Забезпечення сталого регіонального розвитку на основі соціалізації закладів вищої освіти

Abstract
Заклади вищої освіти все більше перетворюються з установ з традиційними функціями викладання та здійснення наукових досліджень на установи, що мають соціальну роль у сталому регіональному розвитку. Тому метою статті є обґрунтування можливості забезпечення сталого регіонального розвитку на основі соціалізації закладів вищої освіти. Стаття спрямована на розширення розуміння традиційних шляхів забезпечення сталого регіонального розвитку, врахування спроможності закладів вищої освіти забезпечувати поширення знань про сталий розвиток, підтримувати стійкі підприємницькі екосистеми та генерувати управлінські рішення, що впливають на досягнення сталого регіонального розвитку. Оцінка стану інкорпорації Цілей сталого розвитку у документи стратегічного планування в Україні дозволила обґрунтувати п’ять причин необхідності відображення Цілей сталого розвитку в стратегіях регіонального рівня. Запропоновано концептуальну схему впливу закладів вищої освіти на підсистеми досягнення сталого регіонального розвитку, проаналізовано зміни індикаторів сталого розвитку, пов’язаних із діяльністю закладів вищої освіти. Здійснено розподіл кількості закладів вищої освіти за регіонами за складовими рейтингу U-Multirank 2020 з напряму «регіональне залучення» (випускники бакалаврату, які працюють у регіоні; випускники магістратури, які працюють у регіоні; студентські стажування в регіоні; регіональні спільні публікації; доходи від регіональних джерел; публікації у співавторстві з промисловими партнерами). Доведено, що запорукою сталого регіонального розвитку та гармонізації взаємозв’язку «економіка-суспільство-природа» виступають фахівці, здатні враховувати всі аспекти економічного, соціального та екологічного розвитку регіону. Це дозволило виділити основні пріоритети подальшого розвитку соціальної місії закладів вищої освіти. Higher education institutions are increasingly being transformed from establishments with traditional teaching and research functions to those playing a social role in ensuring sustainable regional development. The aim of the article is to substantiate the possibility of ensuring sustainable regional development based on socialization of higher education institutions. The study is aimed at expanding the understanding of traditional ways of ensuring sustainable regional development, taking into account the ability of higher education institutions to promote the dissemination of knowledge about sustainable development, maintain sustainable entrepreneurial ecosystems and generate management decisions that affect the achievement of sustainable regional development. The carried out assessment of the state of incorporation of the Sustainable Development Goals into strategic planning documents in Ukraine made it possible to justify five reasons for the need to reflect the Sustainable Development Goals in regional strategies. A conceptual scheme of the influence of higher education institutions on the subsystems of achieving sustainable regional development is proposed, changes in the indicators of sustainable development associated with universities are analyzed. The breaking down of the higher education institutions by region by indicators of the U-Multirank 2020 ranking in the dimension of regional engagement (bachelor graduates working in the region; master graduates working in the region; student internships in the region; regional joint publications; income from regional sources; regional publications with industrial partners). It is proved that the key to sustainable regional development and harmonization of the relationship “economy-society-nature” are specialists able to take into account all aspects of the economic, social and environmental development of the region. This made it possible to highlight the priorities for the further development of the social mission of higher educational institutions. Высшие учебные заведения все больше превращаются из учреждений с традиционными функциями преподавания и проведения научных исследований на учреждения, имеющие социальную роль в обеспечении устойчивого регионального развития. Целью статьи является обоснование возможности обеспечения устойчивого регионального развития на основе социализации высших учебных заведений. Статья направлена на расширение понимания традиционных путей обеспечения устойчивого регионального развития, учета способности высших учебных заведений обеспечивать распространение знаний об устойчивом развитии, поддерживать устойчивые предпринимательские экосистемы и генерировать управленческие решения, влияющие на достижение устойчивого регионального развития. Оценка состояния инкорпорации Целей устойчивого развития в документы стратегического планирования в Украине позволила обосновать пять причин необходимости отображения Целей устойчивого развития в стратегиях регионального уровня. Предложена концептуальная схема влияния высших учебных заведений на подсистемы достижения устойчивого регионального развития, проанализированы изменения индикаторов устойчивого развития, связанные с вузами. Осуществлено распределение количества учреждений высшего образования по регионам по составляющим рейтинга U-Multirank 2020 по направлению «региональное привлечение» (выпускники бакалавриата, работающие в регионе; выпускники магистратуры, работающие в регионе; студенческие стажировки в регионе; региональные совместные публикации; доходы от региональных источников; публикации в соавторстве с промышленными партнерами). Доказано, что залогом устойчивого регионального развития и гармонизации взаимосвязи «экономика-общество-природа» выступают специалисты, способные учитывать все аспекты экономического, социального и экологического развития региона. Это позволило выделить приоритеты дальнейшего развития социальной миссии высших учебных заведений.
Description
Keywords
регіон, сталий розвиток, заклад вищої освіти, соціальна місія, стратегічне планування, партнерство, region, sustainable development, higher education institution, social mission, strategic planning, partnership, регион, устойчивое развитие, высшее учебное заведение, социальная миссия, стратегическое планирование, партнерство
Citation
Ольшанська О. В. Забезпечення сталого регіонального розвитку на основі соціалізації закладів вищої освіти / Ольшанська О. В. // Проблеми економіки. – 2020. – № 2. – C. 216–223.