Випуск № 51

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 12 of 12
  • Item
    Smart-технології в моделюванні емоційно-інтелектуального онлайн-курсу (на прикладі Microsoft Teams)
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Гребешкова, Олена Миколаївна; Hrebeshkova, Olena; Гребешкова, Елена Николаевна
    У статті запропоновано концептуальний погляд на можливості створення результативних навчальних курсів для вищої школи в умовах сучасні екзистенціальні виклики – пандемії та війни. Наведено результати дослідження переваг та очікувань студентів і викладачів в контексті розуміння цінності навчального курсу. Зроблено висновки щодо вимог до навчальних курсів за умов віддаленої комунікації між учасниками освітнього процесу. Наголошено на зростаючій актуальності розширення пізнавальних, організаційних, мотиваційних, контрольних та інші можливості усіх учасників освітнього процесу, спираючись на їх емоційний інтелект та розвиваючі їхню емоційно-інтелектуальну компетентність. Запропоновано ввдення у науковий обіг поняття «емоційно-інтелектуальний онлайн-курс» (ЕІОК) як віртуальний освітній простір, створений на основі SMART-технологій, які дозволяють формувати та ефективно підтримувати у учасників освітнього процесу їх емоційний інтелект по всіх складових останнього (самоусвідомлення, самоконтроль, емпатія та управління стосунками). Представлено концептуальну модель емоційно-інтелектуального онлайн-курсу на платформі MS Teams, апробацію якою проведено в Київськоve національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана. The article offers a conceptual view of the possibilities of creating effective educational courses for higher education in the conditions of modern existential challenges – pandemics and wars. The results of the study of the benefits and expectations of students and teachers in the context of understanding the value of the educational course are presented. Conclusions were made regarding the requirements for training courses under the conditions of remote communication between participants in the educational process. The growing relevance of expanding the cognitive, organizational, motivational, control and other capabilities of all participants in the educational process, relying on their emotional intelligence and developing their emotional-intellectual competence, is emphasized. It is proposed to introduce into scientific circulation the concept of "emotional-intellectual online course" (EIOC) as a virtual educational space, created on the basis of SMART technologies, which make it possible to form and effectively support the participants of the educational process in their emotional intelligence in all components of the latter (self-awareness, selfcontrol, empathy and relationship management). A conceptual model of an emotional-intellectual online course on the MS Teams platform is presented, which was tested at the Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman. The results of the approbation of the EIOС model confirmed the working hypothesis about the ability of modern IT platforms to maintain the high quality of education at the university and to ensure the emotional and intellectual competence of participants in the educational process.
  • Item
    Система управління витратами агропромислових підприємств: основи формування та напрями удосконалення
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Сас, Ірина Сергіївна; Sas, Iryna; Сас, Ирина Сергеевна; Миколайчук, Юлія Русланівна; Mykolaichuk, Yuliia
    У статті наведено узагальнення основ формування та виявлення напрямів вирішення проблем управління витратами на сучасних підприємства аграрного сектору. Аргументовано, що для вітчизняних сільськогосподарських підприємств постає нагальна потреба у модернізації їх систем управління, зокрема в аспекті витрат. Охарактеризовано стан та ризики розвитку вітчизняних агропромислових підприємств за умов воєнного стану. Визначено сутність та базові основи управління витратами підприємства, розкрито складові та окреслено особливості системи управління витратами з виділенням управлінсько-функціональної та економіко-функціональної підсистем. На прикладі вітчизняних агрохолдингів показані напрями модернізації систем управління витратами на основі сучасних ІТ-технологій. Наведено порівняльну характеристику двох систем управління витратами – директ-кост і стандарт-кост. Запропоновано концептуальний порядок удосконалення системи управління витратими на принципах проєктного менеджменту. The article provides a generalization of the foundations of formation and identification of directions for solving the problems of cost management in modern enterprises of the agrarian sector. It is argued that there is an urgent need for domestic agricultural enterprises to modernize their management systems, particularly in terms of costs. The state and risks of the development of domestic agro-industrial enterprises under martial law are characterized. The losses of Ukrainian agricultural enterprises during the period of military aggression of the Russian Federation were revealed using the data of published analytical studies. It has been proven that under the conditions of unpredictable changes in the economic environment, the critical factor for the success of domestic agricultural enterprises is the control and optimization of costs. The essence and basic foundations of the cost management of the enterprise are defined, the components are revealed and the features of the cost management system are outlined, with the management-functional and economic-functional subsystems being highlighted. The directions of modernization of cost management systems based on modern IT technologies are shown on the example of domestic agricultural holdings. The comparative characteristics of two cost management systems – direct costing and standard costing – are given. A conceptual procedure for improving the cost management system based on the principles of project management is proposed, with the allocation of three stages – pre-project studies, project justification and implementation.
