Browsing by Author "Lovka, Olha"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Study of the mental state of students in the process of online education during the coronavirus pandemic(ALUNA Publishing House, 2021-11) Borysenko, Larysa; Борисенко, Лариса Леонідівна; Борисенко, Лариса Леонидовна; Korvat, Larysa; Корват, Лариса Володимирівна; Корват, Лариса Владимировна; Lovka, Olha; Ловка, Ольга Володимирівна; Ловкая, Ольга Владимировна; Lovochkina, Antonina; Serhieienkova, Oksana; Beridze, KetevanThe aim: Exploring the specifics of the underlying mental states of university students in the context of online learning during the COVID-19 pandemic and identifying their relationship to mental health. Materials and methods: The study of mental states was carried out using three valid methods, namely: a clinical questionnaire for the detection and evaluation of neurotic states (K. Yakhin, D. Mendelevich), a questionnaire for diagnosing the level of social frustration (L. Wasserman, adaptation of V. Bojko), State-Trait Anxiety Inventory (STAI) (Ch. Spielberger, adaptation by Yu. Khanin). The author’s questionnaire (L. Borysenko) was used to study the connection between the factors of online learning and emotional states of students. The obtained empirical data were subjected to qualitative and quantitative processing. Results: The analysis of the obtained data allows to state the fact of predominance of high and increased level of situational and personal anxiety in the subjects in the conditions of online learning. In the process of psychodiagnosis of neurotic states, it was found that most students have a level of painful or borderline mental conditions such as anxiety, neurotic depression, asthenia and autonomic disorders. It was found that students have an elevated level and high level of social frustration. The main factors of online learning, which, according to students, cause them to deteriorate mental health are: forced to stay in a confined space, lack of direct social contacts, prolonged stay in a static position, increased study load and volume of tasks, anxiety for academic success and quality professional training, concern for their health and the health of their loved ones. Conclusions: The forced transition to online learning due to the COVID-19 pandemic has negatively affected the mental state of many students. In most respondents, this manifested itself in increased anxiety, depression, autonomic reactions due to limited opportunities to communicate with teachers and classmates, new learning conditions and increased workload.Item Визначення ефективності групової проектної діяльності студентів(Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2012) Ловка, Ольга Володимирівна; Lovka, Olha; Ловкая, Ольга ВладимировнаУ статті розглядається проблема пошуку психологічних засобів оцінювання групових студентських проектів, що здійснюються у складі малих груп і є на сьогодні одним із сучасних високоефективних засобів навчання. Наводиться основний зміст методики, розробленої автором для визначення ефективності групової проектної діяльності студентів. Наведені критерії, показники, рівні ефективності групової проектної діяльності та результати перевірки внутрішньої узгодженості її критеріїв. The article covers the research problem of psychological means of group students’ projects evaluation. The main content of method developed by the author to identify the group project students’ work efficiency is covered by the article. The criteria, indicators, levels of group project work efficiency and results of internal consistency of its components are analyzed. В статье рассматривается проблема поиска психологических средств оценивания групповых студенческих проектов. Предлагается основное содержание методики, разработанной автором для определения эффективности групповой проектной деятельности студентов. Наводятся критерии, показатели, уровни эффективности групповой проектной деятельности и результаты проверки внутренней согласованности ее критериев.Item Дослідження особливостей утворення навчальних малих груп у процесі організації групової проектної діяльності студентів(Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2015) Ловка, Ольга Володимирівна; Lovka, Olha; Ловкая, Ольга ВладимировнаThe article deals with the problem of small training group formation during organization of student group projects as a key factor in projects' effectiveness which determines such important group characteristics as group composition, group cohesion, group-members' motivation etc. The author presents the results of empirical research into effects of small training group formation methods on student projects' efficiency in the study of psychological and pedagogical sciences in economic universities. The investigation found four student interaction types during student small groups' formation: emotional, business, emotional-business creative, and indifferent. The student interaction types were determined using two criteria - the emotional appeal and project topic's cognitive attraction. It is concluded that the project problem and topic interesting to a group of students, and uniting them into a project group positively