2022 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2022 рік by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
Item Оцінка ресурсного потенціалу хлібопекарських підприємств(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2016-10-13) Ліщинська, Вікторія Валеріївна; Lіshchynska, Victoriia; Лищинская, Виктория ВалерьевнаВизначено основні складові ресурсного потенціалу хлібопекарських підприємств. Проведено оцінку і аналіз ресурсного потенціалу хлібопекарських підприємств за стратегічними групами.Item Стан, проблеми і чинники гальмування розвитку бізнес-активності в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Редзюк, Євгеній Васильович; Redziuk, YevheniiАналіз бізнес-активності та інноваційності в підприємницькому середовищі серед різних країн світу показує на те, що спостерігається пряма залежність між розвиненістю підприємницького середовища та наявністю відповідної інфраструктури, якістю державного регулювання, забезпеченістю широкого кола відповідних фінансово-інвестиційних інструментів. При цьому умови функціонування бізнес-структур та соціально-економічної сфери України у 2022 році під дією повномасштабної військової агресії РФ суттєво ускладнились. Відсутність безпечних умов праці для інвесторів та бізнесменів під час війни унеможливлює перезапуск економіки, впроваджуючи навіть найбільш прогресивне законодавство і стандарти ЄС на прозорих, антикорупційних засадах. Україні для відновлення і перемоги у війні необхідно задіяти ефективні інструменти активізації вітчизняних бізнес-структур. На думку автора, найбільш актуальними і дієвими є: 1) забезпечення інституціональною спроможністю державних і політичних органів влади мілітарно на достатньому рівні комплексного, повноцінного функціонування сектору безпеки й оборони; соціальний захист населення для виживання в умовах військових дій та післявоєнного відновлення; бізнес-структурам – надання можливості функціонувати під час війни з відповідною працюючою інфраструктурою (зв’язок, інтернет, транспорт і транспортні мережі, водопостачання, електроенергія, наявність різних видів палива й сировини, функціонуючою платіжною системою, товарним, валютним і фінансовим ринками тощо); 2) переосмислення і структурна зміна вітчизняної економіки, трансформування її від сировинно-аграрного типу на стратегічно орієнтовану, динамічну, мілітарно-промислову та інноваційну економіку, яка в значній мірі буде самодостатньою по базовому безпековому, інфраструктурному й соціальному забезпеченні; 3) завдяки угоді про відкриття ринків з ЄС реалізація можливостей для вітчизняних підприємств пошуку нових ринків збуту і закріплення на них за допомогою відсутності квот і мит, тому доцільною є розбудова нових заводів поруч з кордоном ЄС зі зручною логістикою із залученням в тому числі тимчасово переміщених осіб з націленістю на охоплення закордонного ринку. An analysis of business activity and innovation in the business environment among different countries of the world shows that there is a direct relationship between the development of the business environment and the availability of appropriate infrastructure, the quality of government regulation, and the availability of a wide range of relevant financial and investment instruments. At the same time, the conditions for the functioning of business structures and the socio-economic sphere of Ukraine in 2022, under the influence of Russia’s full-scale military aggression, have become significantly more complicated. The lack of safe working conditions for investors and businessmen during the war makes it impossible to restart the economy, introducing even the most progressive legislation and EU standards on a transparent, anti-corruption basis. To restore and win the war, Ukraine needs to use effective tools to activate domestic business structures. According to the author, the most relevant and effective are: 1) ensuring the institutional capacity of state and political authorities militarily at a sufficient level, the comprehensive, full-fledged functioning of the security and defense sector; social protection of the population for survival in the conditions of hostilities and post-war reconstruction; business structures - to provide the opportunity to function during the war with an appropriate working infrastructure (communications, the Internet, transport and transport networks, water supply, electricity, the availability of various types of fuel and raw materials, a functioning payment system, commodity, currency and financial markets, etc.); 2) it is necessary to rethink and change structurally the domestic economy, transforming it from a raw-material-agrarian type into a strategically oriented, dynamic, military-industrial and innovative economy, which will be largely selfsufficient in terms of basic security, infrastructure and social security; 3) thanks to the agreement on the opening of markets with the EU, there are opportunities for domestic enterprises to find new sales markets and gain a foothold in them due to the absence of quotas and duties, therefore it is advisable to build new factories near the EU border with convenient logistics, attracting, among other things, temporarily displaced persons with targeting the overseas market.Item Соціальні трансферти: обумовленість зайнятістю у воєнній економіці України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Перегудова, Тетяна Вячеславівна; Perehudova, TetianaСтаття присвячена удосконаленню системи соціального захисту населення в контексті дії інституту обумовлених соціальних трансфертів. Проаналізовано втрати економіки через військові дії на території України та зміни у соціальному захисті для підтримки доходів населення. Розглянуто особливості інституту обумовлених соціальних трансфертів у системі соціального захисту. Визначено можливості інституалізації даного інституту через обумовленість зайнятістю, суспільно-корисною діяльністю, що є важливим у воєнній економіці України. Сформовано пропозиції щодо удосконалення нормативно-правового забезпечення реалізації соціального захисту через соціальні трансферти, обумовлені зайнятістю, що, на думку авторки, є важливим у контексті трудової мобілізації та посилення соціально-трудової інклюзії населення під час та після війни для підтримки та відновлення економіки. The article is devoted to the improvement of the system of so-cial protection of the population in the context of the institute of condi-tioned social transfers. The losses of the economy due to hostilities on the territory of Ukraine and changesin social protection to support the income of the population are analyzed. The peculiarities of the institute of condi-tioned social transfers in the system of social protection are considered. Possibilities of institutionalization of this institute due toconditionality by employment, socially useful activity that is important in the military econ-omy of Ukraine are determined. Proposals have been made to improve the legal framework for social protection through social transfers due to em-ployment, which, according to the author, is important in the context of la-bor mobilization and strengthening social and labor inclusion during and after the war to support and restore the economy. The purpose of the article is to substantiate the institutionalization of conditioned social transfers by establishing the condition to be involved in socially useful activities that are relevant in the context of inclusive society and in the military economy of Ukraine. It is important to establish a mechanism of general labor mobiliza-tion in support of the social sphere and the economy, which is to increase the involvement of the unemployed and the population, which may be addi-tionally employed during non-working hours, in public, infrastructural works related to the eliminationof hostilities. supporting the economy in accordance with the new needs of the labor market. This can be ensured by expanding the functions of the State Employment Service of Ukraine in the direction of providing training services, retraining for professions needed by the military economy not only among the officially unemployed, but also among the unemployed. For the unemployed, a different version of the "suitable work" category should be used, which is needed by the economy through military action.Item Теоретико-ймовірнісний підхід до моделювання невизначеності в економічній діяльності у перспективі історичного шляху його розвитку(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Коцюба, Олексій Станіславович; Kotsiuba, Oleksii; Коцюба, Алексей СтаниславовичСтаття присвячена проблемі моделювання невизначеності у сфері економіки та бізнесу на основі теорії імовірностей. Конкретно, мета дослідження полягала в огляді особливостей, потенціалу та обмежень теорії імовірностей як засобу кількісного аналізу та моделювання невизначеності в економічній діяльності з точки зору історичного шляху її становлення та розвитку. У межах цього розглянуто вузлові події зародження та розвитку теорії імовірностей, ключові аспекти процесу обґрунтування її логічних основ та побудови як суто математичної дисципліни. Окрему увагу приділено питанню розмежування стохастичної і нестохастичної невизначеності у площині практичних ситуацій прийняття економічних рішень. Як один із важливих методологічних акцентів роботи виступає теза, що в разі, якщо ситуація прийняття економічного рішення обтяжена нестохастичною невизначеністю, різного походження, виправданим і корисним вбачається звернення до експертного підходу. При цьому як системотвірні складові теоретичного базису останнього виокремлюються теорія суб’єктивних імовірностей, теорія нечітких множин та інтервальний аналіз. The article is devoted to the problem of modeling uncertainty in the field of economics and business based on probability theory. Specifically, the purpose of the study was to review the features, potential and limitations of probability theory as a means of quantitative analysis and modeling of uncertainty in economic activity from the point of view of the historical path of its formation and development. As part of this, the key events of the origin and development of probability theory, key aspects of substantiating its logical foundations and building it as a purely mathematical discipline were considered. Particular attention was paid to the issue of distinguishing between stochastic and non-stochastic uncertainty in the plane of practical situations of economic decision-making. As one of the important methodological emphases of the work, the thesis that when the situation of making an economic decision is burdened by non-stochastic uncertainty of one or another origin, it is justified and useful to turn to an expert approach. At the same time, the theory of subjective probabilities, the theory of fuzzy sets, and interval analysis stand out as the system-forming components of the theoretical basis of the latter.Item Інноваційні бізнес-моделі спортивного менеджменту (на прикладі Української федерації карате)(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Смирнов, Євген Валерійович; Smyrnov, Yevhen; Смирнов, Евгений Валерьевич; Смирнов, Євген Євгенович; Smyrnov, Yevhen; Смирнов, Евгений ЕвгеньевичУ статті на основі теоретичного та ретроспективного аналізу, узагальнення науково-методичної літератури, спортивної статистики та аналітики представлено результати дослідження наявного стану та перспектив впровадження інноваційних бізнес-моделей в екосистему спортивного менеджменту в Україні. За матеріалами емпіричних досліджень проаналізована чинна бізнес-модель, запропонована релевантна методика та класифікація інноваційних інструментів підвищення ефективності проведення спортивних змагань на основі шестифакторної функціональної моделі. Ґрунтовний аналіз досягнень українського спорту, а також мотивації спортсменів дозволили зробити висновок про відсутність актуальної системи та методології оцінки економічної ефективності спортивної результативності. Основні здобутки дослідження полягають у пропонуванні нової концептуальної моделі оцінки сучасних підходів для забезпечення ефективного проведення спортивних заходів в Україні. The article is about summarizing the experience of competitive practices of planning, organizing and conducting sports competitions, as well as identifying potential ways to overcome them and solve them. By using the methods of theoretical analysis, generalization of data from scientific and methodological literature and sports statistics and analytics, the Internet, methods of empirical analysis, induction on the information base of the Ukrainian Karate Federation, an analysis of the sports management system was carried out, and an actual business model for holding sports competitions under the auspices of the Ukrainian Karate Federation was identified. As a result, a six-factor model for evaluating the effectiveness of sports activities based on a functional feature is proposed. The structural-logical algorithm of the method proposed above allowed the authors of the article to single out the most significant results that characterize the personal contributions of the authors and the scientific novelty of the conducted research: the content of the concept of "innovation" in sports has been improved; a new conceptual model for evaluating modern approaches to ensuring more effective sports events in Ukraine is proposed; it has been proven that the introduction of an innovative management model in karate competitions allows to increase their competitiveness in front of other sports by obtaining an economic and social effect, to increase their profitability, investment attractiveness, to achieve sustainable development; measures are proposed that will offer to solve the existing problems in the preparation and conduct of sports competitions, taking into account the strategic goals of the overall regulation of the sports ecosystem in Ukraine. The practical significance of the work derives from the specific issues of the research. The primary role here should be played by the state in the person of the regulator of the sports market, as well as directly by specialized federations, which should facilitate the holding of sports events and competitions on a European and global scale. The urgency and relevance of the proposed theoretical and applied research was dictated by the urgency of purposeful, conscious and effective development of the field and industry of high-achieving sports, the direction of professional sports and the mass sports movement in Ukraine.Item Базові моделі комунікацій у маркетингу агропромислових підприємств України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Кузик, Олег Володимирович; Kuzyk, OlehКризові явища в національній економіці змушують агропромислові компанії в Україні шукати шляхи підвищення ефективності господарської діяльності, скорочувати витрати, швидко пристосовуватись до маркетингового макросередовища. З цією метою доцільним є вивчення ключових моделей комунікації, які впродовж багатьох десятиліть допомагають впливати на різноманітні аудиторії, головно з погляду політології, психології, соціології. У статті розглянуто ряд базових моделей крізь призму впливу надісланих звернень на цільову аудиторію підприємства із застосуванням інструментарію маркетинговихкомунікацій. Зокрема звернено увагу на формулу Ласвела як основу для багатьох моделей.Модель Ласвела заклала основи розуміння впливу комунікаційна цільову аудиторію та господарську діяльність агропідприємств. Наголошено на особливостях кому-нікаційних моделей Р.Бреддока, Шеннона-Уівера, М. Де Флера та С. Бол-Рокеш, В. Шрамма і Ч. Осгуда для агропромислових компаній України.