  • Item
    Веб-ресурси як джерело розвинення зовнішньоекономічної діяльності компанії
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Прохорова, Валерія Олександрівна; Prokhorova, Valeriia; Кизенко, Олена Олександрівна; Kyzenko, Olena; Кизенко, Елена Александровна
    У статті розглянуто роль та спроможність веб-ресурсів у розвиненні ефективної зовнішньоекономічної діяльності сучасних компаній на засадах конвергенції інформаційних і когнітивних технологій. Систематизовано функції зовнішньоекономічної діяльності компанії в контексті необхідного ресурсного забезпечення для їх ефективної реалізації із використанням методів системно-структурного аналізу і синтезу. Проаналізовано підходи до визначення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства з урахуванням контексту вартості створення та використання веб-ресурсів на підприємстві методами індукції, дедукції та порівняння. Представлено практичні рекомендації щодо створення веб-ресурсу сучасної компанії у вигляді інтернет-магазину англійською мовою. Ключові елементи проєкту створення інтернет-магазину розроблено із застосуванням комплексного поєднання методів абстрагування, вимірювання, спостереження та моделювання. Реалізація проєкту дозволяє компанії набути наступних ключових здатностей, що сприяють розвиненню її зовнішньоекономічної діяльності: 1) мати майданчик для успішного продажу та просування продукції компанії на зовнішньому ринку; 2) можливість ознайомлення покупців з повним обсягом послуг та інформацією про діяльність компанії в режимі 24/7; 3) розширення меж бізнесу та ринку збуту продукції на світовому ринку; 4) скорочення витрат на взаємодію з покупцями за рахунок зниження часу на оформлення документів. The article considers the role and capability of web resources for the development of effective foreign economic activity of modern companies based on the convergence of information and cognitive technologies. Practical recommendations have been developed for creating the company’s own web resources. It has been established that at present, web resources are exactly the type of intangible resources that are of critical importance for the development of the company’s operating activities, in particular, in the segment of foreign economic activity. This type of resources is characterized by the interpenetration of information and cognitive technologies, which makes it possible to increase the efficiency of the company’s activities in a global environment. The functions of the company’s foreign economic activity (industrial, organizational, economic, commercial) are systematized in context of the necessary resource provision using the methods of system-structural analysis and synthesis. Approaches to determining the efficiency of foreign economic activity of the enterprise are analysed taking into account the context of the cost of creating and using web resources at the enterprise by induction, deduction and comparison methods. The practical recommendations for creating a web resource of a modern company in the form of an online store in English are presented. The key elements of the online store project are developed using a complex combination of abstraction, measurement, observation and modelling methods. The implementation of the project allows the company to acquire the following key competencies that contribute to the development of its foreign economic activity: 1) creating a platform for the successful sales and promotion of the company’s products in the foreign market; 2) the ability to show the full range of services and information about the company’s activities 24/7; 3) expanding the boundaries of business and the market for the sales of products on the world market; 4) reducing the cost of interaction with the customers by reducing the time for paperwork.
