Browse
Recent Submissions
Item Стадії арбітражного провадження щодо вирішення міжнародних суперечок щодо захисту навколишнього середовища(ТОВ «Центрально-Українське видавництво», 2022-12-16) Галіахметов, Ігор Абзалович; Haliakhmetov, IhorItem Способи мирного вирішення міжнародних конфліктів(Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2021) Галіахметов, Ігор Абзалович; Haliakhmetov, IhorВ даній статті розкрито способи мирного вирішення міжнародних конфліктів. Визначено, що залежно від способу вирішення міжнародного конфлікту засоби (способи) вирішення міжнародних суперечок прийнято поділяти на дві групи. Перша група – дипломатичні способи. До них науковці відносять: переговори, посередництво, розслідування та примирення, оскільки сторони зберігають контроль над суперечкою і можуть прийняти або відхилити запропоноване врегулювання, як вони вважають за потрібне. Друга група – судові способи урегулювання міжнародних конфліктів, тобто способи, які передбачають залучення юрисдикційного суб’єкта. До них належать: арбітраж і судове врегулювання. Судове врегулювання передбачає передачу спору до Міжнародного суду чи іншого постійно діючого трибуналу, наприклад, Європейського суду з прав людини.В даній статті розкрито способи мирного вирішення міжнародних конфліктів. Визначено, що залежно від способу вирішення міжнародного конфлікту засоби (способи) вирішення міжнародних суперечок прийнято поділяти на дві групи. Перша група – дипломатичні способи. До них науковці відносять: переговори, посередництво, розслідування та примирення, оскільки сторони зберігають контроль над суперечкою і можуть прийняти або відхилити запропоноване врегулювання, як вони вважають за потрібне. Друга група – судові способи урегулювання міжнародних конфліктів, тобто способи, які передбачають залучення юрисдикційного суб’єкта. До них належать: арбітраж і судове врегулювання. Судове врегулювання передбачає передачу спору до Міжнародного суду чи іншого постійно діючого трибуналу, наприклад, Європейського суду з прав людини. Особливу увагу акцентовано на ролі медіатора при вирішенні міжнародних конфліктів. Головним принципом міжнародної медіації є «Нічого про нас, без нас» стало гаслом для забезпечення того, щоб усі питання зацікавлених сторін були розглянуті. Заохочення широких груп громадянського суспільства до підтримки мирного процесу створює сприятливе середовище та зазвичай призводить до більш стійкого результату. Зазначається, що медіаторству як способу вирішення міжнародних конфліктів притаманні наступні особливості: 1) третя сторона повинна характеризуватися набором компетентністних, комунікаційних, психологічних, авторитетних ознак; 2) є економічно ефективнішим як по часу так і по фінансовим, людським ресурсам; 3) може розглядатися як дисципліна чи професія в наукових колах і приватному секторі; 4) обмежене коло суб’єктів, які мають вплив на сторони конфлікту. Завдання медіатора полягає в тому, щоб перетворити цей змагальний процес на процес вирішення проблем. У нашій звичайній практиці посередник стає співрозмовником із кожною стороною, щоб зрозуміти її основні інтереси та занепокоєння та допомогти їй відійти від укорінених позицій для вивчення інноваційних варіантів, які можуть задовольнити її інтереси, а також інтереси іншої сторони. This article describes the methods of peaceful resolution of international conflicts. It was determined that, depending on the method of international conflict resolution, the means (methods) of international dispute resolution are usually divided into two groups. The first group is diplomatic methods. Scholars include negotiation, mediation, investigation, and conciliation because the parties retain control over the dispute and can accept or reject the proposed settlement as they see fit. The second group is judicial methods of settling international conflicts, that is, methods that involve the involvement of a jurisdictional subject. These include: arbitration and court settlement. Judicial settlement involves the transfer of the dispute to the International Court of Justice or another permanent tribunal, for example, the European Court of Human Rights. Special attention is focused on the role of the mediator in resolving international conflicts. The main principle of international mediation is "Nothing about us, without us" has become a slogan to ensure that all the issues of the interested parties are addressed. Encouraging broad groups of civil society to support the peace process creates an enabling environment and usually leads to a more sustainable outcome. It is noted that mediation as a way of resolving international conflicts has the following features: 1) the third party must be characterized by a set of competence, communication, psychological, and authoritative features; 2) is more economically efficient both in terms of time and financial and human resources; 3) can be considered as a discipline or profession in academic circles and the private sector; 4) a limited range of subjects that have influence on the parties to the conflict. The mediator's job is to turn this adversarial process into a problem-solving process. In our usual practice, the mediator becomes an interlocutor with each party to understand their core interests and concerns and to help them move away from entrenched positions to explore innovative options that can satisfy their interests as well as the interests of the other party.Item Суспільні відносини у медичній сфері як предмет адміністративно-правового регулювання(Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2021) Омельченко, Андрій Володимирович; Omelchenko, AndriiДослідження суспільних відносин у медичній сфері як предмета адміністративно-правового регулювання має на меті підвищення ефективності функціонування її адміністративно-правового механізму, створення належних організаційно-правових умов для покращення захисту прав та інтересів пацієнтів медичної сфери. Метою статті є характеристика суспільних відносин у медичній сфері як предмета адміністративно-правового регулювання. Законодавство України про охорону здоров’я базується на Конституції України і складається з Основ законодавства України про охорону здоров’я та інших прийнятих відповідно до них актів законодавства, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони здоров’я. Поняття «медична сфера» в законодавстві України не визначене. Це поняття є загальним і застосовується при характеристиці суспільних відносин у сфері охорони здоров’я, медичної допомоги та медичного обслуговування. Аналіз законодавства свідчить про те, що поняття «охорона здоров’я» є більш широким у порівнянні із поняттями «медична допомога» та «медичне обслуговування». Поняття «медична сфера» є складовою частиною більш широкого поняття «сфера охорони здоров’я». Суспільні відносини у медичній сфері як предмет адміністративно-правового регулювання мають такі ознаки: це суспільні відносини з приводу надання медичної допомоги та медичного обслуговування; зазначені суспільні відносини мають як публічно-правовий, так і приватно-правовий характер; суб’єктами діяльності у медичній сфері є заклади охорони здоров’я, реабілітаційні заклади, відділення, підрозділи та фізичні особи - підприємці, які зареєстровані та одержали відповідну ліцензію у встановленому законом порядку, професійно підготовлені медичні працівники; предмет діяльності у медичній сфері визначається змістом медичної допомоги та медичного обслуговування. The study of public relations in the medical field as a subject of administrative and legal regulation aims to increase the effectiveness of the functioning of its administrative and legal mechanism, to create appropriate organizational and legal conditions for improving the protection of the rights and interests of patients in the medical field. The purpose of the article is to characterize public relations in the medical field as a subject of administrative and legal regulation. The legislation of Ukraine on health care is based on the Constitution of Ukraine and consists of the Fundamentals of the legislation of Ukraine on health care and other legislative acts adopted in accordance with them, which regulate public relations in the field of health care. The concept of «medical sphere» is not defined in the legislation of Ukraine. This concept is general and is used when characterizing public relations in the field of health care, medical care and medical services. The analysis of the legislation shows that the concept of «health care» is broader compared to the concepts of «medical assistance» and «medical service». The concept of «medical field» is a constituent part of the broader concept of «health care field». Public relations in the medical field as a subject of administrative and legal regulation have the following characteristics: these are public relations regarding the provision of medical assistance and medical services; the specified public relations have both a public and private legal character; subjects of activity in the medical field are health care institutions, rehabilitation institutions, departments, subdivisions and natural persons - entrepreneurs who are registered and received the appropriate license in accordance with the procedure established by law, professionally trained medical workers; the subject of activity in the medical field is determined by the content of medical care and medical service.Item Розвиток законодавства у сфері технічного регулювання в Україні(ПВНЗ «Університет сучасних знань», 2019) Кулага, Еліна Вікторівна; Kulaha, ElinaУ статті визначено етапи розвитку законодавства у сфері технічного регулювання в Україні. Окреслено проблемні аспекти правового регулювання у даній галузі та шляхи його вдосконалення у зв’язку з ратифікацією Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. The article defines the stages of legislation development in the sphere of technical regulation in Ukraine. The problematic aspects of legal regulation in this sphere and ways of its improvement in connection with the ratification of the Association Agreement between Ukraine and the European Union are marked. The first stage (1991–2000) is characterized by the establishment of the legal and economic basis of systems of standardization and certification, by consolidation of the organizational forms of their functioning on the territory of Ukraine, definition of categories of normative documents on standardization and requirements to them. The second stage (2001–2009) is defined by the approach of organizational standardization system in Ukraine to the international rules, by confirmation of priority of direct implementation of international and regional standards, obligations to adhere the international and European rules and procedures of standardization and thus the terminology harmonization with the ISO/IEC recommendations. In Ukraine during the third stage (2010–2013) the existing system of state supervision and control of the product prior to introduction in the market was abolished and the system of market surveillance was introduced according to European procedures, mechanisms and principles. Within the fourth stage (2014 - to date) in connection with the ratification of the Association Agreement with the EU, new laws have been adopted in the field of standardization, metrology and conformity assessment, which improved national legal and institutional framework in the respective spheres, as well as they were brought in the line with European models. В статье рассмотрены этапы развития законодательства в сфере технического регулирования в Украине. Указаны проблемные аспекты правового регулирования в данной отрясли и пути его усовершенствования в связи с ратификацией Соглашения об ассоциации между Украиной и Европейским Союзом.Item Правовий статус платників податків у сфері електронної комерції(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Омельченко, Андрій Володимирович; Omelchenko, Andrii; Кузьменко, Оксана Володимирівна; Kuzmenko, Oksana; Чорна, Вікторія Григорівна; Chorna, ViktoriiaЗаконодавство України знаходиться у постійному розвитку, який обумовлений появою нових суспільних відносин, що потребують свого правового регулювання. Одним із нових напрямків розвитку законодавства України є правове регулювання процесів цифровізації у сфері економіки та господарювання (цифрової економіки). Процеси цифровізації активно зачіпають сферу фінансових відносин, у тому числі податкових. Зазначені обставини обумовлюють актуальність дослідження питань правового статусу платників податків як суб’єктів електронної комерції. Правовий статус платника податку визначається такими критеріями: чи є платник податку фізичною особою або юридичною особою; якщо платник податку є юридичною особою, то в якій організаційно-правовій формі і ким він створений; якими є права та обов’язки, види діяльності, органи управління, джерела формування майна, форми контролю та звітності платника податку - юридичної особи; види юридичної відповідальності, до яких може бути притягнутий платник податку. Платників податків та зборів, їх права та обов’язки визначає Податковий кодекс України. Організаційно-правові засади діяльності у сфері електронної комерції в Україні, порядок вчинення електронних правочинів із застосуванням інформаційно-комунікаційних систем, права і обов’язки учасників відносин у сфері електронної комерції визначає Закон України «Про електронну комерцію». У статті зроблений висновок про те, правовий статус суб’єктів електронної комерції