Опираючись на базові моделі, у дослідженні дійшли висновку на необхідності в процесі проведення маркетингових комунікаційних кампаній звертати ключову увагу на переконливість звернень, встановлення відповідності між цілями комунікацій та доступними ресурсами, швидкість і кількість надісланої інформації, шляхи відокремлення фонових шумів від корисної інформації, кодування й декодування надісланих повідомлень. Застосування переваг кожної з моделей та розуміння ключових недоліків може стати запорукою успішної політики просування агрокомпанії в умовах мінливого маркетингового середовища. Crisis phenomena in the national economy are forcing agro-industrial companies in Ukraine to look for ways to increase the efficiency of economic activity, reduce costs, and quickly adapt to the macro-marketing environment. This puts even more demands on the effectiveness of promotion policy and marketing communications in particular. Understanding your customers, their behaviour and the specifics of making a purchase decision is becoming even more important today. In this regard, it is advisable to study the key models of communication that help to influence a variety of audiences, especially in terms of political science, psychology, sociology for many decades. The article considers a number of basic models through the prism of the impact of sent appeals on the target audience of the enterprise using the tools of marketing communications. In particular, in the article we paid special attention to Laswell’s formula as a basis for many models. Laswell’s model laid the foundations for understanding the impact of communication messages on the target audience and economic activities of agricultural enterprises. We also emphasized the peculiarities of the communication models of R. Braddock, Shannon-Weaver, M. De Fleur and S. Ball-Rokesh, W. Schramm and C. Ostud for agro-industrial companies of Ukraine. Based on the basic models, we came to a number of conclusions about the effective communication process of the agricultural company. In particular, in the process of marketing communication campaigns there are very important to pay key attention to the persuasiveness of appeals, matching communication goals and available resources, the speed and amount of sent information, ways to separate background noise from useful information, encoding and decoding sent messages. Applying the advantages of each of the models and understanding the key disadvantages can be the key to a successful policy to promote the agricultural company in a changing marketing environment.Item Культурний та креативний імперативи економічного зростання(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Федоренко, Тетяна Олександрівна; Fedorenko, TetianaЕкономічні досягнення провідних країн можуть бути зразками для наслідування, проте питання полягає в тому наскільки дієвими вони виявляться насправді. Відповідь на це питання лежить у культурній площині. Зазначимо, що кожна країна має свій унікальний культурний ландшафт, якій визначає траєкторію її розвитку, тому важливо визначити які культурні норми впливають на економічне зростання, а також знайти чинники, що його стримуватимуть. У сфері міжкультурних досліджень використовуються різні концепції оцінки культурних особливостей, зокрема Е. Гола, Р. Льюїса, Ґ. Гофстеда, Р. Інґлгарта, М. Гельфанд залежно від академічних сфер. Синтез концепцій дає змогу виявити та максимально використовувати їх переваги для аналізу особливостей економічного зростання різних країн. Водночас різниця підходів до аналізу культур робить їх взаємодоповнюваними, що допомагає краще оцінити культурні відмінності країн та цінності, котрі сприятимуть зростанню. The economic achievements of leading countries can be role models, but the question is how effective they are. The answer to this issue lies in the cultural sphere. Let us note that each country has its unique landscape, which determines the development trajectory, so it is principal to define what cultural norms affect economic growth, along with factors that will restrain it. In the field of intercultural research, dominant concepts of cultural characteristics are used, in particular, E. Hall, R. Lewis, G. Hofstede, R. Inglehart, and M. Gelfand, depending on academic fields. The concept synthesis makes it possible to identify and maximize their benefits for the economic growth analysis of different countries. At the same time, the difference in cultural analysis approaches makes them complementary, which helps us a sight better interpret the cultural differences and values that will promote growth.Culture becomes critical in a bad-governed state and weak institutions. Today, the fact of large-scale armed aggression of the Russian Federation against Ukraine is added to these factors. It becomes evident that Ukrainians defend not only territorial integrity, social order, but also culture, values, language, and historical memory.Ukrainians have strong freedom values with powerful historical roots. Freedom is necessary for prosperity. This cultural attitude stimulates creativity and ingenuity and is a source of innovative development. At the same time, the line between liberty and permissiveness is indistinct. Сulture becomes the restriction of freedom, the framework that prevents the transition to chaos. That is why it is considerable to analyze cultural norms and assess their impact on the social and economic development.Item European values and effective business interaction(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Fleșeriu, Cristina; Флешеріу, Крістіна; Jerónimo, Nuno Amaral; Джеронімо, Нуно Амарал; Tamulevičiūtė-Šekštelienė, Angelė; Тамулєвічуте-Шекштелєне, Ангеле; Lifintsev, Denys; Ліфінцев, Денис Сергійович; Лифинцев, Денис СергеевичThis paper intends to understand the organisational values in different countries across Europe, using the Hofstede 6-D model, and apply them to realise the best strategies for effective interactions between Ukrainians and the rest of Europe, regarding the European Union commitment to accept Ukraine as a member in the future. This research compares the national values and determines clusters of countries, which have similar values regarding organisational action and structure, and searches for any correlation between clusters’ values and the countries’ positions in the rank of European Chamber for businesses. Regarding the results, the paper establishes which countries are culturally more similar to Ukraine, and also which values are predominant in the most successful countries. Finally, the paper points to a trending set of ideas and organisational values that Ukrainian businesses and organisations must pay attention to within the cultural framework of their future European Union partners. Стаття має на меті виявити організаційні цінності в різних країнах Європи, використовуючи 6-D модель Хофстеде, і застосувати їх для реалізації найкращих стратегій ефективної взаємодіїміж українцями та рештою Європи, зважаючи на зобов’язання Європейського Союзу надати Україні членство у майбутньому. У цьому дослідженні порівнюються національні цінності та визначаються кластери країн, які мають подібні цінності щодо організаційної діяльності та структури, а також виявляється кореляція між цінностями кластерів та позиціями країн у рейтингу Європейської палати бізнесу. Стосовно результатів, у роботі встановлено, які країни культурно більше схожі на Україну, а також які цінності переважають у найуспішніших країнах. Нарешті, вказується на набір актуальних ідей та організаційних цінностей, на які повинні звернути увагу українські підприємства та організації в межах культурних рамок їхніх майбутніх партнерів з Європейського Союзу.Item Екологічна стратегія використання сільськогосподарської землі в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Дем’яненко, Сергій Іванович; Demianenko, Serhii; Демьяненко, Сергей