Browsing by Author "Tymchenko, Olena"
Now showing 1 - 20 of 36
Results Per Page
Sort Options
Item Effects and alternative ideas of tax reform in Ukraine(Видавничий дім «Інтернаука», 2016) Tymchenko, Olena; Тимченко, Олена Миколаївна; Тимченко, Елена Николаевна; Sybirianska, Yuliia; Сибірянська, Юлія Володимирівна; Сибирянская, Юлия ВладимировнаThe authors analyse the main changes in tax system of Ukraine during 2014–2015 concerning the number of taxes, tax ratio and tax burden structure, assess the effects of these changes, compare the new concepts of tax system reforming and suggest their own alternative ideas of tax reforming.Item Fiscal instruments of supporting investment and innovations: experience of some developed countries of European and Non-European continent(Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu, 2018) Tymchenko, Olena; Тимченко, Олена Миколаївна; Тимченко, Елена Николаевна; Sybirianska, Yuliia; Сибірянська, Юлія Володимирівна; Сибирянская, Юлия Владимировна; Vasilyshen, Yuryi; Василишен, Юрій Володимирович; Василишен, Юрий ВладимировичItem ICT and Personal Income Tax Control in Ukraine(CEUR-WS.org, 2017-05) Tymchenko, Olena; Тимченко, Олена Миколаївна; Тимченко, Елена Николаевна; Sybirianska, Yuliia; Сибірянська, Юлія Володимирівна; Сибирянская, Юлия ВладимировнаThe fiscal authorities use ICT for PIT compliance monitoring. But the formed electronic database is not available to detect income that is paid unofficially. In the result, the great part of individuals’ income is not taxed and the fiscal authorities cannot reveal it. For this purpose, it is necessary to connect the electronic databases of all tax agents. Especially it is important for the fiscal authorities to have access to the information on bank current accounts transactions of the taxpayers. The authors suggest creating the taxpayers’ electronic cabinets for individuals where the information received from all tax agents including banks will have been accumulated and give recommendation as to the way this information should be used for controlling. They pay attention to the risks and problems that can occur in the process of realizing their idea.Item Personal income tax burden in Ukraine and the European countries(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2017-03) Tymchenko, Olena; Тимченко, Олена Миколаївна; Тимченко, Елена НиколаевнаItem Personal income tax burden in Ukraine and the European countries(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2017-03) Tymchenko, Olena; Тимченко, Олена Миколаївна; Тимченко, Елена НиколаевнаItem Personal income tax management in Ukraine on the game theory basis(LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2018) Tymchenko, Olena; Тимченко, Олена Миколаївна; Тимченко, Елена Николаевна; Sybirianska, Yuliia; Сибірянська, Юлія Володимирівна; Сибирянская, Юлия Владимировна; Polishchuk, Yevheniia; Поліщук, Євгенія Анатоліївна; Полищук, Евгения Анатольевна; Rudyk, Nataliia; Рудик, Наталія Василівна; Рудик, Наталия Васильевна; Korotun, VolodymyrOne of the main problems of the fiscal decentralization in Ukraine is the substantiation of the optimal proportion of the personal income tax distribution among the state and different types of local budgets in order to insure the sufficient financial resources for the territorial communities. Since period of the Budget Code adoption, the percentage of the personal income tax paid from salaries to the different levels of budgets has changed three times. However, the methodic of such distribution is not clear. The authors suggest approach of analyzing the logic of the personal income tax distribution on the game theory basis. They consider different ways of making decisions and prove that in all of the analyzed cases the winner was the central government of Ukraine. Such behavior of the central government in making decisions does not meet the goals of the fiscal decentralization reform. The main reason of such situation is that the decisions are made by the state government, but not by the local communities or their representatives. Besides, it is difficult to distribute the expenditures among different types of budgets according to the Governments’ competences. The authors suggest some recommendation of the personal income tax distribution in order to ensure benefits for all participants of the game: communities, local governments and central government. But they conclude that the active influence of people on the behavior of the local governments is the basic premise for the scientific research of the PIT optimal distribution.Item Real estate taxes in the tax policy of inclusive economic growth(VUZF Publishing House “St. Grigorii Bogoslov”, 2020) Sokolovskа, Alla; Tymchenko, Olena; Тимченко, Олена Миколаївна; Тимченко, Елена НиколаевнаItem Альтернативна модель податкової системи України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2016) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена Николаевна; Сибірянська, Юлія Володимирівна; Sуbirіаnska, Yuliia; Сибирянская, Юлия ВладимировнаПри розробці заходів податкової реформи важливо чітко розуміти результат, якого треба досягти. Цей результат — нова структура податкової системи України, яку необхідно логічно осмислити і математично розрахувати, визначивши загальний рівень податкового навантаження та частки податків у ВВП і загальному обсязі податкових надходжень. Авторська розробка альтернативної структури податкової системи України представлена у даній статті. Автори обґрунтували основні пріоритети у формуванні нової структури податкової системи України, мінімальні та максимальні межі загального рівня податкового навантаження та часток податків у ВВП і за допомогою програмного забезпечення отримали альтернативну структуру, яка відповідає заданим параметрам і поставленій меті реформування. Автори пропонують заходи з реформування механізмів справляння податків, які слід вжити, щоб реалізувати нову модель податкової системи. Подальші дослідження можливі лише після апробації запропонованих рекомендацій на практиці.Item Альтернативні ідеї щодо реформування податкової системи України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2016-04) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена НиколаевнаItem Вплив податкового боргу на споживання та інвестиції(Державний Науково-дослідний інститут інформатизації та моделювання економіки, 2011) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена Николаевна; Сибірянська, Юлія Володимирівна; Sybirianska, Yuliia; Сибирянская, Юлия ВладимировнаItem Дієвість методів управління податковим боргом у контексті новацій Податкового кодексу(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2011) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена НиколаевнаНаведено результати оцінки дієвості методів впливу на фіскальну поведінку боржника і примусового стягнення податкового боргу. Надано рекомендації щодо мінімізації невнесеної в установлений термін узгодженої суми податкового зобов’язання боргу та запобігання деструктивним наслідкам управління податковим боргом. The article shows the results of the efficiency estimation methods influencing the debtor’s fiscal behavior and the ways of the compulsory tax debt collection. Recommendations are given as to the tax debt minimization and prevention of the management destructive results.Item Ефективність податкового аудиту в Україні(Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України, 2009) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена НиколаевнаУ статті представлено різні підходи до трактування змісту, критеріїв та показників ефективності податкового контролю, викладено теоретичні засади та проаналізовано показники ефективності податкового аудиту в Україні.Item Зарубіжний досвід сегментації податкових боржників та можливості його імплементації в Україні(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2019) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена НиколаевнаВисхідна динаміка податкового боргу та збільшення чисельності податкових боржників свідчать про неефективність підходів до управління податковим боргом, що застосовуються в Україні. Одним із напрямів удосконалення адміністрування такого боргу є сегментація податкових боржників, визначення пріоритетних сегментів та використання щодо кожного з них відповідної стратегії. Відсутність вітчизняного досвіду із сегментації податкових боржників актуалізує вивчення найкращих зарубіжних практик і обґрунтування пропозицій щодо можливостей їх реалізації в Україні. Мета статті полягає в узагальненні світового досвіду сегментації податкових боржників та розробленні рекомендацій з його впровадження в нашій країні. Автором узагальнено підходи до їх сегментації в країнах світу, досліджено показники, що слугують для оцінки ризиків непогашення податкового боргу, визначено стратегії, які застосовуються до боржників. Обґрунтовано засади сегментації останніх в Україні, доцільність створення автоматизованих кол-центрів для роботи з ними. The tax debt and the number of tax debtors in Ukraine have been extremely increasing during last five years. This calls into question the correctness of the tax debt management approaches applied in Ukraine. One area of change is segmenting tax debtors, prioritizing management, and applying appropriate strategies to each segment of debtors. Given that the number of the tax managers responsible for tax debt repaying is decreasing, this direction of change is very important for Ukraine and, in fact, doesn`t have any alternatives. The lack of experience in the segmentation of tax debtors in Ukraine actualizes the study of best foreign practices on this issue and the justification of proposals regarding the possibilities of their implementation in Ukraine. The author summarizes approaches to the segmentation of tax debtors in the countries of the world, explores the indicators used to assess the risks of debt non-repayment, and sets out the strategies applied to debtors. Some practices not feasable for Ukraine are considered in this research. Based on foreign experience, the author suggests the principles of the segmentation of tax debtors in Ukraine, substantiates the criteria according to which the tax debtors should be divided into segments and sub segments, agues the expediency of the creation of automated call centers for work with debtors, etc. Восходящая динамика налогового долга и увеличение численности налоговых должников свидетельствуют о неэффективности подходов к управлению налоговым долгом, применяемых в Украине. Одним из направлений совершенствования администрирования такого долга является сегментация налоговых должников, определение приоритетных сегментов и использование по отношению к каждому из них соответствующей стратегии. Отсутствие отечественного опыта по сегментации налоговых должников актуализирует изучение лучших зарубежных практик и обоснование предложений касательно возможностей их реализации в Украине. Цель статьи состоит в обобщении мирового опыта сегментации налоговых должников и разработке рекомендаций по его внедрению в нашей стране. Автором обобщены подходы к их сегментации в странах мира, исследованы показатели, служащие для оценки рисков непогашения налогового долга, определены стратегии, применяемые к должникам. Обоснованы принципы сегментации последних в Украине, целесообразность создания автоматизированных коллцентров для работы с ними.Item Концептуалізація бюджетування в парадигмі інституціоналізму(ДННУ «Академія фінансового управління», 2023) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Жибер, Татьяна Васильевна; Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена НиколаевнаВступ. Розроблення теоретико-методологічної концепції бюджетування у публічних фінансах є важливим для України, яка не має власної тривалої традиції становлення технологій демократичного бюджетування. З огляду на те, що бюджетування відбувається в інституційному середовищі, доцільно обґрунтовувати концептуальні засади бюджетування в парадигмі інституціоналізму. Проблематика. Систематизований виклад концептуальних засад бюджетування як фінансово-управлінської технології макрорівня з конкретизацією елементів, умов та принципів залишається нерозв’язаним завданням. Мета – запропонувати концептуальні засади сучасного бюджетування як фінансово-управлінської технології, спрямованої на забезпечення суспільного добробуту, виокремити складники бюджетування, розширити і поглибити їхню характеристику порівняно з попередніми напрацюваннями вітчизняної науки, обґрунтувати принципи бюджетування. Методи. Методологічну основу дослідження становлять підходи інституціональної наукової школи. Еволюціоністський підхід було використано для аргументації інституційної природи бюджетування; системний підхід та теоретичні узагальнення – для концептуалізації бюджетування; графічну інтерпретацію – для наочного відображення компонентів бюджетування як фінансово-управлінської технології. Результати. Виявлено еволюційні зміни в розвитку технологій бюджетування, запропоновано авторську дефініцію бюджетування у публічних фінансах, ідентифіковано його елементи, визначено послідовність етапів як процесу, спрямованого на забезпечення сталого розвитку і зростання добробуту суспільства, обґрунтовано принципи бюджетування. Висновки. Бюджетування в публічних фінансах – управлінська технологія, зміст котрої розкривається у двох аспектах: 1) як сукупності технік, інструментів та методів; 2) як процесу, що складається з послідовних етапів: від постановки цілей та завдань соціально-економічного розвитку до оцінювання результативності й ефективності. З еволюцією держави змінювалися підходи та формувалися різні технології бюджетування. Головним завданням фінансово-управлінського інжинірингу є правильний вибір і комбінування різних технологій бюджетування або їхніх компонент для досягнення бажаного результату. Introduction. The development of a theoretical and methodological concept of budgeting in public finance is necessary and important for Ukraine, which does not have its own long tradition of the budgeting technologies developing on the democratic principles. Considering the fact that budgeting takes place in an institutional environment, it is reasonable to substantiate the conceptual foundations of budgeting in the paradigm of institutionalism. Problem Statement. A systematized presentation of the conceptual foundations of budgeting as a macro-level financial and management technology with the specification of elements, conditions and principles remains an unresolved task. The purpose of the article is to substantiate the conceptual foundations of modern budgeting as a financial and management technology aimed at ensuring public welfare, to identify the components of budgeting, to expand and deepen their characteristics compared to the previous developments, to substantiate the principles of budgeting. Methods. The authors base their research on the methodology of institutionalism. They use evolutionistic approach to argue for the institutional nature of budgeting; systemic approach and theoretical generalizations - for conceptualizing budgeting; graphic interpretation - for a visualization of the components of budgeting as a financial and management technology. Results. The authors reveal the evolutionary changes in the development of budgeting technologies, give the definition of budgeting in public finance, identify the elements of budgeting, determine the sequence of budgeting stages as a process aimed at ensuring sustainable development and growth of the welfare of society, and substantiate the principles of budgeting. Conclusions. Budgeting in public finance is a management technology, the content of which is revealed in two aspects: 1) as a set of techniques, tools and methods; 2) as a process consisting of successive stages: from setting the goals and tasks of socio-economic development to evaluating effectiveness and efficiency. With the evolution of the state, approaches changed and different budgeting technologies were formed. The main task of financial and management engineering is the correct choice and combination of various budgeting technologies or their components to achieve the desirable result.Item Методологічні підходи неокласичної школи в дослідженні податкового боргу(ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2011) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена НиколаевнаНа основі методологічних підходів неокласичної школи обґрунтовано вплив податкового боргу на державне регулювання економіки, перерозподіл доходів. Розглянуто принципи взаємовідносин держави й платників у контексті побудови соціально орієнтованого ринкового господарства. The author substantiates the influence of the tax debt on the state regulation of the economy and the redistribution of incomes applying the methodological approaches of the neoclassical school. He analyses the principles of the interrelation between the state and taxpayers in the context of the creation of the socially oriented market economy.Item Модель уніфікованої форми звітності з податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2018) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена Николаевна; Сибірянська, Юлія Володимирівна; Sybirianska, Yuliia; Сибирянская, Юлия ВладимировнаМета дослідження полягає у науковому обґрунтуванні структури уніфікованої форми звітності з податку на доходи фізичних осіб та єдиного соціального внеску, її змістовного наповнення. Методологія. Здійснено порівняльний аналіз чинних форм звітності, сформовано платформу для об’єднання, досліджено зарубіжний досвід та можливості його застосування в Україні. Отримані результати. Запропоновано дизайн нової уніфікованої форми звітності з ПДФО та ЄСВ. Зроблено висновок, що запропонований макет уніфікованої форми містить мінімально необхідну кількість показників, є зручним для платника. Це впливатиме на покращення показника України в рейтингу Doing Business. Цінність дослідження. Наукова цінність полягає у розробці засад уніфікації звітності. Практична — у розробці продукт, придатного для застосування в адмініструванні податків.Item Міжнародне інформаційне співробітництво як фактор протидії ухиленню від сплати податків(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2011) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена НиколаевнаДосліджено засади міжнародного інформаційного співробітництва з питань оподаткування. Встановлено фактори, які гальмують обмін інформацією з метою виявлення прихованих доходів. Наведено дані щодо повернення активів з офшорних юрисдикцій і податків, зібраних унаслідок реалізації стратегій добровільного розкриття інформації про об’єкти оподаткування. The author investigates the foundations of the international information cooperation in the sphere of taxation and determines the factors hindering the information exchange aimed at revealing the concealed taxes. The article also gives the data concerning the recovery of offshore assets and taxes collected from voluntary compliance programs.Item Наслідки податкових трансформацій у країнах ЄС та США(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2020) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена НиколаевнаВивчення досвіду країн Європейського Союзу і США з оцінювання наслідків податкових реформ для економіки є актуальним для України з точки зору методологічних підходів, інтерпретації результатів, використання під час розроблення й реалізації податкової політики. У статті систематизовано підходи зарубіжних учених до оцінки впливу податкових трансформацій на ВВП, зайнятість, інвестиції, доходи населення; наведено її результати. Висновки науковців є неоднозначними. Більшість досліджень свідчить на користь зменшення податків. Проте економічне зростання внаслідок зниження податкового навантаження фіксується лише в короткостроковій перспективі та з часом нівелюється. Найвідчутніше на поведінку бізнесу і споживачів зміни в оподаткуванні впливають у період їх очікування. Для підтримки бюджету зменшення податкового навантаження на прибуток із метою активізації бізнесу супроводжується компенсаторними заходами за рахунок змін у акцизному й екологічному оподаткуванні. Studying the experience of the EU countries and USA in assessing the impact of tax reforms is relevant for Ukraine in terms of methodological approaches, interpretation of results, and application in the development and implementation of tax policy. The author systematizes the foreign scientists’ approaches to assessing tax impacts on GDP, employment, income, investments. The scientists’ conclusions are ambiguous. Most of the research shows that tax cuts are the key to increasing GDP, investment, business activity and employment. However, the