Змістовне наповнення та особливості процесного підходу в науковому дискурсі в менеджменті бізнес-структур

Abstract
Мета статті полягає у визначенні ключових особливостей базової категорії процесного підходу до управління підприємством, якою є бізнес-процес, а також розробленні його видової структури. Методика дослідження. Для досягнення поставленої мети використано такі методи, як історичний, метод логічного узагальнення, метод наукової абстракції, метод аналізу та синтезу. Результати. У статті розглянуто основні підходи до управління підприємством, такі як системний, ситуаційний, функціональний та процесний. Визначено стратегічну перевагу використання процесного підходу до управління як найбільш адаптивного інструмента впливу та реагування на ринкові драйвери в сучасному бізнес-середовищі. Проаналізовано основні тлумачення поняття «бізнес-процес», виділено основні підходи, що використовуються під час трактування цього поняття, та надано авторське тлумачення сутності бізнес-процесу. Узагальнено основні характеристики бізнес-процесів, розглянуто спільні елементи для кожного бізнес-процесу, досліджено їх основні види та місце в системі стратегічного управління підприємством. Запропонована власну видову структуру бізнес-процесів підприємства. Практична значущість результатів дослідження. Проведений аналіз, авторське визначення та класифікація бізнес-процесів створюють можливості для глибшого аналізу бізнес-процесів підприємства, оцінювання яких дасть змогу сформувати дієвий механізм ефективного управління бізнес-структурою. The purpose of the article is to identify the key features of the basic category of the process approach of enterprise management “business process”, to develop its species structure. Research methodology. To achieve the goal set in the article, the following methods were used: historical, logical generalization, scientific abstraction, analysis and synthesis. Findings. The article considers the following basic approaches to enterprise management: systemic, situational, functional and process approaches. Their features and applicability at the enterprises are highlighted. It is emphasized that all the above mentioned approaches to management are aimed at attempting to follow the company’s goals in order to achieve the planned results, with the source, purpose and influence tools differ. The relevance of the process approach to management in the system of modern economic relations in the business environment has been stated with due regard for the rapid changes in the external enterprises environment. The process approach changes the perspective on the enterprise, rethinking it as a set of defined business processes, creates opportunities for the implementation of specific systems of rapid response to changes, through building a monitoring system based on key performance indicators under all conditions. In this case, the process approach represents itself as an element of the system of providing flexible organizational structures. At its core, the process approach to management is based on business processes that reflect the dynamic picture of the creation and distribution of products and services by the enterprise. The article analyses the genesis of the main interpretations of the “business process” definition, highlights the approaches used in the explanation of this concept and provides an author’s interpretation of the essence of “business process”. The analysis of the basic interpretations genesis of the “business process” concept has provided the basis for its main characteristics generalization. Practical value. The conducted analysis, author’s definition and classification of business processes creates opportunities for a deeper analysis of the business processes of the enterprise, the evaluation of which will form an effective mechanism for effective management of the business structure. Цель статьи заключается в определении ключевых особенностей базовой категории процессного подхода к управлению предприятием, которой является бизнес-процесс, а также разработке его видовой структуры. Методика исследования. Для достижения поставленной цели использованы такие методы, как исторический, метод логического обобщения, метод научной абстракции, метод анализа и синтеза. Результаты. В статье рассмотрены основные подходы к управлению предприятием, такие как системный, ситуационный, функциональный и процессный. Определено стратегическое преимущество использования процессного подхода к управлению как наиболее адаптивного инструмента влияния и реагирования на рыночные драйверы в современной бизнес-среде. Проанализированы основные толкования понятия «бизнес-процесс», выделены основные подходы, используемые при трактовке этого понятия, и предоставлено авторское толкование сущности бизнес-процесса. Обобщены основные характеристики бизнес-процессов, рассмотрены общие элементы для каждого бизнес-процесса, исследованы их основные виды и место в системе стратегического управления предприятием. Предложена собственная видовая структура бизнес-процессов предприятия. Практическая значимость результатов исследования. Проведенный анализ, авторское определение и классификация бизнес-процессов создают возможности для более глубокого анализа бизнес-процессов предприятия, оценивание которых позволит сформировать действенный механизм эффективного управления бизнес-структурой.
Description
Keywords
процесний підхід до управління, бізнес-процес, підходи до трактування поняття «бізнес-процес», класифікація бізнес-процесів, видова структура бізнес-процесів, характеристики бізнес-процесів, стратегічне процесне управління, межі бізнес-процесів, process approach to management, business process, approaches to interpretation of the “business process” concept, classification of business processes, type structure of business processes, characteristics of business processes, strategic process management, business process boundaries, процессный подход к управлению, бизнес-процесс, подходы к трактовке понятия «бизнес-процесс», классификация бизнес-процессов, видовая структура бизнес-процессов, характеристики бизнес-процессов, стратегическое процессное управление, границы бизнес-процессов
Citation