ИвановичВ статті розглянуто проблемні питання використання сільськогосподарської землі в Україні. Проаналізовано вплив систем землеробства, глобального потепління, зокрема підвищення температури повітря, розподілу опадів за місяцями та виникнення посух, на використання сільськогосподарської землі аграрними підприємствами. Наведено розрахунок балансу гумусу на прикладі аграрних підприємств Чернігівської області та зроблено висновок про його дефіцит. Запропоновано напрямки заходів в рамках екологічної стратегії використання сільськогосподарської землі в Україні які передбачають використання систем органічного та безплужного землеробства, збільшення використання органічних добрив, впровадження систем зрошення та здійснення інших заходів з раціонального використання землі й підвищення її родючості. Thearticle is devoted to the problem aspects of agricultural land use in Ukraine. Analysed influence on using of agricultural land such factors as systems of farming, global warming, uneven precipitation distribution by months and deficit of humus in the soil. Considered such system of farming as traditional, organic, No-Till and made conclusion about a harmfulness of traditional farming system on ecology. Analysed the influence of organic and No-Till farming systems on preservation of moisture in the soil under condition of increasing of air temperature and uneven distribution of precipitation by months. Made conclusion that in contrast to traditional farming system, organic farming system is able to improve a state of ecosystem, in particular a biological variability, biological cycles and biological soil activity. It is a possible by using cultural, biological and mechanic methods when cultivating the land in opposite to synthetic materials. So, organic farming is not only a system of agricultural production, but also is a complex approach for supporting of sustainable development of agriculture. The advantage of organic farming is a possibility for adaptation to many climate zones and local conditions.On sample of farms in Chernihiv oblast demonstrated a calculation of the balance of humus in the soil and shown its deficit. The trend of soil degradation has been observed in Ukrainian agriculture in recent decades. There are several reasons for it. The main reasons of it are the following: intensive growing of monocultures such as corn, sunflower, rapeseed on large areas without a crop rotation; significant reduction of organic fertilizer application; soil erosion. The conclusion about expediency of expansion of irrigation in all regions of Ukraine is made. Inthe framework of ecological strategy of agricultural land use the possible measures such as magnification of organic fertilizer use, expansion of organic and No-Till farming, creation of new and restoration of existing irrigation systems and some others measures for rational agricultural land use and increasing of soil fertility are proposed.Item Особливості використання відкритих даних у підготовці рішень маркетингового та комерційного менеджменту(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Олексюк, Олексій Іванович; Oleksiuk, Oleksii; Олексюк, Алексей Иванович; Шафалюк, Олександр Казимирович; Shafaliuk, Oleksandr; Шафалюк, Александр КазимировичУ статті досліджено особливості використання даних з відкритих джерел інформації, спеціальних підходів та прийомів в системі маркетингових досліджень підприємств. Розроблено та апробовано удосконалюючі підходи щодо інтеграції в існуючі маркетингові інформаційні системи сучасного інструментарію контент-аналізу. Здійснено апробацію сучасних методичних інструментів машинного навчання на базі авторських підходів щодо виявлення «фейків» (недостовірної інформації) при формуванні ситуаційної обізнаності менеджменту компаній, аналітичного опрацювання змін, що пов’язані з високими ризиками і невизначеністю перспектив для бізнесу. Конструктивно опрацьовано рекомендації щодо організації формування вихідних масивів даних з відкритих джерел інформації, підвищення якості та достовірності їх опрацювання та успішної інтеграції системах маркетингової і комерційної аналітики. The article examines the features of the use of data from open sources of information, special approaches and techniquesin the system of marketing research of enterprises. Improving approaches to integration into modern marketing information systems of modern content analysis tools have been developed and tested, which organically provides constructive synergy of applied methods and means of neuro-fuzzy modeling and clus-tering of information arrays, statistical analysis of information units includ-ing potential and actual consumers. The modern methodological tools of machine learning were tested on the basis of the author’s approaches to de-tecting "fakes" (unreliable information) in the formation of situational awareness of company management, identifying trends in target markets, analytical processing of changes associated with high risks and uncertain-ties for business. It is shown that the great variability of the modern infor-mation environment (data, content) creates significant prerequisites and significant combinatorial opportunities for generating distorted information in different ways, as well as the dissemination of the latter. Possibilities for detecting inaccurate information (fakes) in the information field of a partic-ular product market have been worked out. Comparison of the results of different models based on the confusion matrix showed that two of the four learning models, namely the neural network and the "random forest" model, did well enough to assess the reliability ("fake") messages. The recommen-dations on the organization of the formation of source data from open sources of information, improving the quality and reliabilityof their pro-cessing and successful integration of marketing and commercial analytics systems have been constructively developed.Item Економіко-математична модель управління клієнтською базою підприємства(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Гаркавенко, Владислав Олександрович; Harkavenko, Vladyslav; Стець, Олена Вікторівна; Stets, OlenaНезважаючи на досить широку лінійку розроблених моделей для управління клієнтською базою, практика впровадження повноцінних моделей управління такимибазами досить невелика. Це пов’язано, в першу чергу, з трудомісткістю і високими витратами на реалізацію комплексної моделі управління клієнтською базою компанії. Також проблема криється і в обмеженнях самих моделей. Як правило, потреба в управлінні своєю клієнтською базою компанії виникає у компаній з розміром клієнтської бази від декількох тисяч до мільйонів клієнтів. В цьому випадку впровадження методів і підходів, спрямованих на управління одним клієнтом, не раціональне, і потрібні моделі, адаптовані на роботу з групами клієнтів. Важливим обмеженням в існуючих дослідженнях виступають і параметри кластеризації клієнтської бази. Більшість авторів пропонує в якості критерію поділу на групи клієнтів розглядати кількість покупок і давність скоєння останньої покупки клієнтом. При цьому не враховуються такі параметри купівельної поведінки клієнтів, як сума здійснюваних покупок, цінність клієнта для компанії і час взаємодії клієнта і компанії. Ще одним важливим критерієм для компанії при виборі моделі управління кластерами клієнтів, є можливість динамічного управління клієнтськими кластерами. Останнім часом збільшилася кількість досліджень, спрямованих на спроби динамічного прогнозування чисельності клієнтської бази, але комплексного рішення, що враховує динаміку зміни всіх показників розрахунку довгострокової вартості клієнтської бази (доходи від клієнтських сегментів і чисельності клієнтської бази), так і не було представлено.Авторами досліджено теоретичні аспекти аналізу та управління клієнтською базою підприємства. Розроблено методичний підхід та інструменти для прогнозування поведінки клієнта для найбільш ефективного стимулювання попиту та клієнтоорієнтації підприємства на основі підходу оцінки CLV клієнта. За допомогою стохастичних моделей Pareto/NBD та Gamma-Gamma було зроблено прогноз майбутньої кількості та вартості покупок клієнтів компанії та визначено ймовірний відтік клієнтів. Despite a fairly wide range of developed models for customer base management, the practice of implementing full-fledged customer base management models of the company is quite small. This is primarily due to the complexity and high cost of implementing a comprehensive model of managing the company’s customer base. The problem also lies in the limitations of the models themselves. Typically, the need to manage their company’s customer base arises in companies with a customer base of several thousand to millions of customers. In this case, the implementation of methods and approaches aimed at managing one client is not rational, and you need models adapted to work with groups of clients. An important limitation in existing research are the parameters of clustering the client base. Most authors suggest that the number of purchases and the age of the last purchase by the customer be considered as a criterion for division into groups of customers. This does not take into account such parameters of customer purchasing behavior as the amount of purchases, the value of the customer to the company and the time of interaction between the customer and the company. Another important criterion for the company when choosing a model of customer cluster management is the ability to dynamically manage customer clusters. Recently, the number of studies aimed at dynamic forecasting of the customer base has increased, but a comprehensive solution that takes into account the dynamics of changes in all indicators of long-term customer base (revenue from customer segments and customer base) has not been presented. This paper investigates the theoretical aspects of analysis and management of the customer base of the enterprise. A methodological approach and tools for predicting customer behavior for the most effective stimulation of demand and customer orientation of the enterprise based on the approach of customer CLV assessment have been developed. With the help of stochastic models Pareto / NBD and Gamma-Gamma, a forecast was made of the future number and value of purchases of the company’s customers and the probable outflow of customers was determined.Item Digital communication tools in a public sector: Ukraine case-study of national security providing(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Kazachenko, Volodymyr; Казаченко, Володимир Олександрович; do Paço, Arminda; до Пако, АрміндаThe article is focused on actual experience of using specific digital instruments to communicate with civil society in part of providing sustainable national security. We aggregated the data about efficiency of using digital communication tools in actual reality of a full-scale war of Russia against Ukraine, and compare experience of the EU countries in digital communication in context of Ukraine`s European association. One of the most important fields of usage of specific digital communication tools to provide national security is the transparency and the public information access with supplying effective feedback. The usage of digital communication tools is gaining great importance in case of Ukraine, including and considering sustainable cyber, civil, economic, military and national security in realities of a full-scale war and safety threats. Finally, the other challenge is the need to utilize mobile applications for providing administrative services, which also rising considerable security concerns due to involvement of an extensive number of civil users. As a result of these processes, there is a need to transform and rethink the current usage of digital communication tools to provide proper balance between security and efficiency and economy of public services delivered via digital tools. Стаття присвячена актуальному досвіду використання конкретних цифрових інструментів комунікації з громадянським суспільством у частині забезпечення сталої національної безпеки. Ми агрегували дані про ефективність використання засобів цифрової комунікації в реальних умовах повномасштабної війни РФ проти України та порівняли досвід країн ЄС у цифровій комунікації в контексті євроасоціації України. Однією з найважливіших сфер використання специфічних засобів цифрової комунікації для забезпечення національної безпеки є прозорість та доступ до публічної інформації із забезпеченням ефективного зворотного зв’язку. Використання цифрових комуні-каційних інструментів набуває великого значення у випадку України, включаючи та враховуючи сталу кібернетичну, цивільну, економічну, військову та національну безпеку в умовах повномасштабної війни та загроз безпеці. Нарешті, іншою проблемою є необхідність використання мобільних додатків для надання адміністративних послуг, що також викликає значні проблеми безпеки через залучення великої кількості цивільних користувачів. У результаті цих процесів виникає необхідність трансформувати та переосмислити поточне використання цифрових засобів зв’язку, щоб забезпечити належний баланс між безпекою, ефективністю та економічністю державних послуг, що надаються за допомогою цифрових інструментів.Item Ринок праці та інновації в управлінні персоналом підприємства під час війни(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Сновидович, Ірина Григорівна; Snovydovych, Iryna; Кохан, Маріанна Остапівна; Kokhan, MariannaУ статті проведено аналіз сучасного ринку праці, який перебуває у досить непростому становищі. Опрацьовано аналітичні та інформаційні дані Державної служби зайнятості у яких подана інфографіка сучасного ринку праці. Досліджено, що серед важливих факторів, на які реагує ринок праці, є масове вивільнення працівників. На основі аналітичної інфографіки досліджено, що в областях, які розташовані у прифронтовій території України, найбільший відсоток звільнення. Також проведено аналіз основних факторів, що суттєво впливають на ринок праці та сегмент його розвитку. Проведено аналіз регіонів із найбільшою і найменшою зайнятістю населення та на основі аналітичної і звітної інформації подано напрямки та сфери які демонструють зростання потреб у фахівцях. Проаналізовано основні напрями роботи сучасних HR менеджерів і встановлено, що виклики, які вони долають, є досить вагомі і неоднозначні. У фокусі уваги зараз безпека персоналу, емоційний стан і постійна комунікація. The article analyzes the modern labor market, which is in a rather difficult situation, its peculiarities and crisis phenomena, and also examines the research of the labor market by modern scientists. Among the main phenomena, this is the mass release of workers and crisis situations regarding employment and open vacancies in the front-line territories. In particular, analytical and informational data of the State Employment Service were processed, in which infographics of the modern labor market were presented. It has been studied that among the important factors to which the labor market reacts is mass dismissal of employees. On the basis of analytical infographics, it was investigated that the regions located in the front-line territory of Ukraine have the highest percentage of layoffs, as well as an analysis of the main factors that significantly affect the labor market and its development segment. An analysis of the regions with the highest and lowest employment of the population was carried out, and on the basis of analytical and reporting information, directions and areas demonstrating the growth of the need for specialists were presented. Among the necessary