Repository logo
  • English
  • Yкраї́нська
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Yкраї́нська
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Інституційний репозитарій Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана ISSN 2411-4383
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Tsyban, A."

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    До питання цивільно-правовї відповідальності за порушення виконання договору про надання послуг із централізовного опалення
    (Видавничий дім «Гельветика», 2021) Цибань, А. А.; Tsyban, A.
    Наукова стаття присвячена окремим аспектам настання цивільно-правової відповідальності за невиконання чи неналежне виконання зобов’язання з надання послуг централізованого опалення суб’єктом господарювання споживачу, як іншій стороні відповідного зобов’язання. На підставі правових норм чинного законодавства визначено, що однією з основних вимог, яка висувається до належного виконання вказаного зобов’язання, є дотримання певних якісних та/або кількісних характеристик під час надання послуги із централізованого опалення, оскільки якість товару – це сукупність властивостей продукції, що характеризують її призначення, особливості, корисність та здатність задовольняти певні потреби суспільства, продукції, яка охоплює не тільки споживчі, а й технічні, технологічні властивості продукції, конструкторсько-художні особливості, надійність тощо. Визначено, що порушення виконання зобов’язання, тобто його невиконання чи неналежне виконання, може бути пов’язане з невідповідністю кількісних та/або якісних показники такої послуги, як теплопостачання, що пов’язується з відповідною температурою у квартирі. Так, настання цивільно-правової відповідальності, відповідно до визначеної законодавством парадигми, де кімнатна температура повітря, як кількісний та якісний показник, ставиться в залежність від наявного та реального постачання теплової енергії, є суперечливим та необґрунтованим, оскільки кімнатна температура повітря у 18 °С може зберігатись і за наявності та роботи окремих електричних приладів обігріву, товщини стін та інших чинників навіть без централізованого постачання теплової енергії. Запропоновано більш детально визначити механізм захисту прав споживачів у передбаченому зобов’язанні шляхом закріплення на законодавчому рівні більш чітких критеріїв для можливості визначення кількісних та якісних показників щодо отримання послуги з постачання теплової енергії, зокрема таких, як тиск подачі, амортизація устаткування тощо, відхилення та недотримання яких може слугувати підставою для настання цивільно-правової відповідальності за невиконання чи неналежне виконання зобов’язання. There is scientific article is devoted to certain aspects of the occurrence of civil liability for non-performance or improper performance of the obligation to provide district heating services by the business entity – the consumer, as the other party to the obligation. Based on the legal norms of current legislation, it is determined that one of the main requirements for the proper implementation of this obligation is compliance with certain qualitative and / or quantitative characteristics in the provision of district heating services, as product quality is a set of product properties characterize its purpose, features, usefulness and ability to meet certain needs of society and products that cover not only consumer but also technical, technological properties of products, design and artistic features, reliability, etc. It is determined that the breach of the obligation, ie its non-fulfillment or improper fulfillment, may be related to the mismatch of quantitative and / or qualitative indicators of such a service as heat supply, which in turn is associated with the corresponding temperature in the apartment. Thus, the onset of civil liability, according to the paradigm defined by law, where room temperature, as a quantitative and qualitative indicator, depends on the available and actual supply of heat, is contradictory and unreasonable, as room temperature of 18 °C, can be stored in the presence and operation of individual electric heaters, wall thickness and other factors, even without a centralized supply of thermal energy. It is proposed to define in more detail the mechanism of consumer protection in the envisaged obligation by establishing clearer criteria at the legislative level to determine quantitative and qualitative indicators for obtaining heat supply services, such as supply pressure, equipment depreciation, etc., deviations and non-compliance may serve as a basis for the occurrence of civil liability for non-performance or improper performance of the obligation.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Облік та аналіз дебіторської заборгованості: проблеми та шляхи їх вирішення
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Кулик, Ю. М.; Kulyk, Yu.; Долока, Л. В.; Doloka, L.; Здір, В. А.; Zdir, V.; Ткаченко, А. А.; Tkachenko, A.; Цибань, А. О.; Tsyban, A.
    Досліджено суть понять дебіторської та кредиторської заборгованостей у нормативних актах і наукових дослідженнях провідних учених. У статті розкрито теоретико-методологічні засади бухгалтерського обліку розрахунково-платіжних операцій підприємств, визначено сутність і причини виникнення дебіторської заборгованості у бухгалтерському обліку, розглянуто порядок бухгалтерського відображення дебіторської заборгованості, а також проаналізовано основні аспекти аналізу руху заборгованості дебіторів і запропоновано методику ефективного управління розрахунків з ними. Сформовано основні проблеми обліку заборгованості на підприємствах, які включають класифікацію заборгованості, оцінку дебіторської заборгованості, взаємозв’язок між дебіторською і кредиторською заборгованостями, способи оплати дебіторської заборгованості та формування резерву сумнівних боргів. У статті наведено рекомендації щодо вирішення цих проблем. Досліджено аспекти аналізу дебіторської заборгованості підприємства, враховано різні погляди науковців-фахівців з питань методики проведення такого аналізу. The essence of the concepts of receivables and payables in regulatory acts and scientific researches of leading scientists was studied. The article discloses the theoretical and methodological principles of accounting for settlement and payment operations of enterprises, defines the essence and causes of accounts receivable in accounting, examines the procedure for accounting display of receivables, and also analyzes the main aspects of analyzing the movement of debtors’ indebtedness and proposes a methodology for effective management of settlements with them . The main problems of debt accounting at enterprises have been formed, which include the classification of debt, assessment of receivables, the relationship between receivables and payables, methods of paying receivables and the formation of a reserve for doubtful debts. The article provides recommendations for solving these problems. Aspects of the analysis of the company’s receivables were studied, taking into account the different views of scientists-specialists on the methodology of such an analysis. A set of indicators for effective analysis of the company’s receivables was summarized. Possible ways of solving problems related to the payment of debts by the enterprise were also substantiated. The financial stability of the enterprise is an important component of management aimed at the proper use of resources. The methodical principles of the procedure for assessing the debt of the forerunners as part of the analysis of the company’s financial condition are described. Proposals have been developed to improve the analytical toolkit to increase the economic sustainability of the enterprise in the virtual environment.

irKNEU copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback