Кафедра регіоналістики і туризму

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 369
  • Item
    Сутність і значення воєнної економіки в умовах повномасштабної війни
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-01-24) Данилишин, Богдан Михайлович; Danylyshyn, Bohdan
  • Item
    Розвиток туризму в громадах і регіонах України в умовах повоєнного відновлення
    (Мукачівський державний університет, 2024) Тимошенко, Тетяна Олександрівна; Tymoshenko, Tetiana; Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Оксана Василівна; Shevchuk, Oksana
    Стаття присвячена актуальним питанням відновлення та розвитку туризму в громадах і регіонах України в умовах повоєнного відновлення. У статті доводиться, що повоєнне відновлення туризму в Україні на засадах концепції сталого розвитку має включати пріоритетність екологічної, соціальної та економічної стійкості для забезпечення довгострокового успіху. З точки зору можливостей сталого повоєнного відновлення туризму в Україні, країна має багату культурну спадщину, різноманітні ландшафти та історичні місця, які можна використати. Розвиток туризму може стати каталізатором соціально-економічного та екологічного розвитку громад та регіонів України, подолання наслідків військової агресії, стимулювання розвитку підприємництва, створення нових робочих місць, наповнення місцевих бюджетів. The war in Ukraine has already caused and continues to damage many areas, including serious negative consequences for the tourism sector. Such catastrophic consequences as mined territories, natural landscapes damaged by military actions and destroyed cities, destroyed monuments of historical and cultural heritage - create huge challenges for the future development of tourism in Ukraine. In order to quickly restore socio-economic processes after the war, Ukraine will need new approaches. The status of a candidate country for EU membership imposes additional obligations on Ukraine regarding the study of regulatory and legal acts and the implementation of the best European management practices, including in the field of tourism.The development of tourism can become a catalyst for the socio-economic and ecological development of communities and regions of Ukraine, overcoming the consequences of military aggression, stimulating the development of entrepreneurship, creating new jobs, filling local budgets. Since tourism is a tool for stimulating more than 50 related areas of the economy and there is already a potential demand for visiting Ukraine on the international market, communities of Ukraine promising for the development of tourism have every chance to direct efforts to create conditions for attracting foreign tourists to the country, thereby strengthening the export potential of Ukraine in as a whole. The purpose of the article is to justify the feasibility of implementing sustainable approaches within the framework of post-war tourism recovery strategies in the direction of environmental protection, support of local communities and promotion of long-term economic growth.The article proves that the post-war recovery of tourism in Ukraine based on the concept of sustainable development should include prioritizing environmental, social and economic sustainability to ensure long-term success. Cooperation with European countries and studying their post-war tourism recovery models can provide valuable information and opportunities for the sustainable recovery of Ukraine.
  • Item
    Комунікативний менеджмент як важливий елемент стратегічного розвитку в умовах євроінтеграції
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-11-08) Медвідь, Ганна Сергіївна; Medvid, Hanna
    Розглянуто роль комунікативного менеджменту як важливого елементу у стратегічному розвитку в умовах євроінтеграції. Визначено, що інтерактивний підхід до комунікативного менеджменту сприяє встановленню двосторонньої комунікації. Комунікативний менеджмент відіграє значущу роль у рамках стратегічного розвитку в умовах євроінтеграції, сприяючи залученню громадськості, партнерів та політиків до процесу прийняття стратегічних рішень, а також збільшенню свідомості та підтримки суспільства. The role of communication management as an important element in strategic development in the context of European integration is considered. It is determined that an interactive approach to communication management contributes to the establishment of two-way communication. Communication management plays a significant role in the strategic development in the context of European integration, promoting the involvement of the public, partners and politicians in the strategic decision-making process, as well as increasing public awareness and support.
  • Item
    Механізми публічного управління у сфері просторового планування на місцевому рівні в Україні
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025) Маркіна, Марія Іванівна; Markina, Mariia; Оболенський, Олексій Юрійович
    У дисертаційній роботі обґрунтовано теоретичні, методичні та організаційні положення і напрями удосконалення механізмів публічного управління у сфері просторового планування на місцевому рівні в Україні, які базуються на фундаментальних положеннях інституціональної теорії, аналізі динамічних змін в умовах сталого розвитку і трансформаційних соціально-економічних процесів. Наукова новизна одержаних результатів полягає у тому, що в дослідженні напрацьовано систему функціонування наявних механізмів публічного управління у сфері просторового планування, запропоновані нові механізми публічного управління, які актуально застосовувати на місцевому рівні в Україні. The thesis substantiates the theoretical, methodological and organizational provisions and directions for improving public management mechanisms in the field of spatial planning at the local level in Ukraine, which are based on the fundamental principles of institutional theory, analysis of dynamic changes in the context of sustainable development and transformational socio-economic processes. The scientific novelty of the results obtained is that the study has developed a system of functioning of the existing mechanisms of public management in the field of spatial planning, and proposed new mechanisms of public management that are relevant for use at the local level in Ukraine.
  • Item
    Формування організаційно-економічного механізму регіонального галузевого управління (на прикладі житлово-комунального господарства)
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Базарна, Ольга Вікторівна; Bazarna, Olha; Оболенський, Олексій Юрійович
    Дисертацію присвячено комплексному дослідженню процесів, які відбуваються в галузях, в житлово-комунальному господарстві, виявлено та узагальнено основні тенденції сучасної модернізації галузі. У дисертації розкрито та поглиблено зміст нових та існуючих теоретичних і методичних засад регіонального публічного управління галуззю. Дисертаційне дослідження дало змогу комплексно вирішити наукове завдання. В результаті сформульовано відповідні науково обґрунтовані теоретичні положення, а також розроблено низку пропозицій щодо удосконалення норм законодавства. The dissertation is devoted to the complex research of the processes taking place in the branches, in housing and communal services, the basic tendencies of modern modernization of the branch are revealed and generalized. The dissertation reveals and deepens the content of new and existing theoretical and methodological principles of regional public management of the industry. The dissertation research allowed to solve the scientific problem in a complex way. As a result, the relevant scientifically substantiated theoretical provisions have been formulated, and a number of proposals have been developed to improve the legislation.
