Browsing by Author "Pavlenko, Oleksandr"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Student point of view on SMM in marketing communications of Ukrainian higher education institutions(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019-03) Pavlenko, Oleksandr; Павленко, Олександр Вадимович; Павленко, Александр ВадимовичThe article, using the data of the author’s poll, confirms the prospects of using social networks in the marketing policy of university communications. The most indicative are data on the frequency of use of social networks: 97.2% of respondents said that they go to the online network several times a day. Instagram (recognized by 91.97% of all respondents), Youtube (85.04%) and Facebook (76.18% of the respondents) were recognized as the most promising for using marketing communication channels as channels. Users have already formed a request to search for information about the university in social networks and 81.44% have already searched for such information (opportunities for admission to a particular university, feedback from students or graduates about the university, etc.). The attractiveness of social networks is explained, firstly, by the presence of “horizontal” communication - the possibility of receiving feedback from students about the educational process, living conditions in a student hostel, etc. (44%); secondly, the ability to quickly access official information with relevant news (43.4%). It is the official communities and university accounts on social networks that enjoy the greatest trust (46.5% of respondents trust them). У статті, з використанням даними опитування, підтверджена перспективність використання соціальних мереж в маркетинговій політиці комунікацій університетів. Найбільш показовими є дані про періодичність користування соцмережами: 97,2% респондентів відповіли, що заходять в мережу «онлайн» кілька разів на день. Найбільш перспективними з використання в якості каналів маркетингової комунікації визнані Instagram (ним користуються 91,97% всіх респондентів), Youtube (85,04%) і Facebook (76,18% опитаних). У користувачів вже сформований запит на пошук інформації про виші в соціальних мережах і 81,44% вже шукали таку інформацію (можливості вступу до певного університету, відгуки студентів або випускників про університет і т.д.). Привабливість соціальних мереж пояснюється, по-перше, наявністю «горизонтальної» комунікації - можливості отримання відгуків від студентів про навчальний процес, умови проживання в студентському гуртожитку і т.д. (44%); по-друге, можливістю швидко отримати доступ до офіційної інформації з актуальними новинами (43,4%). Найбільшою довірою користуються саме офіційні спільноти і акаунти вузів в соціальних мережах (їм довіряють 46,5% опитаних). В статье, с использованием данным опроса, подтверждена перспективность использования социальных сетей в маркетинговой политике коммуникаций университетов. Наиболее показательными являются данные о периодичности пользования соцсетями: 97,2% респондентов ответили, что заходят в сеть «онлайн» несколько раз в день. Наиболее перспективными по использованию в качестве каналов маркетинговой коммуникации признаны Instagram (им пользуются 91,97% всех респондентов), Youtube (85,04%) и Facebook (76,18% опрошенных). У пользователей уже сформирован запрос на поиск информации о вузе в социальных сетях и 81,44% уже искали такую информацию (возможности поступления в определенный университет, отзывы студентов или выпускников об университете и т.д.). Привлекательность социальных сетей объясняется, во-первых, наличием «горизонтальной» коммуникации - возможности получении отзывов от студентов об учебном процессе, условия проживания в студенческом общежитии и т.д. (44%); во-вторых, возможностью быстро получить доступ к официальной информации с актуальными новостями (43,4%). Наибольшим доверием пользуются именно официальные сообщества и аккаунты вузов в социальных сетях (им доверяют 46,5% опрошенных).Item Маркетинг у сфері вищої освіти в XXI столітті: еволюція чи революція?