Browsing by Author "Snovydovych, Iryna"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Компетентнісний підхід у сфері вищої освіти України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Юринець, Зорина Володимирівна; Yurynets, Zoryna; Юринец, Зорина Владимировна; Сновидович, Ірина Григорівна; Snovydovych, Iryna; Сновидович, Ирина ГригорьевнаДослідження присвячено аналізу впровадження компетентнісного підходу у сфері вищої освіти України. Виокремлено основні ознаки та подано характеристики моделей компетентностей. Встановлено послідовність формування національної моделі компетентностей, яка враховує внутрішню будову освітньої діяльності, освітні технології та навчально-методичні засоби управління навчальним процесом. Розроблено логіко-структурну модель управління процесом надання освітніх послуг щодо впровадження освітніх програм формування молодих фахівців на основі компетентнісного підходу, яка враховує взаємовідношення та співзалежність стратегічних цілей і завдань реалізації освітнього процесу, чинники впливу на систему управлінських компетентностей, формування системи управлінських компетентностей, процес оцінювання рівня та якості компетентності випускника й освітнього процесу загалом. У роботі запропоновано етапи формування системи управлінських компетентностей. The main features and characteristics of competency models are outlined. It is outlined that the implementation of competency models is due to different methods of organization and provision of educational services, approaches to management and planning of the educational process, assessment of employment opportunities for young professionals in the labor market, recognition of the results (achievements) of young professionals. The sequence of formation of the national model of competencies was established, which envisages the following stages: determination of the results of expert assessments regarding the competency requirements for a student (graduate) of a higher education institution, obtained through a survey of potential employers, experts of higher education institutions, students within the professional standards; detailing learning outcomes in the existing competency model; formation of curricula of educational and professional programs (due to the analysis of subject and competence elements); definition of educational technologies; formation of methodological requirements for sections of competence training and methodological complexes (work programs of credit modules, theoretical material, practical (seminar) tasks, etc.) within the competence approach; development of competence training and methodological complexes. The logical and structural model of the process of managing the provision of educational services for the implementation of educational programs for the formation of young professionals based on the competence approach is presented. Managers of educational process, responsible persons play an important role in the process of training young professionals. The key elements of the process of managing the provision of educational services on the basis of a competency-based approach are the strategic goals of the educational process in higher education institutions; the task of implementing the educational process in higher education institutions; factors determining the system of managerial competencies; formation of a system of managerial competences; the process of assessing the level of competence; the level of competence of the young specialist; assessment of the quality of the educational process, competency of the graduate. The stages of formation of the system of managerial competencies are suggested. Исследование посвящено анализу внедрения компетентностного подхода в сфере высшего образования. Выделены основные признаки и представлены характеристики моделей компетенций. Установлена последовательность формирования национальной модели компетенций, которая учитывает внутреннее строение образовательной деятельности, образовательные технологии и учебно-методические средства управления учебным процессом. Представлена логико-структурная модель управления процессом предоставления образовательных услуг по внедрению образовательных программ формирования молодых специалистов на основе компетентностного подхода, которая учитывает взаимоотношения и созависимость стратегических целей и задач реализации образовательного процесса, факторы влияния на систему управленческих компетенций, формирование системы управленческих компетенций, процесс оценки уровня и качества компетентности выпускника и образовательного процесса в целом. В работе предложено этапы формирования системы управленческих компетенций.Item Місце підрозділів сприяння працевлаштуванню та кар’єрного розвитку студентів на сучасному ринку праці(NGO European Scientific Platform, 2022-11-04) Сновидович, Ірина Григорівна; Snovydovych, Iryna; Чуб, Оксана Володимирівна; Chub, Oksana; Чуб, Оксана ВладимировнаРинок праці – це дуже мінливе середовище, яке реагує на будь-які внутрішні чи зовнішні зміни. Враховуючи наше непросте сьогодення, через повномасштабне вторгнення військ російської федерації на територію України, зруйновано ряд виробничих потужностей, знищено підприємства критичної інфраструктури, зазнали руйнації житлові масиви багатьох міст, приміщення закладів освіти – все це катастрофічно впливає на економічне становище населення, а особливо на молодь. Спостерігається значне зростання рівня безробіття серед фахівців різних рівнів та галузей економіки, відбувається масове скорочення персоналу. Відповідно, можливості для працевлаштування молодих фахівців, які щойно закінчили ЗВО та не мають як достатнього досвіду роботи, так навичок працевлаштування – катастрофічно знизились. Загалом компанії дбають про те щоб вберегти критично важливий та вже сформований колектив фахівців, які мають відповідний досвід і навички ефективного виконання роботи віддалено, які опанували ще за час карантинних обмежень через пандемію COVID-2019.Item Навчання впродовж життя як ключовий елемент розвитку персоналу в умовах сталого розвитку(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-10) Сновидович, Ірина Григорівна; Snovydovych, IrynaУ статті аналізується важливість навчання впродовж життя як одного із ключових інструментів розвитку персоналу в умовах сталого розвитку, з особливим акцентом на кризові періоди, зокрема, такі як війна. Розглядаються процеси навчання та розвитку всередині компанії, що формує систему підтримки з боку HR фахівців. Особливу увагу приділено викликам війни та кризовим ситуаціям, які вимагають гнучких навчальних програм, що допомагають працівникам залишатися стійкими й адаптивними. The article analyses the importance of lifelong learning as one of the key tools for personnel development in the context of sustainable development, with a special focus on crisis periods, such as war. The article examines the processes of training and development within the company, which forms a support system for HR professionals. Particular attention is paid to the challenges of war and crisis situations, which require flexible training programmes to help employees remain resilient and adaptive.Item Оцінка стратегічної конкурентоспроможності випускників ЗВО на ринку праці в контексті викликів війни в Україні та рішень ЄС до європейського року навичок: компетентісний підхід(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Сновидович, Ірина Григорівна; Snovydovych, Iryna; Кохан, Маріанна Остапівна; Kokhan, MariannaУ статті розглянуто та проведено аналіз рішення Європейської комісії щодо Європейського року навичок. Важливим акцентом у цьому рішенні є рекомендація щодо необхідності формування якісних компетентностейі навчання продовж життя, що є запорукою професійного розвитку та зростання. Наголошено, що згадана ініціатива спрямована на розвиток інструментів аналізу умінь і навичок, популяризацію інструментів для підвищення прозорості та легшого визнання кваліфікацій, зокрема кваліфікацій, наданих за межами Європейського Союзу, а також для покращення можливостей щодо працевлаштування. На основі аналітичної та статистичної інформації Державної служби зайнятості та Інфляційного звіту НБУ розглянуто ситуацію на сучасному вітчизняному ринку праці. Виявлено, що ринок праці в Україні критично відчуває та реагує на військові дії і руйнування, продовжується процес скорочення працівників, проте темпи скоротилися, порівняно з початком війни. Розглянуто перелік найкращих компаній-роботодавців країни які продовжують працювати, підтримувати своїх працівників та наповнювати державний бюджет. Досліджено результати опитування роботодавців та партнерів Львівського національного університету імені Івана Франка щодо тематики необхідних компетентностей та можливостей і форм працевлаштування для сучасних випускників. На основі опрацювання аналітичної інформації Національного агентства кваліфікацій визначено та резолюції Генеральної Асамблеї ООН визначено основні цілі сталого розвитку серед яких є якісна освіта, гідна праця та економічне зростання. В контексті актуальних компетентностей та навичок розглянуто актуалізовану в умовах війни навичку для українського суспільства: резильєнтність. The decision of the European Commission on the European Year of Skills is considered and analyzed. An important emphasis in this decision is the recommendation on the need to form quality competencies and lifelong learning, which is the key to professional development and growth. It is emphasized that this initiative is aimed at developing tools for analyzing skills, promoting tools to increase transparency and easier recognition of qualifications, including qualifications granted outside the European Union, as well as improving employment opportunities. Based on the analytical and statistical information provided by the State Employment Service and the Inflation Report of the National Bank of Ukraine, the author examines the situation in the current domestic labor market, which is still critically experiencing and reacting to military actions and destruction, as the process of layoffs continues, although not at the same pace as at the beginning of the war. The list of the best employers in the country that continue to work, support their employees and fill the state budget is considered. The results of the survey of employers and partners of the Ivan Franko National University of Lviv on the topics of necessary competencies and opportunities and forms of employment for modern graduates are investigated. The article provides a list of competencies of the University graduates that influence employers’decisions on their employment. Based on the processing of analytical information from the National Qualifications Agency, the main goals of sustainable development are identified and the UN General Assembly resolution, including quality education, decent work and economic growth. In the context of current competencies and skills, the article considers a very relevant and necessary skill for modern Ukrainian society as resilience.Item Ринок праці та інновації в управлінні персоналом підприємства під час війни(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Сновидович, Ірина Григорівна; Snovydovych, Iryna; Кохан, Маріанна Остапівна; Kokhan, MariannaУ статті проведено аналіз сучасного ринку праці, який перебуває у досить непростому становищі. Опрацьовано аналітичні та інформаційні дані Державної служби зайнятості у яких подана інфографіка сучасного ринку праці. Досліджено, що серед важливих факторів, на які реагує ринок праці, є масове вивільнення працівників. На основі аналітичної інфографіки досліджено, що в областях, які розташовані у прифронтовій території України, найбільший відсоток звільнення. Також проведено аналіз основних факторів, що суттєво впливають на ринок праці та сегмент його розвитку. Проведено аналіз регіонів із найбільшою і найменшою зайнятістю населення та на основі аналітичної і звітної інформації подано напрямки та сфери які демонструють зростання потреб у фахівцях. Проаналізовано основні напрями роботи сучасних HR менеджерів і встановлено, що виклики, які вони долають, є досить вагомі і неоднозначні. У фокусі уваги зараз безпека