Випуск № 53
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 53 by Subject "37.014.5:338.46]:311.4"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Методологічні підходи статистичного оцінювання функціонування ринку освітніх послуг: теорія і практика(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Лисечко, Євген Г.; Lysechko, YevhenСьогоднішні реалії глобального економічного розвитку та економічного розвитку України, тренди цифровізації підвищують роль і значення функціонування та розвитку ринку освітніх послуг. Розуміння тенденцій розвитку ринку освітніх послуг вимагає уваги до методологічних підходів статистичного оцінювання його функціонування. Стаття досліджує основні методичні підходи до статистичної оцінки функціонування ринку освітніх послуг, що забезпечує повне розуміння трендів ринку та полегшує прийняття рішень на основі освітніх, економічних даних. Запропоновано можливості та напрями використання цих методів у ході розкриття проблематики розвитку ринку освітніх послуг. Зазначено необхідність поєднання цих методичних підходів для більш ґрунтовного і системного оцінювання ринку освітніх послуг. Today's realities of global economic development and economic development of Ukraine, digitalization trends increase the role and importance of the functioning and development of the educational services market. The market of educational services is constantly changing under the influence of modern trends. Understanding trends in the development of the educational services market requires attention to methodological approaches to statistical evaluation of its functioning. The article examines the main methodological approaches to the statistical assessment of the functioning of the educational services market, which provides a complete understanding of market trends and facilitates decisionmaking based on educational and economic data. In the article, the author emphasizes the role and necessity of combining theoretical training of knowledge and practical training of skills in education. The main methodological approaches disclosed in the article include descriptive statistical analysis, trend analysis, statistical research methods, multivariate analysis, econometric methods, comparative analysis, structural equation modeling. The analysis of methodological approaches to evaluating the functioning of the educational services market conducted in the article made it possible to determine their characteristic features when conducting a study of the development of the educational market, to single out the main elements that they include, and to reveal their features in the process of research by foreign and domestic scientists of trends in the development of the educational services market. The author emphasized the possibilities and directions of using these methods when revealing the problems of the development of the market of educational services. The necessity of combining these methodical approaches for a more thorough and systematic evaluation of the market of educational services is indicated.