Browsing by Author "Kolesnikova, Iryna"
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
Item Антиномія суб'єктивного та об'єктивного у професійній номінації(Видавничий дім Дмитра Бураго, 2013) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті розглянуто антиномію суб'єктивного та об'єктивного в процесі відбору одиниці професійної номінації, виділено функції мовної особистості та принципи вибору лінгвального знака в спеціальній комунікації. In the article the antinomy of the subjective and the objective is considered in the process of selection of the unit of professional nomination. The functions of linguistic personality and principles of lingual sign choice in special communication are highlighted. В статье рассмотрена антиномия субъективного и объективного в процессе отбора единицы профессиональной номинации, выделены функции языковой личности и принципы выбора лингвального знака в специальной коммуникации.Item Детермінованість мовних стратегій адресанта сферою його професійної діяльності(Рівненське видавництво О. Зень, 2013-12-05) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, IrynaПоданий аналіз комунікативної стратегіїї адресанта на прикладі мистецької сфери професійного дискурсуItem Диверсифікація лінгвальних одиниць у професійному дискурсі (на матеріалі правничо-економічної та економічної сфер)(Брестский государственный университет им. А. С. Пушкина, 2014-04-08) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, IrynaПроведено аналіз сучасних економічної та правничої терміносистем як нестабільних та недостатньо сформованих утворень, визначено особливості диверсифікації лінгвальних одиниць у різних зонах професійного дискурсу та з'ясовано причини цього розподілу мовних знаків.Item Колоративи в «Кобзарі» Тараса Шевченка: культурологічний та цивілізаційний аспекти(Інститут української мови Національної академії наук України, 2014) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаItem Колоративи у дзеркалі міжкультурної комунікації (на матеріалі дизайну одягу)(Видавничий дім Дмитра Бураго, 2013) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті аналізуються особливості функціонування колоративів у сучасному дискурсі дизайну, а також деякі тенденції щодо використання неогенних назв (україномовний та російськомовний інформаційні простори). This articule analyzes peculiarities of colour function in modern design discourse, and some tendencies of neologism usauge (Ukrainian and Russian information spaces). В статье анализируются особенности функционирования колоративов в современном дискурсе дизайна, а также некоторые тенденции использования неогенных названий (украиноязычное и русскоязычное информационные пространства).Item Комплімент і антикомплімент у міжкультурній комунікації (на матеріалі української, англійської та російської мов)(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2016-03-15) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті йдеться про комплімент як мовно-культурне дзеркало адресанта, специфіку реалізації компліментарної мови. Акцентовано на міжмовних компліментарних паралелях, наведені приклади реалізації мовних позитивних та негативних конотацій.Item Культура мови: граматична інвазія як лінгвістичне явище(Маріупольський державний університет, 2019) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті проаналізовано деякі аспекти мовної нормативності та варіанти її порушення як приклади граматичної інвазії в сучасній українській літературній мові, а також розглянуто феномен мовної норми як чинник її збереження та розвитку. The article deals with the main options of violation of speech design in the information space of modern Ukraine both at the domestic and official levels. The language disbalance of the system due to the global fashion for foreign terminology, without taking into account adaptability in a particular linguistic environment, the permission to democratization of means of communication and the use of peripheral layers and dirty language, especially in blogs, errors in the administrative language the officials transitions, as a rule, to surzhyk, genocide of modern Ukrainian language in the advertising field and other factors of influence lead to the destruction of national language therefore the analysis of these problems extremely urgent. Preservation of literary speech design, its deprivation of typical mistake at such language levels as orthoepic, orthographical, morphological, lexical, syntactic, stylistic etc. creates conditions to address in the Ukrainian speaking space shortcomings. The author suggests to look at the violation of the rules of the literary language as a kind of grammatical invasion, that is, the process of the linguistic organism and adaptation in it, with further spread among those who violate the standards of the language. This phenomenon needs attention of the state level. Recently, there has been activity in the work of the Ukrainian government and public organizations related to the strengthening of the status of the Ukrainian language as an official language and the creation of favorable conditions for its development as a means of self-identification of the nation and a communication tool (adoption of the «Language Law»). However, these steps are still not sufficient. Constructive actions are needed to really cleanse the Ukrainian language of elements that are not typical of it (for example, profanity, when is cultivated among young people), and also in terms of increasing the literacy rate Ukraine and agencies put forward the item well-bred speech as one of the conditions for employment of an applicant for the position can be also considered as a positive thing.Item Культура мови: корупція слова в рекламному бізнесі(Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара, 2016) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті проаналізовано причини виникнення невдалих копірайтингових назв та переорієнтації їхніх функцій у процесі реальної рекламної практики. In an article some reasons of beginning of unsuccessful advertising titles and reorientation of their functions in a process of real advertising practise are analized. The following reasons for similar negative refocusing of advertising names can be identified: 1. Selecting vivid lexical units, focusing on direct meaning of the word, being unaware of its semantics, ignoring background knowledge and connotations which are influential emotional components of its meaning. 