture financing, i.e. predictors of success. The second hypothesis is a continuation of the first one and requires testing the importance of information representation and clarity of future startup results among venture investors, in particular through the information available about the startup’s activity over the Internet. The empirical study is based on data sets about startups in Ukraine over the last decade. The simulation is performed with logit models developed by the authors. The calculation allows us to confirm the identification of factors of direct influence on the startup’s success according to the built models. The ability to obtain venture capital is one of the startup’s characteristics. The logit model is used as the research tool to determine the relevant factors for defining the positive decision of venture investors to provide startup funding. Predictors of obtaining external funding are identified and considered as the prerequisites for the startup’s success in general. According to the research results,the presence of previous investors, the startup’s profit orientation, the startup’s website, and availability of information about its activity in the social network are the important factors for receiving external financing by a startup. Thepaper argues that the startup’s focus on the public good without profit orientation does not stimulate venture investors. Two periods of the startup founding are singled out among the influence signs in deciding whether a startup will receive external financing: before 2014 and after it. The recognizability of a startup became the determining factor for venture financing after 2014 due to the information provided through the Internet. Until 2014, the relationship with large corporations’ clients had been the most important feature for a startup with external venture financing. Стаття присвячена поглибленню академічного доробку у сфері використання методів прогностичного моделювання для визначення предикторів успіху підприємств. Розглянуто методичні аспекти побудови логістичної моделі, за допомогою якої можна спрогнозувати успіх молодих підприємств (стартапів) для швидкого зростання за допомогою зовнішнього венчурного фінансування від зацікавлених інвесторів. Охарактеризовані особливості попередньої підготовки інформаційної бази та інструментарії обґрунтування параметрів моделі. Стартап як форма підприємництва важливий сьогодні завдяки спроможності зберігати стійкість економічної системи через гнучке реагування на виклики. Для сталого розвитку та успіху самого стартапу важлива його спроможність отримувати зовнішнє, безпосередньо венчурне фінансування від інших економічних контрагентів. Були висунуті дві гіпотези: перша полягає в тому, що успішні стартапи мають спільні ознаки, які є чинниками отримання венчурного фінансування – предикторами успіху. Друга гіпотеза є продовженням першої та вимагає перевірки важливості інформаційної представленості і зрозумілості майбутніх результатів стартапу серед венчурних інвесторів, зокрема через наявність інформації про стартапи в інтернет-мережах. Емпіричне дослідження побудоване на даних про стартапи України в останнє десятиріччя, виконана симуляція за допомогою розроблених авторами логіт-моделей. Розрахунок за моделями дозволив підтвердити виокремлення чинників безпосереднього впливу на отримання стартапом венчурного капіталу в ознаках, притаманних стартапам. Інструментом дослідження була логіт-модель, яка визначає релевантні фактори, що обумовлюють позитивне рішення венчурних інвесторів щодо надання фінансування. Виявлені предиктори отримання фінансування, які розглядаються як передумови успіху розвитку стартапу. Серед вагомих чинників для отримання стартапом зовнішнього фінансування за результатами дослідження виокремлені такі: наявність попередніх інвесторів, орієнтація стартапу на прибуток, наявність інтернет-сторінки та інформації про стартап у соціальних мережах. Визначено, що орієнтація стартапу на публічне благо не стимулює венчурних інвесторів. За результатами моделювання впливу чинників – ознак стартапу – на отримання ним зовнішнього фінансування виокремлено відмінності в періоди заснування стартапів до та після 2014 р. Після 2014 р. визначальним чинником для венчурного фінансування стартапу стала впізнаваність його засновників за інформацією в мережі «Інтернет», тоді як до 2014 р. для отримання зовнішнього венчурного фінансування засновниками стартапу найважливішою для цього його ознакою були зв’язки з клієнтами великих бізнес-корпорацій.Item Modelling the bank customer activity duration based on the cox econometric survival model(Харківський навчально-науковий інститут ДВНЗ «Університет банківської справи», 2023) Piskunova, Olena; Піскунова, Олена Валеріївна; Пискунова, Елена Валерьевна; Klochko, Rostyslav; Клочко, Ростислав Сергійович; Bilyk, Tetiana; Білик, Тетяна Олександрівна; Билык, Татьяна Александровна; Frolova, Tetiana; Фролова, Тетяна Олександрівна; Фролова, Татьяна АлександровнаThe banking sector is constantly evolving, seeking effective ways to attract and retain clients, especially those with high financial potential. One of the ways to achieve this goal is to provide car loans at low interest rates, such as 0.01%. However, the untimely outflow of clients after repayment of the car loan becomes