(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019-03) Павленко, Олександр Вадимович; Pavlenko, Oleksandr; Павленко, Александр ВадимовичКінець ХХ – початок ХХІ століття у сфері вищої освіти (ВО) став «точкою перелому» і ознаменував зміну глобальної моделі університету, де вища освіта з громадського блага перетворилась на ринковий товар. В новому контексті цифрового середовища навчання, зростання міжнародної конкуренції та мобільності й поширення концепції безперервного навчання впродовж життя, необхідна революційно нова концепція маркетингу університетів. Ключовим фактором для здійснення маркетингової революції в університетах може стати залучення основних стейкхолдерів – студентів - в процеси просування освітніх послуг університетів. Здатність студентів буди «адвокатами бренду» університету, їх внутрішня експертність і володіння навиками сучасної цифрової комунікації створюють всі передумови, щоб стати основою цифрової маркетингової революції в університетах. At the junction of the 20th and 21st centuries, the global model of the university has changed, where higher education has turned from a public good into a marketable product. In the new context of the digital learning environment, the growth of international competition and mobility, as well as the spread of the concept of lifelong learning, the revolutionary new concept of university marketing is critically needed. The key factor for the marketing revolution in universities can be the involvement of the main stakeholders - students - in the processes of promoting educational services. The ability of students to be university brand advocates, their internal expertise and the skills of modern digital communication create all the prerequisites to become the basis of the digital marketing revolution in universities. Конец ХХ - начало XXI века в сфере высшего образования (ВО) стали «точкой перелома» и ознаменовали смену глобальной модели университета, где высшее образование из общественного блага превратилась в рыночный товар. В новом контексте цифрового среды обучения, роста международной конкуренции и мобильности, а также усиления тенденции «lifelong learning», необходима революционно новая концепция маркетинга университета. Ключевым фактором для осуществления маркетинговой революции в университетах может стать вовлечение основных стейкхолдеров - студентов - в процессы продвижения образовательных услуг. Способность студентов буди «адвокатами бренда» университета, их внутренняя экспертность и владение навыками современной цифровой коммуникации создают все предпосылки, чтобы стать основой цифровой маркетинговой революции в университетах.Item Перспективи використання соціальних мереж для маркетингових комунікацій університетів в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Павленко, Олександр Вадимович; Pavlenko, Oleksandr; Павленко, Александр ВадимовичМетою статті є вивчити перспективи використання соціальних медіа для маркетингових комунікацій університетів. Дослідження було проведено на вибірці 361 респондент серед абітурієнтів, студентів і випускників університетів України. Опитування показало, що українські студенти активно використовують соціальні мережі для комунікації з університетом, найбільшою довірою користуються саме офіційні спільноти та офіційні акаунти ЗВО у соціальних мережах. У користувачів уже сформований запит на пошук інформації про ЗВО в соціальних мережах і 81 % опитаних вже шукали таку інформацію. Найперспективнішими щодо використання в якості каналів маркетингової комунікації є Instagram (91,97 % респондентів), Youtube (85,04 %) та Facebook (76,18 %).Отримані результати в цифрах засвідчують доречність більш широкого застосування соціальних мереж у маркетингових комунікаціях університетів. The purpose of this article was to explore the prospects of using social media for university marketing communications. To obtain answers to the research questions, the method of diagnostic examination and the questionnaire method were used. The study was conducted on a sample of 361 respondents among universities in Ukraine. The survey showed the prospects of using social networks in the marketing policy of university communication confirmed by the data of the applied research: 1. The most illustrative is the figures on the frequency of use: 97.2 % of respondents answered that they go "online" several times a day. 2. The most promising in terms of using Instagram as marketing channels (91.97 % of all respondents use it), Youtube (85.04 %) and Facebook (76.18 % of respondents). 3. Users have already formed a request to search for information about the university in social networks and 81.44 % have already searched for such information (the possibility of joining a certain university, student or graduate reviews about the university, etc.). In addition, half of the respondents subscribed to groups / accounts of their university in social networks, that is, this is not a one-time contact permanent communication channel with the university. 