Вчені записки
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Вчені записки by Author "Arkhypenko, Svitlana"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Бюджетне фінансування проектів розвитку регіонів через механізм державного фонду регіонального розвитку з урахуванням впливу чинника війни(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Архипенко, Світлана В.; Arkhypenko, Svitlana; Гахов, Максим О.; Hakhov, MaksymОдним із інструментів Державного бюджету щодо фінансування потреб розвитку регіонів та окремих громад є Державний фонд регіонального розвитку. В статті розглянуто особливості фінансування проектів та програм розвитку регіонів коштами Фонду та вплив на цей процес чинника війни. Механізм фінансування регіональних програм унормовано Бюджетним кодексом України та постановами уряду, а пріоритети фінансування визначено стратегічними документами — Державною стратегією регіонального розвитку України та регіональними стратегіями розвитку. Проте повномасштабна війна звела нанівець реалізацію всіх «розвиткових» програм, поставивши на перше місце потреби відновлення деокупованих та прифронтових територій. Яка роль коштів Фонду в цих процесах, який механізм їх розподілу на програми відновлення, в яких пропорціях буде виділення коштів Фонду — ці питання наразі залишаються відкритими і потребують нормативного узгодження. Оскільки в 2023 р. ускладнюється застосування визначених Бюджетним кодексом вимог щодо спрямування та розподілу коштів Державним фондом регіонального розвитку і повноцінна реалізація Державної стратегії регіонального розвитку та відповідних регіональних стратегій розвитку, розроблено законопроєкт No 9165, яким передбачено перегляд ролі Державного фонду регіонального розвитку. Наразі кошти Фонду стануть одним з джерел фінансування програм відбудови деокупованих та прифронтових територій, що приймають велику кількість внутрішньо переміщенихосіб. Усе це потребує перегляду як пріоритетів, визначених Державною стратегією регіонального розвитку, так і нормативного забезпечення цих процесів. Зокрема, передбачається змінити розподіл та використання коштів Державним фондом регіонального розвитку у 2023 р. щодо критеріїв розподілу між АР Крим, областями, містами Києвом та Севастополем; норма щодо співфінансування в розмірі не менше як 50 % для бюджетів міських територіальних громад: міст Києва і Севастополя та з населенням понад 225 тис. осіб; голосування громадян в додатку «Дія» за попередньо відібрані Мінрегіоном проєкти. The State Regional Development Fund is one of the tools of the State Budget for financing the development needs of regions and individual communities. The article examines the peculiarities of financing regional development projects and programs with the funds of the Fund and the influence of the war factor on this process. The financing mechanism of regional programs is regulated by the Budget Code of Ukraine and Government resolutions, and funding priorities are determined by strategic documents — the State Strategy for Regional Development of Ukraine and regional development strategies. However, the full-scale war nullified the implementation of all "development" programs, putting the needs of restoration of the de-occupied and front-line territories in the first place. What is the role of the Fund’s funds in these processes, what is the mechanism of their allocation to recovery programs, in what proportions will the Fund’s funds be allocated — these questions currently remain open and require regulatory coordination. Since in 2023, the application of the requirements of the Budget Code regarding the direction and distribution of FDRR funds and the full implementation of the State Strategy for Regional Development and relevant regional development strategies will become more difficult, draft law No. 9165 has been developed, which provides for a review of the role of the DFRD. Currently, the funds of the Fund will become one of the sources of financing the reconstruction programs of the de-occupied and front-line territories, which host a large number of internally displaced persons. All this requires a review of both the priorities defined by the State Strategy for Regional Development and the regulatory support for these processes. In particular, it is planned to change the distribution and use of DFRD funds in 2023 regarding the distribution criteria between the AR of Crimea, regions, and the cities of Kyiv and Sevastopol; the norm regarding co-financing in the amount of at least 50 % for the budgets of urban territorial communities: the cities of Kyiv and Sevastopol and those with a population of more than 225 thousand people; voting of citizens in Diya for projects previously selected by the Ministry of Regions.Item Особливості цифрової партисипації як інструменту розвитку цифрової демократії(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Голобородько, Тетяна В.; Holoborodko, Tetiana; Архипенко, Світлана В.; Arkhypenko, Svitlana; Денисенко, Діана О.; Denysenko, DianaВпровадження цифрових технологій у життя людей — це дуже не простий і тривалий