  • Item
    Формування інноваційного простору соціально-економічної системи регіону
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Стенічева, Інна Борисівна; Stenicheva, Inna; Ольшанська, Олександра Володимирівна
    Дисертаційну роботу присвячено обґрунтуванню теоретико-методичних та практичних засад формування та розвитку інноваційного простору соціально-економічної системи регіону в контексті підвищення її конкурентоспроможності. The dissertation is devoted to substantiation of theoretical-methodical and practical bases of formation and development of innovative space of social-economic system of the region in the context of increase of its competitiveness.
  • Item
    Ефективне публічне управління фінансовим забезпеченням повноважень місцевого самоврядування як результат досягнення пріоритетних цілей державної політики
    (2024-03-29) Онищук, І. І.
    Робота присвячена дослідженню актуальних проблем публічного управління фінансовим забезпеченням повноважень місцевого самоврядування в контексті досягнення пріоритетних цілей державної політики. Окреслено принципи ефективного місцевого самоврядування, визначено ключові виклики та запропоновано шляхи їх подолання.
  • Item
    Сучасні міські процеси як основа для стратегічного управління розвитком міст: внесок до методології наукових досліджень
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Шевченко, Ольга Валеріївна; Shevchenko, Olha; Шевченко, Ольга Валерьевна; Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатольевич
    Усталені та тривалі тенденції міського розвитку зумовлюють необхідність оновлення методології дослідження міських процесів. Цифровізація суспільного простору, зростаючі масштаби урбанізації, посилення вимог до екологічної безпеки міського простору становлять виклики для міської влади і спричинюють зміни підходів до стратегування розвитку міст. Актуальність статті визначена слабкістю наукових засад управління простором міста та звуженою методологією дослідження сучасних міських процесів. Доведено, що неспроможність чинним інструментарієм регулювати міський розвиток у стратегічному вимірі обумовлена відсутністю наукового підґрунтя для стратегічного управління розвитком міст. У статті виконані завдання щодо висвітлення сучасних міських процесів, розкриття підходів стратегічного управління містами в Україні. Рекомендовано модифікувати систему стратегічного управління розвитком міст в Україні на основі посилення імпліцитності міської політики та осучаснення методології дослідження міських процесів. Steady and long-term trends in urban development require an update of the methodology for studying urban processes. The digitalization of public space, the growing scale of urbanization and the increasing requirements for the environmental safety of urban space pose a challenge to city authorities and lead to changes in approaches to urban development strategy. The relevance of the article is determined by the weakness of the scientific foundations of urban space management and the narrow methodology of researching modern urban processes. It is proved that the inability of the existing tools to regulate urban development in the strategic dimension is due to the lack of a scientific basis for the strategic management of urban development. The aim of the article is to highlight modern urban processes and to reveal approaches to strategic urban management in Ukraine. It is recommended to modify the system of strategic management of urban development in Ukraine on the basis of strengthening the implicit nature of urban policy and modernizing the methodology of urban processes research.
  • Item
    Розвиток публічно-приватного партнерства при формуванні стратегій місцевого розвитку в умовах повоєнної відбудови
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Оболенський, Олексій Юрійович; Obolenskyi, Oleksii; Оболенский, Алексей Юрьевич; Косицька, Вікторія; Kosytska, Viktoriia; Огородник, Віра Володимирівна; Ohorodnyk, Vira; Огородник, Вера Владимировна
    Сьогоднішні реалії економічного розвитку України підвищують роль публічно-приватного партнерства через взаємодію різних стейкхолдерів при стратегічному плануванні місцевого розвитку. Повоєнне відновлення є багатогранним процесом. Стаття досліджує публічно-приватне партнерство при формування стратегій місцевого розвитку, які засновані на ефективності прийняття рішень, значущості соціально-економічних заходів в повоєнній відбудові, і багато в чому залежать від взаємодії органів публічної влади та приватного сектору. Аналізуючи роль взаємовідносин публічної влади і приватного сектору при плануванні та впровадженні стратегій місцевого розвитку були виявлені основні фактори, які визначають ефективність їх взаємодії. Результати дослідження підкреслюють необхідність врахування потреб усіх суб’єктів публічно-приватного партнерства, включаючи врахування потреб територіальної громади у процесі формування стратегії місцевого розвитку. Приділяється увага взаємодії з міжнародними партнерами, що може забезпечити додаткові ресурси та підтримку у повоєнному відновленні України. Запропоновано заходи, які сприятимуть підвищенню ефективності взаємодії стейкхолдерів та забезпечуватимуть більш узгоджене та результативне планування та реалізацію стратегій місцевого розвитку повоєнної відбудови в Україні. До таких заходів відносяться — створення платформи для регуляр-ного діалогу між стейкхолдерами, застосування сучасних, інноваційних технологій, розробка спільних індикаторів ефективності для оцінки впливу стратегій та спільного визначення критеріїв успіху, моніторинг, доступ до інформації. Today’s realities of the economic development of Ukraine increase the role of public-private partnership through the interaction of different stakeholders in the strategic planning of local development. Post-war reconstruction is a multifaceted process. The article examines the public-private partnership in the formation of local development strategies, which are based on the effectiveness of decision-making, and the importance of socio-economic measures in post-war reconstruction, and largely depend on the interaction of public authorities and the private sector. Analyzing the role of the relationship between public authorities and the private sector in the planning and implementation of local development strategies, the