Repository logo
  • English
  • Yкраї́нська
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Yкраї́нська
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Інституційний репозитарій Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана ISSN 2411-4383
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Sydorenko, Oleksandr"

Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Міжнародні корпоративні стратегії та бізнес-моделі в будівельній індустрії
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019-05-24) Сидоренко, Олександр Михайлович; Sydorenko, Oleksandr; Сидоренко, Александр Михайлович; Лук’яненко, Ольга Дмитрівна
    Дисертація присвячена дослідженню процесів модифікації стратегій і бізнес-моделей транснаціональних будівельних корпорацій в умовах глобальних трендів і викликів. Виявлено сутнісні ознаки й особливості будівництва, показано його інтегративну роль в економічному зростанні і розвитку, визначено економічні, соціальні та цивілізаційні функції, геоекономічні фактори розвитку. Досліджено специфіку технологізації будівельної індустрії у парадигму промислової революції 4.0, тренди і моделі її цифрової трансформації. Здійснено аналіз мотивацій і форм інтернаціоналізації будівельних компаній, процесів транснаціоналізації будівельної індустрії. Значну увагу приділено дослідженню інституційно-регулятивної і організаційної специфік європейського будівельного бізнесу. Розкрито передумови формування, системні риси, функції та принципи функціонування глобального ринку будівельних послуг. Охарактеризовано інноваційні стратегії та бізнес-моделі будівельних ТНК, оцінено потенціал, виявлено проблеми й обґрунтовано напрями інтеграції українських компаній в європейський ринок будівельних послуг. The thesis is focused on the research of the processes of modification of the strategies and business models of the transnational building corporations in the current conditions of the global challenges. The intrinsic features are brought to light, the economic, social, infrastructural, civilizational and cultural functions are determined and the peculiarities of the building as branch of the material production and business sphere are defined, as well as the building industry’s macroeconomic positioning in the modern market system is carried out. The integrative role of the building industry in the economic growth is shown, the influence of the geo-economics factors on its development is highlighted. The manifestations and specifics of the technology industry of the building industry in the paradigm of the Industrial Revolution 4.0 are analyzed. The main attention is paid to the analysis of the trends and models of the building business’ digital transformation, the assessment of the potential “smart” houses” and cities in the process of forming of the global platforms and networks. The motivations, forms, organizational peculiarities and levels of the building companies’ internationalization are analyzed, the specificity of the international management in the construction business is shown. The theoretical models and real processes of transnationalization of the building industry and the corresponding modification of the corporate management are described. The special attention is paid to the building industry in European Union, to the analysis of its scale, dynamics and competitiveness. The institutional, regulatory and organizational peculiarities of the European construction business are investigated. The internationalization level of the leading construction companies of the EU countries is shown, the key motivations and the market restrictions of their international expansion are revealed. The prerequisites of the formation, the features and functions of the global market of the building services are revealed. Its interrelation with the land markets, natural resources, real estate, investments, goods, services market as well as with labor, technologies and innovations markets is shown. It is substantiated that the principles of functioning of the global construction market should become the micro- and macroeconomic effectiveness, the social accessibility and humanitarian orientation, the resource-saving approach, the high technologies, networking and digital adaptability, the internal and international competitiveness of relations, the institutionality and regulatory transparency. The internal, regional and global factors, influencing the global market of construction market are systematized. The innovative strategies of the Transnational building corporations in the landscape of the global business integration are defined. The newest trends of modification of the corporate relations, business processes and models are shown. The competitive advantages of the consumer-oriented, breakthrough and creative strategies and models are illustrated. The scenarios of the digital transformation of the construction business are examined and the highly competitive potential of the Building Information Model is confirmed. The current state of development of the building and construction industry of Ukraine is assessed, its features and key macro- and microproblems are revealed. The potential of the Ukrainian construction industry is revealed and the trends of its integration into the European convergent, high-tech, energy-efficient, environmentally-oriented, institutionalized and standardized market of construction services through the organizational, structural and technological modernization and, above all, through the digital transformation with the consistent implementation in the national legal framework of European rules and standards, is substantiated. Диссертация посвящена исследованию процессов модификации стратегий и бизнес-моделей транснациональных строительных корпораций в условиях глобальных трендов и вызовов. Выявлены сущностные признаки и особенности строительства, показана их интегративная роль в экономическом росте и развитии, определены экономические, социальные и цивилизационные функции, геоэкономические факторы развития. Исследована специфика технологизации строительной индустрии в парадигму промышленной революции 4.0, тренды и модели ее цифровой трансформации. Осуществлен анализ мотиваций и форм интернационализации строительных компаний, процессов транснационализации строительной индустрии. Значительное внимание уделено исследованию институционно-регулятивной и организационной специфик европейского строительного бизнеса. Раскрыты предпосылки формирования, системные черты, функции и принципы функционирования глобального рынка строительных услуг. Охарактеризованы инновационные стратегии и бизнес-модели строительных ТНК, оценен потенциал, выявлены проблемы и обоснованы направления интеграции украинских компаний в европейский рынок строительных услуг.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Обґрунтування вибору конкурентної стратегії бізнес-організації