actions, which should be constantly implemented and monitored, is the response to critical changes in the domestic labor market, which take place in conditions of continuity and quite dynamically. Expert assessment and support of companies that continue to work to fill the budget and domestic economy, support GDP and finance critical areas such as the military, energy, education and medical industries are needed. It was analyzed that the results of the market have a significant impact on important socio-economic problems and that is why they need the attention of the state, especially in times of crisis. The article also analyzes the main areas of work of modern HR managers and found that the challenges they overcome are quite significant and ambiguous. The focus is now on staff safety, emotional state and constant communication. The article is also relevant in that it discusses innovative, practical and modern methods of communication and interaction among personnel, taking into account the psychological vulnerability of both parties.Item Система управління витратами агропромислових підприємств: основи формування та напрями удосконалення(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Сас, Ірина Сергіївна; Sas, Iryna; Сас, Ирина Сергеевна; Миколайчук, Юлія Русланівна; Mykolaichuk, YuliiaУ статті наведено узагальнення основ формування та виявлення напрямів вирішення проблем управління витратами на сучасних підприємства аграрного сектору. Аргументовано, що для вітчизняних сільськогосподарських підприємств постає нагальна потреба у модернізації їх систем управління, зокрема в аспекті витрат. Охарактеризовано стан та ризики розвитку вітчизняних агропромислових підприємств за умов воєнного стану. Визначено сутність та базові основи управління витратами підприємства, розкрито складові та окреслено особливості системи управління витратами з виділенням управлінсько-функціональної та економіко-функціональної підсистем. На прикладі вітчизняних агрохолдингів показані напрями модернізації систем управління витратами на основі сучасних ІТ-технологій. Наведено порівняльну характеристику двох систем управління витратами – директ-кост і стандарт-кост. Запропоновано концептуальний порядок удосконалення системи управління витратими на принципах проєктного менеджменту. The article provides a generalization of the foundations of formation and identification of directions for solving the problems of cost management in modern enterprises of the agrarian sector. It is argued that there is an urgent need for domestic agricultural enterprises to modernize their management systems, particularly in terms of costs. The state and risks of the development of domestic agro-industrial enterprises under martial law are characterized. The losses of Ukrainian agricultural enterprises during the period of military aggression of the Russian Federation were revealed using the data of published analytical studies. It has been proven that under the conditions of unpredictable changes in the economic environment, the critical factor for the success of domestic agricultural enterprises is the control and optimization of costs. The essence and basic foundations of the cost management of the enterprise are defined, the components are revealed and the features of the cost management system are outlined, with the management-functional and economic-functional subsystems being highlighted. The directions of modernization of cost management systems based on modern IT technologies are shown on the example of domestic agricultural holdings. The comparative characteristics of two cost management systems – direct costing and standard costing – are given. A conceptual procedure for improving the cost management system based on the principles of project management is proposed, with the allocation of three stages – pre-project studies, project justification and implementation.Item Цифрове лідерство як інструмент посилення ринкових позицій підприємства: корпоративний та особистісний контекст(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Кубарева, Ірина Володимирівна; Kubareva, Iryna; Кубарева, Ирина Владимировна; Тарлєв, Владислав Віталійович; Tarliev, VladyslavУ статті розглянуто інструменти цифрового лідерства для побудови взаємодії компанії з цільовою аудиторією і для випередження конкурентів. Проаналізовано сутність цифрового маркетингу, визначено його основні характеристики, переваги та недоліки. Обґрунтовано основні інструменти цифрового маркетингу та особливості їх застосування, їх сильні сторони та виклики для компаній. Визначено проблеми та варіанти застосування інструментів цифрового маркетингу у сегментах B2C для сфери надання послуг та B2C для сфери продажу товарів. Визначено метрики обґрунтування ефективності рішень у сфері цифрового маркетингу для кожного інструменту та для кожного виду сегменту В2С. Обґрунтовано фактори цифрових технологій, які сприяють лідерським позиціям компанії на ринку. Ідентифіковано компетенції, які мають бути розвинені у керівників компаній у сучасному середовищі цифрових технологій. Охарактеризовано риси цифрової компетентності лідера та його компанії, сутність цифрового лідерства у двох аспектах – для компанії та для керівництва. Сформовано систему цифрового лідерства на ринку продукту компанії. The article examines the tools of digital leadership for building the company’s interaction with the target audience and for getting ahead of competitors. The essence of digital marketing is analyzed, its main characteristics, advantages and disadvantages are determined. The company’s digital leadership to strengthen market positions is formed through the effective development of digital marketing tools in order to form competitive advantages in the market. To ensure such characteristics, it is necessary to develop the key factors of the company’s success based on digital technologies and the digital competencies of the company’s leader. The main tools of digital marketing and the features of their application, their strengths and challenges for companies are substantiated. The main problem of digital marketing is the inadequate use of tools – approaches to the implementation of digital marketing functions and metrics for substantiating their effectiveness. Therefore, the use of each tool must be justified. Options for using digital marketing tools in the B2C segments for the provision of services and B2C for the sale of goods have been determined. Metrics for substantiating the effectiveness of decisions in the field of digital marketing are defined for each tool and for each type of B2C segment. The factors of digital technologies that contribute to the leading position of the company in the market are substantiated. The basis of the successful implementation of digital technologies and the achievement of the company’s leadership positions are the digital competencies of leaders who implement these approaches. The leader’s digital competency framework, which includes components of information literacy, communications and interaction, content creation, security, and problem solving, is a guideline for developing digital leaders. In general, the system of forming digital leadership in the market of the company’s product summarizes the conducted research and is represented by the following components: digital technologies and metrics of their effectiveness - for the development of digital tools and their diagnostics; leadership characteristics - for the formation of the company’s leadership characteristics in digital technologies and the development of relevant competencies in leaders; leadership positions – formation of the company’s leadership positions through the creation of competitive advantages in the digital environment.Item Веб-ресурси як джерело розвинення зовнішньоекономічної діяльності