Browsing by Author "Shalko, Miroslava"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Взаємодія органів влади з громадськістю під час реформ охорони здоров'я(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2023) Андрющенко, Катерина Анатоліївна; Andriushchenko, Kateryna; Андрющенко, Екатерина Анатольевна; Шалько, Мірослава Н.; Shalko, MiroslavaЗазначено, що у суспільному дискурсі сучасної України реформа охорони здоров'я залишається найбільш гострою та дискусійною темою, за якою досі немає консенсусу між суспільством та органами влади. Актуальним є важливим з'ясувати, які позиції в цій суперечливій ситуації займає публічне управління органів влади та адміністрування (ПУА). Позиції ПУА з ключових соціальних питань з усією очевидністю розкриваються з використанням теорії фреймінгу. Запропоновано до дослідницького інструментарію ввести поняття «фрейм», інтерпретуючи цей термін як цілеспрямовано заданий ракурс відображення дійсності, який явно чи завуальовано програмує розуміння інформації аудиторією. Фрейми створюються на основі ідентичних культурних кодів, що сформувалися в соціумі, та реалізуються на текстуальному рівні. До «символічним маркерам» медіафреймінгу, на думку ряду дослідників, відносять заголовок, приклади, посилання на джерела, прецедентні факти, текстові ремінісценції. Функції вербальних маркерів медіафреймінгу виконують «мовні кліше та штампи, прецедентні висловлювання, прецедентні імена та метафори». Вони стають смисловими домінантами тексту, що визначають його меседж. Таким чином, комплексний фреймінг-дискурс-аналіз можна розглядати як ефективний інструмент вивчення медіапрактики у соціальній сфері. Сучасну українську медіапрактику слід визнати унікальною, оскільки кожен із видів медіакомунікацій відтворює свою специфічну картину реальності, яка не збігається з картинами інших ЗМІ. Акцентовано, що реформування охорони здоров'я не відносяться до медіаприводів постійного інтересу загальноукраїнської преси, розробка тематики цього напряму носить переважно постподійний характер. Преса не пропускає найважливіших подій у сфері охорони здоров'я, що миттєво на них реагує (офіційні заяви органів влади щодо стану охорони здоров'я). Слід зазначити, що «сканування» реального світу українськими масмедіа відбувається у напрямку зверху донизу: в першу черга йде докладне відображення діяльності найвищих поверхів влади; во другу чергу увага переключається на повсякденну діяльність інституту охорони здоров'я, причому від центру і потім – у загасаючому режимі – до регіонів; у третю чергу – епізодично – увага доходить до людини, для якої власне і призначено працюватиме соціальний інститут охорони здоров'я. It is noted that in the public discourse of modern Ukraine, health care reform remains the most acute and debatable topic, on which there is still no consensus between society and authorities. It is urgent and important to find out what positions the public administration of authorities and administrations (PUA) takes in this controversial situation. PUA's positions on key social issues are clearly revealed using framing theory. It is proposed to introduce the concept of "frame" into the research toolkit, interpreting this term as a purposefully given angle of reflection of reality, which explicitly or covertly programs the audience's understanding of information. Frames are created on the basis of identical cultural codes formed in society and implemented at the textual level. The "symbolic markers" of media framing, according to a number of researchers, include the title, examples, references to sources, precedent facts, and textual reminiscences. The functions of verbal markers of media framing are performed by "language clichés and clichés, precedent statements, precedent names and metaphors." They become semantic dominants of the text, determining its message. Thus, complex framing-discourse-analysis can be considered as an effective tool for studying media practice in the social sphere. Modern Ukrainian media practice should be recognized as unique, since each type of media communication reproduces its own specific picture of reality, which does not coincide with the pictures of other mass media. It is emphasized that health care reform does not belong to the media drives of permanent interest of the all-Ukrainian press, the development of topics in this direction is mostly post-event. The press does not miss the most important events in the field of health care, which instantly reacts to them (official statements of the authorities regarding the state of health care). It should be noted that the "scanning" of the real world by the Ukrainian mass media takes place in the direction from top to bottom: first of all, there is a detailed reflection of the activities of the highest levels of power; secondly, the attention is switched to the daily activities of the health care institute, and from the center and then - in a fading mode - to the regions; in the third place - episodically - attention comes to the person for whom the social institute of health care is actually intended to work.Item Особливості зовнішніх комунікації публічного управління охорони здоров’я з громадськістю(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2023) Андрющенко, Катерина Анатоліївна; Andriushchenko, Kateryna; Андрющенко, Екатерина Анатольевна; Шалько, Мірослава Н.; Shalko, MiroslavaЗазначено, що стосується приватних проблем медицини, породжених фрагментарним чи непродуманим реформуванням, то вони вибірково потрапляють у медіаповістку, іноді в внаслідок трагічних подій. Багато приватних проблем т охорони здоров’я не вирішуються роками і залишаються поза громадською сферою. Так виникають резонансні теми в медійному полі, відгук на них стає масовим, вони починають сприйматися суспільством як індикатор громадянської позиції та принциповості – людської та журналістської. Медіакар’єра резонансних тем становить для дослідження особливий інтерес, оскільки підвищена громадська увага до проблеми ідеї має сприяти її успішному вирішенню. Однак на практиці неможливо назвати жодної гострої проблеми в галузі охорони здоров’я, яка була б подолана або хоча б наблизилася до конструктивного вирішення внаслідок інтенсивної медіакампанії. Багато подібних резонансні проблеми після «медійного галасу» повертаються в розряд поточних. Подібний результат медіакар’єри слід визнати найбільш деструктивним, оскільки це призводить до явищ, які сприймалися раніше як неприпустимі, і за великим рахунком – до поглибленню процесів дегуманізації суспільства. Запропоновано визнати медіакар’єру проблеми успішною можна лише в у тому випадку, якщо кінцевим результатом усіх стадій її медіаруху стало реальне покращення соціального буття громадян, досягнення проблемою