main factors that determine the effectiveness of their interaction were identified. The results of the study emphasize the need to take into account the needs of all subjects of public-private partnership, including taking into account the needs of the territorial community in the process of forming a local development strategy. Attention is paid to interaction with international partners, which can provide additional resources and support. Measures are proposed that will contribute to increasing the effectiveness of stakeholder interaction, despite the possibility of conflict situations and misunderstandings, while ensuring more coordinated and effective planning and implementation of local development strategies for post-war reconstruction in Ukraine, which include — the creation of a platform for regular dialogue between stakeholders, application modern, innovative technologies, development of joint performance indicators for assessing the impact of strategies and joint definition of success criteria, monitoring, access to information
  • Item
    Забезпечення економічної безпеки підприємства
    (Видавництво «Міленіум», 2021) Громоздова, Лариса Василівна; Hromozdova, Larysa; Громоздова, Лариса Васильевна; Іванюта, Вікторія Вікторівна; Ivaniuta, Viktoriia; Иванюта, Виктория Викторовна; Ніколаєва, Світлана Петрівна; Nikolaieva, Svitlana; Николаева, Светлана Петровна; Стенічева, Інна Борисівна; Stenicheva, Inna; Стеничева, Инна Борисовна; Смірнова Олена Юріївна; Smirnova, Olena; Смирнова, Елена Юрьевна
    Мета статті полягає у виявленні проблем функціонування підприємства та гарантуванні його економічної безпеки; формуванні системи управління фінансовими ризиками як вагомою складовою економічної безпеки підприємства. Методологія дослідження базується на використанні загальнонаукових і специфічних методів, зокрема: аналізу та синтезу, індукції і дедукції, моделювання, систематизації та узагальнення. Наукова новизна отриманих результатів полягає в обґрунтуванні сутності основних загроз економічній безпеці підприємства та характеру їх впливу на економічну стабільність фірми. Висновки. Встановлено, що структурний склад системи економічної безпеки формують внутрішньовиробничі та позавиробничі складові. Вказано множину позавиробничих складових економічної безпеки підприємств, які містять ринкову й інформаційну. Узагальнено основні елементи економічної безпеки підприємств і визначено їх суть, уточнено служби, що відповідають за них. Представлено групу принципів побудови системи економічної безпеки підприємств: законності, системності побудови, економічної доцільності, ефективності управлінських рішень, результативності, оптимізації витрат, обґрунтованості, комплексності, збалансованості, своєчасності, безперервності, постійного моніторингу, активності, координації і взаємодії, централізації, інтегрованості, спрямованості на стратегічні цілі, об’єктивності, оперативності та динамічності, варіативності, адекватності реагування, адаптивності, гнучкості управління, розвитку й удосконалення, стимулювання і відповідальності. The purpose of the article is to identify problems in the operation of the enterprise and ensure its economic security; formation of a financial risk management system as an important component of economic security of the enterprise. The research methodology is based on the use of general scientific and specific methods, in particular: analysis and synthesis, induction and deduction, modeling, systematization and generalization. The scientific novelty of the obtained results lies in the substantiated essence of the main dangers and threats, the nature of their impact on the economic security of the enterprise and the need to identify them to economic security. Conclusions. It is established that the structural composition of the economic security system is formed by domestic and non-industrial components. Many non-production components of economic security of enterprises are provided, which include market and information. The main components of economic security of enterprises are generalized and their essence is determined, the services responsible for them are specified. A group of principles for building a system of economic security of enterprises: legality, systematic construction, economic feasibility, efficiency of management decisions, efficiency, cost optimization, validity, complexity, balance, timeliness, continuity, continuous monitoring, activity, coordination and interaction, centralization, integration, direction on strategic goals, objectivity, efficiency and dynamism, variability, adequacy of response, adaptability, flexibility of management, development and improvement, incentives and responsibilities. Цель статьи состоит в выявлении проблем функционирования предприятия и гарантировании его экономической безопасности; формировании системы управления финансовыми рисками как весомой составляющей экономической безопасности предприятия. Методология исследования базируется на использовании общенаучных и специфических методов, в частности: анализа и синтеза, индукции и дедукции, моделирования, систематизации и обобщения. Научная новизна полученных результатов заключается в обосновании сущности основных угроз экономической безопасности предприятия и характере их влияния на экономическую стабильность фирмы. Выводы. Установлено, что структурный состав системы экономической безопасности формируют внутрипроизводственные и внепроизводственные составляющие. Указаны внепроизводственные составляющие экономической безопасности предприятий: рыночная и информационная. Обобщены основные составляющие экономической безопасности предприятий и определена их суть, уточнены отвечающие за них службы. Представлена группа принципов построения системы экономической безопасности предприятий: законности, системности, экономической целесообразности, эффективности управленческих решений, результативности, оптимизации затрат, обоснованности, комплексности, сбалансированности, своевременности, непрерывности, постоянного мониторинга, активности, координации и взаимодействия, централизации, интеграции, направленности на стратегические цели, объективности, оперативности и динамичности, вариативности, адекватности реагирования, адаптивности, гибкости управления, развития и усовершенствования, стимулирования и ответственности.