компанії(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Прохорова, Валерія Олександрівна; Prokhorova, Valeriia; Кизенко, Олена Олександрівна; Kyzenko, Olena; Кизенко, Елена АлександровнаУ статті розглянуто роль та спроможність веб-ресурсів у розвиненні ефективної зовнішньоекономічної діяльності сучасних компаній на засадах конвергенції інформаційних і когнітивних технологій. Систематизовано функції зовнішньоекономічної діяльності компанії в контексті необхідного ресурсного забезпечення для їх ефективної реалізації із використанням методів системно-структурного аналізу і синтезу. Проаналізовано підходи до визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства з урахуванням контексту вартості створення та використання веб-ресурсів на підприємстві методами індукції, дедукції та порівняння. Представлено практичні рекомендації щодо створення веб-ресурсу сучасної компанії у вигляді інтернет-магазину англійською мовою. Ключові елементи проєкту створення інтернет-магазину розроблено із застосуванням комплексного поєднання методів абстрагування, вимірювання, спостереження та моделювання. Реалізація проєкту дозволяє компанії набути наступних ключових здатностей, що сприяють розвиненню її зовнішньоекономічної діяльності: 1) мати майданчик для успішного продажу та просування продукції компанії на зовнішньому ринку; 2) можливість ознайомлення покупців з повним обсягом послуг та інформацією про діяльність компанії в режимі 24/7; 3) розширення меж бізнесу та ринку збуту продукції на світовому ринку; 4) скорочення витрат на взаємодію з покупцями за рахунок зниження часу на оформлення документів. The article considers the role and capability of web resources for the development of effective foreign economic activity of modern companies based on the convergence of information and cognitive technologies. Practical recommendations have been developed for creating the company’s own web resources. It has been established that at present, web resources are exactly the type of intangible resources that are of critical importance for the development of the company’s operating activities, in particular, in the segment of foreign economic activity. This type of resources is characterized by the interpenetration of information and cognitive technologies, which makes it possible to increase the efficiency of the company’s activities in a global environment. The functions of the company’s foreign economic activity (industrial, organizational, economic, commercial) are systematized in context of the necessary resource provision using the methods of system-structural analysis and synthesis. Approaches to determining the efficiency of foreign economic activity of the enterprise are analysed taking into account the context of the cost of creating and using web resources at the enterprise by induction, deduction and comparison methods. The practical recommendations for creating a web resource of a modern company in the form of an online store in English are presented. The key elements of the online store project are developed using a complex combination of abstraction, measurement, observation and modelling methods. The implementation of the project allows the company to acquire the following key competencies that contribute to the development of its foreign economic activity: 1) creating a platform for the successful sales and promotion of the company’s products in the foreign market; 2) the ability to show the full range of services and information about the company’s activities 24/7; 3) expanding the boundaries of business and the market for the sales of products on the world market; 4) reducing the cost of interaction with the customers by reducing the time for paperwork.Item Реплікаційна модель інтегрованого розвитку бізнесу(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Бойченко, Катерина Степанівна; Boichenko, Kateryna; Бойченко, Екатерина СтепановнаМета даного дослідження полягає у формуванні реплікаційної моделі інтегрованого розвитку підприємств та її апробації на підприємствах легкої промисловості України. Проведено порівняння ефективності реплікаційної моделі та взаємодії компаній на основі дифузії сильних сторін в умовах COVID-кризи. Дослідження доводить, використання компаніями інтегрованого розвитку на основі реплікаційної моделі сприяє більш швидким темпам розвитку в умовах COVID-кризи, порівняно з традиційним підходом. Підприємства, що реалізують реплікаційну модель інтегрованого розвитку, можуть значно підвищити його перспективи та результативність. Компанії, орієнтовані на інтегрований розвиток на основі реплікаційного підходу, можуть ефективно використовувати свої фінансові ресурси при одночасному значному підвищенні загального рівня розвитку бізнесу в умовах COVID-кризи. The purpose of this study is to form a replication model of integrated enterprise development and its testing at the enterprises of light industry in Ukraine. In this study, the integrated development of the enterprise is considered as a set of ways of interaction of internal and external determinants of performance efficiency of enterprises, ensuring optimal coordination, synchronization and coherence of funding relationships, taking into account economic, innovation, information and organizational benchmarks. The methodological tools of this study are based on the author’s approach to the formation of integrated development of companies based on the replication model. The formation of integrated development based on four directions (economic, innovative, informational and organizational), gives the enterprise an opportunity to use not only the advantages of the integrated company, but also to strengthen the weaknesses. The integrated development map of the companies under study is the navigating element of the proposed methodological approach. It allows identifying points for financial collision, not only taking into account the priority direction of development, but also the level of integration. The study compares the effectiveness of the replication model and the interaction of companies based on the diffusion of strengths with the application of financial offsets in a covid-crisis environment. A comparative analysis of the results obtained from the two approaches helped to identify the advantages and limitations of the replication model in the context of increasing the level of development for all companies. The study proves that companies using integrated development based on the replication model can develop at a faster pace in a covid-crisis compared to the traditional approach. Enterprises that implement a replicative model of integrated development can significantly improve its prospects and performance. Companies focused on integrated development based on the replication approach can effectively use their financial resources while significantly improving the overall level of business development in a covid-crisis environment. The conducted research can be useful for those who develop corporate governance strategy and investment policy, as well as form the risk management in the company in order to effectively develop the business on the basis of its integrated operations.Item Соціокультурна природа, сутність і ґенеза антагонізму ментальних цінностей України та Росії(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Сагайдак, Михайло Петрович; Sahaidak, Mykhailo; Сагайдак, Михаил Петрович; Смирнов, Євген Валерійович; Smyrnov, Yevhen; Смирнов, Евгений Валерьевич; Смирнова, Ольга Петрівна; Smyrnova, OlhaУ статті, на основі ретроспективного аналізу та історичного порівняння, здійснене дослідження генези антагонізму України та Росії з точки зору феномену національної ідентичності, автентичності та дистанціювання. Виявлення суттєвої різниці між об’єктивними ментальними цінностями, соціокультурними особливостями українського та російського народів дозволило