Repository logo
  • English
  • Yкраї́нська
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Yкраї́нська
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Інституційний репозитарій Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана ISSN 2411-4383
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bohoslavets, Oksana"

Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Integration of partial least squares path modeling for sustainable tourism development
    (Blue Eyes Intelligence Engineering and Sciences Publication, 2019-07) Pavlenchyk, Nataliіa; Mekhovych, Serhii; Bohoslavets, Oksana; Богославець, Оксана Григорівна; Богославец, Оксана Григорьевна; Opanashchuk, Yurii; Опанащук, Юрій Якович; Опанащук, Юрий Яковлевич; Hotra, Viktoriya; Hayvoronska, Inna
    This study aims to reveal which factors and their indicators are significant (primary) for sustainable tourism from the point of view of the travellers themselves. The study was conducted in two stages and involved 415 (first phase) and 577 (second phase) respondents. The first stage was conducted online and personal communication, which allowed to question respondents in detail. The second stage was conducted only online using polls on Facebook, Twitter, Google Docs and email. Primary data were presented in the form of respondents' submissions, obtained as a result of observation through the distribution of questionnaires. Results were processed using a priori ranking technology - expert methods - using MS Excel for automatizing the process. The study revealed what factors generally accepted today and their indicators are significant (primary) from the point of view of the travellers themselves. The division of the empirical part of the study into two components allowed for a more detailed review of the opinions of the respondents and the identification of 9 leading indicators. This article draws attention to the fact that it is necessary to study phenomena not only from a theoretical point of view but also to test empirically, involving the participants in the process. The study will be useful for countries and regions that are committed to sustainable tourism. Technology, as a whole, can be used in any industry where people's opinion matters. The study is based on the theoretical basis of modern researchers and is supported by an experiment involving direct participants in the process (travellers), i.e. allows you to uncover sustainable tourism and factors affecting it from different angles.
  • No Thumbnail Available
    Item
    The role and importance of the «integrated cluster» approach in the system of designing and sustainable management of tourist destinations in the EU countries: experience for Ukraine
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-03) Tymoshenko, Tetiana; Тимошенко, Тетяна Олександрівна; Тимошенко, Татьяна Александровна; Bohoslavets, Oksana; Богославець, Оксана Григорівна; Богославец, Оксана Григорьевна
    The current awareness of the significant impact of tourism on the indicators of socio-economic development of the destination area encourages all those interested in successful results to activate and empower destination stakeholders in the destination management system, the challenges and imperatives of dialogue between all stakeholders, the distribution of roles and responsibilities, and new ways of managing tourism development. This is achieved through empowering destination stakeholders in the building and implementing a tourism development strategy. Thus, this emphasizes the importance of moving from tourism as a result in itself to tourism as a means of creating better societies and communities, as well as improving the living standards of people living in the territory of a tourist destination. The conclusions that focusing on the current awareness of the significant impact of tourism on the socio-economic indicators of the development of the destination area, the «integrated cluster» approach creates additional incentives and enhances the importance and impact of the communication mechanism and inclusive democratic processes in the territory of the tourist destination are emphasized.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Природно-рекреаційні комплекси українських Карпат
    (Класичний приватний університет, 2020) Ілляшенко, Інна Олегівна; Illiashenko, Inna; Ильяшенко, Инна Олеговна; Богославець, Оксана Григорівна; Bohoslavets, Oksana; Богославец, Оксана Григорьевна; Бойко, Наталія Олександрівна; Boiko, Nataliia; Бойко, Наталия Александровна