стану, коли настають суттєві позитивні зміни. Як підкреслює автор концепції, щоб медіакар’єра була більшою, результативною, її слід конструювати усвідомлено, оскільки успіх у багато в чому залежить від використання журналістських практик, відповідних стадії розвитку проблеми І, навпаки, використання неефективних стратегій (не відповідним завданням, які вирішуються на кожній конкретній стадії) призводить до незавершеності життєвого циклу проблеми в медійне поле. It is noted that private medical problems caused by fragmented or ill-conceived reforms are selectively covered by the media, sometimes as a result of tragic events. Many private problems and health care are not solved for years and remain outside the public sphere. This is how resonant topics arise in the media field, the response to them becomes massive, they begin to be perceived by society as an indicator of a civil position and principles - human and journalistic. The media career of resonant topics is of particular interest for research, since increased public attention to the problem of an idea should contribute to its successful solution. However, in practice, it is impossible to name a single acute problem in the field of health care that would be overcome or at least come close to a constructive solution as a result of an intensive media campaign. Many similar high-profile problems after the “media uproar” return to the category of current ones. Such a result of a media career should be recognized as the most destructive, as it leads to phenomena that were previously perceived as unacceptable and, by and large, to the deepening of the processes of dehumanization of society. It is suggested that the media career of the problem can be recognized as successful only if the final result of all stages of its media movement is a real improvement of the social life of citizens, the achievement of a state when significant positive changes occur. As the author of the concept emphasizes, in order for a media career to be greater and effective, it should be constructed consciously, since success largely depends on the use of journalistic practices appropriate to the stage of development of the problem, and, on the contrary, the use of ineffective strategies (not appropriate to the tasks that are solved at each specific stage) leads to the incompleteness of the life cycle of the problem in the media field.Item Публічне управління та адміністрування процесами гуманізації медіаконтенту охорони здоров'я(Чорноморський державний університет імені Петра Могили, Товариство з обмеженою відповідальністю "ДКС Центр", 2023) Андрющенко, Катерина Анатоліївна; Andriushchenko, Kateryna; Андрющенко, Екатерина Анатольевна; Шалько, Мірослава Н.; Shalko, MiroslavaВ статті розглянуто ефективність діяльності ЗМІ визначається не лише досягненням наочнихрезультатів (наприклад, вжиття заходів владними органами), а й досягненням "адекватної поінформованості аудиторії" про соціальні явища. Зазначено, що цінність життя звичайної людини заступається грандіозними історичними завданнями держави. Доводиться констатувати:рішучий поворот до людини, що є стрижнем гуманітарної місії журналістики, наразі не настав.Вражаючі цифри вступають у суперечність із відгуками простих пацієнтів, які стверджують, щообсяг та якість безкоштовної медицини у країні неухильно знижуються; також не стає меншекампаній з збору засобів для лікування хворих, особливо дітей (саме ЗМІ є основним майданчиком для проведення таких благодійних акцій). Визначено, що аналіз повсякденних медіапрактик, що репрезентують гуманітарний контент, показує, що на розглянутому нами проблемно-тематичному поле майже відсутня "приватна людина" зі своїм індивідуальним досвід взаємодії з інститутом охорони здоров'я. У публічне простір рідко виносяться людські історії, якідають найбагатший емпіричний матеріал для вивчення реального стану справ у цій надзвичайно важливій сфері. The article examines the effectiveness of mass media activities determined not only by achieving visible results (for example, taking measures by authorities), but also by achieving "adequate awareness of the audience" about social phenomena. It is noted that the value of the life of an ordinary person is replaced by grandiose historical tasks of the state. It must be stated: the decisive turn towards the person, which is the core of the humanitarian mission of journalism, has not yet come. The impressive figures contradict the feedback of ordinary patients, who claim that the volume and quality of free medicine in the country is steadily decreasing; also there are no fewer campaigns to collect funds for the treatment of the sick, especially children (it is the mass media that is the main platform for conducting such charitable actions). The analysis of everyday media practices representing humanitarian content shows that in the problematic and thematic field we have considered, there is almost no "private person" with his individual experience of interaction with the health care institute. Human stories that provide the richest empirical material for studying the real state of affairs in this extremely important area are rarely brought into the public space. It is proposed to consider the method of personalization as a holistic, effective approach to the coverage of health care reform, which accumulates many opportunities. State publications are focused on optimistic forecasts of the development of the industry, non-state publications — on the destructive consequences of forced transformations in health care. Monitoring of the health care sphere by most periodicals is not carried out in a permanent mode, which does not allow the print media to act in advance, yielding the initiative in the formation of the media agenda to the authorities, and this, in turn, prevents the mass media from becoming actors of social reality on an equal footing with the authorities. The dynamics of public discussion of the main stages of health care reform correlates with event factors, demonstrates the predominance of post-event strategies in the construction of the media agenda on the topic. The intensity of press coverage of health care issues increases with the radicalization of the reform and reaches its peak at the stage of health care optimization. It was determined that the analysis of everyday media practices representing humanitarian content shows that there is almost no "private person" with his individual experience of interaction with the health care institute in the problem-thematic field we have considered. Human stories that provide the richest empirical material for studying the real state of affairs in this extremely important area are rarely brought into the public space.