Browsing by Author "Petrenko, L."
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Analysis of the machine-building enterprises capitalization illustrated by the example of Turboatom PJSC(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2018) Petrenko, L.; Петренко, Людмила Анатоліївна; Петренко, Людмила АнатольевнаThe article provides the analyzes of capitalization of machine-building enterprises on the example of PJSC "Turboatom". The study was conducted through the prism of assessing machine building, which is one of the main sectors of the Ukrainian economy. However, currently the share of machine-building products in total industrial production tends to decline. At the same time, PJSC "Turboatom", one of the largest enterprises in the field of turbine production in the world, exports almost 2/3 of its products to Europe, Asia, America, and in total its products are represented in 45 countries. The company has modern technologies, know-how and developments that exceed the technological level of competitors. Thereby, for a deeper analysis of the identification of cause and effect relationships that explain the achievement of economic performance, a cognitive and analytical matrix by the example of Turboatom PJSC is built. The matrix is based on the subjective targeted approach and the level of achievement and targets will be determined for each stakeholder. The indicators of ensuring the stability of the economic status and the indicators of the main capitalization of PJSC "Turboatom" are substantiated in the research. In accordance with the matrix analysis of economic performance of Turboatom PJSC, it has been found that the decrease in sales volumes, especially in foreign markets, caused a trend of sharp decrease of the main economic performance indicators: return on sales, performance spread, cost indicators. A certain level of sensitivity suggests that the management policy for the sale of products and services should focus on foreign markets, and for this purpose, the enterprise should have innovative solutions and unique developments in its product portfolio, which may be of interest to foreign partners. A conclusion is made regarding the potential for further development of the leader in the field of domestic machine building. While assessing the cumulative economic performance, it was confirmed that the fundamental capitalization of the enterprise is more informative and objective in terms of reflecting real operating and business development trends than the market capitalization, the changes of which do not always correlate with what is happening at the enterprise. The value of fundamental capitalization and the level of economic status can be called a concentrated form of systemic characteristics of the enterprise, which allows us to determine not only the orientation of the enterprise's activity but also the qualitative level of processes and problems that are inherent in the enterprise when assessed and reflect the quality and efficiency of managerial decisions made in the past. У статті зроблено аналіз капіталізації машинобудівних підприємств на прикладі ПАТ «Турбоатом». Дослідження зроблено через призму оцінки машинобудування, яке є однією з основних галузей української економіки. Однак, наразі частка машинобудівної продукції в загальному обсязі промислової продукції має тенденцію до падіння. У той же час ПАТ "Турбоатом", одне з найбільших підприємств у галузі виробництва турбін у світі, експортує майже 2/3 своєї продукції до країн Європи, Азії, Америки, і загалом її продукція представлена в 45 країн світу. Підприємство має сучасні технології, ноу-хау та розробки, які перевершують технологічний рівень конкурентів. В досліджені обгрунтовано показники забезпечення стійкості економічного статусу та показники основної капіталізації ПАТ «Турбоатом». Зроблено висновок стосовно потенціалу подальшого розвитку лідера у галузі вітчизняного машинобудування.Item Cumulative economic performance assessment of machine-building enterprises in Ukraine(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2017) Petrenko, L.; Петренко, Людмила Анатоліївна; Петренко, Людмила АнатольевнаThe article concerns the issue of assessing the overall economic performance of machine-building enterprises in Ukraine. The analysis of indicators of structure of gross added value of the enterprises of sector of mechanical engineering is made. Further, the study identified and assessed the economic status of machine-building enterprises in Ukraine. The criteria and indicators of assessment that form the economic status of machine-building enterprises in Ukraine are highlighted. The key indicators of assessment of the economic status of machine-building enterprises are selected and analyzed. To assess the potential for further development and implementation of innovations, the indicators of the capital structure of machine-building enterprises in Ukraine are determined. The profitability and cost of capital of domestic machine-building enterprises in 2010–2016 are estimated. The indicators of capitalization of machine-building enterprises in Ukraine are of strategic importance. Taking into account the high level of the capital intensity of the machine-building industry, its long period, and the fact that the practice of using long-term loans is considered to be normal for this industry, the permanent capital ratio is adopted as an analytical indicator of the level of financial dependence/independence. As a result, conclusions were drawn regarding the current situation and the potential for the development of mechanical engineering in Ukraine. The proposed methodological approach to assessing the economic performance based on the fundamental value of