4. The attractiveness of social networks is explained, firstly, by the presence of “horizontal” communication — the possibility of receiving feedback from students about the educational process, living conditions in the student dormitory, etc. (44 %); secondly, the ability to quickly access official information with the latest news (43.4 %). Official communities and official university accounts on social networks (46.5 % of the respondents trust them) enjoy the greatest confidence — and this is significant, since the majority (88.37 %) are wary and do not always trust the information distributed through social networks. The results in figures show the relevance of the wider use of social networks in university marketing communications. Целью данной статьи было изучение перспектив использо- вания социальных медиа в маркетинговых коммуникациях университетов. Исследование было проведено на выборке составом 361 респондент среди абитуриентов, студентов и выпускников университетов Украины. Опрос показал, что украинские студенты активно используют социальные сети для коммуникации с университетом, наибольшим доверием пользуются именно официальные сообщества и официальные аккаунты университета в социальных сетях (доверяют 49 %). У пользователей уже сформирован запрос на поиск информации об университете в социальных сетях и 81 % опрошенных уже искали такую информацию. Наиболее перспективными по использованию в качестве каналов маркетинговой коммуникации являются Instagram (91,97 % респондентов), Youtube (85,04 %) и Facebook (76,18 %). Полученные результаты в цифрах свидетельствуют о перспективности более широкого применения социальных сетей в маркетинговых коммуникациях университетов.Item Реформування університетів в Україні(International Development Institute – Africa (IDIA), 2018-10-12) Павленко, Олександр Вадимович; Pavlenko, OleksandrВ процесі реформування українських університетів важливо саме реформувати їх, а не для знищувати. Для цього необхідно уникати крайнощів і хибного розуміння підприємницької функції, як то прагнення перетворити університет в бізнес-структуру. На практиці підприємницька функція повинна сприяти, а не суперечити, розвитку освітньої і науково-технічної складової. Щоб уникнути крайнощів, рекомендуємо, щоб процес реформування був поступовим і відбувався в рамках державної програми тривалістю не менше 10 років. In the process of reforming Ukrainian universities, it is important to reform them, and not to destroy them. To do this, it is necessary to avoid extremes and misunderstanding of the entrepreneurial function, as the desire to turn the university into a business structure. In practice, the entrepreneurial function should, rather than contradict, promote the development of the educational, scientific, and technical component. To avoid extremes, we recommend that the reform process be gradual and take place within the framework of the state program lasting at least 10 years.Item Розробка моделі маркетингових комунікацій для закладів вищої освіти України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Павленко, Олександр Вадимович; Pavlenko, Oleksandr; Павленко, Александр ВадимовичДослідження присвячене розробці моделі маркетингових комунікацій для закладів вищої освіти України. Імплементація пропонованої моделі покликана підвищити ціннісну пропозиції послуг вітчизняної вищої освіти в умовах масового відтоку абітурієнтів на навчання за кордон, зокрема до сусідньої Польщі. Авторська методологія полягала в аналізі світового досвіду маркетингових комунікацій та дослідженні позиціонування українських державних закладів вищої освіти (ЗВО) й їх ринкової освітньої пропозиції, на основі чого було згенеровано нову багатовимірну модель маркетингових комунікацій. The study is devoted to the development of a model of marketing communications for higher educational institutions of Ukraine. The implementation of the proposed model is designed to increase the value offer of domestic education services in the context of a massive outflow of applicants to study abroad, in particular to neighboring Poland. The author’s methodology was to analyze the global experience in marketing communications and study the positioning of Ukrainian state institutions of higher education (HE) and their market educational offer, on the basis of which a new multicomponent model of marketing communications was generated. Исследование посвящено разработке модели маркетинговых коммуникаций для высших учебных заведений Украины. Имплементация предлагаемой модели призвана повысить ценностное предложение услуг отечественного образования в условиях массового оттока абитуриентов на учебу за границу, в частности в соседнюю Польшу. Авторская методология заключалась в анализе мирового опыта маркетинговых коммуникаций и исследовании позиционирования украинских государственных учреждений высшего образования (ЗВО) и их рыночного образовательного предложения, на основе чего было сгенерировано новую многокомпонентную модель маркетинговых коммуникаций.