Випуск № 1 (14)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 1 (14) by Subject "stakeholder"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Стратегічні напрями розвитку вищої освіти в Україні(LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2024) Скидан, Максим І.; Skydan, MaksymСучасні динамічні зміни впливають на розвиток вищої освіти. Це підтверджує актуальність стратегічного планування з огляду на стрімку освітню трансформацію та значний комплекс викликів. Метою статті є теоретико-методологічне обгрунтування перспективних стратегічних напрямів розвитку вищої освіти в України. В статті визначено ключові аспекти сучасної стратегії вищої освіти в розрізі ключових трендів сьогодення. Виділено критично важливу роль стратегічного планування для підтримання довгострокової успішності сектору вищої освіти в сучасних умовах. Наголошено на необхідності врахування широкого загалу інтересів за групами ключових стейкхолдерів освітньої галузі. Акцентовано на важливості цілей сталого розвиту в розрізі формування та реалізації сучасної стратегії вищої освіти. Наголошено, що сучасна стратегія вищої освіти має охоплювати весь комплекс драйверів екзогенної та ендогенної природи, що зумовлюють вектор розвитку. Застосовано компаративний аналіз для дослідження сучасних стратегій вищої освіти в Україні та Польщі. Дане дослідження може бути корисним профільним науковцям і аналітикам освітньої галузі, некомерційним організаціям в сфері менеджменту вищої освіти, закладам вищої освіти, міжнародним організаціям, органам державної та місцевої влади. Перспективами подальших досліджень є поглиблений порівняльний аналіз сучасних стратегій вищої освіти в ключі євроінтеграційного руху України. Modern dynamic changes affect the development of higher education. This confirms the urge to actualize quality planning considering rapid educational transformations and a significant set of challenges. The purpose of this study is to theoretically and methodologically substantiate promising strategic areas of higher education in Ukraine. The paper identifies the key aspects of the modern strategy of higher education in the context of its key trends. It highlights the critical role of strategy to support the long-term success of the higher education sector in modern conditions. The necessity of considering a wide range of interests by groups of key stakeholders in the education sector is emphasized. The paper also stresses the importance of sustainable development goals to form and implement a modern higher education strategy. It is highlighted that the modern strategy of higher education covers the whole complex of drivers of exogenous and endogenous nature, which determines the vector of development. Comparative analysis is used to determine the peculiarities of the state of modern strategies of higher education on the example of Ukrainian and Polish higher education institutions. This comparative analysis of modern strategies of higher education stresses a number of differences between the state of the strategy for Ukraine and Poland. This study may be useful for researchers and analysts in eduction sector, non-profit organizations in the field of higher education, higher education institutions, inter- national organizations, and public and local authorities. Prospects for further research are the deepening of modern strategies of higher education in the key European integration movements of Ukraine.