Консьюмеризм як феномен духовно-економічного життя сучасної людини: pro et contra

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У статті зазначено різні підходи до осмислення консьюмеризму як суспільного явища. Зроблено висновок про суперечливе трактування сутності консьюмеризму як феномену духовно-економічного життя сучасної людини, здійснено аналіз позитивних і негативних аспектів його розвитку й функціонування.
The article examines the positive and negative aspects of the development and realization of the consumerism phenomenon. The article deals with consumerism comprehensively: both as a call for the establishment of an increasing number of products and services to meet the needs of consumers, and as a path to personal enrichment of the producers, and as a production politics and promotion of high quality products, and the ideology of pleasure of consumption, and a philosophy of consumption. An attempt is made to understanding the consumerism in its various aspects as a phenomenon of spiritual and economic life of modern human: its moral and ethical grounds, role in social and political life of society, impact on the environment, role in the formation of new areas of professional activity. It is concluded that the interpretation of the phenomenon of consumerism in moral and ethical dimension is ambivalent. There are arguments in favour of that consumerism as «ideology» of consuming deserves criticism. At the same time, there is no reason to completely deny any moral relevance of consumerism to a human and a society. The interpretation of the role of consumerism in today’s social and political life, its impact on the environment is contradictory and ambiguous: «barrage» of criticism is well combined with a positive reflection of this social phenomenon. According to the authors, it would be a mistake to reject any positive social role of the consumerist approach. Doubtless of the positive consequence of consumerism, in the opinion of the author of the article, is the emergence of a number of new areas of professional activity: economic sociology, marketing, programming, advertising business, etc., which reduces unemployment in the society, creates the conditions for self-fulfilment of the individual. This serves as an important argument in favour of «rehabilitation» of consumerism in the modern world. It is concluded that consumerism is quite a controversial spiritual and economic phenomenon that combines both negative and positive aspects. This is its specificity, hence — the complexity of its philosophical analysis.
В статье упоминаются различные подходы к осмыслению консьюмеризма как общественного явления. Делается вывод о противоречивом трактовании сущности консьюмеризма как феномена духовно-экономической жизни современного человека, осуществляется анализ позитивных и негативных аспектов его развития и функционирования.
Description
Keywords
консьюмеризм, людина, споживання, духовні потреби, життєві цінності, духовно-економічне буття людини, consumerism, human, consumption, spiritual needs, life values, spiritual and economic life of the person, консьюмеризм, человек, потребление, духовные потребности, жизненные ценности, духовно-экономическое бытие человека
Citation
Северин-Мрачковська Л. Консьюмеризм як феномен духовно-економічного життя сучасної людини: pro et contra / Людмила Северин-Мрачковська // Університетська кафедра. Культурологія. Аксіологія. Філософія. Етнологія. Дискусії. Рецензії. Анотації : альм. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана», Ін-т приклад. та проф. етики ; [редкол.: Ю. Вільчинський (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2017. – № 6. – С. 137–150.