Browsing by Author "Kryshtof, Natalia"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item State Regulation of the Electricity Market in Ukraine(Академия управления при Президенте Республики Беларусь, 2020) Doronina, Iryna; Дороніна, Ірина Ігорівна; Доронина, Ирина Игоревна; Kryshtof, Natalia; Криштоф, Наталя Степанівна; Крыштоф, Наталья СтепановнаThe article studies the electricity market in Ukraine and the institutional environment for the implementation of state policy in the energy sector. It identifi es main electricity market models and their advantages and disadvantage. The author fi nds that a new electricity market model provides for the introduction of competitive rules of the game at all levels to be separated by periods of time: bilateral contracts market, where consumers or traders can buy electricity directly from the generating companies; a “day ahead” market, in which next-day delivery contracts are to be concluded; an intraday market for bidding for electricity volumes within a day; balancing market that will allow to buy or sell electricity volumes to balance the load schedule. The author analyzes the changes in the state regulation of the energy market, which is related to the change of an electricity market model. The result of the research showed the main aspects of reforming the energy market in Ukraine. Рассматриваются рынок электроэнергии в Украине и институциональная среда для реализации государственной политики в сфере энергетики. Выявлены основные модели рынка электроэнергии, их преимущества и недостатки. Установлено, что новая модель рынка электроэнергии предусматривает введение конкурентных правил игры на всех уровнях, разделенных по периодам времени: рынок двусторонних контрактов, где потребители или трейдеры могут покупать электроэнергию непосредственно у генерирующих компаний; рынок «на сутки вперед», на котором должны быть заключены контракты на поставку на следующий день, внутридневной рынок подачи заявок на объемы электроэнергии в течение дня; балансирующий рынок, который позволит покупать или продавать объемы электроэнергии, чтобы согласовать график нагрузки. Проанализированы изменения в государственном регулировании энергетического рынка, связанные с изменением модели рынка электроэнергии. В результате исследования выявлены основные аспекты реформирования энергетического рынка в Украине.Item Державне регулювання ринку фінансових послуг у контексті європейської інтеграції(Інститут законодавства Верховної Ради України, 2019) Дороніна, Ірина Ігорівна; Doronina, Iryna; Доронина, Ирина Игоревна; Криштоф, Наталя Степанівна; Kryshtof, NataliaСтаття присвячена проблемам державного регулювання ринку фінансових послуг в Україні як сукупності широкого спектра відносин щодо задоволення наявної та формування перспективної потреби в страхових, банківських, інвестиційних послугах з метою одержання доходів інституційними одиницями фінансового сектору економіки, задоволення попиту споживачів. Метою статті є дослідження особливостей державного регулювання ринку фінансових послуг в умовах європейської інтеграції України. Наукова новизна статті полягає у визначені того, що серед першочергових дій державної влади щодо реформування державного регулювання ринку фінансових послуг України має бути: вдосконалення нормативно-правового регулювання; впровадження світового досвіду та міжнародних стандартів; встановлення чітких правових меж впливу секторальних контролюючих органів чи формування якісно нової моделі регулювання ринку фінансових послуг. Висновок. Основною причиною, що спонукає до створення мегарегуляторів на фінансових ринках, є глобалізація та швидкий транскордонний перелив капіталу, що своїми масштабами може порушувати рівновагу на ринку та призводити до розбалансування економіки окремо взятої країни. Об’єднання секторальних регуляторів зможе усунути дублювальні функції органів регулювання, досягти економії державних ресурсів на їх утримання. Водночас сьогодні в Україні важливим є збереження функціональних органів, які відповідають за конкретні сегменти та галузі фінансового ринку. Ефективне регулювання фінансового ринку в Україні має відбуватися в межах визначення цільової моделі функціонування регуляторів фінансового сектору; унормування діяльності небанківських установ, зокрема продавців небанківських фінансових послуг; розробки та впровадження системи захисту споживачів небанківських фінансових послуг; перебудови інфраструктури фондового ринку, зокрема централізації депозитарної функції та відкриття міжнародним депозитаріям рахунку в депозитарії НБУ. The article is devoted to the problems of state regulation of the inancial services market in Ukraine as a combination of a wide range of relations in order to meet the existing and form the perspective needs in insurance, banking, investment services in order to receive incomes by institutional units of the inancial sector of the economy, to meet consumer demand. The purpose of the article is to study the peculiarities of state regulation of the