a significant problem for banks leading to the loss of potential income from other banking services. The research aims to evaluate the impact of selling additional banking services on increasing clients' activity duration. The research used statistics on opening new bank clients, whose first product was a car loan at an interest rate of 0.01%, from 2018 to 2022. The dataset included 9,224 records. The Cox proportional hazards model is used to determine the impact of a credit card on the duration of car loan client activity. The analysis of the model coefficients showed that with a credit card, clients closed at a rate of 0.86 of the rate of closing clients without a credit card. However, during the verification of the proportional hazard assumption, it was determined that the credit card's influence level changes significantly over time, indicating the model's inadequacy. The next phase of the study was the search for an influencing parameter that meets all the quality conditions of the Cox model. Having a credit card with at least one transaction was selected. For this model variation, all indicators of model adequacy were met. The coefficient estimation results showed that clients with an active credit card closed at a rate of 0.36 of the rate of closing clients without it. The evaluation of the active credit card impact confirms that selling a credit card allows for an increase in the bank clients' activity duration. However, a critical success factor is the sale of a credit card and its activation. The obtained research results can be used to optimize the bank's marketing and sales strategies, ensure more effective customer retention and increase the bank's profits. Банківська сфера постійно еволюціонує, шукаючи ефективні шляхи залучення та утримання клієнтів, зокрема тих, які мають високий фінансовий потенціал. Одним зі шляхів досягнення цієї мети є надання автокредитів під низькі відсоткові ставки, такі як 0.01% річних. Однак несвоєчасний відтік клієнтів після погашення автокредиту стає великою проблемою для банків, оскільки це призводить до втрати потенційного доходу від інших банківських послуг. Дослідження має на меті оцінити вплив продажу додаткових банківських сервісів на збільшення тривалості активності клієнтів банку. Для виконання дослідження було використано статистику відкриття нових клієнтів банку, першим продуктом яких був кредит на авто з відсотковою ставкою 0.01% річних за період із 2018 по 2022 рік. Масив даних включав 9 224 записів. У дослідженні використано модель пропорційних небезпек Кокса для визначення впливу кредитної картки на тривалість утримання клієнтів банку з автокредитом. Аналіз коефіцієнтів моделі показав, що за наявності кредитної картки клієнти закриваються зі швидкістю 0.86 порівняно зі швидкістю закриття клієнтів без кредитної картки. Але впродовж перевірки виконання умови пропорційного ризику було визначено, що рівень впливу кредитної картки значно змінюється з часом, що свідчить про неадекватність моделі. Наступним етапом дослідження був пошук параметра впливу, що відповідає всім умовам якості моделі Кокса. Цим фактором було обрано наявність кредитної картки, за якою було здійснено хоча б одну транзакцію. Для цієї варіації моделі всі показники адекватності моделі були виконані, а результати оцінки коефіцієнтів показали, що клієнти з активною кредитною карткою закриваються зі швидкістю 0.36 порівняно зі швидкістю закриття клієнтів без активної кредитної картки. Результат підтверджує, що продаж кредитної картки дає змогу збільшувати тривалість активності клієнтів банку, але важливим фактором успіху є не тільки продаж кредитної картки, а й її активація. Отримані результати дослідження можуть бути використані для оптимізації маркетингових і продажних стратегій банку, забезпечення більш ефективного обслуговування клієнтів та збільшення прибутків банку.Item Безпека виробництва сільськогосподарської продукції в умовах цифровізації(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019-10) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Савіна, Світлана Станіславівна; Savina, Svitlana; Савина, Светлана СтаниславовнаItem Важливість та сутність моделювання розвитку страхового ринку України(Дніпропетровська державна фінансова академія, 2009) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Рядно, О. А.; Рибальченко, Л. В.Обґрунтовано важливість і сутність моделювання розвитку страхового ринку України; виявлено цілі його державного регулювання. Для моніторингу ефективності державного регулювання страхового ринку запропоновано комплексну систему моделей.Item Визначення оптимальних параметрів нейромережі у задачах бінарної класифікації при використанні малих обсягів даних(Науково-освітній інноваційний центр суспільних трансформацій, 2022) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Савіна, Світлана Станіславівна; Savina, SvitlanaДосліджено практичні питання застосування нейромереж для розв’язування задач бінарної класифікації на малих обсягах вибірок. Розглянуто використання багатошарового персептрону та проблему оптимального вибору такого основного параметру нейромережі, як кількість нейронів на проміжному шарі. Досліджувалась задача прогнозування ймовірності успішності стартапів. Встановлено, що на даних вибірки малого об’єму, при неможливості отримати результат таким класичним методом, як побудова логістичної регресії, нейромережа у вигляді багатошарового персептрону дає високу точність класифікації. Для вибору оптимальних параметрів нейромережі потрібно проводити серії експериментів з метою встановлення взаємозв’язку між показниками ефективності нейромережі та зміною значення відповідного параметру, що надалі можливо апроксимувати функціональним зв’язком. Отримані залежності дають основу для вибору кращих параметрів нейромережі. The practical issues of using neural networks for solving binary classification problems on small samples have been studied. It has been established that when the sample is artificially increased, some types of models lose their ability to perform qualitative classification. The use of a multilayer perceptron on a sample of a small volume and the problem of optimal selection of such a basic parameter of the neural network as the number of neurons in the intermediate layer are considered. The problem of forecasting the probability of success of startups was investigated. It was found that on the data of a small sample, if it is impossible to obtain a result by such a classical method as building a logistic regression, a neural network in the form of a multilayer perceptron gives high accuracy of classification. Known classic approaches to optimizing parameter values based on learning curves did not yield the desired results. Therefore, a modified approach was used that retains the idea of the learning curve, but implements it in a different way. A learning curve is constructed for each value of the neural network parameter. The curve itself establishes the relationship between the number of runs of the neural network and the average value of classification efficiency. The described approach was implemented on the data of the training sample, which includes 376 values for each class. The test sample contains 95 values for each class. As a result of research, the best learning curve was chosen, which describes the results of a neural network containing 4 neurons on the intermediate layer, and it was established that the averaged result of no more than two or three series of experiments on the neural network of the selected architecture should be used. According to the described approach, it is possible to analyze the behavior of the effectiveness of the results of the neural network for each value of the studied parameter. If one better value of the parameter is not selected, then it is advisable to use the ensemble structure and combine the results of several better models.Item Визначення характеристик типових малих підприємств регіонів України на основі методів факторного аналізу(Дніпропетровська державна фінансова академія, 2011) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена ВалерьевнаЗа допомогою методу багатовимірної статистики головних компонент виокремлено узагальнені характеристики типових малих підприємств регіонів України. На основі побудованих головних компонент проаналізовано регіональні особливості функціонування типових вітчизняних малих підприємств.Item Використання методів та моделей машинного навчання при прогнозуванні ціни реалізації сільськогосподарської продукції(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019-10) Вєдєнєєв, В. А.; Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена ВалерьевнаItem Динаміка регіональних особливостей у споживанні харчових продуктів населенням України(Національний університет «Острозька академія», 2015) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Осипова, Ольга Ігорівна; Osipova, Olga; Осипова, Ольга ИгоревнаАналіз динаміки регіональних особливостей у споживанні населенням харчових продуктів є важливою складовою оцінювання та управління продовольчою безпекою на національному та регіональному рівнях. У результаті проведеної кластеризації регіонів України за методом k-середніх на основі статистичних даних за 2000–2013 рр. щодо споживання базових продуктів харчування отримані досить стійкі у часі групи регіонів, що мають тісний зв’язок із географією та соціально-економічним розвитком областей. Досліджено особливості споживання харчових продуктів і рівень продовольчої безпеки у виокремлених кластерах. The analysis of the regional characteristics in consumption of food is an important part of the evaluation and management of food security at the national and regional levels. As a result of clustering regions of Ukraine by the method of k-means based on statistics for 2000–2013 the consumption of basic food products obtained are fairly stable over time of regions that have a close relationship with the geography and socio-economic development of regions. Features food consumption and food security have been investigated in separate clusters. Анализ региональных особенностей в потреблении населением пищевых продуктов является важной составляющей оценки и управления продовольственной безопасностью на национальном и региональном уровнях. В результате проведенной кластеризации регионов Украины по методу k-средних на основе статистических данных за 2000–2013 г. по потреблению базовых продуктов питания получены достаточно устойчивые во времени группы регионов, имеющих тесную связь с географией и социально-экономическим развитием области. Исследованы особенности потребления пищевых продуктов и уровень продовольственной безопасности в выделенных кластерах.Item Дискретна модель динаміки малого підприємства в умовах невизначеності(Запорізький національний університет, 2011) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена ВалерьевнаУ статті розроблено дискретну модель динаміки малого підприємства в умовах невизначеності ринкового середовища, пов’язаної зі стохастичністю цін на продукцію підприємства та використовувані ресурси. Модель враховує особливості функціонування підприємства за тимчасового отримання збитків, зокрема можливість неповного використання виробничих фондів.Item Економічна безпека малого підприємництва України(Харківський національний економічний університет імені С. Кузнеця, 2019-04) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Білик, Тетяна Олександрівна; Bilyk, Tetyana; Билык, Татьяна АлександровнаItem Застосування системних характеристик в аналізі ефективності економічного симбіозу підприємств(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2016) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Білик, Тетяна Олександрівна; Bilyk, Tetiana; Билык, Татьяна АлександровнаItem Кластерний аналіз регіональних особливостей у споживанні населенням продуктів харчування(Черкаський державний технологічний університет, 2015) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Осипова, Ольга Ігорівна; Osipova, Olga; Осипова, Ольга ИгоревнаЗ метою виявлення та аналізу регіональних особливостей у споживання населенням України продуктів харчування проведено кластеризацію регіонів за ієрархічним агломеративним методом повних зв’язків та за методом k-середніх на основі статистичних даних щодо середньодушових обсягів споживання населенням регіонів базових продуктів харчування. Проведений порівняльний аналіз центрів кластерів та якості розбиття для варіантів двох, трьох і чотирьох кластерів показав, що найбільш прийнятним є поділ регіонів на три групи. Отримані кластери регіонів мають тісний зв’язок з географією та рівнем їх соціально-економічного розвитку: перша група – це промислово розвинені східні регіони та Київська область, другу групу склали центральні регіони з потужним агропромисловим комплексом, в третю групу потрапили західні регіони з менш розвиненою промисловістю. Результати одновимірного та багатовимірного дисперсійного аналізу свідчать про добру якість розбиття регіонів на три кластери. Проаналізовано середньодушові обсяги споживання нутрієнтів за регіонами України. One of the points in the formation of an effective strategy to ensure food security at the national and regional levels is to pay attention to the regional differences in the consumption of food due to socioeconomic characteristics of regions and nutritional habits. Studies of regional features can be performed using the methods of multivariate statistics, in particular cluster analysis. The purpose of this study is the identification and analysis of regional features in Ukraine consumption of food by means of cluster analysis. The initial data for the study are the State Statistics Service of Ukraine data on average per basic consumption of food the population of Ukraine in 2013. First hierarchical clustering procedure for complete connection method was conducted. Visual analysis of the results led to the assumption that the most likely options for partitioning regions will be split into 2, 3 or 4 clusters. Under this assumption partitioning regions was performed at 2, 3 and 4 clusters by using kmeans. The comparative analysis of cluster centers that were derived by the method of k-means and quality partitioning options for two, three and four clusters showed that the most appropriate was the division of regions into three groups. The resulting clusters of regions have a close relationship with their geography and the level of socio-economic development: the first group is the group of industrialized eastern regions and Kyiv region, the second group consisted of central regions with developed agriculture, the third group includes western regions with less developed industry. The division into 2 clusters does not reflect some significant regional differences in consumption of basic foodstuffs, while division into 4 clusters of regions cannot give a clear economic interpretation of the clusters. In addition, the results of univariate and multivariate analysis of variance indicate good quality partition regions into three clusters. Analysis of average consumption of nutrients by regions of Ukraine has showed that revealed regional differences in consumption of basic foodstuffs materially affected the structure of consumption of nutrients.Item Кластерний аналіз у моделюванні продовольчої безпеки на регіональному рівні(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2014) Піскунова, Олена Валеріївна; Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Осипова, Ольга Ігорівна; Osipova, Olga; Осипова, Ольга ИгоревнаНа основі статистичних даних за регіонами України з використанням методу кластерного аналізу k–середніх здійснено класифікацію регіонів України за структурою споживання базових продуктів харчування. Проаналізовано взаємозв'язок між структурою споживання та рівнем продовольчої безпеки регіонів. Для визначення факторів, що пояснюють виявлені міжрегіональні відмінності у структурі