  • Item
    Івент-туризм як потенціал підвищення ефективності роботи рекреаційних та курортно-оздоровчих комплексів
    (Видавництво «Міленіум», 2021) Махортов, Юрій Олексійович; Makhortov, Yurii; Махортов, Юрий Алексеевич; Громоздова, Лариса Василівна; Hromozdova, Larysa; Громоздова, Лариса Васильевна; Ілляшенко, Інна Олегівна; Illiashenko, Inna; Ильяшенко, Инна Олеговна; Шевчук, Оксана Василівна; Shevchuk, Oksana; Шевчук, Оксана Васильевна; Медвідь, Ганна Сергіївна; Medvid, Hanna; Медведь, Анна Сергеевна
    Мета статті полягає в дослідженні івент-туризму як потенціалу підвищення ефективності роботи рекреаційних і курортно-оздоровчих комплексів. Методологія дослідження передбачала використання загальнонаукових методів (аналіз, синтез, конкретизація, класифікація) і спеціальних (системно-структурні дослідження, економічний аналіз). Наукова новизна отриманих результатів полягає в конкретизації змісту поняття «івент-туризм», що розглянуто як особливий вид туризму, який має невичерпний потенціал, вдало поєднується з іншими видами туризму та сприяє поліпшенню роботи рекреаційних і курортно-оздоровчих комплексів. Висновки. Встановлено, що в основу будь-якого івенту обов’язково закладена ідея, що приваблює туристів і є пріоритетним чинником їх вибору серед інших турів. Визначено, що краще будувати оздоровчо-лікувальні комплекси біля існуючих регіональних івентових заходів, що можуть зацікавити клієнтів. Наголошено, що варто створювати й нові івенти та рекламувати їх, що стане запорукою збільшення кількості подорожувальників до оздоровчо-лікувальних комплексів. Поєднання розважальних заходів з оздоровленням буде корисним, цікавим і пізнавальним для туристів, що сприятиме популярності певної івент-локації. The purpose of the article is to study event tourism as a potential for improving the efficiency of recreational and health resorts. The research methodology involved the use of general scientific methods (analysis, synthesis, specification, classification) and special (system-structural research, economic analysis). The scientific novelty of the obtained results lies in the concretization of the concept of «event tourism», which is considered a special type of tourism, which has inexhaustible potential and successfully combines with other types of tourism and helps to improve the recreation and health resorts. Conclusions. It has been established that any event is based on an idea that attracts tourists and is a determining factor in their choice among other tours. It is determined that it is better to build health and medical complexes near the existing regional event events that may be of interest to customers. It is established that it is important to create new events and advertise them. This will guarantee an increase in the number of tourists to health resorts who want to improve their health. The combination of events with health improvement will be useful, interesting and informative, and it will raise the mood of tourists, the level of their satisfaction, which will contribute to the choice of the institution from among others. Цель статьи состоит в исследовании ивент-туризма как потенциала повышения эффективности работы рекреационных и курортно-оздоровительных комплексов. Методология исследования предполагала использование общенаучных методов (анализ, синтез, конкретизация, классификация) и специальных (системно-структурные исследования, экономический анализ). Научная новизна полученных результатов заключается в конкретизации содержания понятия «ивент-туризм», рассматриваемого как особый вид туризма, который имеет неисчерпаемый потенциал, удачно сочетается с другими видами туризма и способствует улучшению работы рекреационных и курортно-оздоровительных комплексов. Выводы. Установлено, что в основу любого ивента обязательно заложена идея, привлекающая туристов и являющаяся приоритетным фактором их выбора среди других туров. Определено, что лучше строить оздоровительно-лечебные комплексы на территории существующих региональных ивентовых мероприятий, которые могут заинтересовать клиентов. Отмечено, что следует создавать новые инвенты и рекламировать их, что станет залогом увеличения количества путешественников в оздоровительно-лечебные комплексы. Сочетание развлекательных мероприятий с оздоровлением будет полезным, интересным и познавательным для туристов, что будет способствовать популярности определенной ивент-локации.
  • Item
    Івенти та краєзнавчі заходи як рекреаційний ресурс в курортно-оздоровчих закладах у післявоєнний період
    (Видавництво «Міленіум», 2022) Ілляшенко, Інна Олегівна; Illiashenko, Inna; Ильяшенко, Инна Олеговна; Громоздова, Лариса Василівна; Hromozdova, Larysa; Громоздова, Лариса Васильевна; Шевчук, Оксана Василівна; Shevchuk, Oksana; Шевчук, Оксана Васильевна; Бойко, Наталія Олександрівна; Boiko, Nataliia; Бойко, Наталия Александровна; Медвідь, Ганна Сергіївна; Medvid, Hanna; Медведь, Анна Сергеевна
    Мета статті полягає в дослідженні івентів і краєзнавчих заходів як рекреаційного ресурсу в курортно-оздоровчих закладах у післявоєнний період. Методологія дослідження передбачала використання загальнонаукових методів (аналіз, синтез, конкретизація, класифікація) і спеціальних (системноструктурні дослідження, економічний аналіз). Наукова новизна отриманих результатів полягає в конкретизації змісту поняття «івент-туризм» як особливого виду туризму, що має невичерпний потенціал, вдало поєднується з іншими видами туризму та сприяє поліпшенню роботи рекреаційних і курортно-оздоровчих закладів у післявоєнний період. Висновки. Встановлено, що в основу будь-якого івенту обов’язково закладена ідея, яка приваблює туристів і є визначальним чинником їх вибору серед інших турів. івент-туризм і краєзнавчі заходи в нашій країні мають гарні перспективи, проте є умови, що стримують їх розвиток у регіонах України. Зокрема, це воєнні дії на території України, недостатньо розвинена туристична інфраструктура, дефіцит кваліфікованих кадрів в івент-індустрії, відсутність належної уваги до розробки подієвого календаря, низька ділова й інвестиційна активність міст. The purpose of the article is to study events and local history activities as a recreational resource in health resorts in the postwar period. The research methodology included the use of general scientific methods (analysis, synthesis, specification, classification) and special (system-structural research, economic analysis). The scientific novelty of the results is the concretization of the concept of «event tourism», which is considered a special type of tourism that has inexhaustible potential and successfully combines with other types of tourism and improves recreational and health facilities in the postwar period. Conclusions. It has been established that any event is based on an idea that attracts tourists and is a determining factor in their choice among other tours. Despite the prospects for the development of event tourism and local history activities in our country, we can identify a number of factors that hinder the development of this type of tourism in the regions of Ukraine. These include: hostilities in Ukraine, insufficiently developed tourist infrastructure, shortage of qualified personnel in the event industry, lack of proper attention to the development of the event calendar, low business and investment activity of cities. Event tourism in the post-war period is not only a promising segment of the world tourist market, but also a bright, multifaceted, infinitely exciting tool for promoting a dynamically developing territory. Thus, the concept of development of the regions of Ukraine in the postwar period on the basis of event tourism and local history activities is very promising, as it gives a relatively rapid and positive economic effect. Цель статьи состоит в исследовании ивентов и краеведческих мер как рекреационного ресурса в курортно-оздоровительных заведениях в послевоенный период. Методология исследования предполагала использование общенаучных методов (анализ, синтез, конкретизация, классификация) и специальных (системно-структурные исследования, экономический анализ). Научная новизна полученных результатов заключается в конкретизации понятия «ивент-туризма» как особого вида туризма, который имеет неисчерпаемый потенциал, успешно сочетается с другими видами туризма и способствует улучшению работы рекреационных и курортно-оздоровительных заведений в послевоенный период. Выводы. Установлено, что в основу любого ивента обязательно заложена идея, которая привлекает туристов и является определяющим фактором их выбора среди других туров. ивент-туризм и краеведческие мероприятия в нашей стране имеют хорошие перспективы, однако есть условия, сдерживающие их развитие в регионах Украины. В частности, это военные действия на территории Украины, недостаточно развитая туристическая инфраструктура, дефицит квалифицированных кадров в ивент-индустрии, отсутствие должного внимания к разработке событийного календаря, низкая деловая и инвестиционная активность городов.
