Стратегічне управління підприємством у нестабільному ринковому середовищі

Thumbnail Image
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Розглянуто актуальні проблеми управління підприємством у нестабільному ринковому середовищі. Здійснено порівняльний аналіз моделей стратегічного управління підприємством. Удосконалено методичний підхід оцінки рівня нестабільності ринкового середовища. Обґрунтовано необхідність вибору моделі стратегічного управління підприємством на основі оцінки рівня нестабільності ринкового середовища.
The article сonsiders urgent problems of enterprise management in unstable market environment. The work presents a comparative analysis of models of strategic management. It begins with a review of the historical perspectives of company strategic management. On the basis of economic literature, studying the existing company strategic management conceptions are overviewed. The main strategic management models are observed and compared. The expediency of strategic management models application depending on the level of market instability is defined. Thus, the problem of market environment assessment is researched. Based on the I. Ansoff`s and A. Gradov`s investigations and on the basis of external environment factors, which was modified from G. Kleyner`s list, the technique of market instability estimation was improved. As a result, the instability current level of the main factors, which have the influence on motor industry activity, was determined. In conclusion, the necessity of application of strategic management models, which is characterized by the top flight of adaptation and flexibility, is proved.
Рассмотрены актуальные проблемы управления предприятием в нестабильной рыночной среде. Проведен сравнительный анализ моделей стратегического управления предприятием. Усовершенствован методический подход оценки уровня нестабильности рыночной среды. Обоснованна необходимость выбора модели стратегического управления предприятием на основе оценки уровня нестабильности рыночной среды.
Description
Keywords
стратегічне управління підприємством, моделі стратегічного управління, нестабільне ринкове середовище, company strategic management, strategic management models, unstable market environment, стратегическое управление предприятием, модели стратегического управления, нестабильная рыночная среда
Citation
Шатілова О. В. Стратегічне управління підприємством у нестабільному ринковому середовищі / О. В. Шатілова // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана», Укр. союз промисловців і підприємців, Ін-т світової екон. і міжнар. відносин НАН України ; редкол.: В. А. Верба (голов. ред.) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2015. – Вип. 36. – С. 138–146.