Випуск № 52
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 52 by Subject "339.5"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Необхідність розробки стратегічної карти в процесі формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємств(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Куліш, Д. В.; Kulish, D.У статті обґрунтовано необхідність розробки стратегічної карти в процесі формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Встановлено, що в публікаціях підготовка стратегічної карти є одним з етапів розробки стратегії, на якому бачення майбутнього, стратегічне бачення або просто бачення розгортається в стратегічні цілі, які потім представлені в різних напрямах стратегічної карти. Розробці стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємства має сприяти вище керівництво, і вона має бути узгоджено сформульована на кожному рівні: від корпоративної стратегії до стратегії підрозділів. Під час розгляду прийняття стратегічної карти як інструменту управління на підприємствах важливо брати до уваги специфіку галузі. Надійні стратегії ЗЕД мають високу адаптивність до змін навколишнього середовища і хорошу динаміку протягом періодів часу, оскільки сценарії постійно оновлюються. The article substantiates the need to develop a strategic map in the process of forming a strategy for foreign economic activity of enterprises. It is established that in publications, the preparation of a strategic map is one of the stages of strategy development, at which the vision of the future, strategic vision or simply vision unfolds into strategic goals, which are then presented in different directions of the strategic map. A strategic map is nothing more than a reflection of a company’s strategic goals and their relationship. The map is developed in the process of strategic planning and should be used as a reference and material for implementing the strategy, as well as when reviewing the strategy for its restructuring. It is a management tool that presents strategic goals in a single image. It provides information that is very often included in detailed strategic plans. While plans are important, few people read them in full, and even if managers read them, strategic goals are ultimately hidden in less up-to-date information. The development of a strategy for foreign economic activity of an enterprise should be facilitated by senior management, and it should be formulated in a coordinated manner at every level: from the corporate strategy to the strategy of divisions. When considering the adoption of a strategic map as a management tool in enterprises, it is important to take into account the specifics of the industry. Reliable FEA strategies are highly adaptable to environmental changes and have good dynamics over time periods, as scenarios are constantly updated.