  • Item
    Методологія оцінки економічної безпеки підприємництва на різних рівнях ієрархії управління економікою
    (Видавництво «Міленіум», 2022) Громоздова, Лариса Василівна; Hromozdova, Larysa; Громоздова, Лариса Васильевна; Ілляшенко, Інна Олегівна; Illiashenko, Inna; Ильяшенко, Инна Олеговна; Довгенко, Яна Олексіївна; Dovhenko, Yana; Довгенко, Яна Алексеевна; Царук, Володимир Васильович; Tsaruk, Volodymyr; Царук, Владимир Васильевич; Юрченко, Крістіна Михайлівна; Yurchenko, Kristina; Юрченко, Кристина Михайловна
    Мета статті полягає у визначенні методичних підходів, методів і методології оцінки, прийнятних для аналізу економічної безпеки підприємництва. Методологія дослідження базується на використанні загальнонаукових і специфічних методів, зокрема: аналізу та синтезу, індукції і дедукції, моделювання, систематизації та узагальнення. Наукова новизна отриманих результатів полягає в обґрунтуванні взаємообумовленості та рівня понять економічної безпеки підприємницької діяльності, підприємства та підприємництва як сектору економіки. Висновки. В умовах ринкової трансформації економіки модель зміцнення економічної безпеки (на всіх рівнях ієрархії управління) варто формувати на засадах забезпечення нарощування потенціалу економічної безпеки, обґрунтування пріоритетів економічного розвитку в умовах обмеженості ресурсів. методичні підходи (засади) оцінки рівня економічної безпеки підприємництва мають характеризувати наявний її рівень, імовірність настання небажаних загрозливих щодо життєздатності підприємництва змін. The purpose of the article is to determine the methodological approaches, methods and methodology of assessment that are acceptable for assessing the economic security of entrepreneurship. The research methodology is based on the use of general scientific and specific methods, in particular: analysis and synthesis, induction and deduction, modeling, systematization and generalization. The scientific novelty of the obtained results lies in the substantiated interdependence and level of concepts of economic security of business, enterprise and entrepreneurship as a sector of the economy. The article substantiates the view of economic security as a scientific category, considers the mega, macro, meso and micro levels of economic security. Threats to the economic security of entrepreneurship in Ukraine have been identified. The dependence of economic security of entrepreneurship on economic, social, political, historical, technological, psychological, religious and other factors of society development has been clarified. Different approaches to the understanding of «economic security» have been studied, which made it possible to systematize all directions in line with the two main ones: philosophical and organizational approach. Conclusions. In the conditions of market transformation of the economy, the model of strengthening economic security (at all levels of the management hierarchy) should be formed on the basis of building the potential of economic security, justifying the priorities of economic development in resource constraints. Methodological approaches (principles) for assessing the level of economic security of entrepreneurship should characterize its existing level, the likelihood of undesirable changes threatening the viability of entrepreneurship. Цель статьи состоит в определении методических подходов, методов и методологии оценки, приемлемых для анализа экономической безопасности предпринимательства. Методология исследования базируется на использовании общенаучных и специфических методов, в частности: анализа и синтеза, индукции и дедукции, моделирования, систематизации и обобщения. Научная новизна полученных результатов заключается в обосновании взаимообусловленности и уровня понятий экономической безопасности предпринимательской деятельности, предприятия и предпринимательства как сектора экономики. Выводы. В условиях рыночной трансформации экономики модель укрепления экономической безопасности (на всех уровнях иерархии управления) следует формировать на основе обеспечения наращивания потенциала экономической безопасности, обоснования приоритетов экономического развития в условиях ограниченности ресурсов.
