Browsing by Author "Mazur, Volodymyr"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Strategy of transformation of metallurgical enterprises: implementation and efficiency evaluation(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Mazur, Volodymyr; Мазур, Володимир Степанович; Hao, Jiang; Хaо, ЦзянThis article explores the management transformation of capital iron and steel, which implements scientific management methods and innovations. The company has aligned its operations with beijing’s development goals, prioritizing technological innovation and sustainable production practices. Through organizational restructuring, skill development programs, and strategic investments in advanced technologies, the company has developed a modern production system capable of addressing environmental challenges. the transformation success of capital iron and steel offers valuable insights for other enterprises, enabling them to enhance competitiveness and achieve sustainable development. This case study offers insights into effective corporate management planning, execution, and evaluation. У статті досліджується управлінська трансформація компанії Capital Iron and Steel, яка впроваджує наукові методи управління та інновації. Підприємство адаптується до розвитку Пекіна, зосереджуючись на технологічних інноваціях і екологічному виробництві. Завдяки організаційній реструктуризації, підготовці персоналу та інвестиціям у технології компанія створила сучасну виробничу систему, що відповідає екологічним викликам. Невід’ємною частиною процесу стали моніторинг і оцінка ефективності. Успішний досвід Capital Iron and Steel пропонує цінні уроки для інших підприємств у процесі трансформації, допомагаючи їм залишатися конкурентоспроможними та досягати сталого розвитку. Це дослідження надає корисні ідеї щодо ефективного планування, виконання та оцінювання корпоративного управління.Item Нові аспекти розвитку персоналу в сучасній парадигмі управління(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2010-10-21) Мазур, Володимир Степанович; Mazur, Volodymyr; Мазур, Владимир Степанович; Мазур, Наталія С.; Mazur, NataliyaРозглянуто різні підходи до оцінки проявів глобалізації, позитивні та негативні наслідки впливу на світову економіку.Item Розвиток світової індустрії туризму: якісна оцінка та глобальні тенденції(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Мазур, Володимир Степанович; Mazur, Volodymyr; Галько, Оксана Василівна; Halko, OksanaУ статті розкрито якісні параметри розвитку туристичної індустрії, яка є яскравим проявом глобалізаційних процесів. Критично охарактеризовано підходи до трактування поняття «туризм» у вузькому та широкому розумінні. Авторами запропоновано визначати сферу туризму як організаційну систему кластерного типу. Сформовано оригінальний підхід до структуризації досліджуваної індустрії. На основі узагальнення результатів досліджень європейських науковців визначено глобальні тенденції розвитку туристичної індустрії. The article presents an analysis of the qualitative development of the tourism industry, considering that tourism has become one of the most prominent manifestations of globalization processes, contributing to the formation and strengthening of global social, political, and economic networks, transforming the world into a «single social space.» The opinions of scholars are reviewed, proposing a differentiation of the concept of «tourism» depending on the subject of research, distinguishing between a narrow and broad understanding of the term. The authors define the tourism sector as an organizational system represented by a cluster, identifying key elements that form tourism clusters in providing services. The article also analyzes the experience of European researchers regarding the classification of components of the tourism industry and the interrelationship between the concepts of «tourism industry» and «hospitality industry,» citing the positions of specific authors. The study of various approaches by domestic and foreign scholars to the essence of the tourism industry has provided more profound insights into its structure and helped form the authors’ understanding of its components. Additionally, the article examines the most popular tourist destinations in the world and ranks the best locations for business trips. It is proven that over the past decade, the tourism industry has become one of the most critical sectors globally, as evidenced by the dynamic development of tourism services between 2019 and 2023. Over the years, tourism has demonstrated resilience and the ability to recover from economic crises and has contributed to broad economic and social revival.Item Туристичний кластер – інструмент регіонального розвитку та економічного зростання(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Мазур, Володимир Степанович; Mazur, Volodymyr; Галько, Оксана Василівна; Halko, OksanaВ статті авторами розглянуто роль туристичних кластерів, як інструменту