як платників податків містить у собі не лише елементи фінансово-правового статусу платників податків, але і елементи правового статусу суб’єктів цивільного права, суб’єктів господарювання та суб’єктів суспільних відносин у сфері цифровізації. З огляду на інтенсивний розвиток цифрової економіки подальші дослідження різних аспектів правового статусу суб’єктів електронної комерції є актуальними та необхідними. The legislation of Ukraine is in constant development, which is due to the emergence of new social relations that require their own legal regulation. One of the new directions of the development of Ukrainian legislation is the legal regulation of digitalization processes in the field of economy and management (digital economy). Digitalization processes actively affect the sphere of financial relations, including tax relations. The mentioned circumstances determine the urgency of researching the legal status of taxpayers as subjects of electronic commerce. The legal status of the taxpayer is determined by the following criteria: whether the taxpayer is an individual or a legal entity; if the taxpayer is a legal entity, in what organizational and legal form and by whom was it created; what are the rights and obligations, types of activities, management bodies, sources of property formation, forms of control and reporting of the tax payer - a legal entity; types of legal liability to which the taxpayer may be held. Payers of taxes and fees, their rights and obligations are determined by the Tax Code of Ukraine. The Law of Ukraine «On Electronic Commerce» defines the organizational and legal principles of activity in the field of electronic commerce in Ukraine, the procedure for conducting electronic transactions using information and communication systems, and the rights and obligations of participants in relations in the field of electronic commerce. The article concludes that the legal status of e-commerce entities as taxpayers includes not only elements of the financial and legal status of taxpayers, but also elements of the legal status of civil law entities, business entities, and public entities relations in the field of digitalization. Given the intensive development of the digital economy, further research into various aspects of the legal status of e-commerce entities is relevant and necessary.Item Деякі організаційно-правові аспекти щодо поняття та керівних ідей академічної доброчесності через призму правового забезпечення(Інститут Міжнародної Академічної і Наукової Співпраці, 2022) Кравець, Наталія Іванівна; Kravets, NataliiaItem «Вільне небо» між Україною та Європейським Союзом: удосконалення правового регулювання ринку авіаційних перевезень(Національна академія внутрішніх справ, 2018) Кикоть, Павло Валерійович; Kykot, PavloДосліджено сучасний стан ринку авіаційних перевезень в Україні. Проаналізовано правові засади державного регулювання галузі цивільної авіації. Визначено перспективи розвитку національного ринку авіаційних перевезень, які зумовлені підписанням Угоди між Україною та Європейським Союзом про Спільний авіаційний простір, а також пов'язані із цим недоліки. Сформульовано пропозиції щодо вдосконалення механізмів державного регулювання в галузі авіаперевезень. The article analyzes the current state of the aviation transport market in Ukraine, analyzes the legal bases of state regulation in the field of civil aviation, defines the prospects for the development of the national aviation transport market, which are due to the signing of the Agreement between Ukraine and the EU on the Common Aviation Area and the disadvantages that may be caused by this. The author provided suggestions on improving the mechanisms of state regulation in the field of air transportation.Item Предмет договору комерційної концесії на використання об’єктів інтелектуальної власності у підприємництві(Видавничий дім «Гельветика», 2022) Кикоть, Павло Валерійович; Kykot, PavloУ статті досліджуються питання визначення предмета підприємницького договору загалом та проблема предмета договору про передання прав на використання об’єктів інтелектуальної власності у підприємництві зокрема. Доведено, що в науці господарського права визначено складний предмет підприємницького договору, цей предмет включає два рівні. Перший рівень становить основна дія, яка спрямована на досягнення мети договору. Другий рівень становить об’єкт, стосовно якого ця дія вчиняється. З’ясовано, що в нормах Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України предмет договору комерційної концесії визначений не однаково; Господарський кодекс України не містить конкретної норми щодо предмета цього договору та визначає його об’єкт ширше, аніж Цивільний кодекс України. Закон визнає предметом договору комерційної концесії право на використання об’єктів права інтелектуальної власності, комерційного досвіду та ділової репутації. Доведено, що предмет договору комерційної концесії є складним. На первинному рівні елементом предмета договору комерційної концесії є дії правоволодільця, які спрямовані на надання користувачеві права використання в його підприємницькій діяльності прав інтелектуальної власності, які належать правоволодільцеві. На другому рівні предмет договору комерційної концесії включає в себе право на використання об’єкта права інтелектуальної власності, яким правоволоділець наділяє користувача, та цей конкретний об’єкт інтелектуальної власності. Об’єкт інтелектуальної власності стає предметом договору комерційної концесії завдяки своїй оборотоздатності. Його товароздатність проявляється у споживчій вартості та міновій вартості об’єкта інтелектуальної власності (приватна компонента), а також у наявності визначеного законом правового режиму об’єктів інтелектуальної власності, який встановлює правила відчуження таких об’єктів, їх обігу в товарному обороті, що забезпечує баланс приватних та публічних інтересів (публічна компонента). The article examines the issue of defining the subject of a business contract in general and the problem of the subject of a contract on the transfer of rights to use intellectual property objects in entrepreneurship in particular. It is proven that the science of economic law defines a complex subject of a business contract, this subject includes two levels. The first level is the main action aimed at achieving the purpose of the contract. The second level is the object in relation to which this action is performed. It was found that in the norms of the Economic Code of Ukraine and the Civil Code of Ukraine, the subject of a commercial concession contract is not defined in the same way; The Commercial Code of Ukraine does not contain a specific norm regarding the subject of this contract and defines its object more broadly than the Civil Code of Ukraine. The law defines the right to use objects of intellectual property rights, commercial experience and business reputation as the subject of a commercial concession contract. It has been proven that the subject of the commercial concession contract is complex. At the primary level, an element of the subject matter of a commercial concession agreement is the right holder’s actions, which are aimed at granting the user the right to use intellectual property rights belonging to the right holder in his business activity. At the second level, the subject of the commercial concession agreement includes the right to use the object of intellectual property rights, which the right holder grants to the user and this specific object of intellectual property. An object of intellectual property becomes the subject of a commercial concession contract due to its turnover capacity. Its marketability is manifested in the consumer value and exchange value of the object of intellectual property (private component), as well as in the presence of a legally defined legal regime of objects of intellectual property, which establishes the rules for the alienation of such objects, their circulation in commodity circulation, which ensures balance of private and public interests (public component).Item Practice of Functioning of the Land Market in European Countries(Universidad de San Gregorio de PortoviejoPractice of Functioning of the Land Market in European Countries, 2021-02) Litoshenko, Olena; Літошенко, Олена Святославівна; Kulynych, Pavlo; Marchenko, Оksana; Holoborodko, Tetiana; Artiukh, Tetiana; Dligach, AndriiLand issues have always been acute. States around the world have been gradually reforming the land sector. At the present stage, European countries are actively contributing to the development of the land market. The purpose of the scientific article: to determine the legal and economic aspects of the land market in European countries of the functioning of the land market in European countries, study of the impact of the land market on the economic stability of European countries, identify the factors influencing the development of the land market in Europe. To achieve the purpose outlined, were used the following methods: statistical analysis and comparison, historical retrospective, element-theoretical method, analysis, generalization and analogy. It has been established that there are four types of land market in European countries. In the countries of European Union two types of land market dominate, namely: a fully open market and an open market for foreigners. The closed market for foreigners operates only in Croatia. A comprehensive analysis of economic aspects of the land market, reflected in the share of gross profit of the agro-industrial complex in GDP, agricultural land prices and other indicators, proves the causal link between them, the type of land market, investment and economic development in general. The factors influencing the formation of the land market have been revealed, namely: historical, mentality and established traditions of the people, economic development of the country, the share of the agricultural complex in the state’s activities, and the functional purpose of the land. The main ways to improve the regulation of the land market have been proposed, namely: attracting investors, improving infrastructure, creating favorable conditions for the development of national farming, introducing innovative technologies for land cultivation, preserving the environment, fighting corruption, removing shadow business, informatization of the land market. Los problemas de la tierra siempre han sido graves. Los estados de todo el mundo han ido reformando gradualmente el sector de la tierra. En la etapa actual, los países europeos están contribuyendo activamente al desarrollo del mercado de la tierra. El propósito del artículo científico: determinar los aspectos legales y económicos del mercado de la tierra en los países europeos del funcionamiento del mercado de la tierra en los países europeos, estudio del impacto del mercado de la tierra en la estabilidad económica de los países europeos, identificar el factores que influyen en el desarrollo del mercado del suelo en Europa. Para lograr el propósito planteado, se utilizaron los siguientes métodos: análisis estadístico y comparación, retrospectiva histórica, método elemento-teórico, análisis, generalización y analogía. Se ha establecido que existen cuatro tipos de mercado de suelo en los países europeos. En los países de la Unión Europea dominan dos tipos de mercado de tierras, a saber: un mercado totalmente abierto y un mercado abierto para extranjeros. El mercado cerrado para extranjeros opera solo en Croacia. Un análisis exhaustivo de los aspectos económicos del mercado de la tierra, reflejados en la participación del beneficio bruto del complejo agroindustrial en el PIB, los precios de la tierra agrícola y otros indicadores, demuestra el vínculo causal entre ellos, el tipo de mercado de la tierra, la inversión y la economía desarrollo engeneral. Se han revelado los factores que influyen en la formación del mercado de tierras, a saber: la historia, la mentalidad y las tradiciones establecidas de la gente, el desarrollo económico del país, la participación del complejo agrícola en las actividades del estado y el propósito funcional de la tierra. Se han propuesto las principales formas de mejorar la regulación del mercado de tierras, a saber: atraer inversionistas, mejorar la infraestructura, crear condiciones favorables para el desarrollo de la agricultura nacional, introducir tecnologías innovadoras para el cultivo de la tierra, preservar el medio ambiente, combatir la corrupción, eliminar el negocio en la sombra , informatización del mercado de tierras.Item Спеціальний вид юридичної відповідальності за порушення земельного законодавства(ТОВ «Гарантія», 2015) Літошенко, Олена Святославівна; Litoshenko, OlenaУ статті досліджуються питання застосування дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної та кримінальної відповідальності за земельні правопорушення, аналізуються специфічні ознаки земельно-правової відповідальності. The article researches into the problems of legal responsibility for violation of land legislation. Expose the features of disciplinary, civil, administrative and criminal responsibility for the land offences. Analyzes the specific features of the land responsibility. В статье исследуются вопросы применения дисциплинарной, гражданско правовой, административной и уголовной ответственности за земельные правонарушения, анализируются специфические признаки земельно правовой ответственности.Item Особливості правового режиму земель сільськогосподарського призначення(ТОВ «Гарантія», 2016) Літошенко, Олена СвятославівнаСтаття присвячена дослідженню правового режиму земель сільськогосподарського призначення як пріоритетної категорії земельного фонду України, аналізу суб’єктного та об’єктного складу у відносинах щодо сільськогосподарських земель, виявленню особливостей правового режиму даної категорії. The article is devoted to research of the legal regime of agricultural lands as a priority category of land fund of Ukraine, the analysis of subjects and objects structure of agricultural lands, exposition of features of legal regime of this category. Статья посвящена исследованию правового режима земель сельскохозяйственного назначения как приоритетной категории земельного фонда Украины, анализу субъектного и объектного состава в отношениях по поводу сельскохозяйственных земель, выявлению особенностей правового режима данной категории.Item Особливості земельної правосуб’єктності іноземних громадян, осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб та іноземних держав(ТОВ «Гарантія», 2017) Літошенко, Олена Святославівна; Litoshenko, OlenaСтаття присвячена дослідженню правового статусу іноземних громадян, осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб та іноземних держав у сфері земельних відносин, аналізу їхніх прав та обов’язків, з’ясуванню специфіки земельної правосуб’єктності таких осіб порівняно з громадянами України та юридичними особами України. The article is devoted to the study of the legal status of foreign citizens, stateless persons, foreign legal entities and foreign states in the sphere of land relations, the analysis of their rights and obligations, the identification of the specific features of the land legal status of such persons in comparison with citizens of Ukraine and legal entities of Ukraine. Статья посвящена исследованию правового статуса иностранных граждан, лиц без гражданства, иностранных юридических лиц и иностранных государств в сфере земельных отношений, анализу их прав и обязанностей, выявлению специфики земельной правосубъектности таких лиц по сравнению с гражданами Украины и юридическими лицами Украины.Item Особливості адміністративної відповідальності за порушення земельного законодавства(ТОВ «Гарантія», 2018) Літошенко, Олена Святославівна; Litoshenko, OlenaСтаття присвячена дослідженню інституту адміністративної відповідальності за земельні правопорушення, аналізу фактичних та нормативних підстав такої відповідальності, виявленню особливостей притягнення до адміністративної відповідальності та накладення адміністративних стягнень. The article researches into the institute of administrative responsibility for land offences, analyses the factual and normative bases of that responsibility, reveals the specific features of bringing to administrative responsibility and imposition of administrative penalties. Статья посвящена исследованию института административной ответственности за земельные правонарушения, анализу фактических и нормативных оснований такой ответственности, выявлению особенностей привлечения к административной ответственности и наложения административных взысканий.Item Право постійного користування земельною ділянкою: особливості об’єктного та суб’єктного складу(ТОВ «Гарантія», 2018) Літошенко, Олена Святославівна; Litoshenko, OlenaСтаття присвячена дослідженню правового інституту постійного користування земельними ділянками; проаналізована сутність та характер права постійного землекористування, особливості його об’єктного та суб’єктного складу, обсяг правомочностей постійного землекористувача; з’ясовані переваги і недоліки даного правового титулу. The article researches into the legal institute of permanent use of land plots, analyses the essence and character of the right of permanent land use, the features of its objects and subjects, the scope of rights of the permanent land user, finds out the advantages and disadvantages of this title. Статья посвящена исследованию правового института постоянного пользования земельными участками; проанализированы сущность и характер права постоянного землепользования, особенности его объектного и субъектного состава, объем правомочностей постоянного землепользователя; выяснены преимущества и недостатки данного правового титула.Item Предмет аграрного права як комплексної галузі права(legalactivity.com.ua, 2018) Літошенко, Олена Святославівна; Litoshenko, OlenaItem Ринок землі як інструмент забезпечення ефективності функціонування агросфери(Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2022) Літошенко, Олена Святославівна; Litoshenko, Olena; Науменко, Сергій ГеннадійовичУ статті аналізуються аспекти, пов’язані із реалізацією земельної реформи в Україні, основі характеристики даного процесу, переваги та недоліки, що можуть бути детерміновані як фактори впливу на активізацію підприємницької діяльності у аграрній сфері. Визначено, що на сучасному етапі прослідковується значна актуалізація проблем, що виникли не лише внаслідок відсутності реальних стимулів для розвитку агропромислового сектору, а і в результаті деструктивного, навіть руйнівного впливу воєнних подій сьогодення на діяльність аграріїв. Створення ринку землі в Україні є важливим етапом осучаснення процесів використання земельного і ресурсного потенціалу; відповідно, як детерміновано у науковій роботі, актуальні реформації можуть стати безпрецедентним кроком, який дасть поштовх в контексті розвитку вітчизняного агробізнесу, а також підвищення привабливості АПК як об’єкту для залучення фінансових ресурсів від іноземних інвесторів. Отже, наукова стаття являє собою оригінальне дослідження процесів формування вітчизняного ринку землі, що передбачено земельною реформою України, а також вплив актуальних трансформаційних кроків на розвиток підприємництва у сфері аграрної діяльності. Вивчення проблематики здійснювалось завдяки застосуванню методів порівняння, абстракції, аналізу та узагальнення, а також системно-структурного дослідження. В результаті проведеного дослідження було детерміновано сутність ринку землі, процес його формування та основні аспекти становлення, що узагальнені та заплановані до реалізації в рамках земельної реформи України. Авторами узагальнено важливість зростання продуктивності та економічної ефективності діяльності саме аграріїв, а також складність підтримки роботи господарюючих суб’єктів в умовах війни. На основі досліджених тенденцій було визначено переваги процесу побудови ринку землі в Україні, а також виклики, які стоять перед державними органами влади, що мають повноваження у сфері реалізації реформаційних заходів, а також представниками агробізнесу; дані аспекти було вивчено у контексті потреби адаптації і земельної реформи, і земельних відносин до умов сьогоденної нестабільності. The article describes the key aspects of implementation of the land reform in Ukraine, the fundamental features of the reform process, advantages and disadvantages, which must be taken into account when we look at the sustainable development of domestic agricultural enterprises. It is defined that problems, which related with the lack of any real market incentive to development of agricultural sector and the presence of destructive war influence agricultural enterprises on activity, are constantly updated nowadays. The establishment of land market in Ukraine is an important step that would eventually lead to current organization of the land relations and more effective use of resource potential. Accordingly, the actual reform, as indicated in the science paper, could become unprecedented move, provide impetus for agricultural business development, as well as enhance the attractiveness of the investments in the agro-industrial complex of Ukraine. So, the article is devoted to the analysis of the process of forming a land market in Ukraine, which is the aim of land reform, as well as the impact of current transformation steps on development of Ukrainian agricultural enterprises. Comparison, methods of abstraction, analysis, generalization and method of systemic and structural research are the research methods which were used in the article. In this science paper the essence of land market, the process of forming a Ukrainian land market and key aspects, which are compiled and planned in the current land reform of Ukraine, were determined. The importance of productivity growth and economic effectiveness business activity of agricultural enterprises, as well as the challenges faced in supporting of economic entities under war conditions was compiled by authors. As a result of the study the author’s own vision about the advantages from the created of land market in Ukraine, as well as challenges confronting the responsible authorities and representatives of agribusiness. So, all this aspects have been studied in the context of need to adapting of land reform and land relations to nowadays instability.Item Перспективи впровадження земельної реформи в Україні(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Літошенко, Олена Святославівна; Litoshenko, Olena; Удовенко, І. О.; Udovenko, U.; Шемякін, М. В.; Shemiakin, M.У статті розкрито особливості та перспективи впровадження земельної реформи в Україні з позиції практичного аспекту. Визначено, що земельна реформа в Україні здійснюватиметься шляхом запровадження прозорого ринку землі сільськогосподарського призначення і прозорого та ефективного управління земельними ресурсами. Встановлено, що з 1 липня 2021 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення», яким скасовується мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення та запроваджується ринковий обіг земель сільськогосподарського призначення, забезпечується дотримання конституційних прав громадян України на вільне розпорядження своїм майном та прозорі умови придбання земель сільськогосподарського призначення для громадян та юридичних осіб України. З’ясовано, що з 1 липня 2021 року по 30 червня 2022 року в Україні було укладено понад 105 тис. угод, у тому числі 88 тис. договорів купівлі-продажу землі загальною вартістю понад 7 млрд. грн., а з 24 лютого по 2 березня 2023 року на ринку землі було здійснено 52 693 угоди на площу 99 534 га. Визначено, що в рамках реалізації земельної реформи в Україні 12 серпня 2022 року Міністерство аграрної політики та продовольства України запровадило Державний аграрний реєстр. Визначено, що з 19 листопада 2022 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель», яким вносяться зміни до системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Встановлено, що відповідно до умов, в яких сьогодні відбувається впровадження земельної реформи в Україні, передбачається внести корективи у Земельний кодекс України щодо продовження обмежень на набуття юридичними особами права на придбання землі сільськогосподарського призначення. The article reveals the peculiarities and prospects of the implementation of land reform in Ukraine from the standpoint of practical aspects. It was determined that the land reform in Ukraine will be implemented through the introduction of a transparent agricultural land market and transparent and effective management of land resources. It has been established that on July 1, 2021, the Law of Ukraine «On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine Regarding the Circulation of Agricultural Lands», which repeals the moratorium on the sale of agricultural lands and introduces the market circulation of agricultural lands, ensures compliance with the constitutional rights of Ukrainian citizens on the free disposal of their property and transparent conditions for the purchase of agricultural land for citizens and legal entities of Ukraine. It was found that from July 1, 2021 to June 30, 2022, more than 105,000 agreements were concluded in Ukraine, including 88,000 land purchase and sale agreements with a total value of over UAH 7 billion, and from February 24 to On March 2, 2023, 52,693 deals covering an area of 99,534 hectares were made on the land market. It was determined that as part of the implementation of the land reform in Ukraine, on August 12, 2022, the Ministry of Agrarian Policy and Food of Ukraine introduced the State Agrarian Register. It was determined that from November 19, 2022, the Law of Ukraine «On Amendments to Certain Legislative Acts Regarding the Restoration of the System of Registration of Agricultural Land Lease Rights and Improvement of Land Protection Legislation», which amends the system of registration of agricultural land lease rights, entered into force on November 19, 2022. It has been established that in accordance with the conditions under which the land reform is being implemented in Ukraine today, it is planned to make corrections to the Land Code of Ukraine regarding the continuation of restrictions on the acquisition by legal entities of the right to purchase agricultural land.Item Cучасний стан гармонізації вітчизняного законодавства у сфері захисту прав споживачів із законодавством Європейського Союзу(ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2021) Шаталова, Лариса Миколаївна; Shatalova, LarysaУ статті проаналізовано сучасний стан гармонізації законодавства України, що забезпечує захист прав та законних інтересів споживачів при здійсненні дистанційної торгівлі. Сучасний стан електронної комунікації (взаємодії) між органами державної влади, суб’єктами господарювання та споживачами. Розкрито підходи до формування норм актів вторинного права ЄС у сфері споживчої політики. Перший підхід, з використанням принципу повної гармонізації, підвищує рівень споживання, забезпечує високий рівень захисту споживачів. За іншим підходом державам-членам надається право перевищувати рівень захисту прав споживачів, і зберігати більш суворі національні правила, які повинні бути сумісними з первинним правом ЄС. Аргументовано питання створення платформи «Е-покупець» для продавців, які здійснюють господарську діяльність в інтернет-магазинах. Зазначено, що процедура ідентифікації е-продавця повинна бути безоплатною та здійснюється споживачем самостійно в режимі онлайн. А також спростить ідентифікацію продавця на етапі здійснення онлайн-покупки за допомогою платформи, яка повинна міститися офіційному сайті ДПСС. Охарактеризовано новації проектів законодавчої бази щодо захисту прав споживачів при дистанційному укладенні договорів. Запропоновано зміни до законодавства щодо встановлення права звернення компетентного органу з питань обмеження, відновлення доступу до вебсайту постачальника (володільця або власника) електронних комунікаційних послуг, де розміщені відомості. Визначено необхідним передбачити попереджувальний механізм при обмеженні доступу до вебсайтів е-продавців і визначити строк для надання продавцям додатковий час (протягом двох днів) для виправлення своїх даних. Запропоновано вимоги щодо блокування вебсайтів надсилати до постачальника (володільця або власника) електронних комунікаційних послуг. Зазначено, що порядок обмеження та відновлення доступу до інформаційних ресурсів повинні бути передбачені виключно у законі. The current state of harmonization of Ukrainian legislation, which protects the rights and legitimate interests of consumers in distance trade is analyzed. The current state of electronic communication (interaction) between public authorities, businesses and consumers.Approaches to the formation of EU secondary legislation in the field of consumer policy are revealed. The first approach, based on the principle of full harmonization, increases the level of consumption, provides a high degree of consumers protection. Another one provides Member States with the right to go beyond consumer protection, and to maintain more strict national rules, which must comply with primary EU law.The expediency of creating an «E-buyer» platform for sellers who carry out business activities in online stores is argued.It is noted that the procedure of e-seller identification will simplify the identification of the seller at the stage of online shopping, should be free and carried out by the consumer himself online.The innovations of draft laws on consumer protection in the remote conclusion of contracts are described.Amendments to the legislation on establishing the right to apply to the competent authority on restrictions, restoring access to the website of the provider (owner or owner) of electronic communications services, where the information is posted, are proposed. The necessity to provide a warning mechanism in case of restriction of access to e-sellers’ websites and to set a deadline for providing sellers with additional time (within two days) to correct their data is considered.It is suggested that requests to block websites should be sent to the provider (owner or owner) of electronic communications services.It is noted that the procedure for restricting and restoring access to information resources should be provided only by law.Item Легалізація коноплі (cannabis) в Україні: проблеми та перспективи(Видавничий дім «Гельветика», 2022) Шаталова, Лариса Миколаївна; Shatalova, LarysaУгода про асоціацію між Україною та ЄС вимагає дослідження, уніфікації та імплементації основ правового регулювання системи обігу наркотичних засобів, у тому числі й рослин роду коноплі (в медичних та промислових цілях) у Європейському Союзі. Україна взяла на себе зобов’язання створити правове підґрунтя для законного контрольованого обігу промислових сортів рослин коноплі, яке відповідатиме міжнародно-правовим стандартам та сучасній світовій практиці. Проаналізовано сучасний стан відповідності національного законодавства вимогам Регламенту Ради ЄС № 1307/2013, що встановлює вимоги до гранично допустимого вмісту тетрагідроканабінолу на рівні 0,2% в промислових коноплях. Запропоновано привести у відповідність цей показник та закріпити у законі відповідно до найбільш поширеної у світовій практиці дозволеної концентрації тетрагідроканабінолу – у 0,2%. Окреслені особливості здійснення господарської діяльності з культивування сортів рослин канабісу та виробництва з нього лікарських засобів, жорсткі умови її контролю: 1) лише за межами населених пунктів; 2) на закритих місцях провадження діяльності з пропускним режимом, цілодобовою охороною (сигналізацією) та відеозаписом; 3) виключно на об’єктах і в приміщеннях, які зазначені в ліцензії; 4) суб’єктами господарювання мають бути юридичні особи, які відповідають вимогам ліцензійних умов; 5) обов’язкове укладення договору з випробувальною лабораторією або її наявність на території. Охарактеризовано новації проєктів законодавчої бази щодо здійснення господарської діяльності у сфері обігу медичної коноплі в медичних, промислових цілях, науковій та науково-технічній діяльності. Досліджено досвід Німеччини щодо правового забезпечення доступу пацієнтів до необхідного лікування медичним канабісом різноманітних захворювань та посттравматичних стресових розладів. Визначено особливості правового регулювання та реалізації процедури надання послуги лікування канабісом. Право на отримання такої послуги мають застраховані особи з тяжким захворюванням. Лікування передбачене у вигляді сухих квітів чи екстракта стандаризованої якості, лікарськими засобами, які містять дронабінол або набілон; у разі виписування першого рецепта застрахованій особі послуга вимагає схвалення медичної страхової компанії; обробка інформації з надання послуги здійснюється уповноваженими органами на анонімній основі. The Association Agreement between Ukraine and the EU requires research, unification and implementation of the basics of legal regulation of the circulation system of drugs, including plants of the hemp genus (for medical and industrial purposes) in the European Union. Ukraine made a commitment to create a legal basis for the legal controlled circulation of industrial varieties of plants hemp, which will meet international legal standards and modern ones’ world practice. We have analyzed the current state of compliance with national legislation to the requirements of EU Council Regulation No. 1307/2013, which establishes requirements for the maximum permissible content of tetrahydrocannabinol at the level of 0.2% in industrial hemp. We have proposed to bring this indicator into line and enshrine in the