процес розвитку суспільства. Недостатність знань, брак нормативно-правової бази та досвіду у використанні інформаційно-телекомунікаційних технологій затягує процес входження України до складу Європейського Союзу. На базі нових можливостей, які надає нам цифровізація дедалі складніше розбиратися в термінах та поняттях, які є невід’ємною частиною цифрового суспільства. У статті розглянуто зміст поняття партисипації, цифровізації, електронної демократії, цифрової партисипації, представницької та учасницької демократії. Визначено перелік учасників процесу партисипації. Розглянуто складові е-демократії, які представлені Радою Європи та форми партисипації. Проаналізовано перелік нормативно-правових актів щодо регулювання партисипацією на місцевому рівні. Розглянуто можливості, що надасть цифровізація в процесі реалізації права участі громадян в публічному управлінні. Виділено проблеми, які вирішить цифрова партисипація в майбутньому. Визначено перелік проблем у сфері цифрової партисипації, вирішення яких можливе завдяки належному впровадженню Концепцій розвитку цифрових компетентностей, електронної демократії та розвитку цифрової економіки і суспільства в Україні. Розглянуто приклади використання цифрової партисипації в українських містах Вінниці та Львові. The implementation of digital technologies in people’s lives is not a simple and long process of social development. Lack of knowledge, lack of regulatory framework and experience in the use of information and telecommunication technologies is delaying the process of Ukraine joining the European Union. Based on the new opportunities that digitalization provides us, it is increasingly difficult to understand the terms and concepts that are an integral part of the digital society. In the process of writing the article, the content of the concept of participation, digitalization, electronic democracy, digital participation, representative and participatory democracy was considered. The list of participants in the participation process has been determined. The components of e-democracy presented by the Council of Europe and forms of participation are considered. The list of normative legal acts on the regulation of participation at the local level was analyzed. The possibilities that digitization will provide in the process of realizing the right of citizens to participate in public administration are considered. Problems that will be solved by digital participation in the future are highlighted. A list of problems in the field of digital participation has been defined, the solution of which is possible thanks to the proper implementation of the Concepts of the development of digital competences, electronic democracy and the development of the digital economy and society in Ukraine. Examples of the use of digital participation in the Ukrainian cities of Vinnytsia and Lviv were considered.Item Проблеми забезпечення ефективності здійснення видатків місцевих бюджетів. Контроль видатків як конституційне право органів місцевого самоврядування(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Архипенко, Світлана В.; Arkhypenko, SvitlanaВитрачання фінансових ресурсів з місцевого бюджету набуває неабиякого значення для громади, оскільки такі видатки прямо впливають на її добробут, забезпеченість конкретного споживача таким базовим набором послуг, як освіта, медицина, соціальний захист, комунальні послуги тощо. Виконати місцевий бюджет за видатками сьогодні означає вміння управляти його коштами, а ефективно виконати — це фактично реалізувати заплановані заходи та програми розвитку території. У статті розглянуто підходи до визначення поняття ефективності здійснення видатків (ефективності видатків) місцевих бюджетів і надано власне бачення сутності цієї категорії. Також зазначено, що визначення ефективності здійснення бюджетних видатків повинно стати основою сучасного бюджетного менеджменту. Оцінювання ефекту при цьому є певним маркером у прийнятті рішення щодо рівня ефективності витрачання коштів місцевих бюджетів. Проте в чинному правовому полі України відсутні затверджені методики для розрахунку ефективності видатків місцевих бюджетів. Зараз вона оцінюється через порівняння показників факту та плану здійснених видатків місцевого бюджету без урахування ефекту від такого використання. Сьогодні оптимальний менеджмент видатків характеризується розумінням того, що заплановано повинно означати виконано. Замість розвитку громади, реалізації інфраструктурних проєктів, соціальних ініціатив виконати бюджет — означає фактичне забезпечення запланованих відповідною радою бюджетних видатків на поточний рік. Ефективність видатків повинна визначатись через бюджетне планування. Зазначено, що вітчизняна система планування бюджетів має негативні риси, що знижують ефективність видатків. Expenditure of financial resources from local budgets becomes extremely important for the community, as such expenses directly affect its well-being, provision of a specific consumer with such a basic set of services as education, medicine, social protection, communal services, etc. Completing