inancial services market in the conditions of European integration of Ukraine. The scientific novelty of the article is to determine that among the primary actions of the state authorities regarding the reform of the state regulation of the financial services market of Ukraine should be: improvement of regulatory and legal regulation; introduction of world experience and international standards; the establishment of clear legal boundaries of the influence of sectoral supervisory bodies or the formation of a qualitatively new model of regulation of the financial services market. Conclusions. The main reason for the creation of the mega-regulators in the inancial markets is the globalization and the rapid cross-border capital in low, which, on its own scale, may disrupt the market equilibrium and lead to a disequilibrium of the economy of a particular country. The sectoral regulators union will be able to eliminate the duplication of regulatory functions, to save government resources for their maintenance. At the same time, today in Ukraine it is important to preserve the functional bodies responsible for speci ic segments and sectors of the inancial market. Effective regulation of the inancial market in Ukraine should develop within: the designation of the target model of the inancial sector regulators functioning; the ordering of non-banking institutions activities, in particular non-bank inancial service providers; development and implementation of consumer protection system for non-bank inancial services; restructuring of the stock market infrastructure, in particular centralization of depositary functions and opening of an account in the depositary of the NBU to international depositaries.Item Запровадження «зеленого курсу» як інструменту системних змін для сталого розвитку(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2020) Дороніна, Ірина Ігорівна; Doronina, Iryna; Доронина, Ирина Игоревна; Криштоф, Наталя Степанівна; Kryshtof, NataliaГлобальні екологічні проблеми перенаправили вектор економічного розвитку країн на «зелений» лад. У статті досліджено, як держави вибудовують свою політику в сучасних умовах: зростання населення світу; вимоги Паризької угоди; секторальна інтеграція та декарбонізація, - й застосовують «зелений курс» як динамічний інструмент на шляху до сталого розвитку. З’ясовано цілі глобального зеленого курсу. Досліджено заходи державної політики підтримки розвитку «зелених секторів» економіки. Проаналізовано програму «Європейський зелений курс» та дії України у напрямі гармонізації з європейськими нормами регулювання. Визначено роль державного регулювання в секторі енергетики та ключові імперативи досягнення мети світового попиту на енергію без шкоди світовому клімату. Інвестиції в інфраструктуру відновлюваних джерел енергії підштовхують до впорядкованого переходу та створення робочих місць для підтримки відновлення. The theory and practice of public administration show that the awareness of the need for change stimulates the subject to action. The formation of policies around the world is influenced by: rapid population growth; requirements of the Paris Agreement; sectoral integration and decarbonization. Global environmental problems have redirected the vector of economic development to a "green" system. The aim of the article is to investigate the transformation of economic development of both foreign countries and Ukraine from the standpoint of public administration. At the beginning of the new millennium, the world's leading nations proclaimed and gave impetus to the "Green Course" of development. Sectoral integration, the green energy transition, and energy democracy all require structural transformation and effective governance and regulation. Reducing greenhouse gas emissions to zero by 2050 is an extremely ambitious goal. It is determined that this goal should be achieved through fair, inclusive and gradual economic transformation that takes into account the interests of everyone. The analysis of the introduction of the "green course" allows us to identify it as one of the tools of economic transformation and systemic change on the path to sustainable development. As a result of the implementation of the "Green Course" the economy is changing dramatically, new industries and new business models are emerging; the link between economic growth on the one hand and resource consumption, environmental pollution, and greenhouse gas emissions on the other is being broken. The main sectors of the economy that the world is focusing on are the development of renewable energy and energy efficiency, hydrogen energy, low-carbon transport, low-carbon production, sustainable agriculture, biodiversity restoration and protection of natural ecosystems. Properly defined direction makes it possible to build a sustainable and competitive new economy. Investments in renewable energy infrastructure push for orderly transition and job creation to support recovery.Item Зелено-вугільний парадокс в Україні та світі як виклик для державного регулювання в енергетичному секторі(BEROSTAV DRUŽSTVO, 2020) Дороніна, Ірина Ігорівна; Doronina, Iryna; Доронина, Ирина Игоревна; Криштоф, Наталя Степанівна; Kryshtof, Natalia; Москаленко, Світлана; Moskalenko, SvitlanaBased on the example of Ukraine, the article proves the existence of the modern paradox of “green” energy and the need for a comprehensive government policy for balanced development of the renewable energy sector. Climate change mitigation policies (focusing primarily on the energy sector) are designed to provide additional benefits for sustainable development, such as reducing energy poverty and implementing the principle of energy justice, which attracts the attention of scientists and politicians. However, measures to mitigate climate change have the opposite effect in the context of increasing the use of renewable energy: due to the growing share of solar and wind energy in Ukraine, the dependence on heat generation to balance the energy system is also increasing. The aim of the article is to analyze the economic, technical and managerial challenges of the outlined paradox as a consequence of unbalanced state regulation based on the example of Ukraine and to develop proposals for sustainable development of renewable energy in a cost- effective manner, considering the balance of interests of the state, producers of electricity from alternative energy sources, consumers of electricity and other market players. We argue that the green-coal paradox will gradually lose its relevance with more consistent and systematic action by the Ukrainian government towards balanced development and the political will to actualize the previously announced promises of reforms in the energy sector.Item Розвиток фінансової системи в контексті структурного реформування економіки України(Ljubljana, Slovenia, 2017) Криштоф, Наталя Степанівна; Kryshtof, Natalia; Дороніна, Ірина Ігорівна; Doronina, Iryna; Доронина, Ирина ИгоревнаВисвітлюються аспекти впливу бюджетної політики на економічний розвиток. Акцентується увага на необхідності структурних і інституційних перетворень для стабілізації ситуації в макроекономіці і фінансах України з урахуванням світових тенденцій глобалізації та індустріалізації. Аналізуються причини економічного спаду, виробляються рекомендації щодо реформування фінансової і податкової системи країни. Вивчаються питання впливу децентралізації публічної влади і розширення повноважень місцевого самоврядування, перерозподілу фінансових ресурсів і впровадження нового механізму фінансового вирівнювання на модернізацію національної економіки. The aspects of the budgetary policy influence on the strategic economic development are considered. Attention is focused on the need for structural and institutional reforms to stabilize the situation in Ukrainian macroeconomics and finance, taking into account the global trends of globalization and industrialization. The reasons of the economic recession are analyzed; recommendations on reforming the financial and tax system of the country are developed. It was studied the issues of the influence of public authority decentralization and the local government powers extension, of the financial resources redistribution and the introduction of a new financial equalization mechanism for the modernization of state economy.Item Фінансова децентралізація в контексті реформування міжбюджетних відносин: кількісні виміри та індикатори(Інститут законодавства Верховної Ради України, 2021) Слюсарчук, Ольга Петрівна; Sliusarchuk, Olha; Криштоф, Наталя Степанівна; Kryshtof, Natalia; Дороніна, Ірина Ігорівна; Doronina, Iryna; Доронина, Ирина ИгоревнаСтаття присвячена актуальним проблемам розвитку процесів фінансової децентралізації в Україні та оцінці автономії місцевих бюджетів. Перед органами місцевого самоврядування постає питання щодо формування стійкої фінансової бази для забезпечення покладених на них функцій із задоволення потреб суспільства. Вирішення зазначеного питання можливо лише за умов утворення ефективної системи управління фінансовими ресурсами, яка би враховувала успішний досвід фінансової децентралізації зарубіжних країн. Визначено, що місцеві бюджети відіграють ключову роль у забезпеченні сталого соціально-економічного розвитку. Метою статті є характеристика сутності та призначення фінансової децентралізації, оцінка ступеню її розвитку за допомогою кількісних індикаторів, аналіз джерел формування фінансових ресурсів місцевих бюджетів в умовах децентралізації та надання загальної оцінки місцевих бюджетів. Наукова новизна полягає у визначенні стану фінансової децентралізації та виявленні зростання фінансової автономії місцевих бюджетів в Україні за період 2017–2019 рр. Зростання показника трансфертів з місцевих бюджетів до Державного (реверсна дотація) свідчить про зростання дохідної спроможності місцевих бюджетів, а зменшення показника трансфертів з Державного бюджету до місцевих (базова дотація та субвенції) вказує на підвищення їх