law in accordance with the most widely accepted concentration of tetrahydrocannabinol in world practice – 0.2%. We have identified the features of the economic activities of cultivating varieties of Cannabis plant and the production of medicinal products from it and strict conditions of its control: 1) outside settlements only; 2) closed places of activity with access regime, 24-hour security and video monitoring; 3) facilities and spaces specified in the license only; 4) only legal entities that meet the requirements of the licensing conditions; 5) conclusion of a contract with a testing laboratory, or its presence on the territory. We have characterized the innovations of the projects of the legislative framework regarding the implementation of economic activity in the sphere of circulation of medical Cannabis for medical, industrial, scientific and scientific purposes and technical activities. We have researched the experience of Germany regarding the legal provision of patient’s access to the necessary medical Cannabis treatment of various diseases and post-traumatic stress disorders. We have determined the peculiarities of legal regulation and implementation of the procedure for providing Cannabis treatment services. The right to receive such a service is available to: insured persons with a serious illness; in the form of dry flowers or extract of standardized quality, medicines that contain dronabinol or nabilone; when issuing the first prescription to an insured person requires the approval of a health insurance company; processing of information for the provision of the services are provided by authorized bodies on an anonymous basis.Item Правова природа товарної біржі як суб’єкта підприємницької діяльності(Запорізький національний університет, 2023) Кулага, Еліна Вікторівна; Kulaha, Elina; Шаталова, Лариса Миколаївна; Shatalova, LarysaУ статті досліджено правову природу товарної біржі як суб’єкта підприємницької діяльності. Вказано на те, що з прийняттям нової редакції Закону України «Про товарні біржі» кардинально змінився її правовий статус. Товарна біржа здійснює підприємницьку діяльність та має на меті одержання прибутку, визначено організаційно-правові форми товарних бірж. Товарна біржа провадить професійну діяльність з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, професійну діяльність з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах тощо. Досліджено досвід правового регулювання біржової діяльності європейських країн та США. Основними тенденціями у даній сфері наразі є універсалізація, комерціалізація, консолідація бірж, зростання електронної торгівлі та контролю біржами позабіржових операцій. Здійснено співвідносний аналіз цих тенденцій з нормами оновленого національного законодавства та розвитком організованого товарного ринку в Україні. Зроблено висновок про те, що значне зменшення кількості товарних бірж в Україні відповідає світовим тенденціям розвитку ринків капіталу та організованих товарних ринків. Вказано на роль державного регулювання діяльності товарних бірж, яке здійснюється шляхом розроблення нормативно-правових актів, ліцензування, реєстрації правил товарної біржі, встановлення вимог до регулятивного капіталу та інших показників, до порядку звітування та розкриття інформації товарною біржею, здійснення нагляду та контролю тощо. Розкрито склад біржових правовідносин, які виникають у сфері організованого товарного ринку. Пропонується визначення біржових правовідносини у сфері організованих ринків капіталу як правовідносин, які виникають між суб’єктами таких правовідносин з приводу організації та діяльності товарних бірж щодо торгівлі продукцією, здійснення біржових операцій та професійної діяльності з організації укладання деривативних контрактів, з метою отримання прибутку. Зроблено висновок про те, що пріоритетами для нашої держави у сфері організованих товарних ринків має бути консолідація зусиль законодавців, урядового, наукового та ділового секторів суспільства в комплексне та ефективне вирішення методологічних, стратегічних і тактичних проблем, пов’язаних з вдосконаленням національного правового регулювання біржової діяльності. The article examines the legal nature of the commodity exchange as a subject of entrepreneurial activity. It is pointed out that with the adoption of the new version of the Law of Ukraine “On Commodity Exchanges” its legal status has changed radically. The Commodity Exchange carries out business activities and aims to make a profit, the organizational and legal forms of commodity exchanges are defined. The Commodity Exchange conducts professional activities in the organization of trade in products on commodity exchanges, professional activities in the organization of conclusion of derivative contracts on commodity exchanges, etc. The experience of legal regulation of exchange activities of European countries and the USA is studied. The main trends in this field at the moment are universalization, commercialization, consolidation of exchanges, growth of electronic trading and control of over-thecounter transactions by exchanges. A relative analysis of these trends with the norms of the updated national legislation and the development of the organized commodity market in Ukraine was carried out. It was concluded that the significant decrease in the number of commodity exchanges in Ukraine corresponds to the global trends in the development of capital markets and organized commodity markets. The role of state regulation of the activity of commodity exchanges is indicated, which is carried out through the development of normative legal acts, licensing, registration of commodity exchange rules, setting requirements for regulatory capital and other indicators, the procedure for reporting and disclosure of information by the commodity exchange, supervision and control, etc. The structure of exchange legal relations that arise in the field of organized commodity market is disclosed. It is proposed to define exchange legal relations in the field of organized capital markets as legal relations that arise between the subjects of such legal relations regarding the organization and activity of commodity exchanges in relation to product trading, exchange operations and professional activities related to the organization of concluding derivative contracts, with the aim of obtaining profit. It was concluded that the priorities for our state in the field of organized commodity markets should be the consolidation of the efforts of legislators, governmental, scientific and business sectors of society in a comprehensive and effective solution of methodological, strategic and tactical problems related to the improvement of national legal regulation of exchange activity .