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-06-11) Сидоренко, Олександр Павлович; Sydorenko, Oleksandr; Прохорова, Єлєна Вікторівна
    Узагальнено підходи щодо визначення поняття «конкурентна стратегія», проаналізовано ринок автомобілів, що імпортуються в Україну. Обґрунтовано вибір оптимального імпортера і умов імпорту автомобілів в Україну. Approaches to the definition of the concept of ‘competitive strategy’ are generalised, the market of cars imported to Ukraine is analysed. The choice of the optimal importer and conditions for importing cars to Ukraine is substantiated.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Цифровий імператив розвитку глобальної економіки
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Лук’яненко, Дмитро Григорович; Lukianenko, Dmytro; Павловський, Дмитро; Pavlovskyi, Dmytro; Сидоренко, Олександр; Sydorenko, Oleksandr
    У статті обґрунтовується гіпотеза щодо безальтернативності цифрової трансформації бізнесу, державного управління, суспільства у цілому у сучасній композиції науково-технологічних трендів глобального розвитку. Системно ідентифіковано цифрові технології, що базуються на великих даних, грід обчисленнях, блокчейні і реально впроваджуються у глобальному бізнесі як промисловий інтернет, робототехніка, цифровий маркетинг, фінтех, говтех, Е-медицина і освіта тощо. Акцентовано, що саме вони є ключовими драйверами цифрової економіки як новітнього феномену і нової реальності. Узагальнено понятійно-категоріальний апарат і показано архетипи цифрової економіки. Проілюстровано її стан у форматі показників впливових глобальних індексів. Констатовано очевидні позитиви цифровізації економіки — доступність, прозорість і ефективність використання ресурсів, висока продуктивність і здешевлення сервісів, швидкісний доступ до ринків, мобільність комунікації, енергоефективність і екологічність і показано її можливі негативи, внаслідок кіберзлочинності, електроенергетичних шоків, безробіття, незахищеності особистої інформації, дискредитації традиційних культурних і поведінкових цінностей. Проведено СВОТ-аналіз цифровізації української економіки за індексами Глобальної цифрової конкурентоспроможності і мережевої готовності і окреслено шляхи і пріоритетні завдання її інтенсифікації у євроінтеграційному напрямі розвитку — покриття мобільним зв’язком 4G, доступність чистої енергії, нейтралізація високих інвестиційних ризиків, належне правове регулювання інтелектуальної власності та ІКТ-діяльності. Обґрунтовано ключову роль стратегій і практик Е-врядування у процесі цифрової трансформації національних економік на основі порівняльного міжкраїнового аналізу. Представлену авторську логіку трансформації цифрової економіки, виходячи із перспективних науково-технологічних трендів, генерованих нано-, біо-, нейро-, кванто- технологіями та штучним інтелектом. Обґрунтовано об’єктивну зумовленість становлення розумної економіки насамперед у форматі розумних підприємств, міст і спільнот. The article substantiates the hypothesis that there is no alternative to digital transformation of business, public administration, and society as a whole in the current composition of scientific and technological trends in global development. The article systematically identifies digital technologies based on big data, grid computing, blockchain and actually implemented in global business, such as the industrial Internet, robotics, digital marketing, fintech, govtech, e-medicine and education, etc. It is emphasised that they are the key drivers of the digital economy as a new phenomenon and a new reality. The author summarises the conceptual and categorical apparatus and shows the archetypes of the digital economy. Its status is illustrated in the format of indicators of influential global indices. The article states the obvious positive aspects of digitalisation of the economy – accessibility, transparency and efficiency of resource use, high productivity and cheaper services, fast access to markets, communication mobility, energy efficiency and environmental friendliness – and shows its possible negative aspects, such as cybercrime, electricity shocks, unemployment, insecurity of personal information, discrediting traditional cultural and behavioural values. A SWOT analysis of the digitalisation of the Ukrainian economy according to the Global Digital Competitiveness and Network Readiness indices is carried out and the ways and priority tasks of its intensification in the European integration direction of development are outlined – 4G mobile coverage, availability of clean energy, neutralisation of high investment risks, proper legal regulation of intellectual property and ICT activities. The key role of e-governance strategies and practices in the process of digital transformation of national economies is substantiated on the basis of a comparative cross-country analysis. The authorʼs own logic of digital economy transformation is presented, based on promising scientific and technological trends generated by nano-, bio-, neuro-, quantum- and artificial intelligence. The author substantiates the objective conditionality of the formation of a smart economy, primarily in the format of smart enterprises, cities and communities.

irKNEU copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback