Випуск № 42
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 42 by Subject "657"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Нормативні особливості планування і обліку витрат на заробітну плату ЗВО в контексті управління державними фінансами(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Коритник, Л. П.; Korytnyk, L.У статті представлено результати дослідження особливостей нормування механізму планування й обліку витрат на заробітну плату ЗВО. Визначено, що витрати на заробітну плату становлять вагомий вартісний вплив на собівартість освітньої послуги, що позначається на обсягах бюджетного фінансування при підготовці кадрів за рахунок державних фінансових ресурсів. Визначено ключовою проблемою планування витрат на заробітну плату відсутність галузевих нормативів формування штатів ЗВО для більшості категорій персоналу, що зумовлює «роздування» штатного розпису та завищення обсягів використання бюджетних коштів. Встановлено взаємозв’язок категорій працівників ЗВО з механізмом обліку витрат на заробітну плату, що забезпечить достовірність та об’єктивність порядку формування собівартості освітньої послуги. The article presents the results of studying the peculiarities of the standardization of the mechanism of planning and accounting for the wage costs of employees of different categories of institutions of higher education. The interconnection of the categories of employees of institutions of higher education with the mechanism of accounting for wage costs is established, which will ensure the reliability and objectivity of the order of formation of the cost of educational services. It is determined that wage costs make a significant cost impact on the cost of educational services, which affects the volume of budget financing in the training of personnel at the expense of state financial resources. The key problem of wage costs planning is determined by the lack of sectoral norms for the formation of the states of institutions of higher education for most categories of staff, which results in «inflating» the staffing and overvaling the use of budget funds. It is substantiated that the main manager of budget funds would be expedient to determine the sectoral norms of the number of relevant categories of employees, or legislatively establish the ratio of scientific and pedagogical personnel to other staff. This will ensure the ordering of the states of higher education institutions and will help to optimize wage costs, establish the relationship between funding volumes and performance indicators for providing high-quality public services, and ensure the effective and rational use of public financial resources for the provision of educational services, rather than the maintenance of institutions of higher education, which is provided by the conditions of implementation of the program-target method in the budget process.