  • Item
    Наукові дослідження впливу психологічних чинників на ефективність комунікативних стратегій в маркетигу інновацій
    (Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2023) Писаренко, Надія Василівна; Pysarenko, Nadiia; Громоздова, Лариса Василівна; Hromozdova, Larysa; Громоздова, Лариса Васильевна; Буткевич, Оксана Вікторівна; Butkevych, Oksana; Довгенко, Яна Олексіївна; Dovhenko, Yana; Дербеньова, Яна Валеріївна; Derbenova, Yana; Артеменко, Антоніна Іванівна; Artemenko, Antonina; Артеменко, Антонина Ивановна
    У статті дocлiджено теoретичні заcади маркетингових комунікацій підприємств із зовнішнім середовищем. Розглянуто підходи різних вчених до змістовної сутності категорії «комунікація», що є основою для всіх сфер ринкової діяльності. Комунікації у різних своїх формах пронизують усі сфери людської діяльності, включаючи і сферу економічної активності, і являють собою необхідні, фундаментальні умови, що підтримують існування і розвиток сучасних економічних систем. Узагальнено поняття «комунікації на рівні підприємства» як одного з чотирьох елементів маркетинг-міксу. Майже усі підприємства повинні доводити до споживачів необхідну інформацію шляхом комунікацій. Вчасні та якісні комунікації сприяють доведенню до користувача інформації щодо розробки та виведення продукції на ринок, її основних рисах, можливостях, новаціях тощо. Перелічено основні компоненти маркетингової комунікації. Основними компонентами маркетингових комунікацій є: суб'єкти, об'єкти комунікації, предмет, засоби, мета, задачі та ефекти від їх використання. Виділено ключові характеристики процесу маркетингових комунікацій, до числа яких віднесено зростання ролі інноваційних факторів в управлінні підприємством, активна участь споживачів у формуванні ринків тощо. Також визначено завдання маркетингових комунікацій підприємства. Основними завданнями маркетингових комунікацій є: створення престижного іміджу виробника, надання інформації про пропозиції, забезпечення зворотного зв’язку з покупцем тощо. Узагальнено сутність комунікацій на рівні підприємства. Проведене дослідження показало, що маркетингові комунікації підприємства охоплюють цілісний комплекс особових і безособових взаємозв'язків, направлених на покупця з метою донесення до цільової аудиторії основних конкурентних переваг. У статті узагальнено теоретико-методологічні підходи щодо формування комунікативних стратегій в маркетингу інновацій, проаналізовано значимі моделі комунікації, виокремлено психологічні та соціально-психологічні чинники, що впливають на ефективність комунікативних стратегій, наведено приклад дослідження психологічних особливостей формування позитивних уявлень про інновації у сфері інвестицій. The article examines the theoretical objectives of marketing communications of enterprises with the external environment. The approaches of various scientists to the meaningful essence of the "communication" category, which is the basis for all spheres of market activity, are considered. Communications in their various forms permeate all spheres of human activity, including the sphere of economic activity, and represent the necessary, fundamental conditions that support the existence and development of modern economic systems. The concept of "communication at the enterprise level" as one of the four elements of the marketing mix is generalized. Almost all businesses must communicate the necessary information to consumers. Timely and high-quality communications contribute to the delivery of information to the user about the development and introduction of products to the market, their main features, opportunities, innovations, etc. The main components of marketing communication are listed. The main components of marketing communications are: subjects, objects of communication, subject, means, purpose, tasks and effects of their use. The key characteristics of the process of marketing communications are highlighted, which include the growth of the role of innovative factors in enterprise management, active participation of consumers in the formation of markets, etc. The task of marketing communications of the enterprise is also defined. The main tasks of marketing communications are: creating a prestigious image of the manufacturer, providing information about offers, providing feedback to the buyer, etc. The essence of communications at the enterprise level is summarized. The conducted research showed that the marketing communications of the enterprise encompass a complete complex of personal and impersonal relationships directed at the buyer with the aim of conveying the main competitive advantages to the target audience. The article summarizes theoretical and methodological approaches to the formation of communicative strategies in the marketing of innovations, analyzes significant communication models, singles out psychological and socio-psychological factors that affect the effectiveness of communicative strategies, gives an example of the study of psychological features of the formation of positive ideas about innovations in the field of investments.
  • Item
    Маркетингово-логістична модель стратегічного управління збутовою діяльністю підприємств на міжнародному ринку
    (Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2023) Писаренко, Надія Василівна; Pysarenko, Nadiia; Громоздова, Лариса Василівна; Hromozdova, Larysa; Громоздова, Лариса Васильевна; Дербеньова, Яна Валеріївна; Derbenova, Yana; Артеменко, Антоніна Іванівна; Artemenko, Antonina; Артеменко, Антонина Ивановна; Буксіна, Інна Віталіївна; Buksina, Inna; Резніченко, Анастасія Олександрівна; Reznichenko, Anastasiia
    У статті визначено роль та взаємодію маркетингу та логістики у процесі стратегічного управління збутовою діяльністю підприємств на міжнародному ринку. Систематизовано функції збутової діяльності на основі аналізу теоретичних здобутків науковців. Розглянуто види загально-корпоративних стратегій підприємства, а також функціональних: логістичної та дистрибуційної. Відображено інтеграцію загально-корпоративної конкурентної стратегії та функціональних стратегій збутової діяльності підприємства. Визначено сутність й особливості дистрибуції на продовольчому ринку й обґрунтувано використання маркетингово-логістичних моделей дистрибуції для виробників і комерційних посередників продовольчих товарів. Визначено, що дистрибуція є важливою частиною маркетингу готової про довольчої продукції, і від її ефективності залежатиме кінцевий результат роботи суб’єкта господарювання. Тому до сфери компетенції маркетингу відносимо логістичну складову, що пов’язана з організацією фізичного переміщення, складування та зберігання сировини та готової продукції. Встановлено, що сутність маркетингового-логістичного підходу до управління підприємств полягає у поєднанні комплексу маркетингу та комплексу логістики та передбачає доставку потрібного товару в потрібне місце, в потрібний час і з меншими витратами, ніж у конкурентів. Проаналізовано структуру оптового товарообороту ринку України в динаміці та виявлено високий рівень самозабезпеченості країни основними видами продовольчих ресурсів. Визначено тенденцію до зростання роздрібного товарообороту продовольчих товарів, а також встановлено основні фактори, які впливають на його динаміку. Зазначено переваги співпраці виробників продовольчих товарів з дистриб’юторами та вигоди роздрібних