Випуск № 1–2 (32–33)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 1–2 (32–33) by Subject "330.88/339.9"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Розвиток платформної економіки у глобальному цифровому середовищі(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Лук’яненко, Ольга Дмитрівна; Lukianenko, Olha; Лукьяненко, Ольга Дмитриевна; Нямещук, Ганна Валеріївна; Niameshchuk, Anna; Нямещук, Анна ВалерьевнаУ роботі досліджено феномен становлення платформної економіки і запропоновано методологічний формат ідентифікації її ключових понять — «платформний продукт», «платформний проєкт», «платформні інвестиції», «платформні технології», «платформний бізнес», «платформна конкуренція», «платформне мислення». Надано сутнісну характеристику платформ у технологічному та операційному концептах і підтверджено ключовий тренд їхньої трансформації в організаційну основу формування інноваційних мікро- і макроекосистем. Здійснено систематизацію платформ за галузевою сегментністю, природою походження, взаємодією користувачів, домінуючою технологією, стадією життєвого циклу, власниками, прибутковістю та масштабом функціонування. Особливу увагу приділено цифровим платформам як продукту, з одного боку, еволюції фірм, а з другого — глобальної інформатизації та цифровізації. Проаналізовано активність розвитку платформ за регіонами світу та окремими країнами-лідерами. Визначено концентрацію платформного бізнесу до масштабів окремих міст або кластерів. Виявлено умови і фактори становлення платформних бізнес-моделей і платформних компаній. Ідентифіковано поступову організацію навколо платформної компанії інноваційного середовища, яке може бути представлене як сукупність інноваційних «хвиль» користувачів із різним рівнем модифікації та способами використання базових технологій платформи. Розкрито механізм взаємодії між користувачами, розробниками і власниками платформ різних типів та показано секторальні особливості їхнього функціонування. Продемонстровано зростання глобального позитивного ефекту платформних інновацій мірою формування кожної наступної «хвилі» користувачів на основі агрегування персональної відповідності платформного продукту, мультиплікативного використання активів. Наголошено на актуальності врегулювання інтересів учасників платформного бізнесу в умовах їх зростаючої взаємозалежності відповідно до політики структурованого прибутку, принципу захисту прав інтелектуальної власності. Розроблено фундаментальну архітектуру платформ з виокремленням та аналізом її компонентів і функціональних модулів. Констатовано необхідність узгодження базисних функцій і периферійних компонентів платформи, що взаємодіють на системній основі, із параметрами попиту на ринках платформних продуктів для забезпечення диференціації зв’язків між учасниками. Окрему увагу приділено оцінці нефінансових ефектів у платформних бізнесмоделях (зокрема, кумулятивного та сумісності або крос-платформності), що виникають у процесі рольової оптимізації й впливають на схильність користувачів до міграції між платформами, генерування конкурентних переваг міжплатформної боротьби. Обґрунтовано перспективи платформної економіки і відповідних бізнес-екосистем з урахуванням технологічних трендів і соціально-економічних критеріїв глобального розвитку. The phenomenon of a platform economy formation is investigated in the paper, and a methodological format of identification of its key concepts is offered – platform product, platform project, platform investments, platform technologies, platform business, platform competition, platform thinking. The essential characteristics of platforms in technological and operational concepts have been given and the key trend of their transformation into an organizational base for formation of innovative micro- and macroecosystems has been confirmed. The platforms have been systematized by industry segmentation, nature of origin, user interaction, dominant technology, stage of the life cycle, owners, profitability and scale of operation. Particular emphasis is given to digital platforms, on the one hand, as to a product of the evolution of firms, and on the other hand, as to a product of global informatization and digitalization. The activity of platform development in terms of regions of the world and individual country-leaders has been analyzed. The concentration of platform business to the scale of individual cities or clusters has been determined. The conditions and factors of formation of platform business models and platform companies have been revealed. The gradual organization around the platform company of the innovation environment has been identified, which can be presented as a set of innovative “waves” of users with different degrees of modification and ways of using the basic technologies of the platform. The mechanism of interaction between users, developers and owners of platforms of different types has been revealed and sectoral features of their functioning have been shown. The growth of the global positive effect of platform innovations has been demonstrated as each subsequent “wave” of users being formed on the basis of aggregation of personal compliance of the platform product and multiplicative use of assets. Emphasis is given on the urgency of regulation of the interests of platform business participants in terms of their growing interdependence, in accordance with the policy of structured profit and the principle of protection of intellectual property rights. The fundamental architecture of platforms with emphasizing and analysis of its components and functional modules has been developed. The need to harmonize the “basic” functions and “peripheral” components of the platform, interacting on a systemic basis, with the parameters of demand in the markets of platform products to ensure the differentiation of relationships between participants, has been stated. Particular emphasis has been given to the assessment of non-financial effects in platform business models (including cumulative and compatibility or cross-platform), which arise in the process of role optimization and affect users' propensity to migrate between platforms, generation of competitive advantages of inter-platform competition. The prospects of the platform economy and relevant business ecosystems have been substantiated, considering technological trends and socio-economic criteria of global development.