the local budget according to expenses today means the ability to manage its funds, and to perform it effectively means actually implementing the planned measures and programs for the development of the territory. The article examines approaches to defining the concept of the effectiveness of spending (expenditure effectiveness) of local budgets and provides its own vision of the essence of this category. It is also stated that determining the effectiveness of budget expenditures should become the basis of modern budget management. At the same time, the assessment of the effect is a certain marker in making a decision regarding the degree of effectiveness of spending local budget funds. However, in the current legal field of Ukraine, there are no approved methods for calculating the effectiveness of local budget expenditures. Now it is evaluated by comparing the indicators of the actual and planned expenses of the MB without taking into account the effect of such use. Today, optimal expense management is characterized by an understanding that what is planned should mean accomplished. Instead of community development, implementation of infrastructure projects, and social initiatives, to fulfill the budget means the actual provision of the budget expenditures planned by the relevant council for the current year. The effectiveness of expenditures should be determined through budget planning. The article states that the domestic system of budget planning has negative features that reduce the effectiveness of expenditures.Item Регіональна економічна політика держави як підґрунтя регіонального управління та територіального маркетингу(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Архипенко, Світлана В.; Arkhypenko, Svitlana; Адамовська, Вікторія С.; Adamovska, Viktoriia; Калугін, Андрій С.; Kaluhin, AndriiВажливою складовою сталого розвитку будь-якої країни є економічно та соціально розвинені регіони. На теперішній час з’явилися багато викликів, з якими державі потрібно впоратися: воєнні дії руйнують інфраструктуру, економіку та соціальну сферу окупованих територій, етнічні конфлікти становлять загрозу розмежування суспільства за відповідними ознаками, нерівномірність географічного розподілу ресурсів зумовлює різний економічний стан в регіонах. Всі зазначені проблеми повинна вирішувати держава, отже, формувати відповідну політику і напрацьовувати механізми для зменшення диспропорцій і вирівнювання соціального та економічного становища. З’ясовано, що регулювання розвитку регіонів — це державна регіональна економічна політика, яка являє собою набір організаційних засобів згідно з якими відбувається вплив держави на суспільство, створення відповідних умов для економічного та соціального розвитку території. Доведено, що механізмом державної регіональної економічної політики виступає: 1) нормативно-правова база; 2) капіталовкладення та їх розподіл між регіонами; 3) важлива роль місцевого самоврядування; 4) бюджетно-фінансове регулювання регіонального розвитку, прогнозування та програмування. Визначено мету державної регіональної економічної політики та заходи впливу держави на території. Зроблено висновок, що Україна на сьогодні має значний інструментарій для здійснення ефективного управління соціально-економічним розвитком територій, проте лишається невирішеним питання в його ефективному застосуванні. Недослідженим є питання про визначення шляхів удосконалення соціально-економічного розвитку території. Economically and socially developed regions are an important component of the sustainable development of any country. Currently, there are many challenges that the state needs to cope with: military actions destroy the infrastructure, economy and social sphere of the occupied territories, ethnic conflicts carry with them the threat of dividing society according to the relevant characteristics, the uneven geographical distribution of resources leads to different economic conditions in regions. All the mentioned problems should be solved by the state, therefore, it should create appropriate policies or mechanisms to reduce disparities and equalize the social and economic situation. Regarding the regulation of the development of regions, it is the state regional economic policy, which is a set of organizational means according to which the state influences society, creates appropriate conditions for the economic and social development of the territory. The mechanism of state regional economic policy is: 1) regulatory and legal framework; 2) capital investments and their distribution among regions; 3) the important role of local self-government; 4) budgetary and financial regulation of regional development, forecasting and programming. The purpose of the state regional economic policy and measures of state influence on the territory are defined. Therefore, Ukraine today has a significant toolkit for effective management of the socio-economic development of territories, the question of its effective application remains. The issue of determining the ways to improve the of the territory remains unexplored.