2022 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2022 рік by Subject "338.2"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Особливості використання відкритих даних у підготовці рішень маркетингового та комерційного менеджменту(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Олексюк, Олексій Іванович; Oleksiuk, Oleksii; Олексюк, Алексей Иванович; Шафалюк, Олександр Казимирович; Shafaliuk, Oleksandr; Шафалюк, Александр КазимировичУ статті досліджено особливості використання даних з відкритих джерел інформації, спеціальних підходів та прийомів в системі маркетингових досліджень підприємств. Розроблено та апробовано удосконалюючі підходи щодо інтеграції в існуючі маркетингові інформаційні системи сучасного інструментарію контент-аналізу. Здійснено апробацію сучасних методичних інструментів машинного навчання на базі авторських підходів щодо виявлення «фейків» (недостовірної інформації) при формуванні ситуаційної обізнаності менеджменту компаній, аналітичного опрацювання змін, що пов’язані з високими ризиками і невизначеністю перспектив для бізнесу. Конструктивно опрацьовано рекомендації щодо організації формування вихідних масивів даних з відкритих джерел інформації, підвищення якості та достовірності їх опрацювання та успішної інтеграції системах маркетингової і комерційної аналітики. The article examines the features of the use of data from open sources of information, special approaches and techniquesin the system of marketing research of enterprises. Improving approaches to integration into modern marketing information systems of modern content analysis tools have been developed and tested, which organically provides constructive synergy of applied methods and means of neuro-fuzzy modeling and clus-tering of information arrays, statistical analysis of information units includ-ing potential and actual consumers. The modern methodological tools of machine learning were tested on the basis of the author’s approaches to de-tecting "fakes" (unreliable information) in the formation of situational awareness of company management, identifying trends in target markets, analytical processing of changes associated with high risks and uncertain-ties for business. It is shown that the great variability of the modern infor-mation environment (data, content) creates significant prerequisites and significant combinatorial opportunities for generating distorted information in different ways, as well as the dissemination of the latter. Possibilities for detecting inaccurate information (fakes) in the information field of a partic-ular product market have been worked out. Comparison of the results of different models based on the confusion matrix showed that two of the four learning models, namely the neural network and the "random forest" model, did well enough to assess the reliability ("fake") messages. The recommen-dations on the organization of the formation of source data from open sources of information, improving the quality and reliabilityof their pro-cessing and successful integration of marketing and commercial analytics systems have been constructively developed.Item Стан, проблеми і чинники гальмування розвитку бізнес-активності в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Редзюк, Євгеній Васильович; Redziuk, YevheniiАналіз бізнес-активності та інноваційності в підприємницькому середовищі серед різних країн світу показує на те, що спостерігається пряма залежність між розвиненістю підприємницького середовища та наявністю відповідної інфраструктури, якістю державного регулювання, забезпеченістю широкого кола відповідних фінансово-інвестиційних інструментів. При цьому умови функціонування бізнес-структур та соціально-економічної сфери України у 2022 році під дією повномасштабної військової агресії РФ суттєво ускладнились. Відсутність безпечних умов праці для інвесторів та бізнесменів під час війни унеможливлює перезапуск економіки, впроваджуючи навіть найбільш прогресивне законодавство і стандарти ЄС на прозорих, антикорупційних засадах. Україні для відновлення і перемоги у війні необхідно задіяти ефективні інструменти активізації вітчизняних бізнес-структур. На думку автора, найбільш актуальними і дієвими є: 1) забезпечення інституціональною спроможністю державних і політичних органів влади мілітарно на достатньому рівні комплексного, повноцінного функціонування сектору безпеки й оборони; соціальний захист населення для виживання в умовах військових дій та післявоєнного відновлення; бізнес-структурам – надання можливості функціонувати під час війни з відповідною працюючою інфраструктурою (зв’язок, інтернет, транспорт і транспортні мережі, водопостачання, електроенергія, наявність різних видів палива й сировини, функціонуючою платіжною системою, товарним, валютним і фінансовим ринками тощо); 2) переосмислення і структурна зміна вітчизняної економіки, трансформування її від сировинно-аграрного типу на стратегічно орієнтовану, динамічну, мілітарно-промислову та інноваційну економіку, яка в значній мірі буде самодостатньою по базовому безпековому, інфраструктурному й соціальному забезпеченні; 3) завдяки угоді про відкриття ринків з ЄС реалізація можливостей для вітчизняних підприємств пошуку нових ринків збуту і закріплення на них за допомогою відсутності квот і мит, тому доцільною є розбудова нових заводів поруч з кордоном ЄС зі зручною логістикою із залученням в тому числі тимчасово переміщених осіб з націленістю на охоплення закордонного ринку. An analysis of business activity and innovation in the business environment among different countries of the world shows that there is a direct relationship between the development of the business environment and the availability of appropriate infrastructure, the quality of government regulation, and the availability of a wide range of relevant financial and investment instruments. At the same time, the conditions for the functioning of business structures and the socio-economic sphere of Ukraine in 2022, under the influence of Russia’s full-scale military aggression, have become significantly more complicated. The lack of safe working conditions for investors and businessmen during the war makes it impossible to restart the economy, introducing even the most progressive legislation and EU standards on a transparent, anti-corruption basis. To restore and win the war, Ukraine needs to use effective tools to activate domestic business structures. According to the author, the most relevant and effective are: 1) ensuring the institutional capacity of state and political authorities militarily at a sufficient level, the comprehensive, full-fledged functioning of the security and defense sector; social protection of the population for survival in the conditions of hostilities and post-war reconstruction; business structures - to provide the opportunity to function during the war with an appropriate working infrastructure (communications, the Internet, transport and transport networks, water supply, electricity, the availability of various types of fuel and raw materials, a functioning payment system, commodity, currency and financial markets, etc.); 2) it is necessary to rethink and change structurally the domestic economy, transforming it from a raw-material-agrarian type into a strategically oriented, dynamic, military-industrial and innovative economy, which will be largely selfsufficient in terms of basic security, infrastructure and social security; 3) thanks to the agreement on the opening of markets with the EU, there are opportunities for domestic enterprises to find new sales markets and gain a foothold in them due to the absence of quotas and duties, therefore it is advisable to build new factories near the EU border with convenient logistics, attracting, among other things, temporarily displaced persons with targeting the overseas market.