Browsing by Author "Lishchynska, Viktoriia"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Глокалізація як конкурентна стратегія компанії(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2014) Ліщинська, Вікторія Валеріївна; Lishchynska, Viktoriia; Лищинская, Виктория ВалерьевнаУ статті розкривається суть глокалізації як конкурентної стратегії сучасної компанії, що функціонує на локальних ринках в умовах глобалізації. На прикладі успішних компаній розкривається симбіотична взаємозалежність між процесами глобалізації та локальною специфікою бізнесу. Узагальнено чинники, що визначають доцільність вибору компанією стратегії глокалізації як способу конкурентної поведінки.Item Діагностика організаційної культури компанії за методом DOCS(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Ліщинська, Вікторія Валеріївна; Lishchynska, Viktoriia; Лищинская, Виктория Валерьевна; Абраменко, Софія; Abramenko, SofiiaПровідні науковці і практики в сфері управління розглядають культуру організації як запоруку її стабільного розвитку та фундамент для досягнення стратегічних цілей. У статті проведено діагностику організаційної культури компанії у сфері роздрібної торгівлі. Метою дослідження є визначення, дослідження та аналіз особливостей формування організаційної культури компанії у сфері роздрібної торгівлі на основі методу DOCS. Об’єктом дослідження є процеси формування, оцінки та розвитку організаційної культури компанії. Предметом дослідження є сукупність теоретичних засад, методичних підходів і прикладних аспектів діагностики організаційної культури. Для реалізації дослідних завдань використано наукові методи теоретичного та емпіричного дослідження. В результаті проведеного дослідження розкрито зміст організаційної культури та її основних елементів. Проведено діагностику організаційної культури ТОВ «Зара Україна» з використанням моделі DOCS (Denison Organizational Culture Survey) за такими складовими, як місія організації, адаптивність, залученість, узгодженість. Побудовано профіль організаційної культури ТОВ «Зара Україна» за показниками орієнтованість на клієнта, створення змін, організаційного навчання, координації та інтеграція, узгодження, основних цінностей, розширення можливостей, орієнтації на команду, розвитку здібностей, бачення, стратегічних намірів і рішень, цілями та завданнями. Визначено, що компанія має сильну організаційну культуру, яка є одним з ключових чинників отримання конкурентних переваг на ринку та підвищення ефективності бізнесу. Leading scientists and practitioners in the field of management consider the organization’s culture as a guarantee of its stable development and a foundation for achieving strategic goals. Prominent foreign and domestic scientists, including E. Shane, G. Hofstede, K. Cameron, R. Quinn, T. Peters, R. Waterman, were engaged in researching the problems of formation, evaluation and development of organizational culture, as well as identifying its influence on the results of companies’ activities, R. Cook, J. Lafferty, and D. Denison. The article diagnoses the company’s organizational culture in the field of retail trade. The purpose of the study is to determine, research and analyze the peculiarities of the formation of the company’s organizational culture in the field of retail trade based on the DOCS method. The object of the study is the processes of formation, assessment and development of the company’s organizational culture. The subject of the study is a set of theoretical foundations, methodological approaches and applied aspects of organizational culture diagnostics. Scientific methods of theoretical and empirical research were used to implement research tasks. As a result of the conducted research, the content of organizational culture and its main elements were revealed. Diagnostics of the organizational culture of "Zara Ukraine" LLC was carried out using the DOCS (Denison Organizational Culture Survey) model according to such components as the organization’s mission, adaptability, involvement, and coherence. A profile of the organizational culture of LLC "Zara Ukraine" was built according to the indicators of customer orientation, creation of changes, organizational learning, coordination and integration, agreement, core values, expansion of opportunities, team orientation, development of abilities, vision, strategic intentions and decisions, goals and objectives. It was determined that the company has a strong organizational culture, which is one of the key tools for obtaining competitive advantages in the market and improving business efficiency.Item Конкурентне середовище підприємств хлібопекарської промисловості України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2016-03) Ліщинська, Вікторія Валеріївна; Lishchynska, Viktoriia; Лищинская, Виктория ВалерьевнаСтаття присвячена аналізу конкурентного середовища підприємств хлібопекарської промисловості України. Розглянуто вплив конкурентних сил за моделлю М.Портера на діяльність підприємств хлібопекарської галузі. Визначено стратегічні групи конкурентів на ринку хліба та хлібобулочних виробів.Item Оцінка конкурентоспроможності продукції на основі її цінності(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2008) Ліщинська, Вікторія Валеріївна; Lishchynska, Viktoriia; Лищинская, Виктория ВалерьевнаКонкурентоспроможність товару є головною умовою конкурентоспроможності фірми на ринку. Конкурентоспроможність більшості товарів залежить не від об’єктивного рівня їх якості, а від суб’єктивного сприйняття споживачами цінності цього товару.Item Оцінка ресурсного потенціалу хлібопекарських підприємств України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Ліщинська, Вікторія Валеріївна; Lishchynska, Viktoriia; Лищинская, Виктория ВалерьевнаОб’єктом дослідження є процеси формування, оцінки та підвищення ефективності використання ресурсного потенціалу підприємства. Предметом дослідження є сукупність теоретичних