  • Item
    Цифрове лідерство як інструмент посилення ринкових позицій підприємства: корпоративний та особистісний контекст
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Кубарева, Ірина Володимирівна; Kubareva, Iryna; Кубарева, Ирина Владимировна; Тарлєв, Владислав Віталійович; Tarliev, Vladyslav
    У статті розглянуто інструменти цифрового лідерства для побудови взаємодії компанії з цільовою аудиторією і для випередження конкурентів. Проаналізовано сутність цифрового маркетингу, визначено його основні характеристики, переваги та недоліки. Обґрунтовано основні інструменти цифрового маркетингу та особливості їх застосування, їх сильні сторони та виклики для компаній. Визначено проблеми та варіанти застосування інструментів цифрового маркетингу у сегментах B2C для сфери надання послуг та B2C для сфери продажу товарів. Визначено метрики обґрунтування ефективності рішень у сфері цифрового маркетингу для кожного інструменту та для кожного виду сегменту В2С. Обґрунтовано фактори цифрових технологій, які сприяють лідерським позиціям компанії на ринку. Ідентифіковано компетенції, які мають бути розвинені у керівників компаній у сучасному середовищі цифрових технологій. Охарактеризовано риси цифрової компетентності лідера та його компанії, сутність цифрового лідерства у двох аспектах – для компанії та для керівництва. Сформовано систему цифрового лідерства на ринку продукту компанії. The article examines the tools of digital leadership for building the company’s interaction with the target audience and for getting ahead of competitors. The essence of digital marketing is analyzed, its main characteristics, advantages and disadvantages are determined. The company’s digital leadership to strengthen market positions is formed through the effective development of digital marketing tools in order to form competitive advantages in the market. To ensure such characteristics, it is necessary to develop the key factors of the company’s success based on digital technologies and the digital competencies of the company’s leader. The main tools of digital marketing and the features of their application, their strengths and challenges for companies are substantiated. The main problem of digital marketing is the inadequate use of tools – approaches to the implementation of digital marketing functions and metrics for substantiating their effectiveness. Therefore, the use of each tool must be justified. Options for using digital marketing tools in the B2C segments for the provision of services and B2C for the sale of goods have been determined. Metrics for substantiating the effectiveness of decisions in the field of digital marketing are defined for each tool and for each type of B2C segment. The factors of digital technologies that contribute to the leading position of the company in the market are substantiated. The basis of the successful implementation of digital technologies and the achievement of the company’s leadership positions are the digital competencies of leaders who implement these approaches. The leader’s digital competency framework, which includes components of information literacy, communications and interaction, content creation, security, and problem solving, is a guideline for developing digital leaders. In general, the system of forming digital leadership in the market of the company’s product summarizes the conducted research and is represented by the following components: digital technologies and metrics of their effectiveness - for the development of digital tools and their diagnostics; leadership characteristics - for the formation of the company’s leadership characteristics in digital technologies and the development of relevant competencies in leaders; leadership positions – formation of the company’s leadership positions through the creation of competitive advantages in the digital environment.
  • Item
    Теоретико-ймовірнісний підхід до моделювання невизначеності в економічній діяльності у перспективі історичного шляху його розвитку
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Коцюба, Олексій Станіславович; Kotsiuba, Oleksii; Коцюба, Алексей Станиславович
    Стаття присвячена проблемі моделювання невизначеності у сфері економіки та бізнесу на основі теорії імовірностей. Конкретно, мета дослідження полягала в огляді особливостей, потенціалу та обмежень теорії імовірностей як засобу кількісного аналізу та моделювання невизначеності в економічній діяльності з точки зору історичного шляху її становлення та розвитку. У межах цього розглянуто вузлові події зародження та розвитку теорії імовірностей, ключові аспекти процесу обґрунтування її логічних основ та побудови як суто математичної дисципліни. Окрему увагу приділено питанню розмежування стохастичної і нестохастичної невизначеності у площині практичних ситуацій прийняття економічних рішень. Як один із важливих методологічних акцентів роботи виступає теза, що в разі, якщо ситуація прийняття економічного рішення обтяжена нестохастичною невизначеністю, різного походження, виправданим і корисним вбачається звернення до експертного підходу. При цьому як системотвірні складові теоретичного базису останнього виокремлюються теорія суб’єктивних імовірностей, теорія нечітких множин та інтервальний аналіз. The article is devoted to the problem of modeling uncertainty in the field of economics and business based on probability theory. Specifically, the purpose of the study was to review the features, potential and limitations of probability theory as a means of quantitative analysis and modeling of uncertainty in economic activity from the point of view of the historical path of its formation and development. As part of this, the key events of the origin and development of probability theory, key aspects of substantiating its logical foundations and building it as a purely mathematical discipline were considered. Particular attention was paid to the issue of distinguishing between stochastic and non-stochastic uncertainty in the plane of practical situations of economic decision-making. As one of the important methodological emphases of the work, the thesis that when the situation of making an economic decision is burdened by non-stochastic uncertainty of one or another origin, it is justified and useful to turn to an expert approach. At the same time, the theory of subjective probabilities, the theory of fuzzy sets, and interval analysis stand out as the system-forming components of the theoretical basis of the latter.
  • Item
    Інноваційні бізнес-моделі спортивного менеджменту (на прикладі Української федерації карате)
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Смирнов, Євген Валерійович; Smyrnov, Yevhen; Смирнов, Евгений Валерьевич; Смирнов, Євген Євгенович; Smyrnov, Yevhen; Смирнов, Евгений Евгеньевич
    У статті на основі теоретичного та ретроспективного аналізу, узагальнення науково-методичної літератури, спортивної статистики та аналітики представлено результати дослідження наявного стану та перспектив впровадження інноваційних бізнес-моделей в екосистему спортивного менеджменту в Україні. За матеріалами емпіричних досліджень проаналізована чинна бізнес-модель, запропонована релевантна методика та класифікація інноваційних інструментів підвищення ефективності проведення спортивних змагань на основі шестифакторної функціональної моделі. Ґрунтовний аналіз досягнень українського спорту, а також мотивації спортсменів дозволили зробити висновок про відсутність актуальної системи та методології оцінки економічної ефективності спортивної результативності. Основні здобутки дослідження полягають у пропонуванні нової концептуальної моделі оцінки сучасних підходів для забезпечення ефективного проведення спортивних заходів в Україні. The article is about summarizing the experience of competitive practices of planning, organizing and conducting sports competitions, as well as identifying potential ways to overcome them and solve them. By using the methods of theoretical analysis, generalization of data from scientific and methodological literature and sports statistics and analytics, the Internet, methods of empirical analysis, induction on the information base of the Ukrainian Karate Federation, an analysis of the sports management system was carried out, and an actual business model for holding sports competitions under the auspices of the Ukrainian Karate Federation was identified. As a result, a six-factor model for evaluating the effectiveness of sports activities based on a functional feature is proposed. The structural-logical algorithm of the method proposed above allowed the authors of the article to single out the most significant results that characterize the personal contributions of the authors and the scientific novelty of the conducted research: the content of the concept of "innovation" in sports has been improved; a new conceptual model for evaluating modern approaches to ensuring more effective sports events in Ukraine is proposed; it has been proven that the introduction of an innovative management model in karate competitions allows to increase their competitiveness in front of other sports by obtaining an economic and social effect, to increase their profitability, investment attractiveness, to achieve sustainable development; measures are proposed that will offer to solve the existing problems in the preparation and conduct of sports competitions, taking into account the strategic goals of the overall regulation of the sports ecosystem in Ukraine. The practical significance of the work derives from the specific issues of the research. The primary role here should be played by the state in the person of the regulator of the sports market, as well as directly by specialized federations, which should facilitate the holding of sports events and competitions on a European and global scale. The urgency and relevance of the proposed theoretical and applied research was dictated by the urgency of purposeful, conscious and effective development of the field and industry of high-achieving sports, the direction of professional sports and the mass sports movement in Ukraine.
