Browsing by Author "Khodakevych, Olha"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
Item CLIL Pprinciples in Teaching Foreign Languages to Finance Students(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04-25) Mendrukh, Yuliia; Мендрух, Юлія Михайлівна; Мендрух, Юлия Михайловна; Ostapenko, Elvira; Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Остапенко, Эльвира Алексеевна; Khodakevych, Olha; Ходакевич, Ольга Георгіївна; Ходакевич, Ольга ГеоргиевнаThe abstract defines CLIL, points out its guiding principles and their application in teaching foreign languages to the students in finance. У тезах розглядається поняття «предметно-мовне інтегроване навчання», зазначаються основні принципи цієї методології та їх застосування у процесі вивчення іноземної мови студентами фінансових спеціальностей.Item Management of Formation of Communicative Competence of the Future Economists: Case Study of Ukraine(UIKTEN - Association for Information Communication Technology Education and Science,Serbia, 2019-11) Kucher, Anatolii; Mendrukh, Iuliia; Khodakevych, Olha; Dybkova, Liudmyla; Дибкова, Людмила Миколаївна; Дыбкова, Людмила НиколаевнаThe purpose of the article is to present the results of the research and to substantiate and experimentally verify the model of management regarding the prospective economists’ communication competence formation (namely marketing specialists in Ukrainian universities). The essence of the concept «communication competence of a marketing specialist» is clarified and its structure is developed. The model of management of the communication competence formation which is based on the activity-based, personality-oriented as well as communicative approaches includes methodology and goal, content and method, process and result blocks which are theoretically and practically grounded. The result of its implementation is reflexive-creative and basic levels of communication competence of future marketing specialists. The psychological and pedagogical conditions such as motivation within the process of communication competence formation, a reflexive approach in the process of analyzing professional communication and dialogical communication that activates subject-subject relationships in course of education are defined and substantiated. The method of forming communication competence among prospective marketing specialists includes motivation and content, activity and reflection, assessment and correction stages that are developed and implemented in the educational process at Ukrainian universities.Item Англійська мова для студентів фінансових спеціальностей(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025) Мендрух, Юлія Михайлівна; Mendrukh, Yuliia; Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Максименко, Оксана Олексіївна; Maksymenko, Oksana; Кузьменко, Діана Валеріївна; Kuzmenko, Diana; Іщенко, Тамара Миколаївна; Ishchenko, Tamara; Кузнєцова, Оксана Олегівна; Kuznietsova, Oksana; Ходакевич, Ольга Георгіївна; Khodakevych, Olha; Щукіна, Емма ІванівнаНавчальний посібник розроблено на принципах сучасної методики та передових методів викладання іноземної мови професійного спілкування (ESP). Укладачами посібника враховані загально-європейські рекомендації з мовної освіти щодо рівнів володіння мовою, компетенцій тих, хто навчається, та можливих контекстів користування мовою. Посібник спрямований на розвиток та вдосконалення у студентів професійно орієнтованих комунікативних мовленнєвих компетенцій для забезпечення ефективного спілкування в академічному та професійному середовищі. Навчальний посібник призначений для студентів першого курсу фінансових спеціальностей, а також може становити значний інтерес для широкого кола осіб, які самостійно вивчають професійну англійську мову і прагнуть її опанувати.Item Вивчення граматики англійської мови за допомогою програми Grammar Lab(ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022-10-25) Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Мендрух, Юлія Михайлівна; Mendrukh, Yuliia; Ходакевич, Ольга Георгіївна; Khodakevych, OlhaItem Викладання фахової іноземної мови. Міждисциплінарні зв’язки(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021-04) Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Остапенко, Эльвира Алексеевна; Мендрух, Юлія Михайлівна; Mendrukh, Yuliia; Мендрух, Юлия Михайловна; Ходакевич, Ольга Георгіївна; Khodakevych, Olha; Ходакевич, Ольга ГеоргиевнаItem Застосування методу експериментального навчання Девіда Колба на заняттях з англійської мови у групах магістерського рівня освіти(Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych, 2024-06-07) Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Мендрух, Юлія Михайлівна; Mendrukh, Yuliia; Тинний, Вадим Іванович; Tynnyi, Vadym; Ходакевич, Ольга Георгіївна; Khodakevych, OlhaItem Методологічні підходи до формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців фінансово- економічного профілю(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2023) Мендрух, Юлія Михайлівна; Mendrukh, Yuliia; Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Ходакевич, Ольга Георгіївна; Khodakevych, Olha; Тинний, Вадим Іванович; Tynnyi, VadymУ статті розглянуто сутність поняття “методологічний підхід”, виокремлено методологічні підходи до формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю і проаналізовано основні риси