регіонального розвитку та економічного зростання. Обгрунтовано розвиток туризму в регіонах та його сприяння збільшенню ВВП, зайнятості, притоку іноземної валюти та розвитку регіонів, інфраструктури, соціальній та економічній інтеграції. Розкрито роль кластерного підходу не тільки у виробничій сфері, а й у туристичній галузі. Авторами поставлено і обгрунтовано цілий ряд завдань: визначення основних засад та концептуальних підходів туристичних кластерів, розглянути особливості формування і розвитку туристичних кластерів, розробити механізм кластерного управління розвитком внутрішнього ринку туристичних послуг в Україні. Запропоновано визначення поняття "туристичний кластер", розглянуто блок формування та розвитку туристичних кластерів, доведено, що важливим учасником кластеру має бути споживчий туристичний продукт. The article deals with the role of tourism clusters as a tool for regional development and economic growth. Countries around the world are trying to succeed in tourism to improve economic performance. The deve-lopment of tourism in the regions and its promotion of GDP, employment, foreign exchange inflows and regional development,infrastructure, social and economic integration are proved. The role of the cluster approach not only in the production sphere but also in the tourism industry is revealed. The tourism cluster is considered as an effective tool to increase productivity and competitiveness. The necessity of constructive rethinking of mechanisms of conversion of economic subjects on the basis of definition of preconditions, stages and processes of formation and development of tourism clusters is proved.A number of tasks forthe study of this issue were set and proved in the article. The basic principles and conceptual approaches of tourism clusters were defined. The peculiarities of the formation and development of tourism clusters were considered and a mechanism for clustermanagement of the domestic market of tourism services in Ukraine was developed.The research wasconducted on the basis of normative documents regulating the tourism activity of Ukraine, the study of leading foreign and domestic specialists in the development of the tourism industry.The cluster is considered as a modern organizational form that promotes strategic coordination of enterprises and increasing international competi-tiveness as cluster strategies providing a region with significant benefits and business opportunities to strengthen the regional economy. Clusters are created and used to increase the investment attractiveness of a region.There were provided opinions and positions of a number of authors on the concept of clusters, which leads to the identification of clusters that stimulate both competition and cooperation.The approaches to the definition of “tourism cluster” of a number of authors are considered. As a result of the analysis, the authors identified the main components of this concept, the composition of target groups, the purpose of the tourism clusters, the subject of activity, the characteristics of tourism clusters (geographical, sectoral).The authors proposeв a definition of “tourism cluster”, a set of business structures, bodies of power and government agencies, NGOs operating in the tourism industry and related industries that share tourism resources of a particular region. The proposed definition is more complex compared to the studied approaches, as it includes all aspectsof the concept (object, subject, purpose).There are four main sectors in the structure of the tourism cluster: the production of tourism services, the service sector, the supporting sector, and ensure the tourism cluster function.The block of formation and development of tourism clusters was investigated. Cluster formation is defined as a trend of structural changes in the economy as well as the nature of internal causes and motives that motivate economic entities to strategic cooperation of clusters. Theoretical under-standing of the problem of cluster development allowed making conclusion that there is no clear methodological justification for the prerequisites and motivational factors for cluster development.It is proved that the consumer tourism product should be an important participant of the cluster. It is the consumer who creates the preconditions and distinguishes it from other species due to the specific characteristics of the tourist product. The methodology of the development of the cluster of business entities is considered and graphically represented, and six stages of realization of this process are formed. The tourism cluster like clusters in generalis defined as the geographical concentration in a region of interconnected companies.Item Управління конкурентоспроможністю підприємства в сфері індустрії гостинності(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2014) Мазур, Володимир Степанович; Mazur, Volodymyr; Мазур, Владимир СтепановичРозглянуто поняття гостинності у всій її змістовій