  • Item
    Трансформація економічної моделі функціонування закладу освіти у післявоєнний час
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Паздрій, Віталій Ярославович; Pazdrii, Vitalii; Паздрий, Виталий Ярославович
    У статті проаналізовано економічну модель освітнього закладу та можливі шляхи її трансформування в контексті євроінтеграції післявоєнної доби. Авторську економічну модель розроблено на основі класичної моделі підприємства, з адаптацією під умови існування освітнього закладу. Зіставлено основні економічні процеси в бізнесі й закладі освіти (виробництва/надання послуг, маркетингу, забезпечення спроможності, організації фінансової системи). Показано, як саме мають інтегруватися зусилля освітян, держави, ринку й бізнесу для формування економічної освітньої екосистеми. Визначено сутність ціннісної пропозиції освітнього закладу як основи його унікального бренду. Окреслено шляхи адаптаційної зміни процесів функціонування освітнього закладу з використанням економічних підходів. Запропоновано комплекс аналітичних бізнес-інструментів для діагностики економічних моделей функціонування закладів освіти. The article analyzes the economic model of an educational institution and possible ways of its transformation in the context of post-war European integration. The author’s economic model was developed on the basis of the classic enterprise model, with adaptation to the conditions of existence of an educational institution. The main economic processes in business and educational institutions (production/providing services, marketing, ensuring competitiveness, organization of the financial system) are compared. It is shown how the efforts of educators, the state, the market and business should be integrated to form an economic educational ecosystem. The essence of the educational institution’s value proposition as the basis of its unique brand has been determined. The ways of adaptive change in the functioning of the educational institution using economic approaches are outlined. A complex of analytical business tools for diagnosing economic models of the functioning of educational institutions is proposed. In particular, the choice of analytical tools for a detailed analysis of the state of economic activity of modern educational institutions is substantiated. The use of SWOT analysis, PEST analysis, VRIO analysis and other analytical tools of strategic analysis is recommended. Based on the experience of approbation of analytical tools at trainings for educators within the framework of research and experimental work at the allUkrainian level on the topic: "Development of business education in Ukraine as an element of the state policy of promoting the development of entrepreneurship", the application of SWOT analysis is highlighted, which allows to work out tactical and strategic steps of transformation business models of the educational institution. The need for a detailed study of the external environment and factors of its influence on the economic model of an educational institution using a PEST analysis is noted. Based on the diagnosis of the state of the economic model of the educational institution, it is possible to find ways to improve its interaction with the external environment. In the post-war period, the formation and promotion of one’s own brand, which will provide Ukrainian educators with competitiveness in the process of European integration of the entire educational system, is becoming more relevant. Ensuring the competitiveness of an educational institution at the regional, allUkrainian, and international levels becomes one of the key tasks of transforming the economic model of educational institutions.
  • Item
    Внутрішньогосподарські еліти як інтелектуально-інноваційний механізм підвищення конкурентоспроможності компаній в умовах глобальних соціальних трансформацій
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Олексюк, Олексій Іванович; Oleksiuk, Oleksii; Олексюк, Алексей Иванович; Галиця, Ігор Олександрович; Halytsia, Ihor
    У статті представлено результати дослідження міждисциплінарної проблематики формування та розвитку внутрішньогосподарських еліт як ключового інноваційно-інтелектуального механізму та корпоративного ресурсу забезпечення конкурентоспроможності компаній за сучасних умов. Визначено та обґрунтовано необхідність виділення та постійного розвитку внутрішньогосподарських еліт, поширення кращих корпоративних практик за допомогою сфокусованих, високоефективних освітніх технологій. З метою побудови консистентного процесу формування та збільшення інтелектуально-інноваційного потенціалу компаній обґрунтовано доцільність використання мікро-кваліфікацій чи мікро-кредитних підходів до освітньої підготовки найбільш ефективних груп працівників компаній, що формують чи були включені до внутрішньогосподарської еліти. Аналіз статистичного масиву щодо відповідності рівня кваліфікації складності трудових функцій за різними країнами світу дозволив підтвердити світові тренди відходу формальної освіти у напрямі розвитку нових механізмів здобуття знань, інтенсивний розвиток неформальної освіти у високорозвинених країнах. На цій основі підкреслено необхідність стимулювання навчання в компаніях працівників за допомогою гнучких освітніх методик і інструментів поширення кращих інноваційних практик як ключовий механізм забезпечення конкурентоспроможності. The article presents the results of research into the interdisciplinary issues of the formation and development of intra-economic elites as a key innovative-intellectual mechanism and a corporate resource for ensuring the competitiveness of companies under modern conditions. The need for the selection and continuous development of intra-economic elites, the dissemination of the best corporate practices with the help of focused, highly effective educational technologies has been defined and substantiated. In order to build a consistent process of forming and increasing the intellectual and innovative potential of companies, the feasibility of using micro-qualifications or micro-credit approaches to the educational training of the most effective groups of employees of companies that form or have been included in the intra-economic elite is substantiated. The analysis of the statistical array on the correspondence of the level of qualification to the complexity of labor functions in different countries of the world allowed to confirm the global trends of the departure of formal education in the direction of the development of new mechanisms for acquiring knowledge, the intensive development of informal education in highly developed countries. On this basis, the need to stimulate the training of employees in companies with the help of flexible educational methods and tools for the dissemination of best innovative practices is emphasized as a key mechanism for ensuring competitiveness.
