2024 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2024 рік by Subject "338.054.23:631.15"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Тіньова економіка в агропромисловому секторі України: виклики та напрями подолання(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Міненко, Софія; Minenko, SofiiaПроблема тіньової економіки є актуальною для більшості країн світу. У деяких випадках її розміри є незначними і не мають значущого впливу на економіку, тоді як в інших країнах це свідчить про існування системи тіньових економічних відносин. На жаль, Україна відноситься до другої категорії, де обсяги тіньової економіки за різними джерелами оцінюються на рівні від 20 % до 50 % ВВП. У статті досліджено сутність, складники та особливості тіньової економіки в агропромисловому секторі Україні. Обґрунтовано основні причини виникнення тіньової економіки та її прояву, визначено наслідки тіньової економіки для економічної безпеки держави. Результати аналізу факторів, які спричиняють процеси тінізації економіки країни, представляють собою важливий внесок у розумінні можливостей впливу на ці явища та створення необхідних умов для подальшого розвитку теорії детінізації. Варто взяти до уваги, що цей комплекс причин виступає лише проміжною ланкою в ланцюгу причинно-наслідкових зв’язків, пов’язаних з більш глибокими шарами суспільних відносин. Зазначений комплекс причин вимагає подальшого розгляду, зокрема, стосовно його виникнення та розвитку. Особливо це важливо через наслідки, які воно має для конкурентоспроможності підприємств, а також для справедливості та ефективності ринкової економіки. Факт того, що деякі особи виробляють товари та надають послуги за цінами, які повністю враховують податки, накладені урядом, тоді як інші можуть користуватися аналогічними, але дешевшими товарами чи послугами від тіньової економіки, робить економічну систему менш справедливою. Всі ці особи мають доступ до державних послуг. Подібне стосується й тих, хто надає послуги. Ті, що працюють в офіційній економіці, сплачують податки, тоді як ті, хто діє в тіньовій економіці, цього не роблять. Існування тіньової економіки, особливо у великому масштабі, впливає на ринкову систему та конкуренцію. Коли підприємства в офіційній економіці, які повинні дотримуватися повних податкових та регуляторних обов’язків, конкурують зтіньовими підприємствами, які ці обов’язки порушують, вони стикаються з несправедливою конкуренцією. Ця несправедливість поглиблюється зі збільшенням податкового та регуляторного тиску в економіці. Запропоновано шляхи подолання тіньової економіки для зміцнення економічної безпеки України. Основною метою детінізації є створення необхідних умов для поліпшення інвестиційного клімату, зменшення податкового та регулятивного тиску на підприємницьку діяльність, а також забезпечення захисту прав власності та трудових відносин. Ці реформи сприятимуть економічному розвитку та знищенню високих показників тіньової економіки. The problem of the shadow economy is relevant for most countries of the world. In some cases, its dimensions are insignificant and do not have a significant impact on the economy, while in other countries this indicates the existence of a system of shadow economic relations. Unfortunately, Ukraine belongs to the second category, where the volume of the shadow economy, according to various sources, is estimated at the level of 20 % to 50 % of GDP. The article examines the essence, components and features of the shadow economy in the agro-industrial sector of Ukraine. The main reasons for the emergence of the shadow economy and its manifestation are substantiated, the consequences of the shadow economy for the economic security of the state are determined. The results of the analysis of the factors that cause the shadowing processes of the country’s economy represent an important contribution to understanding the possibilities of influencing these phenomena and creating the necessary conditions for the further development of the shadowing theory. It is worth taking into account that this set of reasons is only an intermediate link in the chain of cause-and-effect relationships connected with deeper layers of social relations. The specified set of reasons requires further consideration, in particular, regarding its origin and development. This is particularly important because of the consequences it has for the competitiveness of enterprises, as well as for the fairness and efficiency of a market economy. The fact that some individuals produce goods and services at prices that fully reflect the taxes imposed by the government, while others can enjoy similar but cheaper goods or services from the shadow economy, makes the economic system less fair. All these persons have access to public services. The same applies to those who provide services. Those working in the formal economy pay taxes, while those operating in the shadow economy do not. The existence of the shadow economy, especially on a large scale, affects the market system and competition. When enterprises in the formal economy, which must comply with full tax and regulatory obligations, compete with shadow enterprises that violate these obligations, they face unfair competition. This inequity is compounded as tax and regulatory pressures on the economy increase. Ways to overcome the shadow economy to strengthen the economic security of Ukraine are proposed. The main goal of detinization is to create the necessary conditions for improving the investment climate, reducing tax and regulatory pressure on business activities, as well as ensuring the protection of property rights and labor relations. These reforms will contribute to economic development and the destruction of high indicators of the shadow economy.