growth of these indicators due to the reduction of the tax burden is only fixed in the short term. Similarly, the increase in taxes leads to a downward trend in the dynamics of the above-mentioned indicators of social and economic development, but the negative impact is not long-term. The changes in taxation have the greatest impact on the behavior of businesses and consumers during their waiting period. It makes possible to assess the effects of tax innovations during their implementation more accurately. This conclusion is relevant for Ukraine, given the fact that changes in the tax legislation should be made no later than 6 months before the beginning of the fiscal year. The research proves both the reasonableness of lowering only marginal rates to stimulate business activity and increase investment, as well as reducing the tax burden on low-income segments to stimulate consumer demand. This conclusion may be useful in substantiating the decision to: 1) reduce the tax rate on personal income in Ukraine; 2) implement changes in tax rates for certain types of income, for which a differentiated approach of taxation is used. There are some interesting conclusion concerning the relationship between changes in the rate of the social security contributions and the level of employment. They may be useful for the Government of Ukraine, which has abandoned the single social contribution for employees and has substantially reduced it for employers. Изучение опыта стран Европейского Союза и США по оценке последствий налоговых реформ для экономики является актуальным для Украины с точки зрения методологических подходов, интерпретации результатов, использования при разработке и реализации налоговой политики. В статье систематизированы подходы зарубежных ученых к оценке влияния налоговых трансформаций на ВВП, занятость, инвестиции, доходы населения; приведены ее результаты. Выводы ученых неоднозначны. Большинство исследований свидетельствует в пользу уменьшения налогов. Однако экономический рост вследствие снижения налоговой нагрузки фиксируется только в краткосрочной перспективе и со временем нивелируется. Наиболее ощутимое влияние на поведение бизнеса и потребителей изменения в налогообложении оказывают в период их ожидания. Для поддержки бюджета уменьшение налоговой нагрузки на прибыль с целью активизации бизнеса сопровождается компенсаторными мерами за счет изменений в акцизном и экологическом налогообложении.Item Податки як інструмент протидії приховуванню доходів в офшорних юрисдикціях(Український інститут розвитку фондового ринку, 2014) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена Николаевна; Медвецький, Іван Андрійович; Medvetskyi, Ivan; Медвецкий, Иван АндреевичThe authors analyzethe interrelation of interests between tax relations subjects in offshore business, estimatethe effectiveness of tax mechanisms, aimed atpreventingthe transfer of unreported incomes to the offshore zones, revealthe factors complicating the usage of taxes as àninstrument preventing the tax low offences using the offshore business Taxes as an instrument preventing tax law offences using of offshorezones for business running have limited abilities. It is conditioned by interest of subjects of tax relations. The interests of taxpayers who register offshore companies correspond to the interests of countries which have status of offshore zone. It promotes tax minimization. The government of the countries which don’t have offshore status should be interested in measure preventing budget expenses from hiding of incomes in offshore zones that have to be taxed. However, if the government servants use offshore services themselves or represent interests of particular business sectors, then sometimes interests of all the subjects of tax law coincide in hiding of incomes. As a result tax mechanisms almost don’t work as prevention instruments. These conclusions are confirmed by the results of analysis of tax law of Ukraine. If the interests don’t coincide, namely the interest of the country with offshore status and the country whose residents are tax payers controlling offshore business, then it damps informational cooperation directed on prevention of tax law offences. Tax authorities don’t have access to the information concerning hided incomes out the country. It makes impossible to find out unreported incomes. The authors propose strict disadvantages measures: first of all not international, but internal cooperation between banks and tax authorities relative to information exchange for finding out of hided incomes to prevent their transferring abroad.Item Податкове навантаження на юридичних осіб в Україні та його вплив на економічне зростання(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2012) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена Николаевна; Кондратенко, Мирослава Борисівна; Kondratenko, Myroslava; Кондратенко, Мирослава БорисовнаDynamic of tax burden on juridical persons in Ukraine is investigated; factors influencing on its growth are defined. Interrelation between tax burden and main macroeconomic indexes of economic growth on the basis of the correlative analysis is identified.