  • Item
    Ринок праці та інновації в управлінні персоналом підприємства під час війни
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Сновидович, Ірина Григорівна; Snovydovych, Iryna; Кохан, Маріанна Остапівна; Kokhan, Marianna
    У статті проведено аналіз сучасного ринку праці, який перебуває у досить непростому становищі. Опрацьовано аналітичні та інформаційні дані Державної служби зайнятості у яких подана інфографіка сучасного ринку праці. Досліджено, що серед важливих факторів, на які реагує ринок праці, є масове вивільнення працівників. На основі аналітичної інфографіки досліджено, що в областях, які розташовані у прифронтовій території України, найбільший відсоток звільнення. Також проведено аналіз основних факторів, що суттєво впливають на ринок праці та сегмент його розвитку. Проведено аналіз регіонів із найбільшою і найменшою зайнятістю населення та на основі аналітичної і звітної інформації подано напрямки та сфери які демонструють зростання потреб у фахівцях. Проаналізовано основні напрями роботи сучасних HR менеджерів і встановлено, що виклики, які вони долають, є досить вагомі і неоднозначні. У фокусі уваги зараз безпека персоналу, емоційний стан і постійна комунікація. The article analyzes the modern labor market, which is in a rather difficult situation, its peculiarities and crisis phenomena, and also examines the research of the labor market by modern scientists. Among the main phenomena, this is the mass release of workers and crisis situations regarding employment and open vacancies in the front-line territories. In particular, analytical and informational data of the State Employment Service were processed, in which infographics of the modern labor market were presented. It has been studied that among the important factors to which the labor market reacts is mass dismissal of employees. On the basis of analytical infographics, it was investigated that the regions located in the front-line territory of Ukraine have the highest percentage of layoffs, as well as an analysis of the main factors that significantly affect the labor market and its development segment. An analysis of the regions with the highest and lowest employment of the population was carried out, and on the basis of analytical and reporting information, directions and areas demonstrating the growth of the need for specialists were presented. Among the necessary actions, which should be constantly implemented and monitored, is the response to critical changes in the domestic labor market, which take place in conditions of continuity and quite dynamically. Expert assessment and support of companies that continue to work to fill the budget and domestic economy, support GDP and finance critical areas such as the military, energy, education and medical industries are needed. It was analyzed that the results of the market have a significant impact on important socio-economic problems and that is why they need the attention of the state, especially in times of crisis. The article also analyzes the main areas of work of modern HR managers and found that the challenges they overcome are quite significant and ambiguous. The focus is now on staff safety, emotional state and constant communication. The article is also relevant in that it discusses innovative, practical and modern methods of communication and interaction among personnel, taking into account the psychological vulnerability of both parties.