споживання харчових продуктів, застосовано метод дисперсійного аналізу. Розглянуто вплив на обсяг та структуру споживання обсягів виробництва продуктів харчування, грошових доходів населення, вартості середньостатистичного набору продуктів харчування, а також частки сільського населення в регіоні. Based on the statistical data for regions of Ukraine with the use of cluster analysis by k-means classification of regions of Ukraine on the structure of consumption of basic foodstuffs. Analyzed the relationship between the structure of consumption and the level of economic security areas. To determine the factors that explain regional differences were found in the structure of food consumption the method of analysis of variance. The effect on the volume and structure of consumption in production of food, cash income, the cost of an average range of food items, as well as the proportion of the rural population in the region. На основе статистических данных по регионам Украины с использованием метода кластерного анализа k-средних осуществлена классификация регионов Украины по структуре потребления базовых продуктов питания. Проанализирована взаимосвязь между структурой потребления и уровнем продовольственной безопасности регионов. Для определения факторов, объясняющих обнаруженные межрегиональные различия в структуре потребления пищевых продуктов, применен метод дисперсионного анализа. Рассмотрено влияние на объем и структуру потребления объемов производства продуктов питания, денежных доходов населения, стоимости среднестатистического набора продуктов питания, а также доли сельского населения в регионе.Item Кластерний аналіз і теорія нечітких множин у дослідженні регіональних особливостей споживання харчових продуктів(Видавничий Дім «ІНЖЕК», 2015) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Тарасова, Людмила Григорівна; Tarasova, L.; Тарасова, Людмила Григорьевна; Осипова, Ольга Ігорівна; Osipova, Olga; Осипова, Ольга ИгоревнаАналіз регіональних особливостей споживання продуктів харчування є важливою складовою дослідження продовольчої безпеки країни. Для аналізу цих особливостей на основі даних за регіонами за ряд років розроблено динамічні кластерні моделі. Їхня побудова здійснюється аналогічно з динамічними факторними моделями та ґрунтується на застосуванні кластерного аналізу у статиці окремо для кожного року та узагальненні отриманих результатів за допомогою теорії нечітких множин. Розроблену методику застосовано до аналізу регіональних особливостей у споживанні населенням України базових продуктів харчування. Аналіз динаміки центрів отриманих нечітких кластерів показав, що порівняно з випадком чітких кластерів, отриманих у результаті вирішення задачі в статиці, середні обсяги споживання за нечіткими кластерами розрізняються більш чітко, особливо це стосується споживання молока та картоплі. Analysis of regional differences of food consumption is an important part of studying the country’s food security. To analyze these differences, based on the data by the regions for a number of years, dynamic cluster models have been developed. Building these models is similar to dynamic factor models and is based on the static use of cluster analysis separately for each year and a synthesis of the obtained results by using the theory of fuzzy sets. The developed methodology is applied to the analysis of the regional differences in consumption of basic foods by the population of Ukraine. Analysis of centers of the obtained fuzzy clusters has displayed that compared to the case of clear clustering, obtained as result of static solving of the task, average consumption volumes according to the fuzzy clusters are more clearly differentiated, especially as to consumption of milk and potatoes. Анализ региональных особенностей потребления продуктов питания является важной составляющей исследования продовольственной безопасности страны. Для анализа этих особенностей на основе данных по регионам за ряд лет разработаны динамические кластерные модели. Их построение осуществляется аналогично с динамическими факторными моделями и основывается на применении кластерного анализа в статике отдельно для каждого года и обобщении полученных результатов с помощью теории нечётких множеств. Разработанная методика применена к анализу региональных особенностей в потреблении населением Украины базовых продуктов питания. Анализ центров полученных нечётких кластеров показал, что по сравнению со случаем чётких кластеров, полученных в результате решения задачи в статике, средние по нечётким кластерам объёмы потребления различаются более чётко, особенно это касается потребления молока и картофеля.Item Конвергенція дохідних груп домогосподарств за споживанням харчових продуктів як умова посилення продовольчої безпеки(Харківський національний економічний університет, 2016) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Осипова, Ольга Ігорівна; Osipova, Olga; Осипова, Ольга ИгоревнаУ статті проведено аналіз економічної доступності продовольства для різних дохідних груп населення та досліджено динаміку диференціації споживання базових продуктів харчування в домогосподарствах з різними грошовими доходами. З метою аналізу економічної доступності продовольства для домогосподарств різних доходних груп як одного з ключових показників продовольчої безпеки