ідентифікувати основні етапи історичного, соціального та політико-економічного розвитку, які сприяли виокремленню елементів української державності та незалежності. Опрацювання та аналіз існуючих міждержавних відносин між Україною та Росією крізь призму здорового скепсису дозволило переосмислити та сформувати висновки щодо прогнозування майбутнього розвитку відносин на тлі санкційних обмежень на міждержавному та світовому рівнях, а також визначити місце України на геополітичній карті сучасного світу. The article, based on retrospective analysis and historical comparison, studies the genesis of antagonism between Ukraine and Russia in terms of the phenomenon of national identity, authenticity and distancing. Identifying the significant difference between the objective mental values, socio- cultural features of the Ukrainian and Russian peoples allowed to identify the main stages of historical, social and political and economic development that contributed to the separation of elements of Ukrainian statehood and inde- pendence. Elaboration and analysis of the existing interstate relations between Ukraine and Russia, through the prism of healthy skepticism, allowed to rethink and draw conclusions on forecasting the future development of relations against sanctions against interstate and global levels, as well as to determine Ukraine’s place on the geopolitical map of the modern worldItem Трансформація економічної моделі функціонування закладу освіти у післявоєнний час(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Паздрій, Віталій Ярославович; Pazdrii, Vitalii; Паздрий, Виталий ЯрославовичУ статті проаналізовано економічну модель освітнього закладу та можливі шляхи її трансформування в контексті євроінтеграції післявоєнної доби. Авторську економічну модель розроблено на основі класичної моделі підприємства, з адаптацією під умови існування освітнього закладу. Зіставлено основні економічні процеси в бізнесі й закладі освіти (виробництва/надання послуг, маркетингу, забезпечення спроможності, організації фінансової системи). Показано, як саме мають інтегруватися зусилля освітян, держави, ринку й бізнесу для формування економічної освітньої екосистеми. Визначено сутність ціннісної пропозиції освітнього закладу як основи його унікального бренду. Окреслено шляхи адаптаційної зміни процесів функціонування освітнього закладу з використанням економічних підходів. Запропоновано комплекс аналітичних бізнес-інструментів для діагностики економічних моделей функціонування закладів освіти. The article analyzes the economic model of an educational institution and possible ways of its transformation in the context of post-war European integration. The author’s economic model was developed on the basis of the classic enterprise model, with adaptation to the conditions of existence of an educational institution. The main economic processes in business and educational institutions (production/providing services, marketing, ensuring competitiveness, organization of the financial system) are compared. It is shown how the efforts of educators, the state, the market and business should be integrated to form an economic educational ecosystem. The essence of the educational institution’s value proposition as the basis of its unique brand has been determined. The ways of adaptive change in the functioning of the educational institution using economic approaches are outlined. A complex of analytical business tools for diagnosing economic models of the functioning of educational institutions is proposed. In particular, the choice of analytical tools for a detailed analysis of the state of economic activity of modern educational institutions is substantiated. The use of SWOT analysis, PEST analysis, VRIO analysis and other analytical tools of strategic analysis is recommended. Based on the experience of approbation of analytical tools at trainings for educators within the framework of research and experimental work at the allUkrainian level on the topic: "Development of business education in Ukraine as an element of the state policy of promoting the development of entrepreneurship", the application of SWOT analysis is highlighted, which allows to work out tactical and strategic steps of transformation business models of the educational institution. The need for a detailed study of the external environment and factors of its influence on the economic model of an educational institution using a PEST analysis is noted. Based on the diagnosis of the state of the economic model of the educational institution, it is possible to find ways to improve its interaction with the external environment. In the post-war period, the formation and promotion of one’s own brand, which will provide Ukrainian educators with competitiveness in the process of European integration of the entire educational system, is becoming more relevant. Ensuring the competitiveness of an educational institution at the regional, allUkrainian, and international levels becomes one of the key tasks of transforming the economic model of educational institutions.Item Розвиток смарт-економіки: міжнародна оцінка та перспективи реалізації в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Орєхова, Тетяна Вікторівна; Oriekhova, Tetiana; Каленюк, Ірина Сергіївна; Kaleniuk, Iryna; Каленюк, Ирина Сергеевна; Унінець, Ірина Михайлівна; Uninets, Iryna; Даценко, Наталія Володимирівна; Datsenko, Nataliia; Даценко, Наталия ВладимировнаУ статті обґрунтовано необхідність дослідження смарт-економіки (розумної економіки) не тільки на рівні міст (локалітетів), а й на рівні національної економіки. Запропоновано методичний підхід до оцінки розвитку смарт-економіки на рівні країни. На основі систематизації існуючих оцінок розвитку смарт-економіки на рівні міст та узагальнення найбільш комплексних підходів до оцінки прогресу країн визначено послідовні кроки зі здійснення оцінки розвитку смарт-економіки на національному рівні. Узагальнено результати рейтингування міст за різними індексами протягом 2018–2020 рр. Отримані результати скориговано з урахуванням чисельності населення, що проживає в «розумних містах» відносно всього населення країни. Результати проведеного аналізу візуалізовано та визначено країни, які мають найбільший прогрес у просуванні на шляху смарт-економіки. Сформульовано пропозиції з перспективного розвитку смарт-економіки та «розумних міст» у контексті сучасних викликів. The article substantiates the need for smart economy research not only at the level of cities (localities), but also at the level of the national economy. A methodical approach to assessing the development of the smart economy at the country level is proposed. On the basis of the systematization of the existing assessments of the development of the smart economy at the city level and the generalization of the most comprehensive approaches to the assessment of the progress of countries, successive steps for the assessment of the development of the smart economy at the national level have been determined. The ranking of countries according to the main aspects of smart economy was determined by summarizing the existing approaches for assessing the progress of countries (the most well-known complex and specialized indices). The results of the ranking of cities according to various indices during 2018-2020 are summarized. The obtained results are adjusted taking into account the number of the population living in smart cities relative to the entire population of the country. The results of the analysis were visualized and the countries with the greatest progress in the advancement of the smart economy were identified. Proposals regarding the prospective development of the smart economy and smart cities in the context of modern challenges: the pandemic and the post-war recovery of the Ukrainian economy have been formulated.