персоналу, емоційний стан і постійна комунікація. The article analyzes the modern labor market, which is in a rather difficult situation, its peculiarities and crisis phenomena, and also examines the research of the labor market by modern scientists. Among the main phenomena, this is the mass release of workers and crisis situations regarding employment and open vacancies in the front-line territories. In particular, analytical and informational data of the State Employment Service were processed, in which infographics of the modern labor market were presented. It has been studied that among the important factors to which the labor market reacts is mass dismissal of employees. On the basis of analytical infographics, it was investigated that the regions located in the front-line territory of Ukraine have the highest percentage of layoffs, as well as an analysis of the main factors that significantly affect the labor market and its development segment. An analysis of the regions with the highest and lowest employment of the population was carried out, and on the basis of analytical and reporting information, directions and areas demonstrating the growth of the need for specialists were presented. Among the necessary actions, which should be constantly implemented and monitored, is the response to critical changes in the domestic labor market, which take place in conditions of continuity and quite dynamically. Expert assessment and support of companies that continue to work to fill the budget and domestic economy, support GDP and finance critical areas such as the military, energy, education and medical industries are needed. It was analyzed that the results of the market have a significant impact on important socio-economic problems and that is why they need the attention of the state, especially in times of crisis. The article also analyzes the main areas of work of modern HR managers and found that the challenges they overcome are quite significant and ambiguous. The focus is now on staff safety, emotional state and constant communication. The article is also relevant in that it discusses innovative, practical and modern methods of communication and interaction among personnel, taking into account the psychological vulnerability of both parties.Item Імплементація методів оцінки компетентностей студентів і молодих фахівців у навчальний процес(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Сновидович, Ірина Григорівна; Snovydovych, Iryna; Сновидович Ирина ГригорьевнаУ статті проаналізовано та обґрунтовано необхідність використання методів щодо оцінки компетентностей у студентів з метою покращення навчального процесу та якісного впровадження компетентнісного підходу у вищій освіті та оновлення освітніх програм. Наведено перелік і розкрито можливості ефективних методів оцінки компетентностей, які використовують провідні компанії, зокрема, «Метод оцінки 360 градусів», самоаналіз і SWOT-аналіз. Розроблено примірник анкети для студентів з метою оцінки компетенції щодо управління часом. Проведено аналіз рекомендацій проєкту “TUNING” щодо методології опрацювання та оновлення навчальних планів, а також визначено основні тенденції розвитку вищої освіти відповідно до ухваленого Римського Комюніке. The article analyzes the methodological recommendations for higher education standards development related to the quality implementation competence approach in higher education and updating educational programs. In particular, based on the specialty “Management”, a list of necessary competencies that students must master in the process of learning is described in detail. An analysis of the recommendations of the project “TUNING” on methodologies for developing and updating curricula is carried out, as well as the main trends in the development of higher education following the approved Roman Communique are identified. The methods and ways of assessing competencies, which are used in leading companies and are the most effective, in particular, “the 360-degree estimation method” are studied. The relevant recommendations of this method in the educational process to assess the competencies of students and graduates they received as a result of training are formulated. A copy of the questionnaire for students to assess time management competency is developed. SWOT analysis is also considered in detail as another method for evaluation mastering a certain competence by students and an example of SWOT-analysis that can be implemented by young professionals to identify their strengths and weaknesses is shown. Recommendations for using the method of introspection for students, which should be focused on a specific competence to be assessed are given. To achieve effective results of the employment of graduates and high evaluation by employers of the quality of student training in higher education institutions, an important and necessary factor to be implemented while studying are certain methods of assessing competencies that students acquire in the learning process. Teachers are encouraged to use methods that are successfully applied in the company and business structures. It is important to emphasize that such methods of assessing competencies will help students in their further professional growth and orient them in the directions, which still need to work over. В статье проанализированы и обоснована необходимость использования методов по оценке компетенций у студентов с целью улучшения учебного процесса, качественного внедрения компетентностного подхода в высшем образовании и обновления образовательных программ. Приведена аналитическая характеристика профессиональных методов оценки компетенций, которые используют ведущие компании, в частности, метода оценки «360 градусов», самоанализа и SWOT-анализа. Разработан пример анкеты для студентов с целью оценки компетенции «управление временем». Проведен анализ рекомендаций проекта "TUNING" по методологии разработки и обновления учебных планов, а также определены основные тенденции развития высшего образования в соответствии с принятым Римским Коммюнике.