самостійності. Висновки. Децентралізація владних та фінансових повноважень держави на користь місцевого самоврядування є однією з найбільш визначальних реформ з часів української незалежності. Результатом реформи стало підвищення зацікавленості органів місцевого самоврядування у збільшенні надходжень до місцевих бюджетів, пошук резервів їх наповнення, покращення ефективності адміністрування податків і зборів. Держава визначає модель взаємодії центральних і місцевих органів влади. Оптимальною вважається модель міжбюджетних відносин, що передбачає рівень фіскальної незалежності органів місцевого самоврядування за умови збереження бюджетної класифікації та порядку виконання. В державі відбувається процес пошуку ефективних форм взаємодії державних та місцевих фінансів, при яких буде гарантовано фінансову незалежність місцевих рад та ефективність використання фінансів. Визначено моделі фінансового забезпечення місцевого самоврядування. З’ясовано, що за показником співвідношення місцевих податків до ВВП в Україні діє ганноверська модель, де місцеві податки складають 1–2 % ВВП і близько 4–5 % усіх податків. Проаналізовано фінансову децентралізацію (як процес) за допомогою показників та індикаторів, а саме: частку місцевих видатків у видатках зведеного бюджету; частку місцевих доходів у доходах зведеного бюджету; співвідношення видатків місцевого бюджету до ВВП; частку доходів місцевих бюджетів у загальному обсязі доходів зведеного бюджету; частку міжбюджетних трансфертів у доходах місцевих бюджетів; співвідношення місцевих податків до ВВП. Для успішного здійснення реформи міжбюджетних відносин у контексті децентралізації, насамперед, потрібно забезпечити внутрішню політичну стабільність, враховувати об’єктивні закони суспільного розвитку та глобальні тенденції у світі. The article is devoted to financial decentralization processes development in Ukraine, actual problems and rating of local budget autonomy. The main issue facing local governments is the formation of a stable financial base to ensure their functions to meet the needs of society. The solution of this issue is possible only under the conditions of formation of the effective system of financial resources management, which would take into account the successful experience of financial decentralization of foreign countries. It is determined that local budgets play a key role in ensuring sustainable socio-economic development. The aim of the article is to characterize the essence, purpose and consequences of financial decentralization, to evaluate its degree with the help of quantitative indicators, to analyze the local budgets sources of financial resources formation in the conditions of decentralization and to provide the general estimation of local budgets. Scientific novelty. The state of financial decentralization is determined and the growth of financial autonomy of local budgets in Ukraine for the period 2017–2019 is revealed. An increase in the rate of transfers from local budgets to the State (reverse subsidy) indicates an increase in the revenue capacity of local budgets, and a decrease in the rate of transfers from the State budget to local (basic subsidies and subventions) indicates an increase in their independence. Conclusions. Decentralization of government and financial powers of the state in favor of local self-government is one of the most decisive reforms since Ukrainian independence. The result of the reform was the rising interest of local governments in increasing revenues to local budgets, finding reserves to fill them, and improving the efficiency of tax and fee administration. The state determines the model of interaction between central and local authorities. The optimal model is inter-budgetary relations, which foresees the level of fiscal independence of local governments providing the budget classification and implementation. The state is in the process of finding effective forms of interaction between state and local finances, which will guarantee the financial independence of local councils and the efficient use of finances. Models of financial support of local self-government are determined. It was found that the ratio of local taxes to GDP in Ukraine is the Hanoverian model, where local taxes account for 1–2 % of GDP and about 4–5 % of all taxes. Financial decentralization (as a process) is analyzed with the help of indicators, namely: the part of local expenditures in the consolidated budget expenditures; the part of local revenues in the consolidated budget revenues; the ratio of local budget expenditures to GDP; the part of local budget revenues in the total revenues of the consolidated budget; the part of intergovernmental transfers in local budget revenues; the ratio of local taxes to GDP. For the successful implementation of the inter-budgetary relations reform in the context of decentralization, it is first of all necessary to ensure internal political stability, take into account the objective laws of social development and global trends in the world.