    У статті розглядаються особливості розвитку природнорекреаційних комплексів українських Карпат. Зроблено огляд декількох популярних курортів, зокрема, для гірськолижного туризму. Висвітлено проблеми та недоліки, які заважають конкурувати з відповідними курортами Західної Європи. Гірськолижний туризм належить до спеціальних видів туризму, оскільки є комбінованим видом туризму, що включає в себе лікувально-оздоровчий, рекреаційний, спортивний аматорський та екологічний види туризму. Гірськолижний туризм є яскраво вираженим сезонним видом туризму. Крім того, він є капіталомістким і трудомістким. Гірськолижний туризм має цілу низку особливостей, які відрізняють його від інших, більш простих видів. The article considers the peculiarities of the development of natural and recreational complexes of the Ukrainian Carpathians. An overview of several popular resorts, in particular, for ski tourism. Problems and shortcomings that prevent competition with the relevant resorts of Western Europe are highlighted. Ski tourism is a special type of tourism, as it is a combined type of tourism, which includes: health, recreational, amateur sports and ecological tourism. Ski tourism is a pronounced seasonal type of tourism. In addition, it is a capital-intensive and labor-intensive type of tourism. Ski tourism has a number of features that distinguish it from other, simpler types. The rapid development of tourism, providing the necessary comfort, the organization of mass recreation of skiers, led to the creation in a number of developed countries of a huge winter recreation industry, which has taken a leading position in the national economy. Tourists are especially interested in trips to ski resorts in winter. Tourism, being one of the most profitable sectors of the world economy, is of great social and economic importance. Namely: it leads to an increase in local income, creates new jobs, develops industries related to the production of tourist services, helps in the development of social and industrial infrastructure in tourist centers, activates the centers of industries and cultural development, provides quality growth local population. The disadvantage of natural and recreational complexes of the Ukrainian Carpathians is a significant lag in the level of tourist infrastructure, level of service, quality of routes, the level of general safety of recreation and these shortcomings can not be compensated by the relatively lower cost of recreation. The development of ski resorts in our country is primarily associated with the improvement of tourist infrastructure, quality marketing and development management. The practical implementation of such a policy will provide the necessary socially, economically and environmentally oriented changes in the economy of natural and recreational complexes of the Ukrainian Carpathians. В статье рассматриваются особенности развития природнорекреационных комплексов украинских Карпат. Сделан обзор нескольких популярных курортов, в частности, для горнолыжного туризма. Освещены проблемы и недостатки, которые мешают конкурировать с соответствующими курортами Западной Европы. Горнолыжный туризм относится к специальным видам туризма, так как является комбинированным видом туризма, включающим в себя лечебно-оздоровительный, рекреационный, спортивный любительский и экологический виды туризма. Горнолыжный туризм является ярко выраженным сезонным видом туризма. Кроме того, он является капиталоемким и трудоемким. Горнолыжный туризм имеет целый ряд особенностей, которые отличают его от других, более простых видов.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Протекційні заходи держави для підтримки туристичного бізнесу в умовах пандемії: світовий досвід та українські реалії
    (Науково-дослідного центру судової експертизи з питань інтелектуальної власності Міністерства юстиції України, 2021-04) Богославець, Оксана Григорівна; Bohoslavets, Oksana; Богославец, Оксана Григорьевна; Ілляшенко, Інна Олегівна; Illiashenko, Inna; Ильяшенко, Инна Олеговна; Опанащук, Юрій Якович; Opanashchuk, Yurii; Опанащук, Юрий Яковлевич; Царук, Володимир Васильович; Tsaruk, Volodymyr; Царук, Владимир Васильевич; Юрченко, Крістіна Михайлівна; Yurchenko, Kristina; Юрченко, Кристина Михайловна
    Дослідження спрямоване на виявлення особливостей державної підтримки туристичного бізнесу урядами країн світу, метою якої є подолання наслідків кризи пандемії «COVID-19» для галузі. Встановлено, що розроблені урядами держав та міжнародними профільними інституціями заходи, мають протекційний характер і передбачають допомогу туристичному бізнесу за наступними напрямами – управління кризою і пом’якшення її наслідків; забезпечення стимулів для прискорення відновлення галузі. Визначено, що найбільшу ефективність в реалізації зазначеного, мають методи правової та економічної спрямованості, серед яких податкова та фінансово-кредитна політика. В дослідженні узагальнено досвід державної підтримки туристичного сектору низки країн, зокрема Німеччини, Польщі, Грузії, Австрії, Словаччини. Акцентовано, що в Україні насьогодні спостерігається значне відставання у темпах впровадження заходів на підтримку туристичного сектора, що ставить під серйозну загрозу конкурентоспроможність галузі на глобальному ринку впродовж 2021 року. Проаналізовано напрями підтримки урядом вітчизняного туристичного підприємництва, визначено їх ефективність та особливості впровадження. Висновки полягають у наступному: підприємства цієї сфери було звільнено від податку на додану вартість, податку на прибуток та ЄСВ (єдиний соціальний внесок), земельного податку та