Browsing by Author "Shlapak, Alla"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Digital transformation of international trade in the context of global competition: technological innovations and investment priorities(Харківський навчально-науковий інститут ДВНЗ «Університет банківської справи», 2023) Shlapak, Alla; Шлапак, Алла; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Миколаївна; Яценко, Ольга Николаевна; Ivashchenko, Oksana; Іващенко, Оксана Андріївна; Zarytska, Nataliia; Зарицька, Наталія Сергіївна; Зарицкая, Наталия Сергеевна; Valeriia, Valeriia; Валерія, Валерія ЄвгенівнаIn today's world, globalization and digital technologies are significantly transforming the landscape of international trade. Digital transformation has become a critical aspect that determines the competitiveness of countries and businesses in the international arena. The study aims to identify the impact of the digitalization of international trade on the economic development of countries and their competitiveness based on technological innovations that determine the future of global competition at the country and company levels, affect trade processes, and identify and justify investment priorities to support digital transformation in Ukraine. The study analyzes the impact of the digitalization of international trade on the economic development of countries, which is caused by the digital divide between developed and least developed countries (LDCs). Developed countries are characterized by Internet coverage and access of more than 90%, as opposed to LDCs, where the corresponding figure is less than 20%. Given the current conditions of access to the Internet, the countries of the latter group are not able to be fully involved in e-commerce and cross-border trade in digital products. An additional barrier to developing digital commerce in certain regions of the world is the need for more legislation on various e-commerce trade issues. The impact of the war in Ukraine on the e-commerce market is determined: the e-commerce market declined 12 times in 2022 compared to the pre-war period and began to recover gradually in 2023. The market is expected to recover almost fully in Ukraine by the end of 2023 or early 2024. The main challenge for Ukraine will be to expand the scope of the existing free trade agreements to cover services, e-commerce, and investment. Ukraine should become a significant player in several global markets for services and digital products, given the availability of an updated regulatory framework on these issues. E-commerce is expected to grow rapidly after the end of the war in Ukraine. У сучасному світі глобалізація та цифрові технології суттєво перетворюють ландшафт міжнародної торгівлі. Цифрова трансформація стала ключовим аспектом, що визначає конкурентоспроможність країн і підприємств на міжнародній арені. Метою дослідження є виявлення впливу цифровізації міжнародної торгівлі на економічний розвиток країн та їхню конкурентоспроможність, що базуються на технологічних інноваціях, які визначають майбутнє глобальної конкуренції на рівні країн і компаній та впливають на процеси торгівлі й визначення та обґрунтування інвестиційних пріоритетів для підтримки цифрової трансформації в Україні. У дослідженні проаналізовано вплив цифровізації міжнародної торгівлі на економічний розвиток країн, що зумовлений цифровим розривом між високорозвинутими та найменш розвинутими країнами (НРК). Для розвинутих країн характерне покриття й доступ до Інтернету більше ніж на 90% на противагу НРК, де відповідний показник менший за 20%. У відповідних умовах, що склалися з доступом до мережі «Інтернет», країни НРК не мають можливості бути повноцінно залученими до електронної комерції та транскордонної торгівлі цифровими продуктами. Додатковим бар’єром для розвитку цифрової торгівлі в окремих регіонах світу є відсутність законодавства з різних торговельних питань електронної комерції. Визначено вплив війни в Україні на ринок електронної комерції. Зазначено, що ринок електронної комерції скоротився у 12 разів у 2022 році порівняно з довоєнним періодом та почав поступово відновлюватися у 2023 році. Очікується, що ринок досягне майже повного відновлення в Україні до кінця 2023 року чи початку 2024 року. Головним завданням для України буде розширення сфери охоплення чинних угод про вільну торгівлю на сфери послуг, електронної комерції та інвестицій. Україна має стати вагомим гравцем на деяких світових ринках послуг і торгівлі цифровими продуктами, ураховуючи наявність оновленої нормативно-правової бази з цих питань. Передбачається, що електронна комерція буде швидко зростати після завершення війни в Україні.Item Institutional provision of tariff and non-tariff regulation of cross-border trade(Одеський торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету, 2023) Shlapak, Alla; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Миколаївна; Яценко, Ольга Николаевна; Tananaiko, Tetiana; Тананайко, Тетяна Сергіївна; Lyskova, Lesia; Лиськова, Леся Миколаївна; Лыскова, Леся НиколаевнаIntroduction. The study is devoted to a comprehensive study of the global trade system in conditions of global economic instability, in particular, to the identification and analysis of the determinants of deepening its asymmetries in the regional perspective. The study contains a description of the peculiarities of the modern global trade system and regulatory regime, including tariff and non-tariff methods of regulating cross-border trade and key trends in its development. Aim and tasks. The purpose of the study is to diagnose the institutional provision of tariff and non-tariff regulation of cross-border trade in order to determine the presence or absence of asymmetries in the global trade system in the regional context. Results. The study identifies and systematizes fundamental features of the modern global trade system whose development has been directly or indirectly influenced by regional asymmetries. Particular attention is paid to the characteristics of the major international economic organizations as the main regulators of the cross-border trade process, and to the study of the impact of the use of tariff and non-tariff import and export regulatory tools on cross-border trade asymmetries. The world trading system is divided by country and individual customs territory, depending on whether it belongs to a certain geographical area or to a group of countries with a certain level of economic development. Conclusions. Although the expansion of global trade has visually slowed down, the integration of world trade is not over, on the contrary, there are clear signs of the beginning of a completely new phase of globalization. The presence of asymmetry in the world trading system in a geographical context, regardless of the size of the region, has been theoretically proven. According to the criterion of the asymmetry of the trading system depending on the level of economic development of the countries, in general, there is a tendency to increase the level of liberalization of trade regimes by the increase in the level of development. At the same time, it has been proven that belonging to the group of least developed countries does not necessarily mean closed access to national markets, and categorization as a developed country does not indicate the application of the least number of non-tariff measures to regulate trade volumes. At the same time, Ukraine remains a country that has undertaken the most liberal obligations regarding providing access to markets for both goods and services. As one of the world's leading exporters of agricultural products in 2020, Ukraine has set the customs tariff level at 11%, the lowest among group members.Item Глобалізаційна диверсифікація фінансових ринків країн Південно-Східної Азії(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2016-02) Шлапак, Алла Василівна; Shlapak, Alla; Шлапак, Алла Васильевна; Галенко, Оксана МиколаївнаДисертацію присвячено комплексному дослідженню процесів диверсифікації фінансових ринків країн Південно-Східної Азії в умовах глобалізації. У роботі розкрито характер і ключові тенденції розвитку світового фінансового ринку у парадигмі фінансового глобалізму, визначено сутність диверсифікації фінансових ринків та ідентифіковано форми її вияву, а також проаналізовано її глобалізаційні імперативи. Значну увагу приділено аналізу форм і механізмів диверсифікації банківського сектору національних фінансових систем країн Південно-Східної Азії, комплексно проаналізовано диверсифікаційні процеси на регіональному фондовому та валютному ринках. Обґрунтовано поліструктурний характер глобалізаційної диверсифікації фінансових ринків країн регіону. Здійснено комплексний аналіз передумов та сценаріїв формування спільного фінансового простору країн Південно-Східної Азії, обґрунтовано механізми інтеграції їх національних банківських систем як стратегічного пріоритету міжнародної фінансової конкурентоспроможності та інтеграційну платформу валютної інтеграції в регіоні. The Dissertation is devoted to the study of the diversification processes of the financial markets of South-East Asia countries in the conditions of increasing financial globalization. In the work the objective nature of modern transformation changes of energy paradigm of economic development is disclosed; the preconditions and directions of the diversification of global energy market are grounded with opening of its transnational, economic – financial and technological – innovative mechanisms. It has been proved that combination of these mechanisms provide a systematic transformation of the energy paradigm of the world economic development and the formation of the global energy model. The two-dimensional nature of the diversification of financial markets of South-East Asia countries is grounded in this thesis work, which finds expression, from one hand, in the quantitative growth of their scale, and from the other hand –in deep qualitative changes of its proportions (between banking, stock and currency segments; national and transnational, virtual and transaction sectors). The theoretical approaches to the analysis of the global financial market diversification, is developed, which confirmed its multi-structural nature, covering all market structural components: subjective (quantitative increase and diversification of the financial market); product-species (improvement of existing and creation of new financial products); technological and instrumental (introduction of new technologies, methods and instruments of financial and credit transactions); regulatory and institutional (establishment of new institutions regulating the financial markets and giving them new functional authority); transnational (extension of transnational financial markets segment). Special attention is paid to the analysis of diversification process in the banking sector of Southeast Asia countries: the growth of transnationalization of banking systems; activation of offshore banking operations; expanding of cross-border financial and credit services and syndicate loan transactions as well; the mass introduction in banking practices the financial innovation and progressive management structures etc. The integration mechanisms of banking systems convergence of Southeast Asia countries have been grounded. The main trends of South East Asia stock markets diversification processes are grounded in the thesis, they are: the growth of capitalization of bond markets; increasing of IPO emission; increasing the scale of foreign direct investment of South-East Asia investors; increasing the capitalization of regional stock exchanges etc. It is proved that a high level of monopolization of regional market shares; the predominance of the instrumental structure of stock markets and bank promotional tools; orientation of market agents primarily on debt financing sources and an extremely low level of bond markets, caused by the overwhelming focus of the corporate sector of Southeast Asia to attract to the region short-term investment resources, high speculative component in the trend dynamics of shares and stock market indices, asymmetric distribution yield securities and their high volatility. The complex analysis of diversification processes in the last decade conducted for the currency markets of Southeast Asia, confirmed the tendency to build-scale foreign exchange transactions of their market agents, diversification of currency values and organizational structure of regional currency markets, as well as radical reform of the institutional and regulatory system. It is noted that the growth of global financial uncertainty and the need to improve the quality of banking investment and trade flows require full-scale implementation of financial initiatives in ASEAN increasing the depth and liquidity of national financial markets and intensification of integration processes in the banking sector. On the basis of summarizing the experience of European financial integration author substantiates strategic directions of deepening integration interaction of Southeast Asia countries in banking. Диссертация посвящена комплексному исследованию процессов диверсификации финансовых рынков стран Юго-Восточной Азии в условиях глобализации. В работе раскрыт характер и ключевые тенденции развития мирового рынка в парадигме финансового глобализма, определена сущность диверсификации финансовых рынков и идентифицированы формы ее проявления, а также проанализированы ее глобализационные императивы. Значительное внимание уделено анализу форм и механизмов диверсификации банковского сектора национальных финансовых систем стран Юго-Восточной Азии, комплексно проанализированы диверсификационные процессы на региональном фондовом и валютном рынках. Обоснован полиструктурный характер глобализационной диверсификации финансовых рынков стран региона. Осуществлен комплексный анализ предпосылок и сценариев формирования общего финансового пространства стран Юго-Восточной Азии, обоснованы механизмы интеграции их национальных банковских систем как стратегического приоритета международной финансовой конкурентоспособности и интеграционную платформу валютной интеграции в регионе.Item Економічна стратегія США у парадигмі глобального конкурентного лідерства(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021-08-20) Шлапак, Алла Василівна; Shlapak, Alla; Шлапак, Алла Васильевна; Галенко, Оксана МиколаївнаУ дисертаційній роботі на глибокому системному рівні досліджено теоретичні і практичні питання забезпечення глобального конкурентного лідерства Сполучених Штатів Америки у світогосподарській системі. У роботі розкрито теоретичний арсенал дослідження конкурентного лідерства та його еволюцію, обгрунтовано парадигмальні засади глобального конкурентного лідерства, а також конкретизовано його ключові форми, рівні і виміри. Дано системну оцінку зовнішньоторговельній діяльності американських суб’єктів господарювання, проаналізовано національну експортну стратегію та оцінено ефективність механізмів комерційної дипломатії у реалізації національних інтересів Сполучених Штатів Америки на глобальних ринках. Значна увага приділена комплексному дослідженню механізмів і напрямів інвестиційно-фінансової експансії США з обґрунтуванням авангардної ролі держави у поліцентричній системі глобальних фінансів та системною характеристикою американо-центристської моделі глобальної валютної системи. Обґрунтовано ключові напрями реалізації науково-технологічного та інтелектуального ресурсів міжнародної конкурентоспроможності Сполучених Штатів Америки через призму дослідження глобальних пріоритетів їх інноваційної політики, напрямів модернізації корпоративних стратегій інноваційного розвитку, а також визначення ролі і місця університетів у процесах генерування, комерціалізації і дифузії знань та інновацій. Розкрито регіональні інтеграційні пріоритети США в умовах формування нового міжнародного порядку, визначено механізми реалізації державою програм і проєктів офіційної допомоги розвитку, а також обгрунтовано стратегічні пріоритети переформатування її міграційної політики. The dissertation explores the theoretical and practical issues of ensuring the global competitive leadership of the United States in the world economic system at a deep system level. The paper provides an extensive discursive analysis, generalization and structuring of the main theories that reveal the essential nature of competitive leadership within the ontological-epistemological, economic and institutional paradigms. The paradigmatic principles of global competitive leadership are substantiated, its key forms, levels and dimensions are revealed. It is proved that it evolved from the simplest colonial model (in the XV – first half of the XX centuries) to neocolonialism (in 1950-1980s) in its historical progress with the subsequent transition to an independent model in the polycentrism of the international economic order. The research reveals the scale, structural dimensions and unrealized potential of the state’s foreign trade, assesses the effectiveness of its national export strategy as an instrument of anti-crisis policy, also it describes comprehensively the mechanisms of commercial diplomacy in the USA national interests in the global markets. Emphasis is placed on the need to develop, in the current conditions of intensification of the competitive race with China, the functions of commercial diplomacy of the United States through the introduction of diversified monitoring tools in order to assess the current situation in foreign markets, market demand for high-tech energy products in Europe and other regions, etc. The thesis contains the results of the author's research of the mechanisms and directions of investment and financial expansion of the USA with the disclosure of the international investment activity of the state influence on ensuring its competitive status in the global capital market. The paper reveals the transformations that investment strategies and business models of the USA multinational companies have undergone in recent decades - from the simplest multinational strategies in the 1960s and 1970s to simple integration strategies in the 1980s and 1990s, followed by a transition in the early 2000s years to deep network integration strategies, and from 2010 - to platform business models. The dissertation proves the avant-garde role of the United States in the polycentric system of global finance, as well as provides a comprehensive description of the americancentric model of the global monetary system. It is justified that the rapid separation of the USA financial sector from the real economy in recent decades has led to a large accumulation of financial imbalances and asymmetries in the world economy, that mainstreams the issue of building in the authorized capital of international organizations of quotas of states with emerging markets, the development of a solidarity system of global financial management, etc. Considerable attention is paid to the study of global priorities of the USA innovation policy, identifying key modernization areas of innovation strategies of the USA multinational enterprises, as well as the disclosure of mechanisms for US universities to maintain competitive leadership in the global «knowledge triangle». It is substantiated that since the second half of 2010s, under the conditions of dynamic digitalization of the global economy and development in the global coordinates of Industry 4.0, the trend of growing confrontation between the United States and China in the field of innovation is clearly outlined. This lays down qualitatively new competitive conditions for the functioning of the USA national innovation system, which should focus on building open technology platforms, stimulating scientific and technological cooperation of the USA innovation companies with foreign partners, the formation of R&D centers in various regional locations for solving global problems of humanity, etc. Based on a comprehensive analysis of the integration policy of the United States in the formation of a new international order, the current regional integration priorities of the state are revealed, the main priorities of official development assistance programs and projects as the main channel for national interests based on the concept of «soft power” are defined as well as strategic directions of the state migration policy reformatting in the conditions of the global migration crisis. It is proved that after a recent change in the presidential administration, it mainstreams the regaining of the USA status as a global integration leader through the restoration of allied relations with partner countries and full adherence to democratic values, unlike the authoritarian regimes of key contenders for global leadership - China and Russia. В диссертационной работе на глубоком системном уровне исследованы теоретические и практические вопросы обеспечения глобального конкурентного лидерства Соединенных Штатов Америки в мирохозяйственные системе. В работе раскрыт теоретический арсенал исследования конкурентного лидерства и его эволюция, обоснованы парадигмальные основы глобального конкурентного лидерства, а также конкретизированы его ключевые формы, уровни и измерения. Дана системная оценка внешнеторговой деятельности американских субъектов хозяйствования, проанализирована национальная экспортная стратегия и оценена эффективность механизмов коммерческой дипломатии в реализации национальных интересов Соединенных Штатов Америки на глобальных рынках. Значительное внимание уделено комплексному исследованию механизмов и направлений инвестиционно-финансовой экспансии США с обоснованием авангардной роли государства в полицентрической системе глобальных финансов и системной характеристикой американо-центристской модели глобальной валютной системы. Обоснованы ключевые направления реализации научно-технологического и интеллектуального ресурса международной конкурентоспособности Соединенных Штатов Америки через призму исследования глобальных приоритетов их инновационной политики, направлений модернизации корпоративных стратегий инновационного развития, а также определения роли и места университетов в процессах генерации, коммерциализации и диффузии знаний и инноваций. Раскрыты региональные интеграционные приоритеты США в условиях формирования нового международного порядка, определены механизмы реализации государством программ и проектов официальной помощи развитию, а также обоснованы стратегические приоритеты переформатирования миграционной политики США.Item Економічна стратегія США у парадигмі глобального конкурентного лідерства(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021-09-20) Шлапак, Алла Василівна; Shlapak, Alla; Шлапак, Алла Васильевна; Галенко, Оксана МиколаївнаУ дисертаційній роботі на глибокому системному рівні досліджено теоретичні і практичні питання забезпечення глобального конкурентного лідерства Сполучених Штатів Америки у світогосподарській системі. У роботі розкрито теоретичний арсенал дослідження конкурентного лідерства та його еволюцію, обгрунтовано парадигмальні засади глобального конкурентного лідерства, а також конкретизовано його ключові форми, рівні і виміри. Дано системну оцінку зовнішньоторговельній діяльності американських суб’єктів господарювання, проаналізовано національну експортну стратегію та оцінено ефективність механізмів комерційної дипломатії у реалізації національних інтересів Сполучених Штатів Америки на глобальних ринках. Значна увага приділена комплексному дослідженню механізмів і напрямів інвестиційно-фінансової експансії США з обґрунтуванням авангардної ролі держави у поліцентричній системі глобальних фінансів та системною характеристикою американо-центристської моделі глобальної валютної системи. Обґрунтовано ключові напрями реалізації науково-технологічного та інтелектуального ресурсів міжнародної конкурентоспроможності Сполучених Штатів Америки через призму дослідження глобальних пріоритетів їх інноваційної політики, напрямів модернізації корпоративних стратегій інноваційного розвитку, а також визначення ролі і місця університетів у процесах генерування, комерціалізації і дифузії знань та інновацій. Розкрито регіональні інтеграційні пріоритети США в умовах формування нового міжнародного порядку, визначено механізми реалізації державою програм і проєктів офіційної допомоги розвитку, а також обгрунтовано стратегічні пріоритети переформатування її міграційної політики. The dissertation explores the theoretical and practical issues of ensuring the global competitive leadership of the United States in the world economic system at a deep system level. The paper provides an extensive discursive analysis, generalization and structuring of the main theories that reveal the essential nature of competitive leadership within the ontological-epistemological, economic and institutional paradigms. The paradigmatic principles of global competitive leadership are substantiated, its key forms, levels and dimensions are revealed. It is proved that it evolved from the simplest colonial model (in the XV – first half of the XX centuries) to neocolonialism (in 1950-1980s) in its historical progress with the subsequent transition to an independent model in the polycentrism of the international economic order. The research reveals the scale, structural dimensions and unrealized potential of the state’s foreign trade, assesses the effectiveness of its national export strategy as an instrument of anti-crisis policy, also it describes comprehensively the mechanisms of commercial diplomacy in the USA national interests in the global markets. Emphasis is placed on the need to develop, in the current conditions of intensification of the competitive race with China, the functions of commercial diplomacy of the United States through the introduction of diversified monitoring tools in order to assess the current situation in foreign markets, market demand for high-tech energy products in Europe and other regions, etc. The thesis contains the results of the author's research of the mechanisms and directions of investment and financial expansion of the USA with the disclosure of the international investment activity of the state influence on ensuring its competitive status in the global capital market. The paper reveals the transformations that investment strategies and business models of the USA multinational companies have undergone in recent decades - from the simplest multinational strategies in the 1960s and 1970s to simple integration strategies in the 1980s and 1990s, followed by a transition in the early 2000s years to deep network integration strategies, and from 2010 - to platform business models. The dissertation proves the avant-garde role of the United States in the polycentric system of global finance, as well as provides a comprehensive description of the americancentric model of the global monetary system. It is justified that the rapid separation of the USA financial sector from the real economy in recent decades has led to a large accumulation of financial imbalances and asymmetries in the world economy, that mainstreams the issue