the enterprises as a result of the decision-making and implementation of managerial decisions has completely proved to be efficient in terms of reflecting the real trends inherent in the business under consideration. The presented calculations of the cumulative economic performance of the machine-building enterprises on the basis of their economic status are a completely informative systemic characteristic of those processes, trends, and regularities that are true for these enterprises. Thus, based on the status indicator, we can determine not only the orientation of the enterprise development trends (as with the fundamental value) but also the qualitative level of processes and problems that are inherent in enterprises when assessed and reflect the quality and efficiency of managerial decisions made in the past. The format of various performance aspects of enterprises is the value of general indices that are calculated in the projections "Liquidity-Risk-Growth". The validity of the selected sets of indicators in each projection allows the researcher to purely focus on those problems that determine the key performance indicators considered within the specific assessment logic. У статті підіймається питання оцінювання сукупних економічних результатів діяльності машинобудівних підприємств України. Зроблено аналіз показників структури валової доданої вартості підприємств сектору машинобудування. Надалі, у дослідженні виявлено та оцінено економічні статуси машинобудівних підприємств в Україні. Виокремлено критерії та показники оцінки, що формують економічний статус машинобудівних підприємств в Україні. Обрано та проаналізовано ключові показники оцінки економічного статусу машинобудівних підприємств. Для оцінки потенціалу подальшого розвитку та впровадження інновацій визначено показники структури капіталу машинобудівних підприємств в Україні. Оцінено рентабельність та вартість капіталу вітчизняних машинобудівних підприємств у 2010–2016 рр. Стратегічне значення мають показники капіталізації машинобудівних підприємств в Україні. В результаті, зроблено висновки стосовно поточної ситуації та потенціалу розвитку машинобудування в Україні.Item Development trend analysis of machine-building enterprises in Ukraine(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2018) Petrenko, L.; Петренко, Людмила Анатоліївна; Петренко, Людмила АнатольевнаThe issue of analysis of trends in the development of machine-building enterprises in Ukraine is concerned within the current article. The system generates a complete dossier for each company in Ukraine based on open data, monitors changes in state registers and visualizes relations between affiliates. Machine building is traditionally considered as the driver of Ukrainian economy development, with trends characterizing the machine-building industry being downward and negative. In spite of the fact that machine building ranks third by the share in the total volume of industrial production, the trend allows us to characterize the situation as critical. As a result of the research, trends and structural characteristics of industrial development are analyzed. One of the main reasons for the downward trends in the development of domestic machine building is the critically low domestic demand for equipment manufactured in Ukraine. During the 2000s, a large part of major equipment was purchased from European manufacturers Danieli and Siemens in order to modernize domestic metallurgy. In particular, the shares of products by the most powerful types of industrial activity in the total volume of industrial production of Ukraine were studied. Indicators of net profit (loss) of machine-building enterprises in our country are given, the share of value added in the costs of domestic machine-building enterprises is determined. Attention is paid to the dynamics of changes in the profitability of machine-building enterprises and trends in their sales in recent years. In general, it should be noted that the sales structure of machine-building products indicates the dominance of the third technological paradigm, which makes it impossible to reckon Ukraine among the countries characterized by high potential for efficient development in the future. The critically low share of machine-tool products draws attention in the sales structure of machine-building products. A study of changes in the volume of exports of Ukrainian enterprises in the field of mechanical engineering, the functional structure of export products of this industry. Conclusions are made regarding the place and role of Ukrainian machine-building enterprises in global markets. In accordance with experts, one of the critical problems of domestic machine-building enterprises is the outdated technological infrastructure. Despite the fact that Ukrainian machine-building enterprises became attractive investment targets for European investors in 2015–2016, it is still worth noting that the "raw material orientation" is associated with domestic manufacturers, as machine-building enterprises sell man-hours even in the high-tech industrial sector instead of intelligence. In general, there were no significant changes in the export structure of machine-building products in terms of manufacturability during 2010–2016; the products of the third technological paradigm remain the priority. У статті підіймається питання аналізу тенденцій розвитку машинобудівних підприємств в Україні. У результаті дослідження обґрунтовано тренди та структурні характеристики розвитку промисловості. Зокрема, досліджено частки продукції за найпотужнішими видами промислової діяльності в загальному обсязі промислового виробництва України. Наведено показники чистого прибутку (збитку) машинобудівних