податку на нежитлову нерухомість, також припинено нарахування туристичного збору до 31 грудня 2020 року, введено податкові пільги на оплату оренди і землі комунальної та державної власності, введено 10-відсоткову ставку ПДВ для туристичних послуг. Кабінетом міністрів виділено 1 млрд гривень з фонду боротьби з COVID-19 на підтримку культури і туризму. На жаль, зазначені заходи майже не торкнулись малого і середнього підприємництва, задіяного у сфері туроперейтингу (тур агентські підприємства). Окреслену підтримку отримали лише тур операторські компанії, підприємства готельного бізнесу та креативної індустрії і культури. Туристичні агентства, за КВЕДАми туристичної діяльності 79.11. та 79.90, не ввійшли до Переліку підприємств, на яких розповсюджувались головні податкові послаблення та фінансова допомога з боку держави. Також, на більшість з них не змогли розраховувати туристичні агентства, що працюють за 3 групою ФОП. Саме для зазначених підприємств відсутність або неможливість отримання пільг стали головними у процесі прийняття рішення про припинення бізнесу. У роботі наголошується на необхідності прийняття програми підтримки українського туристичного бізнесу не залежно від його розміру; висунуто пропозиції щодо поглиблення соціального діалогу між профільним міністерством, бізнесом та працівниками галузі на шляху реформування туристичного підприємництва. The research is aimed at revealing the peculiarities of state support of tourist business by the governments of the world, which aims to overcome the consequences of the pandemic crisis “COVID-19” for the industry. It has been established that the measures developed by the governments and international profile institutes have a patronizing character and provide assistance to the tourist business in the following directions – management of the crisis and mitigation of its consequences; providing incentives to accelerate the recovery of the industry. It is determined that the methods of legal and economic orientation, among which tax and financial and credit policy have the greatest effectiveness in the implementation of the specified. The study summarizes the experience of state support of the tourism sector in several countries, in particular Germany, Poland, Georgia, Austria and Slovakia. It’s accented that today there is a significant lag in implementation of measures to support the tourism sector in Ukraine, which seriously threatens the competitiveness of the industry on the global market in 2021. The directions of government support of domestic tourist entrepreneurship are analyzed, their effectiveness and specifics of implementation are defined. The conclusions are as follows: the enterprises of this sphere were exempted from the value added tax, income tax and ЕСВ (single social tax), land tax and tax on nonresidential real estate, also the tourist tax was stopped till December 31, 2020, tax privileges for rent and land rent of municipal and state property were introduced, 10 % VAT rate for tourist services was introduced. The Cabinet of Ministers has allocated 1 billion hryvnia from the fund to fight against COVID-19 to support culture and tourism. Unfortunately, the above measures have not touched small and medium-sized businesses involved in touroperating (travel agencies). The outlined support received only tour operator companies, enterprises of the hotel business and creative industries and culture. Travel agencies, according to the classification of economic activity – 79.11. and 79.90, were not included in the list of businesses that were subject to major tax breaks and financial assistance from the state. Also, travel agencies operating under group 3 Individual entrepreneur could not count on most of them. Exactly for these enterprises the absence or impossibility to obtain benefits became the main factor in the decision-making process of quitting the business. The paper emphasizes the need to adopt a program to support the Ukrainian tourist business, regardless of its size; proposals to deepen the social dialogue between the relevant ministries, businesses and industry workers on the path of reforming tourism entrepreneurship are put forward.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Туристичний потенціал територіальних громад: виклики, та статегічна перспектива
    (Полтавський державний аграрний університет, 2025-02-27) Ніколаєва, Тетяна Михайлівна; Nikolaieva, Tetiana; Богославець, Оксана Григорівна; Bohoslavets, Oksana
  • No Thumbnail Available
    Item
    Шляхи виходу із кризи в умовах глобальних карантинних обмежень у вітчизняній туристичній сфері
    (Полтавська державна аграрна академія, 2021) Громоздова, Лариса Василівна; Hromozdova, Larysa; Громоздова, Лариса Васильевна; Ілляшенко, Інна Олегівна; Illiashenko, Inna; Ильяшенко, Инна Олеговна; Богославець, Оксана Григорівна; Bohoslavets, Oksana; Богославец, Оксана Григорьевна; Бойко, Наталія Олександрівна; Boiko, Nataliia; Бойко, Наталия Александровна; Маляревський, В. М.; Maliarevskyi, V.

irKNEU copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback