Browsing by Author "Tereshchenko, Svitlana"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item Global transformations of the national educational discourse (terminological paradigm)(Wydawnictwo Akademii Polonijnej w Czestochowie «Educator», 2018) Kozlovska, Larysa; Козловська, Лариса Степанівна; Козловская, Лариса Степановна; Tereshchenko, Svitlana; Терещенко, Світлана Іванівна; Терещенко, Светлана ИвановнаThe article contains the analysis of the acute linguistic issues of the innovations in the terminological paradigm of modern educational discourse. The authors specify new lexical groups of the research discourse and the most productive ways of their upgrading. The role of the educational lexis modernization as a factor of enriching modern Ukrainian vocabulary is highlighted.Item Lingual technologies of naming in Ukraine(Wydawnictwo Akademii Polonijnej w Czestochowie «Educator», 2019) Kozlovska, Larisa; Козловська, Лариса Степанівна; Козловская, Лариса Степановна; Tereshchenko, Svitlana; Терещенко, Світлана Іванівна; Терещенко, Светлана ИвановнаThe article contains the analysis of the Ukrainian names of the modern business discourse and the basic lingual technologies for making of an effective commercial name are described. The deviation aspect of the modern commercial naming is stressed, and the prospective lingual methods of naming for a successful marketing strategy are described. Статья содержит анализ украинских названий современного делового дискурса и описаны основные языковые технологии для создания эффективного коммерческого имени. Подчеркивается аспект отклонения современного коммерческого наименования, и описываются перспективные языковые методы наименования для успешной маркетинговой стратегии.Item The Terminological Tolerance Concept for Economic Media Discourse: The Ukrainian Words vs Borrowed Words(Atlantis Press, 2020-03-23) Kozlovska, Larysa; Козловська, Лариса Степанівна; Козловская, Лариса Степановна; Tereshchenko, Svitlana; Терещенко, Світлана Іванівна; Терещенко, Светлана Ивановна; Malevych, Lesya; Dziuba, Maiia; Krasnopolska, Nataliia; Краснопольська, Наталія Леонідівна; Краснопольская, Наталия Леонидовна; Tkachenko, Olena; Ткаченко, Олена Вадимівна; Ткаченко, Елена ВадимовнаThe study presents an analysis of the economic segment of contemporary media discourse, which not only reproduces professional information in various genres, but also actively influences the formation of new linguistic trends. One of the most foreground phenomena in the Ukrainian media is to find a permanent balance between national and foreign-language lexical units as an indisputable factor in maintaining the adequate level of linguistic tolerance in a multicultural environment. There are controversial views on the degree of internationalization for the terms that are the main carriers of special information in the economic media texts; such a controversity is based on the attempts to maximize the use of the national linguistic resource and to borrow the instruments that will facilitate effective international scientific communication. The article analyzes the correlation of foreign languages and the specific terms in an economic media text, identifies possible causes of terminological imbalance, and emphasizes on the normative aspect of the foreign language lexemes’ functioning. The analysis of the group questionnaire results makes it possible to predict that terminological tolerance at the level of a media text and a communication participant can be achieved if we take into account substantive, national-cultural, and regulatory factors.Item Модель мовної освіти у вимірі національної самоідентичності(Mykolas Romeris University, 2018) Козловська, Лариса Степанівна; Kozlovska, Larysa; Козловская, Лариса Степановна; Терещенко, Світлана Іванівна; Tereshchenko, Svitlana; Терещенко, Светлана ИвановнаУ статті акцентовано увагу на мовній моделі освіти у вищій школі України, актуалізовано значення рідної державної мови як головного чинника в саморозвитку особистості студента, його національній та міжкультурній самоідентифікації. Проаналізовано різні складники цієї моделі, визначено їх роль і місце в системі професійної підготовки майбутніх фахівців. Наголошено на необхідності різновекторного, відповідно до фахової підготовки студента, вивчення української мови як необхідного складника фахової і культурної комунікації.Item Оновлення лексикону освітньої сфери(Національна академія наук України, Інститут української мови Національної академії наук України, 2017) Терещенко, Світлана Іванівна; Tereshchenko, Svitlana; Терещенко, Светлана ИвановнаВисвітлено питання активної трансформації лексикону освітньої сфери. Визначено актуалізовані групи лексики досліджуваного дискурсу та найбільш продуктивні шляхи їх поповнення. Відзначено проблеми адаптації чужомовних слів і понять, неусталеність їхнього правопису. Наголошено на інтеграційних зв’язках педагогіки зі сферами культурології, філософії, комп’ютерних технологій, що виявляються у розширенні її терміноапарату. The questions of the active transformation of the lexicon of the educational sphere are discussed. The actual groups of vocabulary of the studied discourse and the most productive ways of their replenishment are determined. The problems of adaptation of foreign words and concepts, and the instability of their spelling are noted. It is emphasized on the integration links of pedagogy with the spheres of culture, philosophy, and computer technologies, which are manifested in the expansion of its terminology.Item Про фемінативний потенціал сучасного соціально-економічного дискурсу(Національний університет водного господарства та природокористування, 2016-09) Терещенко, Світлана Іванівна; Tereshchenko, Svitlana; Терещенко, Светлана ИвановнаУ статті репрезентовано погляди сучасних мовознавців на словотвірну фемінізацію як один з активних сучасних процесів номінації. Запропонований аналіз специфіки представлення гендерних ознак на прикладі одиниць соціально-економічного дискурсу уможливлює виокремлення пріоритетних критеріїв реалізації фемінативного потенціалу мови. The article represents the views of modern linguists on derivational feminization as one of active contemporary processes of nomination. The proposed analysis of the gender representation specifics on the example of social and economic discourse units allows to highlight the priority criteria for the implementation of the feminative language potential.Item Семантико-стилістичні опозиції в новітніх текстах анекдотів на тему війни(Інститут української мови НАН України, 2022) Терещенко, Світлана Іванівна; Tereshchenko, Svitlana; Терещенко, Светлана ИвановнаУ статті проаналізовано тексти новітніх анекдотів періоду російсько-української війни, яка активізувалася від лютого 2022 року. Розкрито особливості зазначеного жанру. Схарактеризовано лінгвософське наповнення цих текстів відповідно до визначених наскрізних концептуальних опозицій «свій – чужий», «ми – вони». Дослідження проведено з погляду семантико-стилістичного наповнення зазначених опозицій, їх вербалізацій у тих чи інших лексичних одиницях. У результаті визначено ключові номінації, пов’язані з темою війни, серед них вказано на словотвірні й семантичні новотвори, поширеність оказіональних назв з переважно негативною аксіологією. Диференційовано стилістичні й семантичні функції власних та загальних назв, простежено явище втрати власними назвами онімної семантики.Item Типові порушення мовних норм у віртуальному економічному дискурсі(Харківський національний економічний університет імені С. Кузнеця, 2016) Терещенко, Світлана Іванівна; Tereshchenko, Svitlana; Терещенко, Светлана ИвановнаItem Інновації в лексиконі сучасного освітнього дискурсу(Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, 2016-03-16) Терещенко, Світлана Іванівна; Tereshchenko, Svitlana; Терещенко, Светлана ИвановнаВисвітлено питання активної трансформації лексикону субмови освітньої сфери. Визначено актуалізовані групи лексики досліджуваного дискурсу та найбільш продуктивні шляхи їх поповнення. The author highlights the active transformational process of the global educational vocabulary, attempts to specify groups within the global educational wordage, and keeps in-depth research into the problems of productive direct linguistic borrowings.