підприємств в нашій країні, визначено частку доданої вартості у витратах вітчизняних машинобудівних підприємств. Звернуто увагу на динаміку зміни показників рентабельності машинобудівних підприємств та тенденції їх продажів протягом останніх років. Проведено дослідження змін обсягу експорту продукції вітчизняних підприємств галузі машинобудування, наведено функціональну структуру експортної продукції представників цієї галузі. Зроблено висновки стосовно місця та ролі вітчизняного машинобудування на глобальних ринках.Item Value added formed by the leading machine-building enterprises of Ukraine(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2018) Petrenko, L.; Петренко, Людмила Анатоліївна; Петренко, Людмила АнатольевнаThe issue of value added formation by leading enterprises of machine building in Ukraine is fundamental within the current article. Value added within machine-building is one of fundamental aspects to Ukrainian economic researches and industrial experts. Based on the analysis of performance indicators of leading domestic machine-building enterprises (PJSC "Zaporizh Transformer", PJSC "Kramatorsk Weighing Machine Plant", PJSC "Bogdan Motors Automobile Company"), the versatile nature of the products of these enterprises was determined. The performance of chosen enterprises is serving as a valuable information base in terms of testing those scientific hypotheses that have been put forward on a methodological level in the context of researched effects of diverse set of causes on determining the sustainability/unsustainability and substantiation of management influence in the form of ensuring their sustainable development taking into account the demands and challenges of a dynamic business environment. Despite the fact that machine building is not a universal type of industrial activity, which somewhat complicates the performance comparison of these enterprises, the main criterion for their selection has been the availability of such comparison as the ability to research scientific issues taking into account the features and specifics of not only the domestic but also the international market environment, and to identify the causes and patterns that determine the relatively high level of ability to generate value that underlies the economic sustainability of business entities. The peculiarity of the machine-building enterprises under consideration is that the basis of their activity is a powerful innovative potential, which is embodied in the technology and experience of employees, as well as a wide geography of sales. The indicators of value added formed by the selected machine-building enterprises in 2011–2016 are analyzed. The indicators forming the return on equity of the selected machine-building enterprises under consideration are given. An assessment of the activities of selected enterprises, considered by the criterion of value added, allows us to draw conclusions about the specifics of value added by leading companies in machine-building branch. In order to assess the cumulative economic performance as a consequence of the adoption and implementation of managerial decisions and on the basis of a generalized indicator of economic status as a form of manifestation of systemic properties of the enterprise, the totality of indicators is substantiated in accordance with the content of factor interpretation of the residual operating income model (ReOI model). Analytical innovation is a set of indicators in the projection "Growth", which is determined in accordance with the model of the Golden Rule of Economy, sustainable growth models (SGR, Sustainable Growth Rate), models of the value of growth opportunities (VGO, value of growth opportunities), which allowed us to take into account the dependence of the change rates of the basic performance VBM indicators on different characteristics of the enterprise activity. У статті підіймається питання формування доданої вартості підприємствами-лідерами машинобудування України. На основі аналізу індикаторів результативності провідних вітчизняних машинобудівних підприємств (ПрАТ «ЗапоріжТрансформатор», ПАТ «Краматорський завод вагових верстатів», ПАТ «Автомобільна компанія «Богдан Моторс»), визначено різнобічний характер продукції цих підприємств. Особливістю машинобудівних підприємств, що розглядаються, є те, що основою їх діяльності є потужний інноваційний потенціал, який втілений у технологіях та досвіді працівників, а також широкій географії продажів. Проаналізовано показники доданої вартості, сформовані обраними машинобудівними підприємствами у 2011–2016 рр. Наведено показники, що формують рентабельність власного капіталу обраних машинобудівних підприємств, що розглядаються. Зроблено оцінку діяльності обраних підприємств, що розглядаються за критерієм формування доданої вартості, дозволяє зробити висновки стосовно специфіки формування доданої вартості підприємствами-лідерами машинобудування.Item Стратегічні детермінанти виведення інновацій на ринок(Національна академія наук України, Державна установа "Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього Національної академії наук України", 2019) Петренко, Людмила Анатоліївна; Petrenko, L.; Петренко, Людмила АнатольевнаПоліпшувальні інновації, на відміну від радикальних, є порівняно менш досліджуваним напрямом. При цьому менеджмент, приймаючи рішення про виведення на ринок інноваційного продукту, орієнтується на внутрішні та зовнішні фактори, де внутрішні – організаційна готовність до впровадження інноваційного продукту, а зовнішні – ринкова необхідність. Остання передбачає, якщо можливо, швидку реакцію на дії конкурентів, які також впроваджують поліпшувальні інновації. Дослідження того, як конкуруючі та доповнюючі технологічні події в зовнішньому середовищі впливають на виведення підприємством інноваційних продуктів на ринок, здійснено за результатами аналізу наукових публікацій з економіки інновацій та публікацій з конкурентного суперництва. З’ясовано, що стратегії поліпшувальних інновацій, як правило, стають менш орієнтованими на внутрішні деремінанти виведення інновацій на ринок по мірі підвищення концентрації ринку, але все частіше реагують як на інновації конкурентів, так і на інновації у додаткових технологіях. Отже, важливою детермінантою стратегічного вибору щодо виведення інновації на ринок є конкурентний тиск в галузі. All innovative products implemented by enterprises can be classified into two categories: radical innovation or improvements. If the first category is almost exclusively the result of breakthrough scientific research, then the second is a consequence of management actions to further improve previous innovative products. Improvements, in contrast to radical innovations, are a relatively less studied direction. In most cases, the moment the radical innovations enter the market is difficult to predict. However, the introduction of improvements to the market is determined by management. At the same time, management, making a decision on introducing an innovative product to the market, focuses on internal and external factors. Internal factors are organizational readiness to introduce an innovative product, and external factors are market necessity. The latter implies, if possible, a reaction to the actions of competitors, who also introduce innovations. The problematic question remains relevant: how do various external and internal factors determine the choice of the moment the innovation is brought to the market. What has a decisive influence on such a strategic choice? The purpose of this study was to investigate how competing and complementary technological events in the environment affect an enterprise’s launch of innovative products on the market. The study was carried out based on the analysis of scientific publications on the economics of innovation and publications on competitive rivalry. The main conclusion: strategies for improvements, as a rule, become less focused on the internal determinants of bringing innovations to the market as market concentration increases, and at the same time, they are increasingly reacting both to competitors’ innovations and innovations in additional technologies. Thus competitive pressure in the industry is an important determinant of the strategic choice to bring innovation to the market.Item Формування конкурентних переваг підприємств на основі інновацій в умовах економіки знань(Київський національний університет технологій та дизайну, 2019) Петренко, Людмила Анатоліївна; Petrenko, L.; Петренко, Людмила АнатольевнаУ статті досліджується роль інновацій у підвищенні конкурентоспроможності підприємств. Підкреслюється стрімко зростаюче значення інновацій в економіці в сучасних умовах: інновації справляють визначальний вплив на капіталізацію підприємств, причому в міру зростання бізнесу вплив інновацій також зростає, стимулюючи тим самим компанії до прискорення інноваційних процесів. Механізм впливу інновацій на фінансові результати компанії опосередковується ринком, де формуються конкурентні переваги. Відповідно, зазначений механізм формування конкурентних переваг підприємств на основі інновацій має визначальне значення для створення вартості. Зважаючи на те, що в умовах економіки знань заданість організації навчатись стає визначальним фактором, зроблено припущення, що саме від вказаної здатності організації до навчання залежать її інновації, які своєю чергою обумовлюють конкурентні переваги і подальший ринковий успіх. Відповідно, мета дослідження полягає у визначенні ключових складових процесу формування конкурентних переваг на основі інновацій в умовах сучасної економіки знань. У рамках цього дослідження здійснено ретельний аналіз наукових публікацій із теорії конкурентних переваг та теорії інновацій. Для виконання поставлених завдань застосовано методи аналізу і синтезу. Містком, що об’єднує ці напрями і створює основу для побудови єдиної синтетичної теорії конкурентних переваг на основі інновацій, є ресурсний підхід (англ. resource-based view, RBV), а також похідна від нього концепція динамічних здатностей (англ. dynamic capability-based view, DCV). Результати проведеного дослідження показують, що існує декілька ключових факторів, що суттєво впливають на формування конкурентних переваг підприємства на основі інновацій в умовах економіки знань: по-перше, підприємництво як рушійна сила новаторства, пошук нових комбінацій ресурсів (комбінаторні здатності) та розвиток конкурентних переваг; по-друге, організаційне навчання, яке в термінах теорії динамічних здатностей може бути інтерпретоване як «здатності до навчання» за ключовими для підприємства-інноватора напрямами, як то: 1) здатність до навчання на основі осмислення попереднього досвіду і використання його для розробки інновацій; 2) здатність до навчання в процесі взаємодії з ключовими стейкхолдерами (партнерами, постачальниками, споживачами) і використання почерпнутих з такої взаємодії ідей для розробки інновацій. Як свідчать результати дослідження, підприємства, що розвивають внутрішнє підприємництво і впроваджують інновації як ключовий напрям своєї конкурентної стратегії, при цьому мають створювати й вдосконалювати набір динамічних здатностей (здатностей до навчання), які дозволять їм досягти більш високого ступеня інноваційного розвитку і стійких конкурентних переваг у майбутньому. The article explores the role of innovations in enhancing business competitiveness. An emphasis is put on rapidly growing need for innovations in modern