Browsing by Author "Ovcharenko, Anna"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Dynamic Development of the Global Organic Food Market and Opportunities for Ukraine(MDPI, 2020-08-26) Bazaluk, Oleh; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Миколаївна; Яценко, Ольга Николаевна; Zakharchuk, Oleksandr; Ovcharenko, Anna; Khrystenko, Olha; Nitsenko, VitaliiConsidering the insu cient usage of natural resources, ecological crisis, rising population and limitations of the traditional food system in the 21st century, it is extremely important to search for methods to achieve sustainable development. In this context, the search for alternative methods of farming and the transformation of typical food consumption is relevant; the organic market and its features are of particular interest. Based on the above, this article is dedicated to understanding what the development opportunities for the production and export of Ukrainian organic products within the global market are. To achieve this objective, it became necessary to study the specificities of the dynamic growth of the global organic food market, which includes identifying the dominant factors of its development, peculiarities of its regulation, evaluation of the current state, main trends and prospects. The study provides the characteristics of the top competitors in the global market, consumer segmentation and experience of the implementation of global and national organic sector development and support programs. As a result of the study, it was found that Ukraine has unrealized export potential that can be realized using a combination of practices used abroad (the active use of marketing tools, state support for the organic sector and increasing organic production by uniting producers into clusters and creating cooperatives).Item Глобальный органический агропродовольственный рынок: состояние, вызовы и возможности(Univerzitet „Union – Nikola Tesla”, 2019-04) Яценко, Ольга Николаевна; Yatsenko, Olga; Яценко, Ольга Миколаївна; Овчаренко, Анна; Ovcharenko, AnnaВ статье охарактеризованы общие господствующие тенденции развития органических агропродовольственных рынков стран Северной Америки, ЕС, Азиатско-Тихоокеанского региона и Африки. Такими тенденциями являются динамичное развитие онлайн-торговли, рост спроса на сегмент альтернативной продукции, развитие органического движения, популяризация вегетарианского и веганского образа жизни, расширение продуктовых ниш, поддержка развития органического фермерства (разработка программ, инициатив и т.п.), внедрение курса по органическому производству в образовательных учреждениях, транспарентность системы органического производства, поддержка развития локального малого бизнеса. Систематизированы подходы к классификации потребителей органической агропродовольственной продукции по разным критериям, а именно отношение к органическому производству, лояльности, по интересам, в соответствии с частотой органических покупок, к потребительским предпочтениям и стилю жизни, уровня осведомленности и потребления. Указана необходимость апелляции маркетинга к смешанной группы ценностей (альтруистические, биосферные и эгоистические) для продвижения органической агропродовольственной продукции. Рассмотрены основные каналы распределения органической агропродовольственной продукции и их специфику, в частности для прямого канала характерно тенденция к распространению U-pick сервиса, установления тесных связей с местными заведениями питания (ресторанами), поставка органической продукции в образовательные учреждения; через посредника - наблюдается тенденция к возрастанию роли e-commerce и использования сетевых торговцев, приобретает популярность применения технологий блокчейна. В работе исследованы глобальный органический агропродовольственый рынок с использованием пяти конкурентных сил Портера. Установлено, что усиление конкуренции характерно для таких регионов как Северная Америка и стран ЕС, в которых развитие органического рынка агропродовольственных товаров набирает значительных оборотов за счет наличия платежеспособного спроса, финансовой поддержки развития органического фермерства и деятельности органических движений. Расширение продуктового ассортимента крупными компаниями происходит двумя путями: налаживанием собственного производства, созданием собственного органического бренда и сбытовой системы или путем слияний и поглощений. Проведено сравнительную характеристику деятельности ключевых участников глобального рынка органической агропродовольственной продукции на основе трех показателей: регионального присутствия, продуктового портфолио и количества органических брендов. Сгруппировано ключевых участников глобального рынка органической агропродовольственной продукции в 4 группы: лидеры, дальновидные игроки, нишевые игроки и претенденты. Рассмотрены потенциальные товаро-заменители органической продукции, подпадающие в группу товаров с «чистой маркировкой». Охарактеризовано уровень сложности вхождения в отрасль новых фирм, в частности для органических рынков Северной Америки, некоторых стран ЕС (Франции, Италии, Германии) появление новых фирм в отрасли является достаточно сложным процессом, поскольку на данных рынках действуют компании, которые имеют значительные ресурсы, сбытовые каналы, локальную распостраненость и производственные мощности. Относительно открытыми остаются рынки Китая, Тайваня и некоторых стран Востока. Установлено, что большинство представителей органического ритейла имеют диверсифицированный набор местных, региональных, национальных и иностранных поставщиков органической продукции. Таким образом, можно констатировать достаточно незначительное влияние поставщиков органической продукции на органические фирмы. Отмечено большое влияние потребителей на развитие глобального рынка органической агропродовольственной продукции. В статье выявлены перспективы роста мирового органического агропродовольственного рынка: расширение его товарной структуры, в частности популяризация безглютеновой, протеиновой, гипоаллергенной и веганский продукции обусловлено соблюдения здорового образа жизни. Особого внимания заслуживает рынок готовых продуктов питания, в частности сегмент продуктов детского питания, рост которого вызвано большим спросом на данную категорию товаров, продуктовыми инновациями, исследованиями и разработками. Рост спроса на безлактозной и гипоаллергенный продукцию способствует росту рынка так называемых «свободных от” (free-from) агропродовольственных товаров и напитков, что непосредственно позитивно сказывается на спросе на органические агропродвольственные товары. Трансформация потребительских предпочтений в контексте устойчивого развития продолжает стимулировать развитие глобального рынка здоровых продуктов питания, в частности органического. Органическая агропродовольственной продукции ассоциируется со здоровой пищей и чистой маркировкой, позволяет констатировать дальнейшее развитие мирового органического агропродовольственного рынка и напитков. The article describes the general prevailing tendencies in the development of the organic food markets of the countries of North America, the EU, the Asia-Pacific region and Africa. Such tendencies are the dynamic development of online trade, the growth of demand for the segment of alternative products, the development of organic movement, the promotion of vegetarian and vegan lifestyles, the expansion of product niches, support for the development of organic farming (the development of programs, initiatives, etc.), the introduction of a course on organic production in educational institutions, transparency of the organic production system, support for the development of local small business. The approaches to the classification of consumers of organic food products according to different criteria are systematized, namely, the relation to organic production, loyalty, interests, according to the frequency of organic purchases, consumer preferences and lifestyle, level of awareness and consumption. The necessity of marketing appeal to a mixed group of values (altruistic, biospheric and egoistic) for the promotion of organic food products is indicated. The main channels of distribution of organic food products and their specifics are considered, in particular for the direct channel, the tendency is typical for the distribution of Upick service, establishment of close contacts with local catering establishments (restaurants), supply of organic products to educational institutions; through the intermediary - there is a tendency to increase the role of e-commerce and the use of multiply retails, the popularity of the application of blockade technology is gaining momentum. The global organic food market has been studied using five Porter’s competitive forces. It has been established that the growing competition is typical for regions such as North America and the EU, in which the development of the organic market for afood products is gaining momentum due to the availability of solvent demand, financial support for the development of organic farming and the activities of organic movements. Expansion of the product range of large companies occurs in two ways: the development of own production, the creation of its own organic brand and marketing system, or through mergers and acquisitions. A comparative description of the activities of key players in the global organic food market is conducted on the basis of three indicators: regional presence, product portfolio and the number of organic brands. The key players in the global organic food market are grouped into four groups: leaders, visioners, niche players and challengers. The potential substitutes for organic products that fall into the group of goods with “clean label” are considered. The degree of complexity of entry into the industry of new firms, in particular for the organic markets of North America, some EU countries (France, Italy, Germany), is the emergence of new firms in the industry is a rather complicated process, since these markets have companies that have significant sales, sales channels, local distribution and production capacity. The markets of China, Taiwan and some Eastern countries remain relatively open. It has been established that most organic retailers have a diversified set of local, regional, national and foreign suppliers of organic products. Thus, it is possible to state the rather insignificant influence of suppliers of organic products on organic firms. The great influence of consumers on the development of the global organic food market has been noted. The article reveals the prospects of growth of the world organic food market: expansion of its commodity structure, in particular popularization of gluten free, protein, hypoallergenic and vegan products due to the observance of a healthy lifestyle. Particular attention deserves the market for packaged food, in particular the segment of baby food, the growth of which is due to the high demand for this category of goods, product innovations, research and development. Growth in demand for illicit and hypoallergenic products contributes to the growth of the market for so-called “free-from” food products and beverages, which directly positively affects the demand for organic agricultural products. The transformation of consumer preferences in the context of sustainable development continues to stimulate the development of the global healthy market food products, in particular organic. Organic food products are associated with healthy food and clean labeling, which allows us to state the further development of the world organic food market and beverages.Item Кооперативи та кластери в органічному секторі: світовий досвід(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2018) Галнайтите, Аісте; Halnaitytė, Aistė; Наміотко, Вірджинія; Namiotko, Virginia; Овчаренко, Анна; Ovcharenko, AnnaУ статті розглянуто та розкрито міжнародний досвід функціонування кооперативів і кластерів в органічному секторі із визначення переваг і мотивів таких форм об’єднання, враховуючи специфіку торгівлі органічною агропродовольчою продукцією. Виявлено характерну особливість кооперативної форми, яка є притаманною для більшості існуючих органічних кооперативів і має соціально направлений характер, оскільки ідея