розраховано коефіцієнти еластичності обсягів споживання продуктів харчування за доходами та за ціною. Для дослідження динаміки диференціації споживання продуктів харчування в домогосподарствах з різними грошовими доходами розраховано показники σ- та β-конвергенції. За результатами проведених розрахунків отримано, що у період з 2000 по 2015 рр. для всіх груп базових продуктів харчування спостерігалось явище конвергенції, тобто зменшення диференціації обсягів їх споживання з часом у домогосподарствах з різними грошовими доходами, що позитивно впливає на зміцнення продовольчої безпеки в країні. The article analyzes the economic affordability of foods for various profitable segments of the population, and studies the dynamics of differentiation of consumption of the basic food products in the households with different monetary income. In order to analyze the economic affordability of foods to the households of different profitable groups as one of the key indicators of food security, coefficients of elasticity of volumes of food consumption have been calculated by the revenues and costs. For studying the dynamics of differentiation of the food consumption in households with different cash income, indicators of both the σ- and the β-convergence have been calculated. According to the results of the calculations has been found that for the period from 2000 to 2015, for all groups of the basic food items, the phenomenon of convergence can be observed, i.e. reducing the differentiation of their consumption volumes over time in the households with different monetary income, which has a positive impact on enhancing the food security in the country. В статье проведен анализ экономической доступности продовольствия для различных доходных групп населения и исследована динамика дифференциации потребления базовых продуктов питания в домохозяйствах с различными денежными доходами. С целью анализа экономической доступности продовольствия домохозяйствам различных доходных групп как одного из ключевых показателей продовольственной безопасности рассчитаны коэффициенты эластичности объемов потребления продуктов питания по доходам и по цене. Для исследования динамики дифференциации потребления продуктов питания в домохозяйствах с различными денежными доходами рассчитаны показатели σ- и β-конвергенции. По результатам проведенных расчетов получено, что в период с 2000 по 2015 гг. для всех групп базовых продуктов питания наблюдалось явление конвергенции, то есть уменьшение дифференциации объемов их потребления со временем в домохозяйствах с различными денежными доходами, что положительно влияет на укрепление продовольственной безопасности в стране.Item Концепція стрестестування ринкового ризику з використанням методів економетричного моделювання(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Водзянова, Наталія Костянтинівна; Vodzyanova, N. K.; Водзянова, Наталия Константиновна; Панченко, К. С.; Panchenko, K. S.Актуальність теми дослідження обумовлена тим, що з одного боку проведення стрес-тестування ризиків банку, в тому числі ринкового, є обов’язковою регуляторною вимогою, а з іншого боку немає чітких рекомендацій щодо її якісної реалізації та впровадження. Новими науковими результатами публікації є розроблення концепції стрес-тестування ринкового ризику комерційного банку на підґрунті методів економетричного моделювання. У статті запропоновано концептуальні положення організації та проведення стрес-тестування ринкового ризику в кооперації з глибоким дослідженням кожного з етапів концепції. Одним із найважливіших етапів стрес-тестування є побудова шокових сценаріїв, які з одного боку мали би історичне підґрунтя, а з іншого — враховували глибину можливої кризи. При цьому важливо адекватно оцінити потенційні збитки, оскільки їх недооцінка може призвести до хибного відчуття безпеки, а надмірна переоцінка — до зайвого резервування капіталу задля покриття високого ризику. Для вирішення цієї проблеми запропоновано моделювання сценаріїв стрес-тестування на підґрунті методів економетричного моделювання, що дозволить врахувати наявні взаємозв’язки між фінансовими та макроекономічними показниками, які впливають на ринковий ризик та адекватно оцінити величину ризику. Виконано аналітичний огляд класичного та сучасного економетричного інструментарію у контексті можливості та доцільності його застосування до моделювання сценаріїв стрес-тестування та запропоновано використання моделі векторної авторегресії, яка створює найкращі умови для моделювання ринкового ризику в умовах стресової економічної ситуації та дозволяє провести найбільш повний і об’єктивний аналіз взаємного впливу ключових ризик-факторів ринкового ризику. Детально описано критерії відбору змінних, які характеризують ринковий ризик, для моделювання стрес-тестування. Результати наукового дослідження можуть бути корисними для ризик-підрозділів комерційних банків, які впроваджують інструменти стрес-тестування ринкового ризику у внутрішній системі управління ризиками. The relevance of the topic of research is conditioned by the fact, that on the one hand conducting stress testing of the bank’s risks, including market risks, is a mandatory regulatory requirement, and on the other hand there are no clear recommendations to its quality implementation and enforcement. New scientific results