affects the student project groups' work being a factor that promotes team cohesion and project groups' performance. Therefore, to make efficient small student project groups it is advisable to form the groups based on the group members' interests and relevant social and psychological characteristics and communication skills developed in special trainings.Item Загальна психологія. Теоретико-методологічні основи науки(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Ловка, Ольга Володимирівна; Lovka, Olha; Ловкая, Ольга Владимировна; Борисенко, Лариса Леонідівна; Borysenko, Larysa; Борисенко, Лариса Леонидовна; Колесніченко, Ліна Аліковна; Kolesnichenko, Lina; Колесниченко, Лина Аликовна; Музичко, Людмила Володимирівна; Muzychko, Liudmyla; Музычко, Людмила Владимировна; Тімакова, Анжела Вікторівна; Timakova, Anzhela; Тимакова, Анжела Викторовна; Лавриненко, Денис Гійович; Lavrynenko, Denys; Лавриненко, Денис ГиевичУ навчальному посібнику подано теоретичні відомості та практичні завдання для самостійної підготовки до семінарських занять з дисципліни «Загальна психологія: основні проблеми науки», що є нормативною складовою підготовки психологів у ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». Посібник є першою частиною навчального змісту єдиного 2-річного циклу дисциплін з загальної психології. У посібнику висвітлено загальні теоретико-методологічні проблеми психології, теоретичні принципи, методи психологічного пізнання, особливості та основні закономірності існування і розвитку психічних явищ, основні проблеми, категорії та поняття психологічної науки. Особливу увагу приділено фундаментальним теоретико-методологічним основам психологічної науки. Навчальне видання може бути корисне студентам й інших вищих навчальних закладів, що навчаються на психолога, різних спеціальностей, усім, хто вивчає та цікавиться психологією. Має іменний та предметний покажчики, наведено інформаційні джерела до кожної теми.Item Метод проектів як засіб розвитку ідентичності студентів на заняттях з психології здоров’я(Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, 2019) Ловка, Ольга Володимирівна; Lovka, Olha; Ловкая, Ольга ВладимировнаItem Можливості поєднання туризму та психології для відновлення психологічного здоров’я громадян України(Київський національний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-03) Ловка, Ольга Володимирівна; Lovka, Olha; Ловка, Ольга Владимировна; Бойчук, Олена Сергіївна; Boichuk, Olena; Бойчук, Елена СергеевнаЗапропоновано практичний спосіб комплексного вирішення проблеми відновлення психологічного здоров’я населення України, що зазнало надзвичайної психологічної травматизації з допомогою об’єднання можливостей рекреаційної сфери та психології. Наведено позитивний досвід здійснення унікальної практичної програми «Відновлення під час війни», організованої з березня 2022 р, що протягом року довела свою ефективність.Item Результати впровадження експериментальної програми підвищення ефективності групової проектної діяльності студентів(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2012) Ловка, Ольга Володимирівна; Lovka, Olha; Ловкая, Ольга ВладимировнаУ статті представлені основні результати та висновки емпіричного дослідження психологічних умов підвищення ефективності групової проектної діяльності студентів у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін у ВНЗ. Наведено результати апробації програми підвищення ефективності групової проектної діяльності студентів, побудованої на основі врахування психологічних чинників, що на неї впливають. The article covers main results and conclusions of an empirical re-search of psychological conditions of increasing efficiency of students’ group project activityduring their study of psychological and pedagogical subjects in the university. Approbation results of increasing efficiency of students’ group project activitybased on psychological factors that influence it have been presented. В статье представлены основные результаты и выводы эмпирического исследования психологических условий повышения эффективности групповой проектной деятельности студентов, организованной в составе малых групп, в процессе изучения психолого-педагогических дисциплин в вузах. Предлагаются результаты апробации программы повышения эффективности групповой проектной деятельности студентов, построенной на основе психологических факторов, которые на нее влияют.Item Соціально-психологічні чинники навчальної групової проектної діяльності студентів(Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана Франка, 2010) Ловка, Ольга Володимирівна; Lovka, Olha; Ловкая, Ольга ВладимировнаУ статті розглядається проблема організації та психологічного супроводу методу проектів у ВНЗ. Обґрунтовується необхідність виділення окремої групи соціально психологічних чинників, що істотно впливають на здійснення студентами тво-рчих навчальних проектів у складі малих груп. Викладені і проаналізовані результати емпіричного дослідження, які показують характер впливу кожного соціально-психологічного чинника групової проектної діяльності студентів: психологічної атмосфери малої групи, групової згуртованості, регулятивного та організаційно-комунікативного потенціалів проектних команд.