Browsing by Author "Smerichevskyi, Serhii"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Multican marketing as an innovation technology of providing services in the conditions of globalization of the banking market(Sumy State University, 2019) Reshetnikova, Iryna; Решетнікова, Ірина Леонідівна; Решетникова, Ирина Леонидовна; Smerichevskyi, Serhii; Смерічевський, С. Ф.; Polishchuk, Yevheniia; Поліщук, Євгенія Анатоліївна; Полищук, Евгения АнатольевнаGeneral theoretical approaches to the content of the concept of multi-channel marketing have been generalized. It is proved that multi-channel marketing differs from multi-channel communications and is a modern and global technology of integration of all components of the marketing complex in the process of interaction with the consumer. It is substantiated that the level of possession of mobile devices in Ukraine and their penetration among the population creates a background for widespread using of Internet channels by service providers. The special relevance of the use of multi-channel marketing takes on the market of banking services because it allows personalizing the contact with the consumer and take into account his or her requirements in terms of access points and convenient time. The data about the increase of non-contact payments in the domestic market and stability of this trend has been displayed in this article. At the same time, the reduction of traditional branches of banks is not always justified, as the consumer must have their own choice as to the convenience of using one or another channel. The expert assessment proved that despite the high cost of maintaining the liaison office has relatively high efficiency among the clients of advanced age. Therefore, against the background of reduction of unprofitable branches, there should be processes of modernization of those that remain on the market from the point of view of conversion into financial service centers. The article proposes a method of constructing a system of multi-channel marketing of a banking institution, which consists of four stages: analysis of large amounts of data on consumer behavior, their preferences regarding the ways and means of connecting to banking services, products and services, the volume, timing and regularity of provision; segmentation of the market and the definition of target segments depending on the level of ownership of mobile devices and information technology, age, income and social activity; optimization of the set of channels from the point of view of maximization of profit and minimization of expenses for their maintenance in the context of each target segment; evaluate the effectiveness of multi-channel interaction and adjustment of the configuration of the channels. It is proved that the main feature of segmentation of consumers in the construction of multi-channel marketing should be the /eve/ of ownership and frequency of use of electronic devices. The results of the study may be useful for banking institutions that are hying to build a system of multi-channel marketing. Узагальнено теоретичні підходи щодо змісту поняття мультиканальний маркетинг. Доведено, що мультиканальний маркетинг відрізняється від мультиканальних комунікацій і є сучасною глобальною технологією інтегрування всіх складових комплексу маркетингу в процесі взаємодії зі споживачем. Особливої актуальності застосування мультиканального маркетингу набуває на ринку банківських послуг, оскільки дозволяє персоніфікувати контакт із споживачем і врахувати його вимоги з точки зору точок доступу і зручного часу. Разом з тим, мультиканальний маркетинг передбачає оптимізацію набору каналів, щодо їх застосування на різні сегменти ринку. Експертні оцінки довели, що незважаючи на високі витрати на утримання контактні відділення мають ще достатньо високу ефективність серед клієнтів похилого віку. Тому на тлі скорочення збиткових відділень мають відбуватися процеси осучаснення тих, що залишаються на ринку з точки зору перепрофілювання в центри надання фінансових послуг.В статті запропоновано методику побудови системи мультиканального маркетингу банківської установи, яка складається з чотирьох етапів: аналіз великих масивів даних про поведінку споживачів, їх переваги відносно способів і засобів підключення до банківських сервісів, продуктів і послуг, обсягів, термінів та регулярності надання; сегментування ринку і визначення цільових сегментів залежно від рівня володіння мобільними пристроями і інформаційними технологіями, віку, рівня доходу і соціальної активності; оптимізація набору каналів з точки зору максимізації прибутку і мінімізації витрат на їх утримання в розрізі кожного цільового сегменту; оцінка ефективності мультиканальної взаємодії і корегування конфігурації каналів. Обґрунтовується, що головною ознакою сегментування споживачів при побудові мультиканального маркетингу має бути рівень володіння і частота використання електронних пристроїв. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для банківських установ, які намагаються побудувати систему мультиканального маркетингу.Item Theoretical aspects of risk management models in economics, marketing, finance and accounting(Харківський навчально-науковий інститут ДВНЗ «Університет банківської справи», 2021) Kosova, T.; Косова, Т. Д.; Smerichevskyi, Serhii; Смерічевський, С. Ф.; Ivashchenko, Alla; Іващенко, Алла Іванівна; Иващенко, Алла Ивановна; Radchenko, H.; радченко, Г. А.The relevance of the study is determined by the objective need to model the processes and results of business entities in conditions of the internal and external environment uncertainty in order to identify and reduce risks. The aim of the research is to make systematization of the risk sources and its main types inherent in Economics, Marketing, Finance and Accounting, as well as to develop recommendations for the use of Risk Management Models. The source of information was the International Organization for Standardization Guidelines, International Financial Reporting Standards, Directives of the European Parliament and the Council, scientific articles. Research methods are: system approach, formalization, theory of risk and modeling, analysis and synthesis. The main scientific result is to generalize the principles, structure, processes, sources of risks, approaches to its modelling, monitoring, quantification, reflection in accounting and reporting. The content and purpose of Risk Management Models, requirements to the information base and methods of their construction, approaches to description, practical application and validation were formalized. Such Risk Management Models as: reflexive, simulation, scenario, Value-at-Risk (VAR), Expected Shortfall (ES), SWOT-analysis, gap-management were considered in details. Authors’ contribution is mainly focused on the improvement of the modelling process based on the recommendation to apply an additional stage-model risk assessment, which will improve the quality of Risk Management Models and their further application. The practical significance of the obtained results is to increase the efficiency of economic, marketing, financial decision-making on the basis of Risk Management Models in conditions of uncertainty. Актуальність дослідження визначається об’єктивною потребою моделювання процесів і результатів діяльності суб’єктів господарювання в умовах невизначеності станів внутрішнього і зовнішнього середовища для виявлення і зниження ризиків. Метою дослідження є систематизація джерел ризику та його основних видів, притаманних економіці, маркетингу, фінансам i бухгалтерському обліку, а також розроблення рекомендацій щодо використання моделей управління ризиками. Джерелом інформації слугували Керівні принципи Міжнародної організації зі стандартизації, Міжнародні стандарти фінансової звітності, Директиви Європейського Парламенту і Ради, наукові статті. Методами дослідження є: системний підхід, формалізація, теорія ризикології і моделювання, аналіз і синтез. Основний науковий результат полягає в узагальненні принципів, структури, процесів, джерел виникнення ризиків, підходів до їх моделювання, моніторингу, кількісної оцінки, відображення в бухгалтерському обліку і звітності. Формалізовано зміст і призначення моделей ризик-менеджменту, вимоги до інформаційної бази і методів їх побудови, підходи до опису, практичного застосування і валідації. Більш докладно розглянуто сферу використання таких моделей ризик-менеджменту: рефлексивні, сценарні, вартості під ризиком, кредитного ризику і очікуваних втрат, SWOT-аналіз, геп-менеджмент. Наукова новизна спостерігається в удосконаленні процесу моделювання на основі виділення додаткового етапу — оцінки модельного ризику, який сприятиме підвищенню якості моделей ризик-менеджменту і адекватному їх застосуванню. Практична значущість отриманих результатів полягає у підвищенні ефективності економічних, маркетингових, фінансових рішень, що ухвалюються на основі моделей ризик-менеджменту в умовах невизначеності.