органічного виробництва полягає у синергії усіх його аспектів — економічного, екологічного, технічного та соціального. Досліджено переваги та важливість для місцевого населення діяльності існуючих кооперативів органічних виробників у світі, що полягають у забезпеченні населення сталим потоком екологоощадної та безпечної продукції, створенню додаткових робочих місць, розвитку локальної інфраструктури, встановленню довірливого двостороннього прямого зв’язку між виробником і споживачем, оскільки наявність посередників у такій системі призводить до виникнення інформаційної асиметрії, в результатів чого виникає так звана «криза довіри». Зазначено необхідність створення кластеру як дієвої платформи для діалогу між виробниками органічної продукції, органами місцевої влади та інших зацікавлених сторін, з метою нівелювання поточних проблем функціонування органічного ринку та обговоренню його подальшого напряму розвитку. Враховуючи, що органічний сектор України має експортоорієнтований напрям розвитку та значний нереалізований потенціал, було визначено, що доцільним є створення кооперативів задля збільшення обсягів експорту органічної агропродовольчої продукції, що вигідно вітчизняним виробників з комерційної та виробничої точки зору, оскільки в Україні виробники органіки представленні малими та середніми підприємствами. Наголошено на необхідності створення кластерів для ініціювання обміну досвіду та технологіями, спільним вирішенням проблемних питань, розробки та імплементації проектів в органічному секторі, проведенню тренінгів, промокампаній просвітницького направлення тощо. The article examines and discloses the international experience of operating cooperatives and clusters in the organic sector to determine the benefits and motives of such forms of association, taking into account the peculiarities of organic food trade. The characteristic feature of the cooperative form, which is inherent in most existing organic cooperatives, has a socially oriented character, is revealed, since the idea of organic production is a synergy of all its aspects — economic, environmental, technical and social. The advantages and importance for the local population of existing cooperatives of organic producers in the world, which are to provide the population with a steady stream of environmentally friendly and safe products, to create additional jobs, to develop local infrastructure, to establish a credible two-way direct link between producer and consumer, are investigated, therefore mediators in such system lead to information asymmetry, resulting in the so-called «crisis of confidence». The necessity of creating a cluster as an effective platform for dialogue between organic producers, local authorities and other stakeholders, in order to eliminate current problems of functioning of the organic market and discuss its further direction of development, is outlined. Considering that the organic sector of Ukraine has an export-oriented development direction and considerable unrealized potential, it was determined that it is advisable to create cooperatives in order to increase the volume of exports of organic products, which is advantageous for the domestic producers from the commercial and production point of view, since the organic producers are medium-sized enterprises. It is emphasized the need to create clusters to initiate the exchange of experience and technologies, joint problem solving, development and implementation of projects in the organic sector, training, promotional campaigns and more.Item Розвиток корпоративної культури в умовах інтернаціоналізації бізнесу(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2009-09-25) Овчаренко, Анна Олександрівна; Ovcharenko, Anna; Овчаренко, Анна Александровна; Петрашко, Людмила ПетрівнаДисертація присвячена комплексному дослідженню теоретико-прикладних підходів до розвитку корпоративної культури в умовах інтернаціоналізації бізнесу з метою варіативного моделювання її змін, що дозволить перетворити її на ефективний інструмент конкурентоспроможності за умов інтернаціоналізації. Визначено інтегровану сутність корпоративної культури в розрізі її базових елементів. Розроблено концептуальну модель формування інтернаціональної корпоративної культури на основі використання крос-культурних технологій та виокремлено механізми її взаємозв’язку з життєвим циклом міжнародної компанії. Обґрунтовано комплексний підхід до діагностики корпоративної культури та проведено авторський аналіз її особливостей для світових лідерів на ринку агропромислового машинобудування. Досліджено стратегічні напрями розвитку корпоративної культури експортоорієнтованих українських компаній в розрізі її типів (кланова, адхократична, ринкова, ієрархічна). Результатом дослідження стала розробка динамічних сценаріїв вектора її змін з урахуванням сучасних тенденцій культурної глобалізації. The thesis is devoted to the complex research of questions of corporate culture development in the conditions of internationalization of business to prove theoretical basis, to evolve method of its complex diagnosing, to approve methodological approaches to define the position and monitor changes of corporate culture, to model dynamical vector of culture changes for Ukrainian companies of agro-industrial-engineering in the context of international activity. All above-mentioned will allow to use it as an effective competitive instrument in the conditions of internationalization of business. Basic elements of corporate culture including mission (basic element that determines place and philosophy of the international company), values (collective attitude that defines needs, behavior and motivation of employees and managers), norms and regulations (rules that regulates the relations of personnel), communications (ways of sending and receiving of information in the company), organization climate (atmosphere and satisfaction of the work) and symbols (semantic category that defines the meaning of values of the international company) are determined. The definition of integrative essence of corporate culture of international companies including system of collective