суб’єктів від такого співробітництва. Розглянуто основні стратегії збуту, які застосовуються на продовольчому ринку: інтенсивного, селективного й ексклюзивного збуту. Визначено основні маркетингово-логістичні моделі дистрибуції на продовольчому ринку, а саме: пряма (безпосередня поставка виробником товарів споживачеві), непряма (використання послуг дистриб’ютора як комерційного посередника між виробником і споживачем) і змішана (використання як прямої, так і непрямої моделі дистрибуції товарів), а також проаналізовано основні чинники її вибору. The article defines the role and interaction of marketing and logistics in the process of strategic management of sales activities of enterprises on the international market. The functions of sales activities are systematized based on the analysis of theoretical achievements of scientists. Types of general corporate strategies of the enterprise, as well as functional ones: logistic and distribution, are considered. The integration of the overall corporate competitive strategy and the functional strategies of the enterprise's sales activity is reflected. The essence and peculiarities of distribution in the food market are defined and the use of marketing and logistics models of distribution for manufacturers and commercial intermediaries of food products is substantiated. It was determined that distribution is an important part of the marketing of ready-made food products, and the final result of the business entity's work will depend on its effectiveness. Therefore, we include the logistics component related to the organization of physical movement, warehousing and storage of raw materials and finished products to the field of marketing competence. It has been established that the essence of the marketing-logistics approach to enterprise management consists in the combination of the marketing complex and the logistics complex and provides for the delivery of the right goods to the right place, at the right time, and with lower costs than competitors. The dynamic structure of the wholesale turnover of the Ukrainian market was analyzed and a high level of the country's self-sufficiency in the main types of food resources was revealed. The trend towards growth of retail turnover of food products is determined, and the main factors affecting its dynamics are also established. The advantages of cooperation between manufacturers of food products and distributors and the benefits of retail entities from such cooperation are indicated. The main sales strategies used in the food market are considered: intensive, selective and exclusive sales. The main marketing and logistics models of distribution in the food market are defined, namely: direct (direct supply of goods by the manufacturer to the consumer), indirect (use of the services of a distributor as a commercial intermediary between the producer and the consumer) and mixed (use of both direct and indirect distribution models goods), and also analyzed the main factors of its choice.
  • Item
    Критерії визначення розміру підприємства для цілей автоматизації обліку
    (Університет державної фіскальної служби України, 2019-03-29) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатольевич
  • Item
    Концептуальні засади модернізації механізмів публічного управління транскордонним співробітництвом
    (Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2023) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатольевич; Рвач, Андрій Миколайович; Rvach, Andrii
    У статті розглядаються сучасні інтеграційні процеси, зумовлені декількома рушіями соціально-економічного, суспільно-політичного, соціокультурного, військово-політичного характеру, породжують декілька актуальних викликів, серед яких ключове місце посідає взаємодія України з сусідніми державами та регіонами. Додаткові виклики створює активізація євроінтеграційного руху держави. Відповідно, проблема транскордонного співробітництва в умовах воєнного та повоєнного періодів постає, зокрема, у плануванні, застосуванні та вдосконаленні механізмів державного управління ним. Зазначимо, що державне управління транскордонним співробітництвом є важливою складовою державної політики, яка впливає на особливості суспільно-політичних відносин як на макро-, так і на мікрорівнях, соціально-економічних, соціокультурних відносин. Відповідно, це визначило суттєву тематику та проблематику даного напряму досліджень, враховуючи особливі виклики сучасного етапу як на рівні окремих регіонів, так і держави в цілому. Євроінтеграційний рух України, який активізувався з 2022 року в умовах російської збройної агресії, зумовлює формування нової державної політики щодо інтеграції з ЄС та транскордонного співробітництва на перехідному етапі. Як наслідок, це визначає важливість пошуку, створення та розвитку нових форм транскордонного співробітництва як ключової складової спектру державної політики як на регіональному, так і на національному рівнях. Виходячи з цього, особливої актуальності цей рух набуває для західних регіонів України, які глибше залучені в цей процес через, по-перше, своє географічне розташування, по-друге, постійні соціально-економічні, соціокультурні, гуманітарні зв’язки з країнами центральноєвропейський регіон. Цей напрямок досліджень також зумовлює необхідність розробки ряду науково-практичних документів, які стосуються вдосконалення нормативно-правової бази, розробки інноваційних підходів для максимально ефективного управління з використанням таких інструментів, як кластери, промислові зони та парки, партнерства тощо. Виходячи з вищевикладеного, роль транскордонного співробітництва та вдосконалення державного управління ним у контексті розвитку України як сучасної демократії та розвиненої економіки буде ключовою, особливо в контексті євроінтеграційного руху України. Cтан Європейської інтеграції протягом тривалого часу є одним із ключових зовнішньоекономічних пріоритетів України. В останні роки актуальність цього напряму зросла і стала очевидною необхідність отримання доступу до європейських ринків товарів, послуг, праці та капіталу. Військові дії на Сході стали поштовхом для зміцнення політичних позицій України та збереження її суверенітету, а це значною мірою залежить від економічної складової. Реформи проводяться з метою адаптації до вимог ЄС та подальшого входження України до євроінтеграційних структур. Сучасні тенденції розвитку міжнародних економічних відносин зумовлюють поглиблення зв’язків між країнами та знаходять відображення в об’єднанні спільних зусиль для досягнення їх сталого просторового розвитку. У міжнародних економічних відносинах кооперація є проявом інтеграційних процесів. Загальновідомо, що ефективність інтеграційних об'єднань повною мірою залежить від реалізації взаємодії окремих елементів об'єднання. The article examines modern integration processes, caused by several drivers of a socio-economic, socio-political, socio-cultural, military-political nature, create a few urgent challenges, among which Ukraine's interaction with neighboring states and regions occupies a key place. Additional challenges are created by the activation of the state's European integration movement. Accordingly, the problem of cross-border cooperation in the conditions of the war and post -war period appears, in particular, in planning, application and improvement of its public management mechanisms. We