Випуск № 52
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 52 by Subject "32.019"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Механізми протидії дезінформації в сучасному інформаційному середовищі: економічний аспект(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Животова, Ксенія Вікторівна; Zhyvotova, KseniiaУ статті досліджено економічні механізми протидії дезінформації в сучасному інформаційному середовищі. Здійснено аналіз ключових чинників, що впливають на протидію поширення дезінформації, таких як економічні стимули, ринкові механізми, взаємодія між економікою та медіа, а також роль технологій у цьому процесі. На основі проведеного аналізу надано рекомендації щодо застосування економічних механізмів, зокрема, створення економічних стимулів для поширення достовірної інформації та регулювання ринку медіа. Розглянуто можливості фінансової підтримки громадських організацій для здійснення фактчекінгу, а також розвитку медіаграмотності та критичного мислення серед населення. Результати цього дослідження можуть бути корисними для формування державної політики та економічних стратегій, спрямованих на ефективну боротьбу з дезінформацією в сучасному інформаційному середовищі, і відкривають нові можливості для подальших наукових досліджень у цьому напрямі. The article examines the economic mechanisms of countering disinformation in the modern information environment. An analysis of the key factors affecting countering the spread of disinformation, such as economic incentives, market mechanisms, the interaction between the economy and the media, as well as the role of technology in this process, was made. On the basis of the conducted analysis, recommendations were made regarding the application of economic mechanisms, in particular, the creation of economic incentives for the dissemination of reliable information and regulation of the media market. Possibilities of financial support of public organizations for fact- checking, as well as development of media literacy and critical thinking among the population were considered. The proposed recommendations, based on the analysis of the investigated factors, include expanding the role of regulatory bodies in controlling the spread of misinformation, creating mechanisms for effective monitoring and compliance with standards in advertising, as well as promoting the development of media education and information literacy. In general, understanding the economic mechanisms of countering disinformation and their application in the modern information environment can ensure the stability and resistance of the information space to disinformation. However, it is worth remembering that no approach is universal, and the effectiveness of economic mechanisms may depend on many factors, and in particular on market dynamics. Additional research in this direction can be aimed at studying the effectiveness of economic mechanisms in different contexts, interaction with other mechanisms and technological solutions, as well as the impact of misinformation on different social and cultural groups. These studies can make a significant contribution to the development of mechanisms for countering disinformation and stabilizing the media environment in the modern information environment.