2. Uncertainty of copywriter’s intentions, unacceptance of his/her choice, unjustified modelling of real advertising situation. 3. Inappropriateness of business name which is advertised, as a consequence, a sounding name looks comic or turns into nonsense, misleads a client regarding the quality of goods. 4. Using words with negative connotations, slang lexical units: Some advertising agents distinguish so called «tough» names which, to their mind, attract the attention of consumers and do not shock him/her or, on the contrary, shock state leads to concentration of attention of a client on particular item. 5. Not taking into account language differences of the countries where a brand is sold which results in advertising not only a certain item, but also spelling mistakes which extrapolate on other spheres of customer service. 6. Unjustified usage of various proper names of particular institutions the work profile of which contrasts or gains features of oxymoron (through a name) in relation to selected lexical unit or induces allusions of well-educated readers. 7. Using a whelm of artistic and fiction works for creating advertising effect. В статье проанализированы причины возникновения неудачных копирайтинговых названий и переориентации их функцій в процес се реальной рекламной практики.Item Лінгвокогнітивні та комунікативно-прагматичні параметри професійного дискурсу(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2009-05-21) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина Анатольевна; Нікітіна, Фіонілла ОлексіївнаУ дисертаційній роботі зроблено спробу вперше дати загальну лінгвістичну характеристику професійного дискурсу на матеріалі українських, російських та англійських спеціальних текстів (економічна, політична, історична, технічна, математична, військова, лінгвістична, літературознавча, мистецька, музична, медич-на, біологічна та ін. сфери); визначені його інваріант, критерії професійності / непрофесійності, кваліфікаційні ознаки професійного дискурсу; з’ясовано принци-пи, за якими він будується; проаналізовано лінгвокогнітивні та комунікативно-прагматичні характеристики; виявлено специфіку категорій «адресант» і «адресат», схарактеризовано їх типи, визначено функції мовної особистості у професійному дискурсі; кваліфіковано креативні і шаблонні засоби професійної номінації (україн-ська, російська та англійська мови); з’ясовано специфіку функціонування окремих лексико-граматичних категорій (дієслово, прикметник, дієприкметник, прислівник, числівник); визначено складові поняття «професійна норма», типологізовано порушення літературної і професійної норм у цьому дискурсі, доведено детермінованість мовної стратегії адресанта сферою його професійної діяльності. The thesis is an attempt to give linguistic characteristic of the professional discourse based on Ukrainian, Russian and English special texts (economic, political, historical, technical, mathematical, military, linguistic, literary, musical, artistic, medical, biological fields). The invariant and measure of professionalism / lack of professionalism is defined. Principles on which the professional discourse is based and is qualifying features are examined. Linguistic and communicative-pragmatic discourse characteristics are analysed. Peculiarities of “addresser” and “recipient” categories are exposed . Its types are characterized. The language personality functions are distinguished in the professional discourse. Creative and stereotyped methods of nomination are qualified in Ukrainian, Russian and English professional discourse. The specific character of functioning of certain lexical and grammatical categories (verb, adjective, participle, adverb, numeral) is investigated. Notional compounds of the “professional standard” is defined. In the discourse professional and literary standarts breaking are devided into types. It is proved that the linguistic approach of an addresser is determined by the field of professional activity. Диссертация посвящена исследованию структурных и лингвистических характеристик профессионального дискурса, представленного украинскими, русскими и английскими специальными текстами (экономическая, политическая, историческая, техническая, математическая, военная, лингвистическая, литературоведческая, искусствоведческая, музыкальная, медицинская, биологическая и др. сферы). Данная работа является первым комплексным исследованием профессионального дискурса как динамичной мультикомпонентной системы, основанным на анализе отраслевых дискурсов. Примеры взяты из монографий, статей, тезисов, учебников и пр. (как динамичной сферы), из отраслевых словарей и справочников (как статичной сферы), а также из записей бесед специалистов.Item Лінгворекламістика та iq сучасної реклами(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2017-03-21) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаItem Лінгворекламістика: мова сучасної реклами(Інститут української мови Національної академії наук України, 2019) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті проаналізовано основні характеристики мови сучасної реклами, визначені типи помилок у рекламних текстах, а також вимоги, що висувають до рекламного продукту. Professional language is a universal tool of specialists’ communication. Every professional language has its specifi city at different levels. They are terminology, genre features of texts, ethics of professional communication etc. However, none of these languages can be an antagonist of literary language. Violation of the standards of literary language, intellectual imbalance between the advertiser’s IQ and the consumer, the existence of negative connotations and emotions, failure to reach advertiser’s intentions; unsuccessful linguistic design of advertising product, violation of ethics of communication with the client; failed branding; inappropriate neologisms; wrong semantics towards words of foreign origin, famous to placenames, onyms, dubious creativity are typical features of language. Linguoreklamistics is a modern expert on the language of copywriting which allows not only to make professional re-branding and to fi nd both linguistic and intellectual mistakes in an advertising text, but also to fi nd a name for the company or institution according to their specialty, that is to function as troubleshooting and to make qualitative advertising product.Item Лінгворекламістика: нотатки про новий спецкурс для студентів ВНЗ України(Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, 2016-03-16) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті розглядаються негативні наслідки рекламної діяльності (мовний аспект), а також пропонується приблизна програма нового спецкурсу «Лінгворекламістика» для студентів-копірайтерів. In an article the negative consequences of an advertising activity (language aspect) are examining and also approximate programme of a new special course of lectures «Lingvoreclamisties» for students-copywriters is offered.Item Лінгвосвіт сучасної фахової комунікації(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина Анатольевна; Краснопольська, Наталія Леонідівна; Krasnopolska, Nataliia; Краснопольская, Наталья Леонидовна; Козловська, Лариса Степанівна; Kozlovska, Larysa; Козловская, Лариса Степановна; Малевич, Леся Дмитрівна; Malevych, Lesia; Товстенко, Вікторія Ростиславівна; Tovstenko, Viktoriia; Товстенко, Виктория Ростиславовна; Ярошевич, Ірина Арнольдівна; Yaroshevych, Iryna; Ярошевич, Ирина АрнольдовнаПредставлена монографія є спробою відповісти на актуальні питання сучасного дискурсу: у чому суть терміна як основної одиниці професійної мови, якими є і можуть бути тренди сучасного фахового спілкування, чи варто шукати баланс між своїм і чужим в епоху глобалізаційних зрушень і міжкультурних бар’єрів. Статті унаочнюють багаторічні дослідницькі інтереси авторок, охоплюють різні аспекти наукової номінації в спеціальних підмовах. Ця книга присвячена лінгвістичним параметрам сучасної професійної комунікації, тому буде цікавою і науковцям, що опікуються загальними термінознавчими проблемами й актуальними практичними рекомендаціями щодо унормування мови фаху, і викладачам, що постійно шукають відповіді на термінологійні питання зі своєї практики, і студентам, що прагнуть удосконалити культуру фахової мови. This monograph is an attempt to find the answers for topical issues of modern discourse: what is the essence of the term as a basic unit of professional language, what trends in modern professional communication are and can be, whether it is worth to seek a balance between the native and foreign in view of advances in the globalization era and merging boundaries between cultures. The articles highlight the authors’ long-term research interests and cover various aspects of the scientific nomination in special subtexts. This book is dedicated to the linguistic parameters of modern professional communication. Therefore, it will be interesting both for the researchers dealing with general terminological problems and relevant practical guidelines for standardization of the language used in the specialty, and teachers who are constantly looking for answers to terminological issues in their practice, and students seeking to improve their professional language culture.Item Лінгвістичні інструменти моделювання і форматування слайдового тексту в публічній презентації(Львівський національний університет імені Івана Франка, 2017) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаПроаналізовано лінгвістичні засоби форматування слайдового тексту, подано їх алгоритм, а також з'ясовано кореляцію між типом слайда ( за декількома ознаками) та жанром слайдового тексту та визначено технологічні типи моделювання цих текстів у ракурсі публічної презентації. The modern specialist can't do without technologies of the work with the information such as filtration, documentation, skill, fure, symcopation, modification, simulation, formating, translation etc. Presentation is one of the public methods of demonstration of informative product. The maximum simplification of ways of communication and maximum intensification of its contents in public communication conditions work towards efficiency of the presentation. The one who presents is the central figure of the presentational process. Its other components are slides, slide text and the text of the presentation. Between the content of the slide and slide text the strict correlation exists. This slide demands the text of the certain genre, so