Browsing by Author "Halakhova, Tetiana"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Глобальна економіка(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Лук’яненко, Дмитро Григорович; Lukianenko, Dmytro; Кальченко, Тимур Валерійович; Kalchenko, Tymur; Бурмака, Микола Олексійович; Burmaka, Mykola; Власенко, Юлія Володимирівна; Vlasenko, Yuliia; Галахова, Тетяна Олексіївна; Halakhova, Tetiana; Рябець, Наталія Миколаївна; Riabets, Nataliia; Тимків, Ірина Валеріївна; Tymkiv, Iryna; Мальченко, Анна Володимирівна; Malchenko, Anna; Приходько, Б. В.Практикум містить широкий перелік завдань для практичних (семінарських) занять за темами робочої програми навчальної дисципліни «Глобальна економіка» для здобувачів денної (очної) та заочної форм навчання магістерського рівня вищої освіти усіх економічних спеціальностей і освітніх програм. Плани практичних занять пропонують користувачам різні методи організації навчання, зокрема тематичні дискусії, експрес-опитування, мозкові штурми, робота в малих творчих групах, доповіді-презентації тощо, які допомагають опрацьовувати теоретичний матеріал і перевіряти рівень закріплення знань. До Практикуму також включені різноманітні ситуаційні завдання, велика кількість практичних питань і тестових вправ для самоконтролю та інші інформаційні матеріали, які можуть бути використані при опануванні навчальної дисципліни. Практикум буде корисним викладачам навчальної дисципліни «Глобальна економіка», здобувачам магістерського рівня вищої освіти економічних спеціальностей, а також усім, хто цікавиться актуальними проблемами економічної глобалізації.Item Ймовірнісні моделі виробничих запасів на підприємстві(Національний університет «Острозька академія», 2023-03) Галахова, Тетяна Олексіївна; Halakhova, Tetiana; Галахова, Татьяна Алексеевна; Кулик, Анатолій Борисович; Kulyk, Anatolii; Кулик, Анатолий БорисовичМетою цього дослідження є побудова моделі, яка може бути рекомендована як модель оцінки взаємозв'язки факторів періоду між закупівлею сировини та тривалістю її придатності, що впливають на управління запасами компанії. Використовуючи статистичні дані, побудована гістограма відносних розподілу частот між датами двох чергових закупок деталей і критичні області для випадкових величин днів (Т) між закупками і кількістю деталей (S). Показано, що різниця в датах між двома черговими закупками сировини розподілена за нормальним законом розподілу. Обчислений розмір резерву деталей в залежності від встановленого рівня надійності. Для різних значень цього рівня розраховані потреби сировини в процесі виробництва для уникнення простою. When managing production or commodity stocks, two main questions arise: when to replenish the stock and what should be its optimal size. The purpose of this study is to build a probabilistic model, which can be proposed as a new inventory model, with the help of which the relationships between the period factors between the purchase of parts and their shelf life, which affect inventory management, are established. Research methods are based on the approach using continuous distribution laws. The size of the reserve of parts is calculated depending on the established risk factor. Using the statistical method, point estimates were found for the studied parameters: average and root mean square deviation. A histogram of relative frequencies between the dates of two consecutive purchases is constructed. Critical areas for the studied parameters are illustrated. The value of the difference in days between the purchase of parts and the amount of the purchase of parts, which correspond to the normal laws of the distribution of random variables with the appropriate parameters, as well as the critical values of the need for parts in the production process, were calculated. The size of the parts reserve was found, which corresponds to the normal distribution law, depending on the established risk factor. For different values of this coefficient, the value of the difference in days between purchases of parts, the amount of purchases and the reserve of parts, which correspond to the distributions of random values, as well as the critical value of the need for parts in the production process to avoid production downtime are given. Using the central limit theorem, it is shown that the purchase volume of parts and the volume of used parts are normally distributed. Taking into account the degree of uncertainty associated with the structure of demand and the time of use of stocks at the enterprise, the authors chose probabilistic models that make it possible to flexibly change simulated demand and take this into account in forecasting. The research concluded that the probabilistic approach is the basis for forecasting inventory management at the enterprise, which takes into account the risks associated with determining the optimal need for raw materials at the enterprise.Item Креативний компонент у менеджменті міжнародних компаній(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2015-10-30) Галахова, Тетяна Олексіївна; Halakhova, Tetiana; Галахова, Татьяна Алексеевна; Лук’яненко, Дмитро ГригоровичДисертацію присвячено теоретичному узагальненню сутності креативізації економічного розвитку, розкриттю креативно-інноваційної мотивації менеджменту міжнародних компаній, обґрунтуванню доцільності інституціональної та корпоративної імплементації креативних підходів у сучасному управлінні. Висвітлено глобальні виміри сучасного економічного розвитку, схарактеризовано еволюцію концепцій менеджменту міжнародних компаній, визначено умови і фактори формування сучасної парадигми міжнародного менеджменту. Проаналізовано процес становлення креативного компонента менеджменту міжнародних компаній, їх креативно-інноваційну мотивацію, показано ефективність креативних інструментів та рішень у менеджменті ТНК. Здійснено моделювання конфігурації креативного сектору глобальної економіки. На прикладі ІТ-компаній показано перспективи та пріоритети розвитку креативного менеджменту в сучасній системі корпоративних цінностей, обґрунтовано постіндустріальну доцільність та шляхи імплементації принципів креативного менеджменту на макро- та мікроекономічному рівнях. The thesis is intended to fundamentally conclude on the nature of creative economic development, to disclose creative and innovational motivation in management of multinational companies, to prove the need for institutional and corporate implementation of creative