засад, методичних підходів і прикладних аспектів оцінки ресурсного потенціалу. Основним завдання дослідження було розробка методичних і практичних рекомендацій щодо оцінки ресурсного потенціалу підприємств хлібопекарської галузі України. Для реалізації дослідницьких завдань використано наукові методи теоретичного та емпіричного дослідження. В результаті проведеного дослідження виявлено основні тенденції розвитку хлібопекарської промисловості України, здійснено діагностику конкурентної ситуації на ринку хліба та хлібобулочних виробів нетривалого зберігання. Визначено основні складові ресурсного потенціалу хлібопекарських підприємств, проведено його оцінку і аналіз. Запропоновано методичний підхід до визначення ефективності використання ресурсів хлібопекарських підприємств на основі комплексної діагностики ресурсного потенціалу. За результатами розрахунків узагальненого показника ресурсного потенціалу виділено три групи підприємств: з високим, середнім та низьким рівнями ресурсного потенціалу. The object of research is the processes of formation, evaluation and improving the efficiency of the resource potential of the enterprise. The subject of the study is a set of theoretical principles, methodological approaches and applied aspects of resource potential assessment. The main task of the study was to develop methodological and practical recommendations forassessing the resource potential of enterprises in the bakery industry of Ukraine. Scientific methods of theoretical and empirical research were used for realization of research tasks. As a result of the conducted research the main tendencies of development of the bakery industry of Ukraine are revealed, the diagnostics of a competitive situation in the market of bread and bakery products of short storage is carried out. The main components of the resource potential of bakery enterprises are determined, its assessment and analysis are carried out. The methodical approach to definition of efficiency of use of resources of the bakery enterprises on the basis of complex diagnostics of resource potential is offered. According to the results of calculations of the generalized indicator of resource potential, three groups of enterprises have been identified: with high, medium and low levels of resource potential. The most significant result of the article are the following: improved methodical approach to determining the efficiency of use bakery enterprises resources on the basis of comprehensive diagnostics of their resource potential as the sum of production, financial, labour, marketing potentials in the context of compliance with the chosen competitive strategy, which creates preconditions for ensuring desired strategic results.Item Поліваріантність конкурентної стратегії підприємства: формування та вибір(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020-08-12) Ліщинська, Вікторія Валеріївна; Lishchynska, Viktoriia; Лещинская, Виктория Валериевна; Задорожна, Неллі ВасилівнаДосліджено генезис теоретичних поглядів на конкурентну стратегію підприємства та методологію її формування. Визначено, що різноманітність існуючих підходів у сфері стратегічного управління обумовлює відповідну поліваріантність представлення стратегії підприємства в цілому і конкурентної стратегії зокрема. Розширено класифікацію видів конкурентної стратегії. Сформульовано базові положення та побудовано концептуальну модель процесів формування, вибору та реалізації конкурентної стратегії підприємства. Проведено аналіз вітчизняної хлібопекарської промисловості, окреслено її проблеми та перспективи. Здійснено діагностику конкурентної ситуації на ринку хліба та хлібобулочних виробів нетривалого зберігання. Оцінено ресурсний потенціал стратегічного розвитку хлібопекарських підприємств. Ідентифіковано конкурентні стратегії досліджених підприємств, визначено особливості практики їх формування та вибору. Розроблено методичне забезпечення вибору оптимальної конкурентної стратегії серед альтернативних варіантів на засадах нечітко-множинного й інтервального підходів економіко-математичного моделювання та проведено його апробацію. Обґрунтовано рекомендації щодо збалансування товарного портфелю підприємства у відповідності з визначеною конкурентною стратегією. The dissertation is devoted to deepening of theoretic bases and working out of practical recommendations for the formation and selection of a competitive strategy of the enterprise in terms of multivariate content and form of strategy. The thesis generalizes the theoretical foundation and proposes the solution of the scientific problem, which consists of substantiation of theoretical, scientific, methodological and applied aspects of formation and choice of competitive strategy of the enterprise in terms of its multivariance. The genesis of theoretical perspectives of the competitive strategy of the enterprise and the methodology of its formation are investigated. It is determined that the variety within existing strategic management approaches determines the appropriate multivariate content and the form of presentation of the enterprise strategy in general its and its competitive strategy in particular. The classification of types of competitive strategies has been expanded. The approach was proposed to select a competitive enterprise strategy by the criteria "level of product / technological innovation" and "level of demand in the market / segment". It provides the choice of hybrid competitive strategies. The basic provisions are formulated and the conceptual model of processes of formation, selection and realization of competitive strategy of the enterprise is constructed. External and internal factors influencing the choice of competitive strategy of the enterprise were identified. The analysis of the Ukrainian bakery industry is conducted; its problems and prospects are outlined. The competitive situation in the market of bread and bakery