basic ideas on interrelations according working activity that are passed to further generations of workers and are shown in believes of employees, corporate goals, value orientations, ethic norms and official policy and relations (with employees, stakeholders, partners, competitors, consumers, suppliers), in formal and informal behavior, internal atmosphere, symbols and brands is determined. It is defined the effectiveness of corporate culture that includes such amount of basic elements that improve the resulting activity of international company to achieve its strategic goals and key tasks. The conceptual development model of corporate culture on the basis of stages of internationalization and life cycle of companies in the concept of environments: internal, national, international, global, that is modeling the creation of new types of corporate culture under the international partnership of companies by using innovative organizational study to receive a new cross-cultural knowledge is built . The author’s complex approach of corporate culture development that includes the determination of corporate culture types (clan, adhocracy, market, hierarchy) in the context of internal integration (eliminating of cultural barriers and strengthening relations between divisions) and external adaptation (preventing of conflicts with foreign partners in the process of international activity), evaluation the effectiveness of corporate culture has been proven. The profile of corporate culture effectiveness including four sectors (macro adaptation, internal-organizational processes, social microclimate, corporate policy) and twelve qualitative diagnostic characteristics (innovations, readiness for changes, external identification, mythological structure, decision-making process, communications, values, portrait of the worker, social-psychological relations, motivation system, codes of ethics, power and leadership) are developed. Three levels of this profile were divided: 0-58% of positive answers – low (shows a shot coincidence of values, respect to management, worker identification with a company and his adaptation that can bring to low results); 58% (inclusive)-82% of positive answers – medium (some of employees divides values and principles of management, is not fully motivated and has an access to the information on international activity of the company); 82%(inclusive)-100% (ideal level) of positive answers – high (shows the appropriate development of corporate culture elements and improves the conditions of realizing international goals of the company in the context of business internationalization.) Typification of corporate culture of international leaders acting in agro-industrial-engineering showing that most of them has market and clan corporate culture (control in growth, strategic development, leadership, taking into consideration the stakeholders’ interests, clearness of tasks, teamwork) and clan and adhocracy corporate culture (dynamical growth, investigations, innovativeness, founder authority) is conducted. Main strategic priorities of corporate culture development for Ukrainian export-oriented companies of agro-industrial-engineering are identified in the context of international competitive behavior and include: strengthening of the role of values defining competitiveness, creative adaptation and increasing the use of norms to develop market and hierarchic corporate culture for companies-produces; development of organizational climate in the context of collaboration, team work and motivation of international activity to prove clan and market corporate culture for companies-traders. The results of complex diagnostic of corporate culture that show the low level of empirical parameters of qualitative characteristics of corporate culture elements are determined. In the result of approach of corporate culture it was defined the variation model that includes the evaluation of portfolio of its elements’ characteristics, correspondence matrix of instruments to form its elements within defined types and dynamical scenarios for the vector of its changing in the context of internationalization of business for Ukrainian companies that produce agricultural machinery. Key scenarios of international negotiation behavior of Ukrainian companies with their potential foreign partners were modeled within cluster types: A (Moldova, Belorussia, Georgia, Kazakhstan, Poland, Romania, Russia), B (Italy, Hungary, France), C (states of Baltic region), D (states of South Africa), E (China, South Korea, Japan), F (Germany, Great Britain, Czech Republic), G (Canada, USA). In this context were defined main priorities and features of its successful realization according to internationally standardized procedures of international negotiations: process of preparation (creation of the team, making a proposal, choosing the place and the style of presentation), development of proposition, its presentation (behavior modeling, determining the strategy of a trade), trade and contract signing. Диссертация посвящена комплексному исследованию теоретико-прикладных подходов к развитию корпоративной культуры в условиях интернационализации бизнеса с целью вариативного моделирования ее изменений, что позволит превратить ее в эффективный инструмент конкурентоспособности в условиях интернационализации. Определена интегрированная сущность корпоративной культуры в разрезе ее базовых элементов. Разработана концептуальная модель формирования интернациональной корпоративной культуры на основе использования кросс-культурных технологий и выделены механизмы ее взаимосвязи с жизненным циклом международной компании. Обоснован комплексный подход к диагностике корпоративной культуры и проведен авторский анализ ее особенностей для мировых лидеров агропромышленного машиностроения. Исследованы стратегические направления развития корпоративной культуры экспортоориентированных украинских компаний в разрезе ее типов (клановая, адхократическая, рыночная, иерархическая). Результатом исследования стала разработка динамических сценариев вектора ее изменения с учетом тенденций культурной глобализации.