note that public management of cross-border cooperation is an important component of state policy, which has an impact on the features of socio-political relations at both the macro and micro levels, socio-economic, socio-cultural relations. Accordingly, this determined the essential topics and problems of this direction of research, taking into account the special challenges at the current stage both at the level of individual regions and the state as a whole. The European integration movement of Ukraine, which has intensified since 2022 in the light of Russian armed aggression, determines the formation of a new state policy regarding integration with the EU and cross-border cooperation at the transitional stage. As a result, this determines the importance of finding, creating, and developing new forms of cross-border cooperation as a key component of the spectrum of state policies at both the regional and national levels. Based on this, this movement acquires special relevance for the western regions of Ukraine, which are more deeply involved in this process due to, firstly, their geographical location, and secondly, permanent socio-economic, socio-cultural, humanitarian ties with countries of the Central European region. This direction of research also necessitates the development of several scientific and practical documents that are in the area of improving the legal and regulatory framework, developing innovative approaches for the most effective management using such tools as clusters, industrial zones and parks, partnerships, etc. Based on the above, the role of cross-border cooperation and improvement of its public administration, in the context of the development of Ukraine as a modern democracy and developed economy, will be key, especially in the context of the European integration movement of the state. European integration has been one of the key foreign economic priorities of Ukraine for a long time. In recent years, the relevance of this direction has increased and the need to gain access to the European markets of goods, services, labor and capital has become obvious. The military actions in the East became an impetus for ways to strengthen Ukraine's political position and preserve its sovereignty, and this largely depends on the economic component. Reforms are being carried out in order to adapt to EU requirements and further Ukraine's entry into European integration structures. Modern trends in international economic relations lead to the deepening of ties between countries and are reflected in the unification of joint efforts to achieve their sustainable spatial development. In international economic relations, cooperation is a manifestation of integration processes. It is well known that the effectiveness of integration associations fully depends on the implementation of cooperation of individual elements of the association.
  • Item
    Особливості становлення та розвитку фінансів об’єднаних територіальних громад в Україні
    (Університет державної фіскальної служби України, 2020) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатольевич
  • Item
    Actualization of customs control forms
    (Університет державної фіскальної служби України, 2020) Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатолійович; Шевчук, Олег Анатольевич; Shevchuk, Oksana; Шевчук, Оксана Василівна; Шевчук, Оксана Васильевна
    The research on the forms of customs control was conducted. There was analyzed the specific of control activity of customs authorities in the field of financial relations, conditions and forms of its realization. Introduction of the system of analysis and risk management, customs inspection, and the method of “customs audit” into the practice of customs control is suggested. Посилення ролі митниці у виконанні фіскальної функції та захисті економічних інтересів України в цілому потребує не лише вдосконалення механізму митного контролю, митного оформлення товарів та інших предметів під час їх експорту та імпорту, а й належного оснащення митних кордонів, забезпечення виконання положень чинного законодавства та нормативно-правових актів, уніфікації тарифів і митного законодавства, створення сприятливих умов для торгівлі, налагодження партнерських відносин з бізнесом і співпраці з іншими державними органами на національному та міжнародному рівнях. Метою статті є дослідження діючих методів митного контролю та формулювання прогресивних напрямів удосконалення роботи митних служб в умовах гармонізації законодавства України із законодавством ЄС у сфері митного регулювання. Теоретичною основою дослідження є фундаментальні положення економічної та інституційної теорій, теорії фінансів, оподаткування, управління, систем контролю й аудиту і структурного та функціонального аналізу, наукові праці вітчизняних і зарубіжних науковців з питань дослідження.
  • Item
    Актуальні питання методичного забезпечення діяльності органів державного фінансового контролю
    (Університет державної фіскальної служби України, 2017) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатольевич
    Здійснений аналіз сучасної практики дозволив з’ясувати, що існуюче методичне забезпечення державного фінансового контролю в Україні є неповним (не охоплює всі його різновиди, стадії, форми), недосконалим і неефективним, що, в свою чергу, негативно позначається на результативності й ефективності державного фінансового контролю. Зроблено висновок, що різноплановість і неузгодженість методичного забезпечення сьогоденного функціонування різних органів державного фінансового контролю не лише спричиняє різні підходи до проведення контрольних заходів і тлумачення ними виявлених недоліків у перебігу бюджетного процесу і використанні державної власності, а й істотним чином перешкоджає формуванню цілісної та дієвої системи державного фінансового контролю в Україні. The analysis of modern domestic practices allowed to find out that the existing methodological support of state financial control is incomplete (does not cover all its forms, stages, shape), imperfect and inefficient, which in turn affects the efficiency and effectiveness of public financial control. It is concluded that diversity and inconsistency methodological support today’s functioning of various organs of state financial control not only causes different approaches to audits and interpretation of their deficiencies in the budget process and the use of state property, but also substantially prevents the formation of an integrated and efficient of state financial control in Ukraine. Проведенный анализ современной практики позволил выяснить, что существующее методическое обеспечение государственного контроля является неполным (не охватывает все его разновидности, стадии, формы), несовершенным и неэффективным, что, в свою очередь, негативно сказывается на результативности и эффективности государственного финансового контроля. Сделан вывод, что разноплановость и несогласованность методического обеспечения сегодняшнего функционирования различных органов государственного финансового контроля не только вызывает различные подходы к проведению контрольных мероприятий и толкованию ими выявленных недостатков в ходе бюджетного процесса и использовании государственной собственности, но и существенным образом препятствует формированию целостной и действенной системы государственного контроля в Украине.