of building in the authorized capital of international organizations of quotas of states with emerging markets, the development of a solidarity system of global financial management, etc. Considerable attention is paid to the study of global priorities of the USA innovation policy, identifying key modernization areas of innovation strategies of the USA multinational enterprises, as well as the disclosure of mechanisms for US universities to maintain competitive leadership in the global «knowledge triangle». It is substantiated that since the second half of 2010s, under the conditions of dynamic digitalization of the global economy and development in the global coordinates of Industry 4.0, the trend of growing confrontation between the United States and China in the field of innovation is clearly outlined. This lays down qualitatively new competitive conditions for the functioning of the USA national innovation system, which should focus on building open technology platforms, stimulating scientific and technological cooperation of the USA innovation companies with foreign partners, the formation of R&D centers in various regional locations for solving global problems of humanity, etc. Based on a comprehensive analysis of the integration policy of the United States in the formation of a new international order, the current regional integration priorities of the state are revealed, the main priorities of official development assistance programs and projects as the main channel for national interests based on the concept of «soft power” are defined as well as strategic directions of the state migration policy reformatting in the conditions of the global migration crisis. It is proved that after a recent change in the presidential administration, it mainstreams the regaining of the USA status as a global integration leader through the restoration of allied relations with partner countries and full adherence to democratic values, unlike the authoritarian regimes of key contenders for global leadership - China and Russia. В диссертационной работе на глубоком системном уровне исследованы теоретические и практические вопросы обеспечения глобального конкурентного лидерства Соединенных Штатов Америки в мирохозяйственные системе. В работе раскрыт теоретический арсенал исследования конкурентного лидерства и его эволюция, обоснованы парадигмальные основы глобального конкурентного лидерства, а также конкретизированы его ключевые формы, уровни и измерения. Дана системная оценка внешнеторговой деятельности американских субъектов хозяйствования, проанализирована национальная экспортная стратегия и оценена эффективность механизмов коммерческой дипломатии в реализации национальных интересов Соединенных Штатов Америки на глобальных рынках. Значительное внимание уделено комплексному исследованию механизмов и направлений инвестиционно-финансовой экспансии США с обоснованием авангардной роли государства в полицентрической системе глобальных финансов и системной характеристикой американо-центристской модели глобальной валютной системы. Обоснованы ключевые направления реализации научно-технологического и интеллектуального ресурса международной конкурентоспособности Соединенных Штатов Америки через призму исследования глобальных приоритетов их инновационной политики, направлений модернизации корпоративных стратегий инновационного развития, а также определения роли и места университетов в процессах генерации, коммерциализации и диффузии знаний и инноваций. Раскрыты региональные интеграционные приоритеты США в условиях формирования нового международного порядка, определены механизмы реализации государством программ и проектов официальной помощи развитию, а также обоснованы стратегические приоритеты переформатирования миграционной политики США.Item Міжнародна економічна політика як середовище реалізації стратегій розвитку країн, що розвиваються: від регуляторних обмежень до інституційних можливостей(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Шлапак, Алла В.; Shlapak, AllaДослідження регуляторного потенціалу міжнародної економічної політики дозволило встановити, що ефективний та надійний багатосторонній порядок вимагає балансу між автономією національної політики та виконанням багатосторонніх правил та зобов’язань, що форматують форми прояву міжнародних економічних відносин. Загострення асиметрій міжнародного економічного розвитку ставить на порядок денний необхідність перегляду спроможності наднаціональних регуляторів створювати інституційне підґрунтя співпраці країн, що відрізняються за соціально-економічним розвитком, а також формує запит на критичний аналіз вигод та втрат від економічної лібералізації, яка значною мірою обмежує простір для маневру на рівні національних політик. В умовах глобальної взаємозалежності, де економічні кордони є здебільшого відкритими для всіх форм прояву міжнародних економічних відносин — потоків товарів, послуг, капіталу та праці, подальше обмеження автономії економічної політики відбувається щонайменше з двох причин: з одного боку, відкритість посилює вплив політик зарубіжних країн та умов торгівлі на економічну активність на національному ринку та водночас послаблює дієвість інструментів національної політики; з другого боку, зменшується контроль над інструментами цієї політики, оскільки тісніша глобальна інтеграція досить часто супроводжується вступом до систем наднаціональних керівних інститутів та збільшенням взятих на себе