products of short-term storage is analyzed. Three strategic groups of competitors in the Ukrainian bakery market were identified. Key factors for success in the bakery industry have been determined. The approaches to acquiring and maintaining competitive advantages in the bakery industry have been identified. Resource potential for strategic development of bakery enterprises has been evaluated. Identification of competitive strategies of the studied enterprises is carried out, features of practice of formation and choices of competitive strategies of baking enterprises are determined. A methodological approach to the choice of the optimal competitive strategy among the alternatives based on the fuzzy-set and interval approaches of economicmathematical modeling is developed, and the proposed approach is tested. The proposed approach includes the following steps: formation of partial performance criteria of strategic alternatives, determination of weighting coefficients of performance of strategic alternatives, normalization of performance criteria of strategic alternatives, determination of the integral performance index of strategic alternative, choice of the optimal strategic alternative. In the dissertation the model of organizational and information maintenance of processes of formation and a choice of competitive strategy of the enterprise is offered. The testing of the proposed methodological recommendations for the formation and selection of a competitive strategy was performed on the materials of the Ukrainian bakery companies. The optimal competitive strategy for KyivHlib LLC was determined, namely the strategy of selective product differentiation. Recommendations on balancing the product portfolio of the enterprise in accordance with the determined competitive strategy have been developed. In the dissertation the algorithm of planning of a commodity portfolio which includes the analysis, balancing of existing structure of a portfolio and formation of the production program according to the certain competitive strategy is offered. Recommendations were developed for the formation of a product portfolio consisting of three product groups with different levels of differentiation. The methodical approaches developed in the dissertation to the choice of the optimal strategic alternative and balancing the product portfolio in accordance with the chosen competitive strategy can be used by enterprises of different branches and spheres of business. Проведено исследование развития теоретических взглядов на понимание конкурентной стратегии предприятия и методологию ее формирования. Выявлено, что разнообразие существующих подходов в сфере стратегического управления влияет на поливариантность формирования стратегии предприятия в целом и его конкурентной стратегии в частности. Расширена классификация видов конкурентной стратегии. Сформулированы основные положения и разработана концептуальная модель процессов формирования, выбора и реализации конкурентной стратегии предприятия. Проведена диагностика украинской хлебопекарной промышленности, определены ее проблемы и перспективы. Проанализирована конкурентная ситуация на рынке хлеба и хлебобулочных изделий недлительного хранения. Осуществлена оценка ресурсного потенциала стратегического развития хлебопекарных предприятий. Идентифицированы конкурентные стратегии хлебопекарных предприятий, а также практика их формирования и выбора. Разработано методическое обеспечение выбора оптимальной конкурентной стратегии среди альтернативных вариантов на основе нечетко-множественного и интервального подходов экономико-математического моделирования, проведена его апробация. Разработаны рекомендации относительно сбалансирования товарного портфеля предприятия в соответствии с выбранной конкурентной стратегией.Item Поліваріантність конкурентної стратегії підприємства: формування та вибір(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020-09-16) Ліщинська, Вікторія Валеріївна; Lishchynska, Viktoriia; Лещинская, Виктория Валериевна; Задорожна, Неллі ВасилівнаДосліджено генезис теоретичних поглядів на конкурентну стратегію підприємства та методологію її формування. Визначено, що різноманітність існуючих підходів у сфері стратегічного управління обумовлює відповідну поліваріантність представлення стратегії підприємства в цілому і конкурентної стратегії зокрема. Розширено класифікацію видів конкурентної стратегії. Сформульовано базові положення та побудовано концептуальну модель процесів формування, вибору та реалізації конкурентної стратегії підприємства. Проведено аналіз вітчизняної хлібопекарської промисловості, окреслено її проблеми та перспективи. Здійснено діагностику конкурентної ситуації на ринку хліба та хлібобулочних виробів нетривалого зберігання. Оцінено ресурсний потенціал стратегічного розвитку хлібопекарських підприємств. Ідентифіковано конкурентні стратегії досліджених підприємств, визначено особливості практики їх формування та вибору. Розроблено методичне забезпечення вибору оптимальної конкурентної стратегії серед альтернативних варіантів на засадах нечітко-множинного й інтервального підходів економіко-математичного моделювання та проведено його апробацію. Обґрунтовано рекомендації щодо збалансування товарного портфелю підприємства у відповідності з визначеною конкурентною стратегією. The dissertation is devoted to deepening of theoretic bases and working out of practical recommendations for the formation and selection of a competitive strategy of the enterprise in terms of multivariate content and form of strategy. The thesis generalizes the theoretical foundation and proposes the solution of the scientific problem, which consists of substantiation of theoretical, scientific, methodological and applied aspects of formation and choice of competitive strategy of the enterprise in terms of its multivariance. The genesis of theoretical perspectives of the competitive strategy of the