economic realia. It is argued that innovations are critical for raising enterprise capitalization, in particular, while business is expanding the effect from innovations is also increasing, thus spurring innovation processes within companies. The mechanism of innovation effects on company financial performance is mediated by the market which shapes competitive advantages. Accordingly, the specified mechanism for developing competitive advantages for businesses based on innovation is crucial for value creation. Given that in the knowledge economy environment the organizational learning has become a key driver for development, it is assumed that the organizational learning capability triggers its capacity to generate innovations which in turn contributes to gaining competitive edge and market success in the future. Accordingly, this study aims to determine the key components in the process of building competitive advantages based on innovation in the contemporary knowledge economy settings. In the frameworks of this study, an in-depth analysis of scholarly publications in the area of competitive advantage theory and innovation has been carried out. To attain the research objectives, the methods of analysis and synthesis were applied. A nexus that underpins the basis for developing a unified synthetic theory of innovation-based competitive advantages is the resourcebased view (RBV) along with its derivative, the dynamic capability-based view (DCV). The study findings have identified a range of factors that have strong influence on creating competitive advantages for a company based on innovations in a knowledge economy. Among them are the following: firstly, entrepreneurship as a driving force for innovation, the search for new combinations of resources (combinatorial capacity) and further development of competitive advantages; secondly, organizational learning, which in terms of the dynamic capabilities theory could be interpreted as "learning capabilities" in such priority areas for an innovative business as: 1) learning capability based on comprehension of previous experience and using it to develop innovations; 2) the capability to learn in the process of interaction with key stakeholders (partners, suppliers, consumers, competitors) and implementation of ideas gleaned from such interaction to create innovations. The research results provide evidence that companies with effectively developed internal entrepreneurship practices and innovation policies as the key areas of their competitive strategy should also design and boost a set of dynamic capabilities (learning capabilities) that will contribute to enhancing innovative development and gaining sustainable competitive advantages in the future. В статье исследуется роль инноваций в повышении конкурентоспособности предприятий. Подчёркивается стремительно растущее значение инноваций в экономики в современных условиях: инновации оказывают определяющее влияние на капитализацию предприятий, причём по мере роста бизнеса влияние инноваций также растёт, стимулируя тем самым компании к ускорению инновационных процессов. Механизм влияния инноваций на финансовых результатах компании опосредуется рынком, где формируются конкурентные преимущества. Соответственно, такой механизм формирования конкурентных преимуществ предприятий на основе инноваций имеет определяющее значение для создания стоимости. Ввиду того, что в условиях экономики знаний способность организации учиться становится определяющим фактором, сделано предположение, что именно от указанной способности организации к обучению зависят её инновации, которые в свою очередь обусловливают конкурентные преимущества и последующий рыночный успех. Соответственно, цель исследования заключается в определении ключевых составляющих процесса формирования конкурентных преимуществ на основе инноваций в условиях современной экономики знаний. В рамках этого исследования осуществлён тщательный анализ научных публикаций в области теории конкурентных преимуществ и теории инноваций. Для выполнения поставленных задач применены методы анализа и синтеза. Мостом, который объединяет эти направления и создаёт основу для построения единой синтетической теории конкурентных преимуществ на основе инноваций, является ресурсный подход (англ. Resource-based view, RBV), а также производная от него концепция динамических способностей (англ. Dynamic capability-based view, DCV). Результаты проведённого исследования показывают, что существует несколько ключевых факторов, оказывающих сильное влияние на формирование конкурентных преимуществ предприятия на основе инноваций в условиях экономики знаний: во-первых, предпринимательство как движущая сила новаторства, поиск новых комбинаций ресурсов (комбинаторные способности) и развитие конкурентных преимуществ; во-вторых, организационное обучение, которое в терминах теории динамических способностей может быть интерпретировано как «способности к обучению» по таким ключевым для предприятия-инноватора направлениям, как: 1) способность к обучению на основе осмысления предыдущего опыта и использования его для разработки инноваций; 2) способность к обучению в процессе взаимодействия с ключевыми стейкхолдерами (партнёрами, поставщиками, потребителями, конкурентами) и использование почерпнутых из такого взаимодействия идей для разработки инноваций. Как свидетельствуют результаты исследования, предприятия, которые развивают внутреннее предпринимательство и внедряют инновации как ключевое направление своей конкурентной стратегии, при этом должны создавать и развивать набор динамических способностей (способностей к обучению), которые позволят им достичь более высокой степени инновационного развития и устойчивых конкурентных преимуществ в будущем.