of the publication are the development of the concept of market risk stress testing of a commercial bank, based on econometric modeling methods. The article proposes the conceptual thesis of the organization and conducting of market risk stress testing in cooperation with indepth study of each stages from the concept. One of the most important stages of stress testing is the construction of shock scenarios, which on the one hand would have a historical basis, and on the other — take into account the depth of a possible crisis. At the same time, it is important to adequately assess potential losses, as their underestimation can lead to a false sense of security, and overly overestimation — to excessive capital provisions with the purpose to cover high risk. To solve this problem, it is proposed to model stress testing scenarios using econometric modeling methods, which would take into account the existing relationships between affecting market risk financial and macroeconomic indicators and adequately measure risk value. Authors have done an analytical review of classical and modern econometric tools in the context of the possibility and feasibility of its application to the modeling stress testing scenarios and they offered to use vector autoregression model, which creates the best conditions for modeling market risk in a stressful economic situation and allows the most complete and objective analysis of the mutual influence on key risk factors of market risk. The criteria for selecting variables, that characterize market risk for modeling stress testing, are described in details. The results of scientific research can be useful for risk units of commercial banks, that implement tools for stress testing of market risk in the internal risk management system.Item Лог-лінійний аналіз предикторів інвестиційного успіху стартапів в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Лігоненко, Лариса Олександрівна; Lihonenko, Larysa; Лигоненко, Лариса Александровна; Клочко, Р. С.; Klochko, R.; Білик, Тетяна Олександрівна; Bilyk, Tetiana; Билык, Татьяна АлександровнаПрогнозування успіху стартапів завжди було проблемою як для практиків, так і для дослідників. За останні роки зроблено багато спроб спрогнозувати інвестиційний успіх стартапів, тобто успіх в отриманні венчурного фінансування чи залученні інвесторів, а також визначити ключові фактори його досягнення. Переважна більшість досліджень заснована на методах машинного навчання. Проблема більшості цих методів полягає в тому, що вони сильно залежать від кількості спостережень. Чим більше їх, тим краще алгоритми здатні передбачити успіх. Інша складність полягає в тому, що під час реалізації алгоритмів машинного навчання часто неможливо чітко зрозуміти внесок кожного з факторів моделі в кінцевий результат. Завдяки компаніям, які збирають дані про інші фірми, стало можливим створювати та тестувати моделі прогнозування на реальних прикладах. Лог-лінійний аналіз дозволяє стиснути інформацію, що міститься в таблиці сполучень, у стислому вигляді з відносно невеликою кількістю параметрів. Крім того, лог-лінійна модель піддається змістовній інтерпретації результатів. У дослідженні використано двовимірні та тривимірні таблиці сполучень для моделювання успіху стартапу. Аналізуючи результати впровадження методу з двовимірними таблицями сполучень, ми дійшли висновку, що тенденція до швидшого отримання фінансування існує для стартапів, які мають деякі особливості: досвід фінансування; бізнес-орієнтація стартапу; доступність сайту та присутність у соціальних мережах. Найважливішим провісником успіху є попередній досвід отримання інвестицій. У цьому випадку шанс отримати фінансування відноситься до шансу не отримати фінансування, наприклад 4,45 до 1. Найкращий вплив на успіх стартап-проекту, під час реалізації тривимірних таблиць спряження, показали бізнес-орієнтація стартапу, наявність сайту, а також соціальні мережі, реклама, маркетинг або роздрібна торгівля як сфери їх діяльності, за умови, що всі мають досвід фінансування. Слід зазначити, що ефекти взаємодії факторів, виявлених на основі двовимірних таблиць спряження, дещо відрізняються від ефектів, виявлених на основі тривимірних таблиць. Це стосується фактора «доступності патенту», ефект взаємодії якого зі швидкістю фінансування був значним у двовимірному випадку, але в тривимірному вже не був істотним. Це стосується також взаємодії факторів «сфера діяльності — ІТ та телекомунікації» та «отримання фінансування», дія яких у тривимірному випадку на відміну від двовимірного є суттєвим. Причина відмінностей полягає в тому, що двовимірні таблиці частот не дозволяють врахувати вплив інших факторів. On average, according to global statistics, 9 out of 10 startups fail. The failure of a startup can be caused by several reasons, including poor management, imperfect business model, etc. But one of the main ones is the lack of funds for development due to the inability to obtain the necessary funding to attract a venture investor. Accordingly, one of the possible manifestations of the startup’s success is investment success, by which we mean the fact of receiving funding from investors. Predicting the success of startups has always been a challenge for both practitioners and researchers. In recent years, many attempts have been made