  • Item
    Стан, проблеми і чинники гальмування розвитку бізнес-активності в Україні
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Редзюк, Євгеній Васильович; Redziuk, Yevhenii
    Аналіз бізнес-активності та інноваційності в підприємницькому середовищі серед різних країн світу показує на те, що спостерігається пряма залежність між розвиненістю підприємницького середовища та наявністю відповідної інфраструктури, якістю державного регулювання, забезпеченістю широкого кола відповідних фінансово-інвестиційних інструментів. При цьому умови функціонування бізнес-структур та соціально-економічної сфери України у 2022 році під дією повномасштабної військової агресії РФ суттєво ускладнились. Відсутність безпечних умов праці для інвесторів та бізнесменів під час війни унеможливлює перезапуск економіки, впроваджуючи навіть найбільш прогресивне законодавство і стандарти ЄС на прозорих, антикорупційних засадах. Україні для відновлення і перемоги у війні необхідно задіяти ефективні інструменти активізації вітчизняних бізнес-структур. На думку автора, найбільш актуальними і дієвими є: 1) забезпечення інституціональною спроможністю державних і політичних органів влади мілітарно на достатньому рівні комплексного, повноцінного функціонування сектору безпеки й оборони; соціальний захист населення для виживання в умовах військових дій та післявоєнного відновлення; бізнес-структурам – надання можливості функціонувати під час війни з відповідною працюючою інфраструктурою (зв’язок, інтернет, транспорт і транспортні мережі, водопостачання, електроенергія, наявність різних видів палива й сировини, функціонуючою платіжною системою, товарним, валютним і фінансовим ринками тощо); 2) переосмислення і структурна зміна вітчизняної економіки, трансформування її від сировинно-аграрного типу на стратегічно орієнтовану, динамічну, мілітарно-промислову та інноваційну економіку, яка в значній мірі буде самодостатньою по базовому безпековому, інфраструктурному й соціальному забезпеченні; 3) завдяки угоді про відкриття ринків з ЄС реалізація можливостей для вітчизняних підприємств пошуку нових ринків збуту і закріплення на них за допомогою відсутності квот і мит, тому доцільною є розбудова нових заводів поруч з кордоном ЄС зі зручною логістикою із залученням в тому числі тимчасово переміщених осіб з націленістю на охоплення закордонного ринку. An analysis of business activity and innovation in the business environment among different countries of the world shows that there is a direct relationship between the development of the business environment and the availability of appropriate infrastructure, the quality of government regulation, and the availability of a wide range of relevant financial and investment instruments. At the same time, the conditions for the functioning of business structures and the socio-economic sphere of Ukraine in 2022, under the influence of Russia’s full-scale military aggression, have become significantly more complicated. The lack of safe working conditions for investors and businessmen during the war makes it impossible to restart the economy, introducing even the most progressive legislation and EU standards on a transparent, anti-corruption basis. To restore and win the war, Ukraine needs to use effective tools to activate domestic business structures. According to the author, the most relevant and effective are: 1) ensuring the institutional capacity of state and political authorities militarily at a sufficient level, the comprehensive, full-fledged functioning of the security and defense sector; social protection of the population for survival in the conditions of hostilities and post-war reconstruction; business structures - to provide the opportunity to function during the war with an appropriate working infrastructure (communications, the Internet, transport and transport networks, water supply, electricity, the availability of various types of fuel and raw materials, a functioning payment system, commodity, currency and financial markets, etc.); 2) it is necessary to rethink and change structurally the domestic economy, transforming it from a raw-material-agrarian type into a strategically oriented, dynamic, military-industrial and innovative economy, which will be largely selfsufficient in terms of basic security, infrastructure and social security; 3) thanks to the agreement on the opening of markets with the EU, there are opportunities for domestic enterprises to find new sales markets and gain a foothold in them due to the absence of quotas and duties, therefore it is advisable to build new factories near the EU border with convenient logistics, attracting, among other things, temporarily displaced persons with targeting the overseas market.
