Franchising as an alternative way of creation and financial development of smes

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Чорноморський державний університет імені Петра Могили, Товариство з обмеженою відповідальністю "ДКС Центр"
Abstract
The article defines the main features of enterprise creation through application of such method as franchising. The subject of research is mainly focused on SMEs and start-ups which face a lot of obstacles at the stage of creation as a lack of funding and experience in the majority of cases. The main idea or the article is to analyze the peculiarities of the initiation and operation of small and medium business structures by the means of franchising. Franchising was identified as an appropriate way for company creation in order to eliminate risk of business failure and loss of invested capital. The authors considered the stages for start-up implementation and analyzed the main obstacles to SMEs development in Ukraine. The main principles of how to apply franchising into business activity were examined in the research. The analysis was related to the dynamics of franchising market development in Ukraine, as the result of which the main characteristics were underlined. The elements of analysis could be exemplified as number of franchisors in Ukraine, number of own and franchising entities of franchising companies, franchising entities in the context of industry branches, comparative characteristics by industry indicators and the origin of franchising brands. The franchising market in Ukraine was also analyzed by such criteria as amount of required investment. The selection was made by types of investment. As the result of the mentioned selection such franchises, presented on Ukrainian market, as RockFellow, VillaTerra, Fornetti were analyzed. The advantages and disadvantages of each franchise were determined. Authors made conclusions that franchising allows an entrepreneur to get a business that is already in demand among consumers. As well as, the franchisee does not need to spend time and considerable resources on advertising and other methods of stimulating sales. A representative of small or medium-sized businesses becomes the owner of a reliable enterprise, which promotes the development of high-quality and profitable projects. У статті визначено основні особливості створення підприємства через застосування такого методу, як франчайзинг. Предметом дослідження є МСП та стартапи, які стикаються з великою кількістю перешкод на етапі створення, представлені браком фінансування та досвіду в більшості випадків. Основна ідея статті — проаналізувати особливості започаткування та функціонування структур малого та середнього бізнесу шляхом франчайзингу. Франчайзинг було визначено як відповідний спосіб створення компанії з метою усунення ризику невдач бізнесу та втрати вкладеного капіталу. Автори розглянули етапи впровадження та проаналізували основні перешкоди для розвитку малого та середнього бізнесу в Україні. Основні принципи застосування франчайзингу у бізнесі було визначено у дослідженні. Аналіз було проведено за індикаторами динаміки розвитку ринку франчайзингу в Україні, в результаті чого було виділено основні характеристики. Елементами аналізу стали кількість франчайзерів в Україні, кількість власних та франчайзингових організацій франчайзингових компаній, франчайзингові суб'єкти в контексті галузей, порівняльні характеристики за галузевими показниками та країною походження франчайзингових брендів. Ринок франчайзингу в Україні також аналізувався за такими критеріями, як сума необхідних інвестицій. Відбір проводився за видами інвестицій. В результаті цього відбору було проаналізовано такі франшизи, які представлені на українському ринку, як RockFellow, VillaTerra, Fornetti. Було визначено переваги та недоліки кожної франшизи. Автори зробили висновки, що франчайзинг дозволяє підприємцю отримати бізнес, який вже користується попитом серед споживачів. Крім того, франчайзі не потрібно витрачати час і значні ресурси на рекламу та інші методи стимулювання продажів. Представник малого чи середнього бізнесу стає власником надійного підприємства, яке сприяє розвитку якісних та прибуткових проектів.
Description
Keywords
Franchising, SME, franchise, business, франчайзинг, МСП, франшиза, бізнес
Citation
Franchising as an alternative way of creation and financial development of smes / A. Ivashchenko, O. Ostrovska, Yu. Vasylyshen, A. Nadzuga // Інвестиції: практика та досвід. – 2019. – № 22. – С. 58–65.