особистісного, діяльнісного і комунікативного підходів. Розкрито особливості застосування особистісного, діяльнісного і комунікативного підходів до формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю. The article deals with the actual problem of communicative competence formation which requires the application of particular methodological approaches. The article focuses on the meaning of the concept “methodological approach”, determines methodological approaches to the process of communicative competence formation and analyses the key features of personality-oriented approach, activity-based approach and communicative approach. The application of personality-oriented, activity-based and communicative approaches to the formation of communicative competence of future economists is disclosed. The personality-oriented approach implies taking into consideration personality traits, aims and objectives as well as professional inclinations of every individual student and requires developing and using in practice meaningful situations of learning which promote the development of subject-oriented professional communication and reflection on it. The activity-based approach implies organized learning activity based on specially designed exercises, presentations, design of professionally oriented dialogues as well as analysis and modelling of situations of professional communication. The communicative approach implies the use of real-life situations of communication, problem-solving communicative tasks and detailed analysis of student’s verbal messages.Item Полікультурна компетенція студентів як фактор інтеграції до європейського культурного простору(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022-04-21) Ходакевич, Ольга Георгіївна; Khodakevych, Olha; Ходакевич, Ольга Георгиевна; Мендрух, Юлія Михайлівна; Mendrukh, Yuliia; Мендрух, Юлия Михайловна; Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Остапенко, Эльвира АлексеевнаУ статті досліджуються поняття полікультурна компетенція, рівні, умови, форми та методи її формування у майбутніх фахівців на заняттях з фахової іноземної мови. The article deals with the notion of multicultural competence, the levels, conditions, forms and methods of its formation at the lessons of foreign language for specific purposes.Item Самостійна пізнавальна діяльність. Ретроспектива та сьогоденність(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-04-27) Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Остапенко, Эльвира Алексеевна; Мендрух, Юлія Михайлівна; Mendrukh, Yuliia; Мендрух, Юлия Михайловна; Ходакевич, Ольга Георгіївна; Khodakevych, Olha; Ходакевич, Ольга ГеоргиевнаItem Соціокультурний аспект формування мовної особистості(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04-25) Ходакевич, Ольга Георгіївна; Khodakevych, Olha; Ходакевич, Ольга Георгиевна; Мендрух, Юлія Михайлівна; Mendrukh, Yuliia; Мендрух, Юлия Михайлщвна; Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Остапенко, Эльвира АлексеевнаУ тезах розглядається поняття мовна особистість, зазначаються основні теоретичні підходи до вивчення цього поняття, а також особливої уваги надано вивченню впливу соціокультурного аспекту на становлення мовної особистості. The paper considers the concept of «linguistic personality», indicates the main theoretical approaches to the study of this concept, as well as pays special attention to the influence of the socio-cultural aspect on the formation of linguistic personality.Item Теоретичні аспекти комунікативної компетентності майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021-04) Мендрух, Юлія Михайлівна; Mendrukh, Yuliia; Мендрух, Юлия Михайловна; Ходакевич, Ольга Георгіївна; Khodakevych, Olha; Ходакевич, Ольга Георгиевна; Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Остапенко, Эльвира АлексеевнаУ статті досліджено різні підходи до визначення комунікативної компетентності, розглянуто її структуру та запропоновано компоненти комунікативної компетентності майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю. The article deals with different approaches to defining the concept of «communication competence», discloses the structure of the given competence and presents the structural components of communication competence of future finance and economics specialists.Item Формування позитивної мотивації майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю до міжкультурної комунікації на заняттях з фахової іноземної мови(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021-04) Ходакевич, Ольга Георгіївна; Khodakevych, Olha; Ходакевич, Ольга Георгиевна; Мендрух, Юлія Михайлівна; Mendrukh, Yuliia; Мендрух, Юлия Михайловнастатті досліджуються основні етапи та найбільш ефективні прийоми формування позитивної мотивації майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю до міжкультурної комунікації на заняттях з фахової іноземної мови. Головна увага приділяється розвитку позитивних внутрішніх мотивів майбутніх фахівців до спілкування з представниками інших культур. The article deals with the main stages and the most efficient teaching techniques of motivation development in the process of intercultural communication training of prospective financial-economic specialists. Main attention is focused on the development of internal motives of prospective specialists to communicate with representatives of other cultures.