Випуск № 42
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 42 by Author "Kyzenko, Olena"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Стратегічний контролінг як чинник забезпечення економічної ефективності новаторських продуктів компанії(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Кизенко, Олена Олександрівна; Kyzenko, Olena; Кизенко, Елена АлександровнаЗа результатами дослідження було проаналізовано теоретико-методологічні та прикладні засади реалізації контролінгової діяльності на підприємстві через комплекс управлінських технологій, що спрямована на визначення економічної ефективності новаторських продуктів компанії у контексті стратегії розвитку бізнесу. За результатами дослідження практики формування системи контролінгу українських підприємств визначена їх зосередженість на питаннях забезпечення поточної прибутковості незалежно від рівня інноваційної активності. Це виявляється через вибір компаніями бюджетування як базової управлінської технології організації контролінгової діяльності. Подальших досліджень потребують питання конфігурації управлінських технологій, що забезпечують контролінгову діяльність підприємств під впливом розвитку інформаційних, когнітивних і хмарних технологій збирання та обробки важливої інформації для оцінки економічної привабливості новаторських розробок компаній. According to the results of the research, the theoretical, methodological and applied bases of implementation of controlling activity at the enterprise through the complex of management technologies were analyzed, which is aimed at determining the economic efficiency of innovative products of the company in the context of business development strategy. It has been determined that the technological development of enterprises leads to the orientation of controlling activity on the control system. Controlling provides innovative development of enterprises on the basis of system integration of planning, control and information provision functions in converged information spaces. It creates the basis for the development and definition of the economic efficiency of innovation. Functionally innovative product must have the basic properties of relevance (the ability to perform a specific function), efficiency (to be profitable for the company) and novelty. Additionally, the properties of elegance (the subjective perception of the product by the consumer) and geneticist (the ability to discover new possibilities in relation to a wide range of new ideas) were considered. It has been stated that genesis lies at the heart of the transformation of not only one product, but a whole range of products or production technologies, and therefore attracts particular attention in the context of the development of concepts of strategic control. According to the results of the research on the practice of forming a controlling system at Ukrainian enterprises, their concentration on issues of maintenance of current profitability, regardless of the level of innovation activity, was determined. The company choice budgeting as the basic management technology of organizing controlling activity. Further researches require the configuration of management technologies that provide controlling activity of enterprises under the influence of the development of information, cognitive and cloud technologies and services for the collection and processing of important information.