  • Item
    Розвиток смарт-економіки: міжнародна оцінка та перспективи реалізації в Україні
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Орєхова, Тетяна Вікторівна; Oriekhova, Tetiana; Каленюк, Ірина Сергіївна; Kaleniuk, Iryna; Каленюк, Ирина Сергеевна; Унінець, Ірина Михайлівна; Uninets, Iryna; Даценко, Наталія Володимирівна; Datsenko, Nataliia; Даценко, Наталия Владимировна
    У статті обґрунтовано необхідність дослідження смарт-економіки (розумної економіки) не тільки на рівні міст (локалітетів), а й на рівні національної економіки. Запропоновано методичний підхід до оцінки розвитку смарт-економіки на рівні країни. На основі систематизації існуючих оцінок розвитку смарт-економіки на рівні міст та узагальнення найбільш комплексних підходів до оцінки прогресу країн визначено послідовні кроки зі здійснення оцінки розвитку смарт-економіки на національному рівні. Узагальнено результати рейтингування міст за різними індексами протягом 2018–2020 рр. Отримані результати скориговано з урахуванням чисельності населення, що проживає в «розумних містах» відносно всього населення країни. Результати проведеного аналізу візуалізовано та визначено країни, які мають найбільший прогрес у просуванні на шляху смарт-економіки. Сформульовано пропозиції з перспективного розвитку смарт-економіки та «розумних міст» у контексті сучасних викликів. The article substantiates the need for smart economy research not only at the level of cities (localities), but also at the level of the national economy. A methodical approach to assessing the development of the smart economy at the country level is proposed. On the basis of the systematization of the existing assessments of the development of the smart economy at the city level and the generalization of the most comprehensive approaches to the assessment of the progress of countries, successive steps for the assessment of the development of the smart economy at the national level have been determined. The ranking of countries according to the main aspects of smart economy was determined by summarizing the existing approaches for assessing the progress of countries (the most well-known complex and specialized indices). The results of the ranking of cities according to various indices during 2018-2020 are summarized. The obtained results are adjusted taking into account the number of the population living in smart cities relative to the entire population of the country. The results of the analysis were visualized and the countries with the greatest progress in the advancement of the smart economy were identified. Proposals regarding the prospective development of the smart economy and smart cities in the context of modern challenges: the pandemic and the post-war recovery of the Ukrainian economy have been formulated.
  • Item
    Концептуальне підґрунтя розвитку соціального підприємництва та виклики сьогодення
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Давидкова, Катерина Максимівна; Davydkova, Kateryna; Оберемчук, Валентина Феодосіївна; Oberemchuk, Valentyna; Оберемчук, Валентина Федосеевна
    Соціальні проблеми можуть накопичуватися роками в різних сферах нашого життя: освіті, медицині, охороні навколишнього середовища. Ефективним шляхом є створення організацій, які самостійно генерують дохід для вирішення соціальних проблем на основі інноваційних підходів і рішень. Поєднання бізнес-підходу та соціальної складової формують концепцію соціального підприємництва. Різноманітність визначень зумовлена тим, що підприємництво, як вид діяльності, базується на різних наукових дисциплінах: економіці, соціології, бізнесі, антропології, етиці, психології. У роботі проведено критичний аналіз визначення поняття «соціальне підприємництво», дефініції соціального підприємства та визначено основні риси соціального підприємця. Отримані результати структуровано з акцентуванням уваги на основних факторах, що впливають на формування соціального підприємництва. Запропоновано під соціальним підприємництвом розуміти процес впровадження інноваційних рішень та ідей за допомогою бізнес-інструментів в економічну систему країни з метою соціального впливу на суспільство. На основі проведеного аналізу соціальних підприємств у різних локаціях виявлено виклики сьогодення, які стосуються як соціального підприємництва, так і класичного бізнесу. Ці виклики торкаються суттєвих питань створення робочих місць і спрямування прибутків на вирішення важливих соціальних проблем і допомогу країні. Наведено приклади функціонування соціальних підприємств в Україні в умовах війни з метою підтримки суспільства. Social problems can accumulate for years in various areas of our life: education, medicine, environmental protection. An effective way is to create organizations that independently generate income to solve social problems based on innovative approaches and solutions. The combination of a business approach and a social component form the concept of social entrepreneurship. The variety of definitions is due to the fact that entrepreneurship, as a type of activity, is based on various scientific disciplines: economics, sociology, business, anthropology, ethics, psychology. The work provides a critical analysis of the definition of the concept of "social entrepreneurship", the definition of a social enterprise, and defines the main features of a social entrepreneur. The obtained results are structured with an emphasis on the main factors affecting the formation of social entrepreneurship. It is suggested that social entrepreneurship should be understood as the process of introducing innovative solutions and ideas with the help of business tools into the country’s economic system with the aim of having a social impact on society. On the basis of the analysis of social enterprises in different locations, the challenges of today, which concern both social entrepreneurship and classical business, have been identified. These challenges relate to the essential issues of creating jobs and directing profits to solve important social problems and help the country. Examples of the functioning of social enterprises in Ukraine in war conditions with the aim of supporting society are given.