enterprise and the methodology of its formation are investigated. It is determined that the variety within existing strategic management approaches determines the appropriate multivariate content and the form of presentation of the enterprise strategy in general its and its competitive strategy in particular. The classification of types of competitive strategies has been expanded. The approach was proposed to select a competitive enterprise strategy by the criteria "level of product / technological innovation" and "level of demand in the market / segment". It provides the choice of hybrid competitive strategies. The basic provisions are formulated and the conceptual model of processes of formation, selection and realization of competitive strategy of the enterprise is constructed. External and internal factors influencing the choice of competitive strategy of the enterprise were identified. The analysis of the Ukrainian bakery industry is conducted; its problems and prospects are outlined. The competitive situation in the market of bread and bakery products of short-term storage is analyzed. Three strategic groups of competitors in the Ukrainian bakery market were identified. Key factors for success in the bakery industry have been determined. The approaches to acquiring and maintaining competitive advantages in the bakery industry have been identified. Resource potential for strategic development of bakery enterprises has been evaluated. Identification of competitive strategies of the studied enterprises is carried out, features of practice of formation and choices of competitive strategies of baking enterprises are determined. A methodological approach to the choice of the optimal competitive strategy among the alternatives based on the fuzzy-set and interval approaches of economicmathematical modeling is developed, and the proposed approach is tested. The proposed approach includes the following steps: formation of partial performance criteria of strategic alternatives, determination of weighting coefficients of performance of strategic alternatives, normalization of performance criteria of strategic alternatives, determination of the integral performance index of strategic alternative, choice of the optimal strategic alternative. In the dissertation the model of organizational and information maintenance of processes of formation and a choice of competitive strategy of the enterprise is offered. The testing of the proposed methodological recommendations for the formation and selection of a competitive strategy was performed on the materials of the Ukrainian bakery companies. The optimal competitive strategy for KyivHlib LLC was determined, namely the strategy of selective product differentiation. Recommendations on balancing the product portfolio of the enterprise in accordance with the determined competitive strategy have been developed. In the dissertation the algorithm of planning of a commodity portfolio which includes the analysis, balancing of existing structure of a portfolio and formation of the production program according to the certain competitive strategy is offered. Recommendations were developed for the formation of a product portfolio consisting of three product groups with different levels of differentiation. The methodical approaches developed in the dissertation to the choice of the optimal strategic alternative and balancing the product portfolio in accordance with the chosen competitive strategy can be used by enterprises of different branches and spheres of business. Проведено исследование развития теоретических взглядов на понимание конкурентной стратегии предприятия и методологию ее формирования. Выявлено, что разнообразие существующих подходов в сфере стратегического управления влияет на поливариантность формирования стратегии предприятия в целом и его конкурентной стратегии в частности. Расширена классификация видов конкурентной стратегии. Сформулированы основные положения и разработана концептуальная модель процессов формирования, выбора и реализации конкурентной стратегии предприятия. Проведена диагностика украинской хлебопекарной промышленности, определены ее проблемы и перспективы. Проанализирована конкурентная ситуация на рынке хлеба и хлебобулочных изделий недлительного хранения. Осуществлена оценка ресурсного потенциала стратегического развития хлебопекарных предприятий. Идентифицированы конкурентные стратегии хлебопекарных предприятий, а также практика их формирования и выбора. Разработано методическое обеспечение выбора оптимальной конкурентной стратегии среди альтернативных вариантов на основе нечетко-множественного и интервального подходов экономико-математического моделирования, проведена его апробация. Разработаны рекомендации относительно сбалансирования товарного портфеля предприятия в соответствии с выбранной конкурентной стратегией.Item Практика використання технології прокторінгу в менеджмент-освіті(Київський національний університет імені Вадима Гетьмана, 2022-10-21) Ліщинська, Вікторія Валеріївна; Lishchynska, Viktoriia; Лищинская, Виктория ВалерьевнаВ статті розглянуто існуюча практика організації оцінки результатів навчання за допомогою технології прокторінгу. Описано загальне поняття прокторінгу, розглянуто основні принципи побудови систем прокторінгу, їх типи та особливості. Проаналізовано особливості та ризики використання технології прокторінгу для організації контролю результатів навчання студентів в умовах дистанційного освіти. The article describes the existing practice of organizing the assessment of learning outcomes using proctoring technology. The general concept of proctoring is described. The main principles of building proctoring systems, their types and features are considered. The advantages and risks of using proctoring technology for the organization of monitoring the results of students' learning in the conditions of distance education are analysed.