Від вчення В.І. Вернадського про ноосферу до ідеї "екологічного імперативу"

Loading...
Thumbnail Image
Date
2001
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Полтава, Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені М.В. Остроградського, ТОВ «АСМІ»
Abstract
У статті В.Х. Арутюнова і Т.В. Глєбової "Від вчення В.І. Вернадського про ноосферу до ідеї "екологічного імперативу" йдеться про вибір стратегії розвитку людства, в тому числі, в галузі освіти. По-перше, в ній розглядаються ґенеза і зміст поняття "ноосфера" як результат перетворення людини на основну силу геологічних змін на нашій планеті й робиться висновок, що доля біосфери залежить не тільки від темпів і масштабів людської діяльності, але й від розумової домінанти в її складі. По-друге, аналізується ідея М.М. Мойсеєва про існування деякої "забороненої межі", яку людина не повинна переступати ані за яких обставин без ризику самознищення. По-третє, мова йде про створення такої організації культурного життя людини, яка зможе забезпечити виконання умов "екологічного імперативу". По-четверте, пропонується програма екологізації освіти як складової частини "екологічного імперативу". По-п'яте, систематизуються сучасні концепції комп'ютеризації і інформатизації освіти, науки, інших сфер людської діяльності на шляху до ноосфери.
The article "From V.І. Vernadsky noosphere doctrine to the "ecological imperative" idea" written by V.H. Arutyunov and T.V. Glebova, deals with the mankind development strategy choice, including the development in the educational sphere. First, the genesis and essence of the term "noosphere" resulting from transforming the man into the main force of geological changes on our planet have been analysed and the conclusion has been made that the share of biosphere depends not only on the speed and scale of people's activity, but on the mental dominant in its structure. Second, the M.M. Moiseev's idea of a "prohibited limit" existence, that shouldn't be in any case overstepped by people because of the self-destruction risk, has been analysed. Third, the authors put forward the idea of creating a model of people's cultural activity that will meet the "ecological imperative" conditions. Fourth, the programme of introducing the ecological element in education as the constituent part of "ecological imperative has been suggested. Fifth, modern computerisation concepts in the sphere of science, education and other spheres of people's activity on their way to noosphere have been systemised.
Description
Keywords
біосфера, ноосфера, прогрес, культура, екологічна криза, глобальна динамічна рівновага, "екологізація освіти", синергетика, синергетика, "екологічний імператив", biosphere, noosphere, progress, culture, ecological crisis, global dynamic balance, "ecologization of the education", synergetics, synergetics
Citation
Арутюнов В.Х., Глєбова Т.В. Від вчення В.І. Вернадського про ноосферу до ідеї "екологічного імперативу" / В.Х. Арутюнов, Т.В. Глєбова // Постметодика: Науковий журнал Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені М.В. Остроградського / Гол. ред. С.Ф. Клепко. – Полтава: ТОВ «АСМІ», ПОІППО, 2001. – № 5 (37). – С. 12-16.