to predict the investment success of startups, ie success in obtaining venture financing or attracting investors, as well as to identify key factors in its achievement. The vast majority of research is based on machine learning methods. The problem with most of these methods is that they are highly dependent on the number of observations. The more of them, the better the algorithms are able to predict success. Another difficulty is that during the implementation of machine learning algorithms, it is often impossible to clearly understand the contribution of each of the model factors to the end result. Thanks to companies that collect data on other firms, it has become possible to create and test forecasting models based on real examples. This work is aimed at creating mathematical models that allow us to understand what factors influence the success and failure of the Ukrainian startup. The study used log-linear analysis, ie statistical analysis of conjugation tables using loglinear models. Log-linear analysis allows you to compress the information contained in the conjugation table in a concise form with a relatively small number of parameters. In addition, the log-linear model is subjected to a meaningful interpretation of the results. The study used two-dimensional and three-dimensional conjugation tables to model the success of a startup. Analyzing the results of the implementation of the method with two-dimensional conjugation tables, we came to the conclusion that the tendency to get funding sooner exists for startups, which have some of the features: experience of financing; business orientation of the startup; availability of the site and presence in social networks. The most important predictor of success is previous experience in obtaining investments. In this case, the chance of getting funding refers to the chance of not getting funding like 4.45 to 1. The best influence on the success of a startup project, during the implementation of three-dimensional conjugation tables, showed the business orientation of the startup, the presence of a site, and social networks, advertising, marketing, or retail as their areas of activities, provided that all have experience in financing. It should be noted that the effects of the interaction of factors detected on the basis of two-dimensional conjugation tables are somewhat different from the effects detected on the basis of three-dimensional tables. This applies to the factor of “patent availability”, the effect of the interaction of which with the rate of funding was significant in the two-dimensional case, but in the three-dimensional was no longer significant. This also applies to the interaction of factors “sphere of activity — IT and telecommunications” and “obtaining funding”, the effect of which in the threedimensional case in contrast to the two-dimensional is significant. The reason for the differences is that two-dimensional frequency tables do not allow to take into account the effects of other factors.Item Математичні моделі та методи ринкової економіки(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2014) Вітлінський, Вальдемар Володимирович; Vitlinskyy, V. V.; Витлинский, Вальдемар Владимирович; Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна; Ткач, Олег Валентинович; Tkach, Oleg; Скіцько, Володимир Іванович; Skitsko, Volodymyr; Скицко, Владимир Иванович; Новоселецький, Олександр М.; Novoseletskyy, OlexandrУ практикумі запропоновано розв’язування типових прикладів та завдання для практичних, самостійних та лабораторних робіт з математичного моделювання динаміки малого підприємництва, економічної безпеки регіонів, економічного зростання за участі людського капіталу та багатьох інших проблем сучасної ринкової економіки, що характеризується динамічністю, невизначеністю, конкуренцією, мобільністю ресурсів, потужними трансформаційними процесами. Значну увагу приділено ситуаційним вправам з моделювання й аналізу очікувань, діловій грі з моделювання динаміки малого підприємства з урахуванням зовнішніх інвестицій, його податкового навантаження за різних схем оподаткування тощо та застосування моделей для визначення оптимальних заходів щодо державної підтримки малого підприємництва. Виконання подібних завдань сприяє опануванню потужного інструментарію математичного моделювання, яке є методологією пізнання економічних процесів.Item Методи економетричного моделювання у дослідженні факторів, що визначають регіональну структуру зайнятості в промисловості(Дніпропетровська державна фінансова академія, 2009) Рядно, О. А.; Хрущ, Я. В.; Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена ВалерьевнаМетодом економетричного моделювання досліджено вплив факторів, що визначають динаміку регіональної структури зайнятості у промисловості України за 2000–2007 рр.Item Методичні аспекти розвитку електронної освіти при підготовці сучасного економіста-кібернетика (досвід кафедри економіко-математичного моделювання ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана»)(Видавничий дім «ІНЖЕК», 2012-05) Вітлінський, Вальдемар Володимирович; Vitlinskiy, Valdemar; Витлинский, Вальдемар Владимирович; Великоіваненко, Галина Іванівна; Velykoivanenko, Halyna; Великоиваненко, Галина Ивановна; Піскунова, Олена Валеріївна; Piskunova, Olena; Пискунова, Елена Валерьевна