неоднозначності, розкрито інструменти досягнення конкурентоспроможності в сфері індустрії гостинності.Item Управління якістю туристичних послуг у сучасних умовах господарювання(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2014-09-29) Брич, Василь Ярославович; Brych, Basil; Брич, Василий Ярославович; Мазур, Володимир Степанович; Mazur, Volodymyr; Мазур, Владимир СтепановичУ статті розглянуто проблеми впливу трансформації еконoмічної системи в Україні на сферу туристичних послуг. Вирішення більшoсті з них при встановленому пріоритеті макроекономічних вимoг потребує значних змін на мiкроекономічному рівні. Динамізм сучаснoго економічного розвитку України та активiзація сфери туристичних послуг зумoвлюють необхідність розрoбки та впровадження системи управління якiстю як обов’язкової складoвої стратегії розвитку індустрії туризму в цілoму та окремих туристичних фірм.Item Інноваційні технології в управлінні персоналом в готельно-ресторанному бізнесі(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Мазур, Володимир Степанович; Mazur, VolodymyrУ статті розкрито теоретичні основи застосування інноваційних технологій і методів управління персоналом організації. Зазначається, що управлінські нововведення мають позитивний вплив на функціонування підприємств, змінюючи спосіб роботи і поширюючи ефективність. Диференційовано погляди на визначення поняття "управлінські технології". Сформульовано авторське визначення управлінської технології як сукупності управлінських прийомів та засобів досягнення поставлених цілей компанії. Запропоновано класифікацію управлінських технологій, в межах якої виділено два їх види: технології цільового управління і технології процесу управління. Обґрунтовано застосування цих технологій, надано їх характеристика, позитивні і негативні аспекти їх використання. Доводиться, що новітні технології ведення підприємницької діяльності спонукають до розробки нових стратегій, застосування гнучких графіків роботи, нововведення у системах мотивування і контролю, пошуку нових шляхів і відносин із партнерами та постачальниками. Досліджено нові методи і способи розподілу функцій та обов’язків між працівниками і керівниками у готельно-ресторанному бізнесі. За матеріалами конкретного готельного комплексу проаналізовано системи управління окремими готелями, проведено порівняння з іншими закладами і надано оцінку ефективності управління ними. Запропоновано шляхи удосконалення системи управління персоналом у готельно-ресторанному бізнесі. The author explores the theoretical foundations of applying modern management technologies, including the essence of management technologies and contemporary innovative methods of personnel management in organizations. It is established that management innovations have a positive impact on the functioning of enterprises by changing work processes and enhancing efficiency. The utilization of innovative personnel management technologies is proven to be a relevant topic in today’s business environment. While a considerable number of scholars have studied concepts related to the dissemination of innovations in personnel management, the specific features of using innovative personnel management technologies, taking into account the specific activities of individual enterprises, remain insufficiently researched, particularly within the context of the hotel and restaurant business. In various scientific publications, the term "management technology" is often encountered, with each author and researcher interpreting the concept in their own way. The author presents differentiated views on defining the concept of management technologies and proposes a classification of this factor. Summarizing the proposed author’s definition of management technology as a combination of management techniques and tools to achieve company objectives, the author also discusses the classification of management technologies into two types: target management technologies and process management technologies. The application of these technologies, their characteristics, and the positive and negative aspects of creating processes for effective utilization are justified. The article examines contemporary innovative methods of personnel management. As advanced business technologies prompt the development of new stages of strategy, the implementation of flexible work schedules, innovations in motivation and control systems, and the exploration of new ways and relationships of interaction with partners and suppliers, the search for new methods and approaches to the distribution of functions and responsibilities among employees and managers in this business is also conducted. The author analyzes the management system of a specific hotel complex, compares it with other hotels, and provides an evaluation based on characteristic factors in terms of management efficiency. Additionally, suggestions for improving the personnel management system in the hotel and restaurant business are proposed.