it is better to analyze the presentation in a format of discourse. Such correlation we have to examine this way: - centering of the information; - its level of dipping in the topic of presentation; - its emotional influence at audience; - its argumentation of facts; - slide composition. The linguist can not only edits slide text, but also format it according to demands of audience. Among different methods of linguistic modeling of the slide text we can name these: - syntactical models as a constructive language alternative of Rubik's Cube with several levels; - synonyms, antonyms, phraseologism as a short equivalent of the information of the slide; - quotations, demonstrated with a help of slides; - apposition as a meaningful element; - parenthesis and word-groups as an emotional component of the text; -preparation of compound sentences till the level of the simple ones; - correction of the homogeneous parts of the sentens 'using' hyperonym/hyponym; - abolition of the words-catches (pleonasms, homonyms, paronyms); - correction of the text as for the modern language.Item Неологізація: тенденції та вектори(Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2016) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті проаналізовано деякі тенденції, що є характерними для процесу неологізації в сучасній міжкультурній комунікації, а також визначено її вектори та ракурси. In the article some tendencies of neologisation in a modern intercultral communication as well as directions and its foreshortenings are analyzed. В статье проанализированы отдельные тенденции, являющиеся актуальными для процесса неологизации в современной межкультурной коммуникации, а также определены ее векторы и ракурсы.Item Основні тенденції розвитку сучасної фахової комунікації(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаПроаналізовано ознаки сучасної фахової комунікації, тенденції її розвитку, а також лінгвальну специфіку спілкування представників різних професійних сфер. Обстежено функціонування частин мови та їх семантичне навантаження в галузевих текстах. In this work, we analyzed the features of modern professional communication, trends of development, as well as the specifics of communication between the representatives of different areas of expertise. Specifically, the parts of speech functioning and their semantic load in some specialized texts are studied.Item Парадокси суб’єктивного та об’єктивного при виборі одиниці номінації(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2014) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті розглянуто парадокси суб'єктивного та об'єктивного в процесі відбору одиниці професійної номінації, виділено функції мовної особистості та принципи відбору лінгвального знака в спеціальній коммунікації. In the article the paradox of the sudjective and objective is considered in the process of stlection of the unit of professional nomination. The function of linguistic personality and principles of lingual sign choice in special communication are highlighted. В статье рассмотрены парадоксы субъективного и объективного в процессе отбора единицы профессиональной номинации, выделены функции языковой личности и принципы выбора лингвального знака в специальной коммуникации.Item Про деякі аспекти професійної номінації та її нормативності в парадигмі когнітивного термінознавства(Національний університет водного господарства та природокористування, 2016-09) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті розглянуто окремі проблеми професійної номінації та її нормативності в парадигмі когнітивного теpмінознавства. Проведено її аналіз у трьох аспектах: формальному (словотворча діяльність особистості), креативному (відповідність продукту термінотворення універсальним нормам національної мови) і функціональному (узуальному), а також наведено приклади функціональних та інших типів порушень професійної норми. The article concentrates on the separate problems of professional nomination and its standarts in the paradigm of cognitive terminology science. The analysis is conducted in three aspects: formal (word building activity of personality), creative (correspondence of the term building product to the universal norms of the national language) and functional (usual). The examples of functual and other types of violation of the professional norm are provided.Item Професійна назва і закон асиметричного дуалізму мовного знака(Видавничий дім Дмитра Бураго, 2014) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті розглянуто асиметричність професійної назви як мовної одиниці, зокрема проаналізовано проблеми варіантності, синонімії, полісемії та омонімії у професійному дискурсі. В статье рассмотрена ассиметричность профессионального названия как языковой единицы, в том числе проанализированы проблемы вариативности, синонимии, полисемии и омонимии в профессиональном дискурсе.Item Професійний дискурс: класифікаційна матриця(Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2014) Колеснікова, Ірина Анатоліївна; Kolesnikova, Iryna; Колесникова, Ирина АнатольевнаУ статті проаналізована специфіка професійного дискурсу, робиться спроба відтворити його класифікаційну матрицю, показати його відмінність від терміносистеми та інших професійних структур. This article analyzes the specific of professional discourse. It has been tried to reproduce its classification matrix, and to show its difference from terminology and others professional structures. В статье проанализована специфика профессионального дискурса, сделана попытка воспроизвести его классификационную матрицу, показать его отличие от терминосистемы и других профессиональных структур.