approaches in the up-to-day management. The thesis throws light upon the global dimensions of the present day economic development, including established leadership and neocompetition of transnational corporations, strengthened regional integration processes, formed global institutional management and infrastructure in the system of the 20's century top priorities of informatization, intellectualization, innovatization and creativization, humanization and environmentalization. The thesis characterizes the evolution of the concept of multinational companies management from the traditional management, with hierarchical organizational structures, administrative management techniques, tangible motivation and stimulation being prioritized, to the modern one focusing on the principle to carry out business transactions, debeurocratization, democratic and participative management style, development of intellectual and creative capital of the company, intangible motivation system. The thesis specifies historical, economic, scientific and technological, social and cultural conditions or factors to form the present-day paradigm of international management. It elucidates the creative context of the up-to-date theory and business practice in the format of educational courses analysis and MBA trainings for managers, specialized institutes and universities of creative management. It analyses the process of establishment of the creative component of multinational companies’ management and introduced an original model of the creative company that comprises the following management technologies, creative top-managers, creative corporate culture, creative thinking, creative workers, and creativity motivation. It studies innovational and creative motivation of multinational companies, which has undergone drastic transformations from interest in cheap labour force, raw materials, traditional sales markets, ignored ecological and social standards to prioritized innovational and technological development, use of intellectual and creative resources as a factor of global competitiveness, formation of a system of strategic partnership and corporate social responsibility. The research models the configuration of the creative sector of the global economy in terms of aggregate traditional, creative and neighboring economic sectors, with intensive growth of share of creative goods and services in GDP and export of all states in the world. The thesis analyzes the present-day software and computer services market, which is a hi-tech, innovational, flexible and dynamic market with a substantial development potential. It reveals all the factors determining the outrunning IT-business development within the structure of the creative sectors of the global economy. It also analyzes the innovational and creative component of management pertaining to IT companies, which includes drawing up analytical reports, implementation of progressive digital technologies and training curricula. In addition, it generates the index of IT companies’ management creativity, which determines influence of the effective expenses for research and development on companies’ incomes in a nonlinear model. The thesis also discloses prospects and priorities of the creative management in the present-day system of corporate values. It concludes that success of a company in the course if its systematic adaptation to business models and processes is ensured with innovations and creativity. It proves the postindustrial need to implement the principles of creative management at micro- and macroeconomic levels, as well as possible ways of such implementation. Search for variants of effective correlation between market businesses and innovational complexes (houses, policies, clusters) based on intellectual property, relevant transformation of educational and scientific sectors is the most challenging for the Ukrainian creative macroeconomics model. As far as the microeconomics, commitment to breakthrough innovations and formation of creative staff within an effective business eco-system is of primary importance. Диссертация посвящена теоретическому обобщению сущности креативизации экономического развития, раскрытию креативно-инновационной мотивации менеджмента международных компаний, обоснованию целесообразности институциональной и корпоративной имплементации креативных подходов в современном управлении. Освещены глобальные измерения современного экономического развития, охарактеризована эволюция концепций менеджмента международных компаний, определены условия и факторы формирования современной парадигмы международного менеджмента. Проанализирован процесс становления креативного компонента менеджмента международных компаний, их креативно-инновационной мотивации, показана эффективность креативных инструментов и решений в менеджменте ТНК. Осуществлено моделирование конфигурации креативного сектора глобальной экономики. На примере ИТ-компаний показаны перспективы и приоритеты развития креативного менеджмента в современной системе корпоративных ценностей, обоснована постиндустриальная целесообразность и пути имплементации принципов креативного менеджмента на макро- и микроэкономическом уровнях.Item Ідентифікація креативних інвестицій в глобальній економіці(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2016) Лук’яненко, Дмитро Григорович; Lukianenko, Dmytro; Лукьяненко, Дмитрий Григорьевич; Бурмака, Микола Олексійович; Burmaka, Mykola; Бурмака, Николай Алексеевич; Галахова, Тетяна Олексіївна; Halakhova, Tetiana; Галахова, Татьяна АлексеевнаСтаттю присвячено процесу креативізації економічного розвитку в умовах трансформації форм і методів глобальної конкуренції. Розкрито сутність креативних індустрій у контексті їхньої методологічної та практичної ідентифікації. Визначено риси креативного менеджменту, окреслено контури його розвитку через аналіз цільової та компетентнісної орієнтації відповідних спеціалізованих МВА-програм університетів країн — інноваційних лідерів. Запропоновано модель креативного менеджменту міжнародної компанії. Створено модель креативного менеджменту міжнародної компанії. Сформовано методологічний формат ідентифікації креативних інвестицій, надано їх авторське трактування. Обґрунтовано необхідність і діяльність оновлення ознак класифікації інвестицій за їх джерелами, видами, формами, цільовою орієнтацією та інноваційною природою за умов становлення креативної економіки і менеджменту.