урядами міжнародних зобов’язань. Встановлено, що визначальною функцією міжнародного багатостороннього порядку є не стільки обмеження дискримінації між країнами, скільки обмеження втручання держави у діяльність ринків. Маневреність залежних від зовнішнього фінансування країн вже сама по собі обмежена вимогами, закріпленими на мегарівні міжнародної економічної політики, втім і надалі звужується умовами отримання позик та грантів від багатосторонніх фінансових організацій та двосторонніх донорів. Прагнення лібералізації більшої, аніж це є виправданим на багатосторонньому рівні, дало поштовх появі дискримінаційних двосторонніх та регіональних угод про вільну торгівлю, що поступово зводять нанівець режим найбільшого сприяння. Попри те що правила та практики стосуються рівною мірою усіх країн, як це передбачено більшістю угод СОТ, через відмінності рівнів розвитку різних країн вони по-різному впливають на їхній простір вибору стратегій. Ще одне джерело багатосторонніх обмежень політик розвитку — це структурні умови, що прикріплюються до кредитів, які надаються Міжнародним валютним фондом та групою Світового банку. Ці умови стосуються цілої низки сфер, включаючи торгівлю, фінанси, державні підприємства, регулювання ринку праці та систему соціальних гарантій. Багатосторонні правила та зобов’язання, зафіксовані на мегарівні міжнародної економічної політики, не лише обмежують використання дискримінаційних заходів і стратегій «розори свого сусіда», а й покликані стримувати прояви регуляторних перегонів, які здатні викривлювати ринкові правила гри. Проте слід також визнати, що у зв’язку із розширенням системи багатосторонніх обмежень виникає ризик відмови від взятих зобов’язань та послаблення довіри до багатосторонніх організацій як таких, що можуть реалізувати задекларовані у статутах цілі та сприяти зменшенню асиметрій міжнародного економічного розвитку. The study of the regulatory potential of international economic policy made it possible to establish that an effective and reliable multilateral order requires a balance between the autonomy of national policy and the implementation of multilateral rules and obligations that shape the forms of manifestation of international economic relations. The aggravation of asymmetries in international economic development puts on the agenda the need to review the ability of supranational regulators to create an institutional basis for cooperation between countries that differ in their socio-economic development, and also creates a demand for a critical analysis of the benefits and losses from economic liberalization, which largely limits the room for maneuver at the level of national policies. In the conditions of global interdependence, where economic borders are mostly open to all forms of manifestation of international economic relations — flows of goods, services, capital and labor, the further limitation of the autonomy of economic policy occurs for at least two reasons: on the one hand, openness increases the influence of policies of foreign countries and terms of trade on economic activity on the national market and at the same time weakens the effectiveness of national policy instruments; on the other hand, control over the instruments of this policy is decreasing, since closer global integration is quite often accompanied by the entry into the systems of supranational governing institutions and an increase in international obligations assumed by governments. It has been established that the defining function of the international multilateral order is not so much the limitation of discrimination between countries as the limitation of state intervention in the activity of markets. The maneuverability of countries dependent on external financing is already limited by the requirements established at the mega-level of international economic policy, however, the conditions for receiving loans and grants from multilateral financial organizations and bilateral donors continue to narrow. The pursuit of greater liberalization than is warranted at the multilateral level has given rise to discriminatory bilateral and regional free trade agreements that are gradually eroding the most-favored-nation regime. Although rules and practices apply equally to all countries, as stipulated by most WTO agreements, due to the differences in the level of development of different countries, they have different effects on their space for choosing strategies. Another source of multilateral constraints on development policies is the structural conditions attached to loans provided by the International Monetary Fund and the World Bank Group. These conditions cover a range of areas, including trade, finance, state-owned enterprises, labor market regulation and the social security system. Multilateral rules and obligations recorded at the mega-level of international economic policy not only limit the use of discriminatory measures and beggar-thy-neighbour policy, but are also designed to curb manifestations of regulatory competition that can distort the market rules of the game. Nevertheless, it should also be recognized that in connection with the expansion of the system of multilateral restrictions, there is a risk of abandoningthe commitments made and weakening trust in multilateral organizations as those that can implement the goals declared in their statutes and contribute to reducing the asymmetries of international economic development.